پیام خراسان

آخرين مطالب

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی مقالات

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و 44 درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

840 روستای این استان از جمعیتی بالغ 440 هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

سابقه امر نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که 30 درصد جمعیت کنونی بجنورد مرکز خراسان شمالی حاشیه نشین هستند.

مطالعات آماری سند آمایش سرزمین نشان می دهند نسبت روستاهای خالی از سکنه استان از 27 درصد در سال 85 به حدود 36 درصد در سال 95 افزایش یافته است که این به معنای رشد سرعت در روند تخلیه آبادی‌های کوچک استان است.

گرچه به برکت نظام جمهوری اسلامی روز به روز شرایط رفاهی و زیرساختی روستاها در این منطقه بهبود یافت ولی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم این شاخص ها رشد روزافزونی را نشان می دهد و بازنگری طرح هادی 130 روستا، اختصاص 2 هزار هکتار زمین به توسعه روستایی، صدور سند برای 80 درصد واحدهای روستایی، آسفالت معابر 80 روستا، آبرسانی به 107 روستا، ساخت 920 واحد مسکونی و پرداخت 490 میلیارد تومان وام اشتغالزایی از عمده ترین این فعالیت های زیرساختی دولت است که در مدت کوتاه یکساله در این خطه از شمالشرق کشور انجام شد.

 

بازنگری طرح هادی 130 روستا

طرح هادی روستایی طرحی است که در سال 1378 به تصویب هیات دولت رسید و ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

این طرح در خراسان شمالی به خوبی اجرایی و با گذشت 10 سال در حال بازنگری است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این زمینه عنوان کرد: طرح هادی در 433 روستا معادل 60 درصد از این مناطق استان اجرا شد که این رقم هفت درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 وی اظهارداشت: 722 روستا از 840 روستای استان بالای 20 خانوار جمعیت دارد که برای تمامی این روستاها طرح هادی تهیه شده است و این طرح در 433 روستا معادل 60 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان اجرا شده است.

زارعی یادآور شد: بازنگری طرح هادی در 130 روستای استان انجام شده است و این اقدام در سایر روستاها پیگیری می شود و اکنون این طرح در 267 روستای استان نیازمند بازنگری است.

وی تصریح کرد: اکنون 75 درصد از جمعیت روستاهای این استان از مزایای طرح هادی بهره مند هستند چرا که این طرح از روستاهای پرجمعیت آغاز شد و شمار زیادی از این قشر زیر پوشش قرار گرفت.   

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی افزود: امسال اجرای طرح های هادی در استان 6 هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار دارد و اکنون این پروژه ها در 200 روستا با حجمی معادل یک میلیون و 200 هزار متر مربع در دست اجراست.

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی

آسفالت معابر 80 روستا

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در ادامه به طرح نهضت آسفالت اشاره کرد و گفت: نیمه نخست امسال 200 هزار مترمربع از معابر 80 روستای استان آسفالت و برای آسفالت این میزان از معابر روستایی استان علاوه بر استفاده از قیر رایگان، 50 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

هادی زارعی افزود: رویکرد ما افزایش خدمات رسانی در روستاها و کمک به ماندگاری این قشر تولیدکننده در این مناطق است و در این زمینه اجرای طرح هادی یکی از رسالت های این بنیاد محسوب می شود.

وی اضافه کرد: سال مالی جاری با عملیاتی شدن پروژه های عمران روستایی، تحولی بزرگ در توسعه و عمران روستایی استان شکل خواهد گرفت و امسال در 263 روستای استان عملیات زیرسازی و آسفالت از محل اعتبارات ملی، قیر رایگان و مشارکت دهیاری ها، ریاست جمهوری و محرومیت زدایی انجام می شود.

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی

اختصاص 2 هزار هکتار زمین به توسعه روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در مورد عملکرد توسعه روستایی دولت سیزدهم عنوان کرد: تاکنون 2 هزار هکتار زمین با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای توسعه روستاها اختصاص یافته و در محدوده طرح هادی قرار گرفته است.

علی اکبر صابری اظهارداشت: این زمین ها برای ساخت و ساز در 300 روستاهای استان تامین شده است و خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین زمین برای توسعه روستا و الحاق به طرح هادی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تقاضای مردم روستاها برای تامین زمین مورد نیاز ساخت مسکن بدون پاسخ نمانده است گفت: بعضا زمین به صورت منفصل در مجاورت روستاها تامین و شهرک ایجاد شده است که دستگاه های خدمات رسان باید زیرساخت های لازم را در این شهرک ها تامین کنند.

صابری خاطرنشان کرد: زمین هایی که از طرف منابع طبیعی و آبخیزداری در محدوده طرح هادی روستاها قرار می گیرد، با قیمت مناسب به روستاییان واگذار می شود و این بنیاد بدون صرف اعتبار عمرانی و از محل این منابع، برای زیرسازی و خیابان کشی این مناطق اقدام می کند.

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی

صدور سند برای 80 درصد واحدهای روستایی

صابری در بخش دیگر سخنان خود صدور سند مالکیت را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها عنوان کرد و گفت: 81 هزار جلد سند مالکیت واحدهای مسکونی معادل 80 درصد از اماکن روستایی استان صادر شد.

وی اظهار داشت: این بنیاد صدور سند برای روستاییان و شهروندان ساکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را بر عهده دارد و در این زمینه تسهیلات و شرایط بسیار مناسب در نظر گرفته شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی با بیان اینکه استان در صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی در جایگاه مناسبی میان استان های کشور قرار دارد افزود: روستاییان و شهروندان ساکن در 22 نقطه شهری استان می توانند با قیمت بسیار کم از مزایای سنددار شدن خانه بهره مند شوند.  

وی ادامه داد: طرح سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی از اقدامات حمایتی است که این قشر می‌تواند در دریافت تسهیلات از سند مالکیت به عنوان وثیقه استفاده کند.

صابری خاطرنشان کرد: اجرای طرح کاداستر و حدنگاری باید به سرعت انجام شود تا سند تک برگ در اختیار روستاییان قرار گیرد.

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی

ساخت 920 واحد مسکونی 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: همزمان با هفته دولت امسال 920 واحد مسکن روستایی به ارزش 828 میلیارد ریال در روستاهای استان افتتاح شد.

هادی زارعی اظهارداشت: این واحدهای روستایی در سال های اخیر با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی ساخته و مقاوم سازی شدند و 2 هزار و 760 نفر از مزایای داشتن خانه مستحکم بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: همچنین در استان 63 هزار واحد مسکونی معادل 63 درصد از منازل روستاییان استان مقاوم سازی شده است و در این شاخص هفت درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سالانه پنج هزار  واحد در روستاهای استان با استفاده از تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی مقاوم سازی می شود که اکنون باید 37 هزار واحد مسکونی در این مناطق احداث شود.   

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تا سال 1410 تمامی واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی می شود.

نسیم خوش خدمت بر فراز روستاهای خراسان شمالی

پرداخت 490 میلیارد تومان وام اشتغالزایی

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: 490 میلیارد تومان وام اشتغالزایی به متقاضیان روستایی و عشایری این استان در 2 سال گذشته پرداخت شد که نقش مهمی در اشتغال این اقشار داشت.

مهدی اسلام خواه اظهار داشت: در راستای اجرای سیاست های وزارت متبوع در توسعه اشتغال بخش کشاورزی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا طی سال های گذشته با وجود بیماری کرونا و برخی مشکلات اعتباری این میزان تسهیلات با هدف اشتغال روستاییان و عشایر خراسان شمالی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اشتغال روستایی در بخش های کشاورزی و دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است افزود: حمایت از این بخش همیشه وجود داشته است اما عدم ایجاد اشتغال پایدار در بخش های مزبور با توجه به تخصیص اعتبار مطلوبی که در سال های گذشته به این بخش صورت گرفت کمبود نظارت دستگاه های متولی این بخش ها است.

اسلام خواه با بیان اینکه موضوع اشتغال روستاییان و عشایر باید به صورت ریشه ای حل و فصل شود گفت: شورای هماهنگی دستگاه های زیر مجموعه وزارت متبوع در خراسان شمالی با تشکیل کارگروه مشورتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی موانع موجود را مطرح و از ظرفیت نمایندگان استفاده خواهد کرد.

آبرسانی به 107 روستا

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: آبرسانی به 107 روستای استان با اعتبار 550 میلیارد تومان در حال انجام است و تا سه سال آینده به پایان می رسد.

علی دارابی اظهارداشت: آبرسانی به این روستاها در قالب چهار مجتمع آبرسانی زیدر و سرانی شهرستان شیروان، شیرین دره شهرستان بجنورد، پرسه سو و کهنه جلگه شهرستان راز و جرگلان مناطق محروم خراسان شمالی اجرا می شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی شده است تا با اجرای این چهار مجتمع به 107 روستا آبرسانی شود که در مرحله اول هشت روستای شهرستان بجنورد با 98 میلیارد تومان اعتبار از آب پایدار برخوردار شدند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی طرح های روستایی تا حدود 15 درصد است و با تزریق اعتبار ادامه اجرای این طرح ها شدت می گیرد.

وی عنوان کرد: این پروژه ها با همکاری قرارگاه امام حسن(ع)، وزارت نیرو و سپاه خراسان شمالی انجام می شود تا گام‌های موثری در راستای رفع مشکلات مردم مناطق محروم برداشته شود.

خراسان شمالی دارای 840 روستا است و 283 روستای دارای تنش آبی و 27 روستا دارای تنش حاد آبی هستند.

منابع تامین آب خراسان شمالی شامل 376 حلقه چاه، 178 دهنه چشمه، 11 رشته قنات، سه واحد تصفیه خانه آب سطحی(سد) است و همچنین مخازن ذخایر آب با 816 مخزن و ظرفیت 300 هزار متر مکعب است.

حدود 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در روستاها ساکن هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/476848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خراسان رضوی بارانی می‌شود

آتش‌سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس مشهد اطفا شد

مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند

برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد شکست آمریکا در صحرای طبس

آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند

اتصال بیرجند و طبس به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع

کشف هزار و 900 لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

کلینیک تخصصی خیر ساز بیمارستان امام حسین (ع) محمدشهر افتتاح شد

توضیحات قاضی از دادگاه منافقین/ تشریح اتهامات از سوی وکیل

در دومین جلسه دادگاه «تتلو» چه گذشت؟ + عکس

آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد

برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور

اعزام کاروان خودرویی غیرت از مشهد به سبزوار

بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت

600 نیاز صنایع خراسان شمالی در سامانه «نان» ثبت شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند

جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد

کتاب آداب آبادانی منتشر شد

ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

سبقت شکلات از طلا!

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

ایجاد 30 هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی

بازدید معاون دادستان مرکز خراسان رضوی از نقاط حادثه‌ساز جاده کلات

روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم

راهیابی دو بانوی ورزشکار خراسان رضوی به اردوی تیم ملی تنیس روی میز

مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور

آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان

1900 خودروی شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد

سوانح رانندگی شهری خراسان رضوی 2 کشته و 122 مصدوم در پی داشت

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

مهارت‌آموزی 1493 بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای

شکست آمریکا در صحرای طبس تحقق وعده‌های خداوند است

راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

جلسه شورای شهر اهواز با موضوع برکناری شهردار برای بار سیزدهم لغو شد

9 کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

آغاز نشست هم اندیشی سراسری هیات‌های رزمندگان اسلام در مشهد

شناسایی بیش از 22هزار بیمار دیابتی در نیشابور

قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد