پیام خراسان
اولویت های دوبانده سازی 1402 خراسان جنوبی اعلام شد/ اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی برای اتمام 555 کیلومتر
دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 - 11:18:43 AM
فارس
پیام خراسان -   موقعیت جغرافیایی شرقی ترین استان ایران زمین سبب شده تا در مسیر دو کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب قرار گیرد و همین قرار گیری بعلاوه طولانی ترین مرز مشترک با کشور افغانستان و عبور حمل و نقل های ترانزتیی به این کشور و کشورهای آسیای میانه، بهره مندی از چهار معبر مرزی تجاری بر ضرورت و اهمیت بهره مندی خراسان جنوبی از شریان های مواصلاتی استاندارد بیش از پیش بیفزاید.
  خواسته ای که از زمان استقلال خراسان جنوبی (سال 83) همیشه و در همه حال از تربیون های مختلف از متولیان امر مطالبه شده و می شود این است که سومین استان پهناور ایران زمین در زمینه زیرساخت حیاتی جاده ای به ویژه شریان های مواصلاتی استاندارد و چهار خطه با چالش اساسی مواجه است.
خراسان جنوبی با بیش از 17 هزار کیلومتر راه ششمین استان کشور از نظر طول راه‌هاست.
افزون براین خراسان جنوبی یکی از مسیرهای پرتردد به سمت مشهد مقدس به حساب می آید و رفت و آمد خوردوهای سنگین و ترانزیتی نیز در جاده های این استان به واسطه بهره مند از معبر تجاری مرزی پرشمار است.
تاکنون850 کیلومتر باند دوم در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی احداث شده، و 555 کیلومتر باند دوم هم در دست ساخت است.
همچنین برای سال 1402 هم اتمام 100 کیلومتر باند دوم هدف گذاری شده است.
میر محمد مودی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند برنامه ها و هدف گذاری های سال 1402 راه و شهرسازی خراسان جنوبی را در حوزه ارتقا شریان های مواصلاتی به ویژه چهار خطه شدن محورهایی که در دو کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب قرار دارند و از همه مهم ترنقاط حادثه خیز و همچنین محور سربیشه _ ماهیرود آن هم به واسطه فعال بودن تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی (ماهیرود) تشریح کرد.
زیربار ترافیک رفتن 54 کیلومتر باند دوم سال 1401
وی از زیربار ترافیک رفتن 54 کیلومتر باند دوم طی سال 1401 در خراسان جنوبی خبر داد و اظهارداشت: اکنون احداث 555 کیلومتر باند دوم در استان در دست اجراست که متوسط حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که امسال احداث و زیربار ترافیک رفتن حدود 100 کیلومتر باند دوم در استان هدف گذاری شده است افزود: بخش اعظمی از احداث این 100 کیلومتر در3 کریدور اصلی یعنی مشهد- چابهار حدفاصل نهبندان- بیرجند و بیرجند- قاین و کریدور بندر عباس _ مشهد و محور طبس – بیرجند در دستور کار است.
به گفته وی باند دوم محور بیرجند - اسدیه نیز امسال به واسطه دریافت ردیف اعتباری مستقل هدف گذاری شد و عملیات احداث آن در دست اجراست.
وی ارتقا سه راهی روم - فردوس و طبس - یزد و همچنین محورهای منتهی به بشرویه را نیز جزء اولویت های سال پیش رو دانست و ابراز امیدواری کرد: بخشی از قطعات در دست اجرای این محورها امسال با پی گیری های جدی با بهره مندی از منابع اعتباری ماده 56 و مصوبات سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی به سرانجام برسد.
پروژه هایی که از ماده 56 استفاده می کنند
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی محورهای بیرجند - قاین، دیهوک- طبس، درح - ماهیرود، طبس - یزد، دیهوک - فردوس و بیرجند- زاهدان را از جمله پروژه هایی عنوان کرد که یا از منابع ماده 56 استفاده می کنند و یا درحال پیگیری برای استفاده این محورها از منابع این ماده است.
به گفته مودی تفاهم نامه بهره مندی محور سربیشه - ماهیرود از منابع اعتباری ماده 56 با بانک عامل به مبلغ 100 میلیارد تومان منعقد شده و بقیه محورها نیز با پی گیری استاندار محترم و نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری ست.
وی با اشاره به منابع اعتباری هنگفتی که 555 کیلومتر دوبانده سازی در حال اجرا می طلبد، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل 555 کیلومتر دوباند سازی در دست اجرا را 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر ماده 56 منابع دیگر هم با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه به طور حتم پیگیری و جذب خواهد شد.
شرط اتمام محور بیرجند- قاین بعد از 13 سال
به گفته مودی اگر منابع اعتباری سفر رئیس جمهوری که به محور بیرجند- قاین اختصاص یافته است تخصیص یابد امسال پرونده 13 ساله این محور که 12 کیلومتر آن باقی مانده و 250 میلیارد تومان هم اعتبار می خواهد به اتمام می رسد.
وی تصریح کرد: قرار است در کمیسیون ایمنی راه ها اولویت های اجرایی احداث باند های با حضور دستگاه های مرتبط بررسی و پس ازدریافت نظرات آن ها و با در نظر گرفتن منابع موجود اعتباری در چند روز آینده هدف گذاری ها برای عملیاتی شدن آن در سال پیش رو آغاز شود.
وی ادامه داد: از 100 کیلومتر دوبانده سازی و ارتقا شریان مواصلاتی که برای امسال در دستور کار است به طور حتم بعد از اولویت بندی و تصویب نظرات کارشناسی در کمیسیون ایمنی راه های خراسان جنوبی در همین نقاط حادثه خیز عملیات اجرایی را خواهیم داشت.
طول راه‌های استان خراسان جنوبی17 هزار و 162 کیلومتر بوده که از این میزان 850 کیلومتر باند دوم، 882 کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و 71 کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و 900 کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و 200 کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و 400 کیلومتر راه آسفالت خاکی است.
  

http://www.khorasan-online.ir/Fa/News/534707/اولویت-های-دوبانده-سازی-1402-خراسان-جنوبی-اعلام-شد--اعتبار-6-هزار-میلیارد-تومانی-برای-اتمام-555-کیلومتر
بستن   چاپ