پیام خراسان

آخرين مطالب

اینجا دیار اترک خروشان و نوای طرقه میزبان رییس جمهور هستند مقالات

اینجا دیار اترک خروشان و نوای طرقه میزبان رییس جمهور هستند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- این جا مامن قومیت های مختلف و گنجینه فرهنگ هاست و مردم این خطه از کرد و ترک و تات و ترکمن تا دیگر اقوام ساکن در آن آغوش باز کرده اند تا میزبان رییس جمهور و اعضای هیات دولت باشند و همانطور که در مهر ماه 91 در سفر رهبر معظم انقلاب حماسه آفریدند و استقبال بی نظیر آن ها در تاریخ ماندگار شد، همانگونه که در انتخابات دولت سیزدهم بالاترین میزان آرا داشتند و اکنون نیز پای کار و در صحنه هستند تا دوباره حماسه بیافرینند.

این جا دیار مهربانی است و عشق به وطن و انقلاب و همه یک صدا می گویند رییس جمهور مردمی به این دیار خوش آمدی.

خراسان شمالی دیاری است که عاشقان آن در 8 سال دفاع مقدس حماسه آفریدند و نسبت به جمعیت بالاترین میزان شهدا را تقدیم انقلاب  و دفاع مقدس کردند.

مادران و خانواده های این دیار با تقدیم 3 هزار شهید به دنیا نشان دادند  که پای آرمان های انقلاب ایستاده اند و خواهند ایستاد و اکنون که رییس جمهور مردمی در خراسان شمالی حضور دارد باز هم می توان به یاری خدا و همت مسوولان دولت سیزدهم توسعه این استان را شتاب بخشند و همانطور که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به استان افق این استان را توصیف کرد به زودی خرااسان شمالی در ردیف ده استان برخوردار و توسعه یافته کشور باشد.

مردم استان از رییس جمهور می خواهند تا شاخص های توسعه استان را ارتقا دهد.

فقر و بیکاری و تورمی که در این استان بیش از میانگین کشور است نیاز به توجه بیشتر دولت دارد تا رنگ محرومیت را از استان را بزداید.

خراسان شمالی با وجود این که ظرفیت های بیشماری دارد اما  دومین استان فقیر کشور  و نرخ بیکاری نیز در آن بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که میانگین نرخ بیکاری در کشور9.2  و این رقم در خراسان شمالی 9.7 است.

خراسان شمالی در شاخص بهبود فضای کسب و کار از استان های آخرین و در نرخ تورم نقطه به نقطه، فصلی و سالانه همیشه در بین 6 استان نخست کشور قرار دارد و در شاخص درآمد خانوار از آخرین استانهای کشور  و حتی بیشترین تعداد یارانه بگیران را به نسبت جمعیت این استان دارد به طوری که شمار یارانه بگیران استان 915 هزار و 211 نفر که بیش از 92درصد مردم استان را شامل می شود و به نوعی نشان دهنده وضعیت در آمدی و اقتصادی نامناسب استان است.

همچنین تقریبا 60 هزار و 255 خانوار با جمعیتی در حدود 112  هزار نفر در استان تحت پوشش کمیته امداد و 117 هزار نفر نیز از تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 25هزار نفر از این رقم را معلولان استان تشکیل می دهد و در بین استان های دیگر رقم بالایی است و همه این ها می طلبد تا دولت نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد به خصوص این که خراسان شمالی بیشترین مشارکت را در انتخابات ریاست جمهور دوره سیزدهم داشت و دومین استانی بود که بیشترین آرای خود را در حمایت از رییس جمهور به صندوق های رای انداخته است.

روستایی بودن خراسان شمالی یکی دیگر از مزایای آن است به طوری که 44 درصد از مردم این استان در روستاها سکونت دارند  و بر اساس آخرین آمار ثبتی جمعیت، خراسان شمالی 996 هزار و 885 نفر جمعیت دارد که 559 هزار 427 نفر از این جمعیت در شهرها و 437هزار 458 نفر در روستاهای استان سکونت دارند.

این مزیت بسیار خوبی برای پرداختن به بخش کشاورزی با رویکرد صدور این محصولات است و این در حالی است که نزدیکی به کشورهای آسیای مرکزی، وجود 301 کیلومتر مرز خارجی با کشور ترکمنستان و دارا بودن مشترکات تاریخی و فرهنگی با این کشور از مزیت‌های مهم این خطه برای توسعه تجارت خارجی است.  

از دیگر سو این استان فاصله کوتاهی با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان دارد،  به عنوان نمونه فاصله بجنورد تا عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، تنها 200 کیلومتر است، این مزیت موجب می شود در صورت برنامه ریزی مسوولان استان، صادرات محصولات کشاورزی و باغی با قیمت بسیار مناسب در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد و در این بین خراسان شمالی ظرفیتهایی دارد که استفاده از آنها نیز می تواند قدم های توسعه را شتاب بخشد.

   با نگاهی به ظرفیت ها و مزیت های خراسان شمالی می توان دریافت این استان با تولید سالانه یک میلیون و 400 هزار تن محصول باغی و کشاورزی، 45 هزار تن فولاد و 900 هزار تن محصولات پتروشیمی زمینه مساعدی برای رشد و توسعه صنعتی  دارد.

در این استان سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از 230 هزار تن آلومینا تولید می شود که از دیگر قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی و صادراتی این استان به شمار می رود.  

با نگاهی به خواسته های مردم خراسان شمالی ریل گذاری برای توسعه سریع و اقدام جهادی برای  کاهش کمبودهای تاریخی که خراسان شمالی را به لحاظ اقتصادی متحول کند از اهم خوسته ها بود و مردم برای رسیدن به قطار توسعه دیگر استان ها مواردی مطرح کرده بودند که یکی از آن ها ایجاد اشتغال و فرصت های برابر شغلی و توجه بیشتر به کمبود های زیرساختی استان است.

مردم می گویند با وجود این که اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی  ما در آمدهای این بخش کم  و کشاورزی سنتی در استان نهادینه شده و توسعه کشاورزی صنعتی و به تبع ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی که به خام فروشی محصولات کشاورزی خاتمه دهد و در واقع فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات این بخش از خواسته های مردمی است که اشتغال آنها بر پایه کشاورزی بنا شده و  اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان پا بگیرد به ایجاد اشتغال برای  جوانان تحصیل کرده  ختم می شود و از خارج شدن استعداد های  و کوچ تحصیل کرده ها به دیگر استانها جلوگیری می شود.

ارتقای زیرساخت های فرهنگی و آموزشی یکی دیگر از خواسته های مردم است و کمبود فضاهای فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی در استان محسوس  و هنوز بسیاری از شهرستان های ما سینما و یا سالن تئاتر ندارند و سالن 6 هزار نفری بجنورد و استادیوم آن هنوز به بهره برداری نرسیده  و از دیگر سو خراسان شمالی تنها استانی در بین استان های کشور است که زنان هیچ فضای ورزشی مناسب مانند بوستان اختصاصی بانوان ندارند.

برخی از شهرها و روستاهای خراسان شمالی در زمینه آب شرب با مشکل مواجه اند و در برخی روستاها آبرسانی سیار انجام می شود و دیگر روستاها نیز با تنش آبی مواجه هستند و مردم خواهان توجه مسوولان و ارتقای زیرساخت ها و خدمات رسانی به روستاها، آبرسانی پایدار، توسعه مخابراتی و راه روستایی هستند.

هم چنین این استان در زمینه زیر ساخت هایی مانند حمل و نقل هوایی، راه ریلی و آسفالته با کمبود مواجه  و نبود راه ریلی یکی از موانع توسعه است.

خراسان شمالی گنجینه فرهنگ

اکثریت مردم خراسان شمالی شیعه و بخشی از اقلیت آن که 10 درصد جمعیت است را اهل سنت تشکیل می دهند.

گروه‌های قومی استان شامل کرد، ترک، تات و ترکمن‌ و شمار اندکی از لر و بلوچ هستند.

مساحت این استان 28٬434 کیلومتر مربع است که از این نظر پانزدهمین استان ایران است.

جمعیت استان خراسان شمالی طبق سرشماری 1395 برابر با 863٬092 نفر و بجنورد پرجمعیت‌ترین شهر استان خراسان شمالی، و پس از آن شیروان دومین شهر پرجمعیت‌ استان است.

استان خراسان شمالی دارای 8 شهرستان بجنورد (مرکز استان)،  شیروان،  اسفراین،  مانه و سملقان،  راز و جرگلان،  جاجرم ،  فاروج و گرمه است و آثار کشف‌شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد به طوریکه محوطه باستانی معروف به پهلوان و کوه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از 12 هزار سال دارند و قدیمی‌ترین اثر باستانی پابرجای پیش از اسلام (بنای سنگی اسپاخو) در غرب شهرستان مانه و سملقان در فاصله پنج کیلومتری شمال شاهراه آسیایی در روستای اسپاخو نیز دلیل دیگری بر صحت این ادعاست.

این استان، از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با کشور ترکمنستان (با  301 کیلومتر مرز مشترک)، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌مرز است.

همچنین 159 مرکز اقامتی، رفاهی و پذیرایی در خراسان شمالی وجود دارد که ظرفیت پذیرش آن ها هزار نفر است و این استان دارای  115 جاذبه گردشگری، 24 منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/459788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است