پیام خراسان

آخرين مطالب

مشکلاتی که خنده را از لب پسته خراسان دور می‌کند مقالات

مشکلاتی که خنده را از لب پسته خراسان دور می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- پیدایش‌ پسته‌ در ایران‌ به چهار تا پنج هزار سال‌ پیش‌ بازمی‌گردد که خاستگاه اولیه این گونه باغی را به دوره هخامنشی و نواحی خراسان نسبت داده اند و باغ های پسته در ایران نیز از همان زمان ایجاد شده اند.

پسته در زبان‌های یونانی، لاتین، اروپایی، عربی، ترکی، روسی، ژاپنی و دیگر زبان‌ها از نام ایرانی آن گرفته شده است. نام درخت این محصول در زبان پارسی "پیستاکو" بود که به تدریج و در گذر ایام تغییر یافته و به پسته تبدیل شده است.

پسته دارای 75 جنس و 600 گونه است و براساس آمارهای به دست آمده از میان کشورهای مختلف تولیدکننده پسته، تنها محصولات هفت کشور جنبه تجاری دارند و از کل 400 هزار تن پسته تولیدی در جهان قبل از کرونا، ایران با دارا بودن حدود 57 درصد تولید مقام نخست، آمریکا با 17 درصد دوم و ترکیه با 13 درصد در مقام سوم قرار داشته‌اند.

انواع پسته ایرانی براساس پیشینه تاریخی و منطقه تولید به نام همان محل نامگذاری شده‌اند که پسته دامغانی، قزوینی، راوری، سبزواری و قمی از آن جمله هستند. علاوه بر موارد ذکر شده پسته براساس شکل نیز تقسیم بندی‌هایی دارد. ارقامی نظیر بادامی، احمدآقایی، اکبری، فندقی، کله قوچی، سفید پسته، سبز پسته، خنجری و... را می‌توان بر اساس شکل تقسیم بندی کرد.

در این میان خراسان رضوی یکی از استانهای مهم در تولید پسته است که محصول تولیدی این خطه به دلیل طعم و مزه ناشی از آب و هوای منطقه، دارای کیفیت خوبی است که به دلیل طعم لذیذ و دلچسبش در میان کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی، پاکستان و افغانستان محبوبیت بسیاری دارد.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

خراسان رضوی رتبه دوم تولید و کشت پسته ایران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با برخورداری از 25 درصد سطح زیر کشت پسته و 23 درصد تولید محصول کشور، جایگاه دوم را در بین استانهای تولیدکننده پسته به خود اختصاص داده است.

علی جعفری افزود: میزان تولید سالیانه پسته در استان بین 50 تا 70 تن پسته خشک است که امسال با همت و تلاش مضاعف پسته کاران استان و مشاوره کارشناسان از سطح زیر کشت 84 هزار هکتار باغ بارور استان 65 هزار تن پسته خشک برداشت شده است.

جعفری بیان کرد: این میزان تولید نسبت به پارسال 20 درصد رشد دارد درحالی که امسال به شدت با شرایط نامساعد جوی از قبیل کاهش شدید نزولات آسمانی، نوسانات دمایی، تنش‌های سرمایی اول فصل و باد و توفان مواجه بودیم.

وی گفت: از مجموع باغ های پسته استان 70 درصد بارور و 30 درصد غیربارور است.

جعفری، مهمترین ارقام پسته استان را شامل بادامی سفید، اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و فندقی دانست که از مهم ترین ارقام تجاری پسته کشور و با بهترین کیفیت و عملکرد بالاتر نسبت به سایر استانها تولید می شود.

 معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: کشت و تولید پسته در اکثر شهرستان‌های استان به جز چهار شهرستان انجام می شود.

وی ادامه داد: شهرستان های مه ولات، خوشاب، بردسکن، رشتخوار و گناباد به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم این محصول در استان را دارا هستد و سایر شهرستان ها نظیر بجستان، سبزوار، خلیل آباد، تربت حیدریه، تربت جام، تایباد و مشهد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پسته، محصول مزیت‌دار صادراتی

جعفری، با بیان اینکه پسته محصولی ارزشمند است که مزایای کشت و صادرات را با هم دارد، گفت: در سالیان اخیر کاشت و تولید محصولات کم آب طلب مانند پسته و گیاهان دارویی، به دلیل محدودیتهای منابع آبی استان، سیاستهای الگوی کشت و بهره‌وری بیشتر آب و درآمدزایی بالا نسبت به سایر محصولات زراعی و باغی توسط بهره برداران بخش کشاورزی با استقبال زیادی مواجه شده است.

وی افزود: طبق آمار، در 10 سال گذشته سطح زیر کشت و تولید پسته در استان افزایش 50 تا 60 درصدی داشته است که این خود نشان دهنده گرایش تولید در بخش کشاورزی استان به سمت محصولات کم آب طلب و ارزآوری نظیر پسته است.

این مسوول تاکید کرد: کیفیت و کمیت محصول در واحد سطح  و بهره وری مصرف آب از مهمترین اولویت های جهاد کشاورزی استان است که در کشت پسته قابل تحقق است.

وی با اشاره به مزیتهای فراوان کشت و تولید پسته اظهار کرد: از مزایای تولید این محصول می توان به درآمدزایی و ارزآوری بالای آن اشاره کرد به طوری که محصول تولیدی استان سالانه ارزش صادراتی بیش از 350 میلیون دلار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اشتغال‌زایی بالای این محصول نسبت به سایر محصولات از دیگر مزایای تولید این محصول است و هم اکنون بیش از 60 هزار خانوار در سطح استان در زمینه تولید، فرآوری، تجارت و صادرات این محصول فعالیت دارند.

وی وجود باغداران پرتلاش و زحمتکش، کارشناسان خبره، باغ های مکانیزه دارای تنوع ارقام و توانایی تولید محصول سالم و بالاترین عملکرد پسته در کشور را از پتانسیل های مهم استان در تولید این محصول برشمرد و افزود: زودرس بودن برخی از ارقام و مصرف تازه خوری آن باعث شده است که هرساله حدود پنج تا 10 درصد از پسته استان به صورت "تر" و "تازه" به سایر استانهای کشور و حتی به کشورهای همسایه صادر شود.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

فراوری مکانیزه ویژگی محصول تولیدی خراسان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، وجود ترمینال های ضبط و فراوری پسته به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه را از مهمترین مزیت های محصول پسته تولیدی این استان معرفی کرد و گفت: هم اکنون بیش از 138 واحد فرآوری پسته با ظرفیت بیش از 250 هزار تن پسته تر در 15 شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این میزان فراوری پسته در استان رقم ارزشمند و قابل توجهی است که خوشبختانه در این زمینه شاهد تقویت فعالیت در استان هستیم.

جعفری با بیان اینکه پسته خراسان رضوی به دلیل وجود باغ های دارای تراکم مناسب، جزو بهترین باغ های شناخته شده در کشور است، بیان کرد: به همین دلیل و با توجه به برداشت به موقع محصول و مدیریت فنی روند برداشت، کیفیت پسته این استان از سطح بالایی برخوردار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه هم اکنون 30 درصد صادرات پسته خراسان رضوی از گمرک استان صورت می گیرد، افزود: مابقی محصول از مبادی استانهای دیگر بخصوص کرمان صادر می شود ضمن اینکه حجم کل صادرات بستگی به شرایط دارد که البته امسال اوضاع صادرات خوب نیست.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر سعی بر فروش محصول در داخل است و به دلیل وجود مشکلاتی از جمله بازگرداندن پول، تعهدات ارزی و غیره، شاهد کاهش رغبت در صادرکنندگان برای ورود به این عرصه هستیم.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید امسال از پارسال بهتر است، تاکید کرد: علت عالی نبودن تولید امسال نسبت به سالهای عادی، گرمایش، خاموشی چاههای آب و نیز اندکی سرمازدگی اول سال موجب این کاهش شده است.

 

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

خیز پسته خراسان برای کسب جایگاه اصلی

کارشناس مسوول پسته خراسان رضوی با بیان اینکه مهمترین مشکلات ما در حوزه این محصول بعد از تولید، مربوط به بحث صادرات است، گفت: صادرات از مبادی استان تا قبل از 2 سال گذشته در حد پنج درصد بود اما در این مدت سهم استان از صادرات محصول تولیدی خود به 30 درصد رسیده است.

محمد رجب زاده افزود: کیفیت محصول تولیدی استان در حدی است که در حوزه کشورهای آسیایی طرفداران پر و پا قرصی دارد که استفاده از محصول برندهای خراسان را در اولویت دارند و با توجه به روند رو به رشد صادرات از مبدأ استان به کشورهای دیگر، شاهد خیز بلند محصول پسته خراسان برای به دست آوردن جایگاهش هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ترمینال های مکانیزه فرآوری و سورت محصول در استان، که در تولید و صادرات محصول با کیفیت تاثیرگذار است، اظهار کرد: علت کیفیت بالای محصول این استان تجربه طولانی باغداران منطقه در زمینه باغداری نسبت به باغداران کرمان و رفسنجان است.

این کارشناس گفت: باغ های استان در حد 90 درصد تک پایه هستند و هرس خوب، آبیاری موثر و رسیدگی کاملی را دارند.

رجب زاده ادامه داد: باغ های پسته خراسان رضوی 70 ساله هستند اما ما در 20 تا 30 سال اخیر به حوزه کشت وسیع و گسترده ورود کرده‌ایم بنابراین قدمت باغهای پسته استان و اصالت آن زیاد است.

وی اظهار کرد: در شهرهایی مانند رفسنجان قدمت پسته کاری به 70 تا 80 سال برمی گردد اما خاستگاه پسته ایران و دنیا خطه خراسان بوده و شهرستان هایی مانند درگز، سرخس و کلات از قدیم در استان ما پسته‌کار بوده اند.

وی علت رشد کشت و تولید پسته در استانهای دیگر را تغییرات آب و هوایی دانست، همانند محصول زعفران که ابتدا در قائنات کشت می شده و اکنون به شهرستانهایی مانند تربت حیدریه نیز انتقال یافته است.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

کاهش کشوری صادرات پسته

مدیر توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: صادرات پسته کشور امسال کاهش یافته، که علت آن در 2 بخش کاهش تولید و مشکلات صادرکنندگان از جمله چالش های موجود در برگشت ارز و غیره است.

علی هدایتی افزود: صادرات پسته در چهار ماهه اول امسال 12 هزار و 300 تن بوده است در حالی که در مدت مشابه پارسال 41 هزار و 500 تن صادرات پسته داشته ایم.

وی با اشاره به ضعف موجود در صادرات پسته از استان، گفت: مبادله کشاورزان و قرارداد بستن با تاجران و صادرکنندگان استانهای دیگر از جمله کرمان و اعتماد کامل کشاورزان به آنها از مهمترین عوامل این شرایط است که نمی‌توان آنها را به سمت معدود تاجران بومی سوق داد.

هدایتی ادامه داد: علاوه بر این عوامل زیرساختی و نوع برخورد گمرک استان، آمار پایین آزمایشگاههای تست سلامت پسته و امکانات بیشتر گمرک استانهای دیگر، موجب شده در سنوات گذشته بخش عمده صادرات محصول پسته استان از سایر استانها صورت گیرد.

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت بسیاری از محصولات دیگر استانها از جمله پرتقال و خرما نیز از خراسان رضوی به کشورهای خارجی صادر می شود و نمی توان این قضیه را نکته منفی دانست اما شکی نیست که صادرات محصول تولیدی استان از همین استان برای کشاورزان و استان مزیتهای بیشتری دارد.

مدیر توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در نیمه نخست پارسال چهار هزار و 734 تن پسته به ارزش 28 میلیون و 700 هزار دلار از استان صادر شده بود که این میزان امسال به دلیل کاهش صادرات محصول کشاورزی از کشور، به سه هزار و 91 تن به ارزش 13 میلیون و 300 هزار دلار افت کرده است.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

حرف اول پسته آجیلی خراسان در آسیای میانه

یک نماینده شرکتهای صادرات پسته در خراسان رضوی که 25 سال سابقه فعالیت دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: محصول پسته این استان به صورت خام به کشورهایی مانند چین و پسته آجیلی به کشورهای آسیای میانه، پاکستان و افغانستان صادر می شود که بسیار مورد استقبال و مصرف است.

علی اصغر احمدی نیا با بیان اینکه صادرات به کشورهای اروپایی اندک و به صورت مغز است، افزود: متاسفانه شمار تاجران قدَر و توانمند در استان کمتر از انگشتان یک دست است و همین امر موجب شده تا حجم قابل توجهی از محصول صادراتی استان به سمت استانهای دیگر و تاجران سایر استانها سوق یابد.

وی با بیان اینکه وجود سم آفلاتوکسین در پسته از مهمترین موانع صادرات این محصول به کشورهای اروپایی است، گفت: جالب است بدانیم که پسته آجیلی خراسان در کشورهای آسیای میانه به عنوان یک برند شناخته شده است و ما در کشور در این زمینه حرف اول را می زنیم.

این فعال حوزه صادرات پسته با بیان اینکه به دنبال تهیه شناسنامه برای محصول پسته استان هستیم تا به این ترتیب شاهد جلب اعتماد بیشتر مصرف کنندگان خارجی آن باشیم، گفت: باید در کنار رایزنان فرهنگی در سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی، یک رایزن تجاری نیز فعال شود تا محصولات این‌چنینی در کشورهای دیگر بهتر معرفی شود.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

رد پای تاجران افغان و قاچاق پسته

احمدی نیا با اشاره به اینکه اگر مشکل تعهد ارزی حل نشود صادراتی نمی‌توان انجام داد، افزود: طبق قانون، تاجر و کشاورز از مالیات معاف هستند اما نماینده صادرکنندگان از یک درصد حق کمیسیونی که دریافت می کند باید مالیات بدهد، حال آنکه هم اینک به کل تراکنش حساب ها مالیات تعلق می گیرد که کار صحیحی نیست، زیرا نماینده تنها واسط میان کشاورز و تاجر است.

وی تاکید کرد: این وضعیت انگیزه صادارات را از بین می‌برد و همین موجب شده تا تاجران افغانستانی وارد عرصه شده و با خرید محصول از کشاورز و بدون پرداخت هیچ مالیات و عوارض گمرکی، اقدام به قاچاق پسته ایران کرده و سود خود را به دلار دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: خرید پسته توسط این تاجران افغان به صورت نقد، ارزان و در حجم بالاست که این بلای آشکار و لطمه به فعالان داخلی، در صدور محصولات کشمش و زعفران نیز قابل مشاهده است.

این فعال حوزه صادرات گفت: امسال در خراسان بیش از 60 هزار تن پسته تولید شده که 20 هزار تن آن به مصرف داخلی رسیده و بقیه صادر می شود که دست کم 10 هزار تن این میزان تولید را تاجران افغانستانی به صورت قاچاق از استان خارج می کنند.

مشکلاتی که خنده را بر لب پسته خراسان می‌خشکاند

یونان و اسپانیا، دو رقیب جدی پسته ایران

این فعال حوزه صادرات پسته گفت: اکنون کشور آمریکا نیز تولید کننده و صادرکننده محصول پسته است و با توجه به کاهش هزینه های تولید هر کیلوگرم پسته این کشور بین هشت تا 9 دلار فروش می رود، حال آنکه پسته ایران باید با قیمت 10 دلار فروش برود تا همراه با سود صادراتی باشد.

احمدی نیا با اشاره به تبعات نوسانات قیمت دلار، گفت: به دلیل نبودن متولی و تعیین قیمت مشخص صادرات این محصول برخی افراد پسته ایرانی را به قیمت هر کیلوگرم هشت دلار فروخته و با وارد کردن اقلامی مانند گوشی موبایل سود گزافی می برند.

وی گفت: 2 کشور یونان و اسپانیا، رقیبان جدی ایران در تولید و فروش محصول پسته هستند که محصول باکیفیت تری را نیز تولید می‌کنند.

احمدی نیا افزود: ترکیه مقام دوم را پس از کشور آمریکا دارد و ایران رتبه سوم را داراست و در صورت تداوم روند فعلی، در آینده نزدیک یونان و اسپانیا نیز در رتبه‌های بالاتری از ما قرار خواهند گرفت و سرنوشت تلخ فرش، زیره و زعفران، برای پسته ایران نیز رقم خواهد خورد.

وی بی آبی را تهدید جدی برای پسته خراسان رضوی دانست، که اگر مسوولان نتوانند آن را برطرف کنند محصول پسته این خطه نیز به فنا می رود، گفت: مطلوب ترین دوره آبدهی پسته استان 25 روز است که هم اکنون این دوره به 45 تا60 روز افزایش یافته است و علت آن هم کم آبی شدید است.

احمدی نیا گفت: 30 تا 40 درصد درختان پسته استان دارای عمر بیش از 25 سال هستند که در صورت عدم آبرسانی به آنها، بین چهار تا پنج سال آینده این بخش از میان خواهد رفت.

این فعال صادراتی اظهار کرد: باید فعالیت های حوزه پسته به عنوان یک صنعت در نظر گرفته شود تا شاهد بهبود وضعیت این محصول و حفظ و حمایت از آن باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/477239/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یادی از شکست آمریکا در طبس

بازی معوقه هفته 12 لیگ برتر هندبال؛ دیدار صدرنشین با خودروسازان

جمعی از کارگران خراسان جنوبی با رهبری دیدار می‌کنند

بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود

شن‌هایی که مامور خدا بودند

39 سالگی دانشگاه آزاد در زعفرانی‌ترین شهر جهان

از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها

چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد

مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی

برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

«فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید

سفر به خانه خدا بعد از 9 سال | جزئیات عمره 1403

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است

20 اردیبهشت‌ماه آخرین‌ مهلت تبدیل پروانه کسب فیزیکی به الکترونیکی

افشای راز هوتن شکیبا برای صداسازی بچه؛ روش عجیب ایرج طهماسب در کار (فیلم)

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

برگزاری جشن بزرگ کارگران در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد

پرواز مشهد مقدس از فرودگاه اردبیل دایر شد

خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی

الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد

ماجرای گروگانگیری خونبار!

بیش از 38 کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!