پیام خراسان

آخرين مطالب

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی مقالات

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- هر روز با دبه‌های خالی در ورودی روستا منتظر آب هستند و با مشقت زیادی سعی دارند تا در نوبت ایستاده و چند سطل از آب شرب نصیبشان شود و در این گیر و دار نیز آب به برخی از افراد نمی رسد.

این روایت برخی روستاییان مرزنشین در رازوجرگلان است که چندین سال تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب می‌گذرانند و دبه‌هایی که همیشه همراهشان است به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که برخی از روستاهای این شهرستان مرزی با کمبود، افت شدید آب و ساعت ها قطعی مواجه است و بسیاری از اهالی را در مصرف آب برای رفع نیازی های روزانه کلافه و زحمت آنان را دو چندان می کند.  

یکی از اهالی روستاهای جرگلان در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: مردم این روستاها سال هاست که با مشکلی به نام کمبود آب آشنا هستند و از شیوه های مختلف این کمبود را جبران می کنند به گونه ای که برخی روزها هشت ساعت با قطعی آب مواجه هستیم.

بایرام افروز می افزاید: همچنین به علت کاهش افت فشار آب بسیاری از خانه هایی که در ارتفاعات و بالای کوه ساخته شده اند از آب لوله کشی محروم اند.

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی

یکی دیگر از اهالی روستای کلاته بهار می گوید: جدای از زیان هایی که خشکسالی به کشاورزی زده است، این روزها با کمبود شدید آب آشامیدنی نیز مواجه ایم به گونه ای که در زمان برگزاری مراسم ها که نیاز شدیدی به آب است متاسفانه با قطعی آب مواجه می شویم.

کریم محمدی می افزاید: اکنون نیز برای رفع این مشکلات روزانه با تانکر به بسیاری از روستاهای همجوار آبرسانی می شود و اهالی همیشه با در دست داشتن بطری های 20 لیتری یا 10 لیتری منتظر تانکرهای حمل آب شرب هستند تا مبادا از این آب تانکرها نیز جا بمانند.

عدم ایجاد شبکه‌های آبرسانی، خشکسالی چشمه‌ها،  مشکلات کیفی آب در رازوجرگلان موجب شده تا به 12 روستای این شهرستان مرزی با تانکر آبرسانی شود، روستاهایی که از رودخانه فصلی و چشمه‌ تامین آب می‌ شدند که عدم بارش نزولات جوی در سال های اخیر باعث شد تا منابع آبی پایدار خود را از دست بدهند و اکنون دست به دامن تانکرهای آبرسانی شوند.

شاید آبرسانی با تانکر در حال حاضر تنها عامل برای تأمین آب شرب این مرزنشینان باشد، اما امور روزانه روستاها به ویژه در حوزه بهداشت که این روزها رعایت آن ضروری‌تر از گذشته شده، مغفول مانده است به گونه ای که رفع این مشکل در بلندمدت نیاز به اقدامات زیرساختی و ایجاد شبکه های آبرسانی دارد، اقدامی که از نگاه محرومیت زدایی دولت دور نماند و با شروع احداث مجتمع آبرسانی در «پرسه سو» و شبکه آبرسانی در روستای «گز» وارد فاز اجرایی شد.

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی

آبرسانی به 12 روستای مرزنشین با تانکر

معاون برنامه ریزی فرماندار رازوجرگلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: حدود 20 روستا در رازوجرگلان با تنش آبی مواجه است که از این تعداد به 12 روستا با تانکر آبرسانی می شود.

احمدی وحیدی افزود: همچنین به بخش هایی از روستاهای شهرک کرپشلی، اسمی دولان، کلاته میرزا و بخشی از شهر یکه صعود که تحت پوشش اداره آب و فاضلاب شهرستان نیست به طور روزانه با تانکر آبرسانی می شود.

وی با بیان اینکه افزون بر 50 درصد شبکه های توزیع آب این شهرستان فرسوده است، می گوید: 30 درصد از شبکه های توزیع در بخش های مرکزی، غلامان و جرگلان فرسوده است و به دلیل رسوب گذاری شدید نیازمند اصلاح فوری است.

تخصیص 110 میلیارد ریال اعتبار برای شبکه توزیع آب 

فرماندار رازوجرگلان نیز می گوید: 110 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی در یکسال عملکرد دولت سیزدهم برای اصلاح شبکه توزیع آب این شهرستان مرزی اختصاص یافت،  این در حالی است که سال 99 تنها 12 میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح شبکه های توزیع آب این شهرستان اختصاص یافت که با این میزان اعتبار تنها چهار درصد از شبکه های آبرسانی بازسازی شد.

مصطفی حسن زاده با اشاره به کاهش بارش باران در شهرستان راز و جرگلان، می افزاید: بروز خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری موجب شده است تا مردم این منطقه در تامین آب با چالش مواجه باشند اما با نگاه دولت و اجرایی شدن پروژه های جدید آبرسانی در شهرستان بسیاری از روستاییان از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی

اجرای پروژه آبرسانی پرسه سو با 2 هزار و 730 میلیارد ریال

پروژه آبرسانی در قالب مجتمع 55 روستایی در روستای «پرسه سو» از طرح هایی است که دولت در یکسال اخیر با نگاه محرومیت زدایی از این مناطق و رفع عطش مرزنشینان در دستور کار قرار داده و اینک نیز در حال اجرا است.

فرماندار رازوجرگلان در این خصوص می گوید: یکی از پروژه آبرسانی که در یکسال اخیر وارد فاز اجرایی شده، مجتمع 55 روستایی در روستای «پرسه سو» با هدف بهره مندی از آب های مرزی در رفع عطش مرزنشینان است.

حسن زاده می افزاید: با نگاه ویژه دولت برای اجرای این پروژه آبرسانی 2 هزار و 730 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و با بهره برداری از آن 80 درصد مرزنشینان از آب شرب بهداشتی پایدار بهره مند خواهند شد.

اقدام جهادی دولت برای رفع عطش مرزنشینان خراسان شمالی

وی با اشاره به گلنگ زنی مخزن تعادلی آب در روستای «گز» نیز می گوید: این پروژه نیز از اقدامات اساسی دولت برای رفع عطش مرزنشینان است که با اجرای آن در 180 کیلومتر شبکه آبرسانی، 38 روستای مرزنشین از آن بهره مند خواهد شد.

راز، مرکز شهرستان مرزی راز و جرگلان در 120 کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد و بیشترین تمرکز جمعیتی قوم ترکمن  استان در این شهرستان است.

براساس آمار رسمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی؛ حدود 256 روستای در این خطه شمال شرق کشور با تنش آبی مواجه هستند که برای رفع آن به 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و این میزان اعتبار برای آبرسانی و یا مرمت شبکه انتقال و چشمه ها باید هزینه شود.

 در استان خراسان شمالی حدود یک میلیون و پانصد هزار متر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب وجود دارد که 40 درصد از آن عمر بالای 30 سال دارد و 350 کیلومتر از این مقدار که حدود 20 درصد را تشکیل می دهد، فرسوده و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/472323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باغ مشهد میزبان 270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با دادستان کل کشور

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت هزار و 200 قاضی زن در ایران

باغ مشهد میزبان270 هزار بوته گل فصلی و پیازی

ثبت‌نام 33هزار نفر در سامانه دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد