پیام خراسان

آخرين مطالب

جهاد دولت با محرومیت در قطب کشاورزی خراسان شمالی مقالات

جهاد دولت با محرومیت در قطب کشاورزی خراسان شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- این روزها نور امید بر دل محرومان مانه و سملقان تابیده و شور زندگی دوباره در آنها زنده شده است چرا که جدای از خدمات بنیاد علوی برای شستن غبار محرومیت از این شهرستان 110 هزار نفری، دولت نیز برنامه های جامعی برای توسعه این خطه کشاورزخیز دارد.

مسوولان دولت جهادی در این شهرستان بعنوان وارث وعده های زنگ زنده از همان ابتدای مسوولیت با برنامه ای جامع وارد نبردی جدی با محرومیت در این شهرستان شدند تا سنگر مبارزه با محرومیت زدایی را حفظ کنند و در این راه نیز عملکرد مثبتی بر جای گذاشته اند.

نبرد با محرومیت زدایی و رفع فقر از چهره مناطق محروم از شعارهایی است که در چند سال گذشته همواره از سوی مسوولان وقت مطرح و در این مسیر کم و بیش اقداماتی نیز انجام شده است اما دولت سیزدهم برای محرومیت‌زدایی به دور از هیاهو مسیر درست و پایداری را انتخاب کرده و بنیاد علوی نیز در سایه همدلی با مسوولان دولت جهادی در منطقه ورود کرده است.

شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان با تولید انواع محصولات همواره عنوان دار قطب کشاورزی خراسان شمالی است اما با گذشت سال ها هنوز نداشته های زیادی در حوزه بهداشت، اشتغال، راه و نبود آب برای اراضی کشاورزی دارد.

نداشته هایی که از نگاه دولت جدای از تمرکز بر تقویت توانمندی های این شهرستان دور نماند و اقدامات اساسی برای رفع آن گاه به تنهایی و گاه با همکاری بنیاد علوی در یکسال اخیر این شهرستان محروم انجام گرفت.

توزیع 950 میلیارد ریال اعتبار در بین دستگاه‌های اجرایی، پایان 18 سال بلاتکلیفی پروژه سیمان سمنگان، ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه، آسفالت 14 کیلومتر از راه های روستایی، ایجاد نخستین بند لاستیکی، بهره برداری از برخی پروژه های بهداشتی و درمانی، پرداخت تسهیلات آبیاری نوین و تسهیلات اشتغالزایی بخشی از اقدامات ماندگار دولت با همکاری بنیاد علوی در قطب کشاورزی خراسان شمالی است.

توزیع 950 میلیارد ریال اعتبار محرومیت زدایی

فرماندار مانه و سملقان خراسان شمالی در خصوص توزیع اعتبارات محرومیت زدایی دولت در این شهرستان می گوید: 950 میلیارد ریال از اعتبارات محرومیت زدایی برای اجرای 28 طرح به این شهرستان اختصاص یافت و بین چهار دستگاه دولتی توزیع شد.

جواد بهادری می افزاید: 150 میلیارد ریال از این اعتبار برای یک طرح آبخیزداری، 420 میلیارد ریال برای 25 طرح حوزه بهداشت و درمان، 330 میلیارد ریال برای آبرسانی به روستای توپ چنار و مابقی نیز به حوزه راه روستایی هزینه می شود.

وی تصریح می کند: احداث خانه بهداشت و مراکز جامع خدمات شهری در نقاط مختلف این شهرستان، آبرسانی به روستای کهنه جلگه از سد چند ایر، آسفالت 20 کیلومتر از راه روستای توپ چنار از مهمترین این طرح ها محسوب می شود.

فرماندار مانه و سملقان ادامه می دهد: بسیاری از مسایل، مشکلات و کمبودهای حوزه راه روستایی و بهداشت و درمان این شهرستان با اختصاص این میزان اعتبار برطرف می شود.

پایان 18 سال بلاتکلیفی کارخانه سیمان‌ سمنگان

اجرای کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی حدود 2 دهه پیش در دستور کار قرار گرفت و جواز تاسیس این پروژه در سال 80 صادر و آستان قدس رضوی سهامدار اصلی سیمان سمنگان معرفی شد و قرار بود این طرح در سال 82 اجرایی شود و برای 700 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند.

این طرح در ابتدا بیش از 100 هکتار زمین در اختیار گرفت و چند معدن هم برای تهیه مواد اولیه ثبت شد و در برهه ای از زمان مزایده معادن هم مطرح شد اما با توجه به اهمیت موضوع تولید سیمان، شورای معادن استان آن را تصویب نکرد.

بعدها صحبت هایی از تفاهم نامه ای میان آستان قدس رضوی با شرکت چینی مطرح شد اما چشم بادامی ها هم پایشان به اجرای سیمان سمنگان باز نشد.

مسوولان در آن زمان اعلام کردند که آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند 24.8 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 400 میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می شد و قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.

پروژه‌ای که در سال 82 بنا بود طی 3 سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تامین کند با وجود پیشرفت 40 درصدی در ساختمان از سال 92 متوقف شد که در سال های بعد پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد.

اما گام نخست برای احیاء کارخانه سیمان سمنگان خراسان شمالی به دنبال سفر رییس جمهور به خراسان شمالی و اختصاص یکهزار و 500 میلیارد تومان برداشته شد و این پروژه بعد از 18 سال احیاء و از بلاتکلیفی خارج شد.

جهاد دولت با محرومیت در قطب کشاورزی خراسان شمالی

ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه/ تخصیص 800 میلیارد ریال

بیمارستان پورسینای در شهرستان مانه و سملقان هم اکنون 32 تختخوابی است و شمار پزشکان و کادر متخصص آن نیز بر اساس شمار تخت ها، تعیین و تامین شده است اما این نیروها و امکانات جوابگوی نیازهای مردمی نیست که در سفر استانی دولت، 800 میلیارد ریال اعتبار نیز برای ارتقای این مرکز درمانی تخصیص یافت.

معاون وزیر بهداشت نیز در سفر خود به این شهرستان از توسعه فاز اول این مرکز درمانی تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: پروژه ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه به 96 تختخواب نیاز منطقه است که اجرای پروژه توسعه‌ای آن به دلایل مختلف فنی و غیرفنی با تاخیر غیرمنطقی مواجه شده بود که خوشبختانه اخیرا روند اجرای آن از سر گرفته شد.

دکتر بهروز رحیمی افزود: با نگاه خوب دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی به حوزه سلامت و نمایندگان مجلس این پروژه به عنوان یکی از کارهای مهم و اساسی وزارت بهداشت در شهرستان مانه و سملقان، مورد توجه ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: تامین پزشک متخصص از دیگر دغدغه ها برای این پروژه است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خود را متعهد به رفع این دغدغه می داند.

هزینه 70 میلیارد ریالی برای 2 پروژه درمانی

نماینده بنیاد علوی در مانه‌وسملقان خراسان‌شمالی می گوید: این نهاد در سالجاری با همکاری مسوولان شهرستان برای ساخت درمانگاه و مرکز جامع سلامت در روستاهای "خرتوت" و "زرد" این شهرستان 110 هزار نفری 70 میلیارد هزینه کرد.

غلامرضا رمضانیان می افزاید: ساخت درمانگاه روستای خرتوت با متراژ 524 متر از سال گذشته آغاز شده بود که چند ماه پیش مورد بهره برداری قرار گرفت و چهار هزار و 77 نفر از روستاییان این منطقه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

وی ادامه می دهد: مرکز جامع سلامت روستای زرد این شهرستان نیز با هزینه کرد 30 میلیارد ریال اعتبار هم اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد کرفت.

رمضانیان می گوید: همچنین این نهاد سال گذشته بیش از پنج میلیارد ریال در قالب تجهیزات پزشکی به مراکز بهداشت جامع سلامت شهری و روستایی مانه و سملقان اهدا کرده است.

نماینده بنیاد علوی در مانه و سملقان یادآور می شود: این کمک ها در راستای رسالت بنیاد علوی مبنی بر محرومیت زدایی با همکاری مسوولان حوزه بهداشت و سلامت شهرستان احصا و اهدا می شود.

جهاد دولت با محرومیت در قطب کشاورزی خراسان شمالی

پرداخت 65 میلیارد ریال تسهیلات آبیاری نوین

رمضانیان می گوید: این نهاد جدای از تسهیلاتی که جهاد کشاورزی برای آبیاری نوین پرداخت می کند در سالجاری 65 تسهیلات آبیاری نوین در یکهزار و 400 هکتار از کشتزارهای این شهرستان پرداخت کرد.

وی تصریح می کند: این اراضی بیشتر شامل زمین های "اسلام‌آباد، "ملاحسن"، "قره‌مصلی" و "انصار" است که در قالب تسهیلات بلاعوض آبیاری نوین پرداخت شده است.

نماینده بنیاد علوی در مانه و سملقان می افزاید: اجرای سیستم آبیاری نوین در این مناطق موجب کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد تا 2.5 برابر شده است.

براساس آخرین آمارها سه هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی مانه و سملقان مجهز به آبیاری نوین است.

رمضانیان با اشاره به پرداخت تسهیلات اشغالزایی توسط این نهاد، می گوید: این تسهیلات با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج تا هفت سال در حوزه دامداری، خرید علوفه، سرمایه در گردش دام، تولید پوشاک، گلخانه، زنبور عسل و دام سبک پرداخت می شود.

آسفالت 14 کیلومتر از راه های روستایی

نبود راه های ارتباطی مناسب روستایی یکی دیگر از دغدغه های مردم این منطقه است که همواره با آن دست و پنجه نرم می کردند و هر ساله با نزدیک شدن فصل سرما و بارش ها بیشتر احساس می شد.

با وجود اینکه برخورداری راه های روستایی کشور 92.7 درصد است، این میزان برخورداری از راه های روستایی خراسان شمالی 83 درصد است که با نگاه جهادی دولت، این رقم در حال نزدیک شدن به میانگین کشوری است به گونه ای که تنها در یکسال عملکرد دولت حدود 14 کیلوتر از راه های روستایی این شهرستان روکش آسفالت شده است.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این باره می گوید: این میزان راه های روستایی بهسازی و آسفالت شده مربوط به محورهای روستایی "توپچنار"، "شیرین دره"، "قلندر تپه"، "زرد و کاستان" و "یموق" به "کهنه جلگه" است.

محمد مشتری می افزاید: بهسازی و روسازی 14 کیلومتر دیگر از راه های روستایی مانه و سملقان در حال انجام است.

وی ادامه می دهد: همچنین در این بازه زمانی ایمن سازی دو نقطه حادثه خیز در حال انجام بوده است که در حال حاضر رفع نقطه حادثه خیز "عشق آباد" به اتمام رسیده و ایمن سازی "دربند" نیز به زودی تمام خواهد شد.

سرپرست اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی یادآور می شود: خط کشی، شیارهای لرزاننده عرضی و طولی محور با اولویت نقاط پر خطر و برطرف کردن معایب و بازسازی حفاظ ها از دیگر اقدامات در حال انجام این شهرستان 110 هزار نفری است.

بهره برداری از نخستین بند لاستیکی

براساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی 13.1 درصد از گستره خرسان شمالی درگیر خشکسالی بسیار شدید است و مانه وسملقان در بین هشت شهرستان این خطه از شمالشرق کشور به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد به طوری که خشکسالی در قطب کشاورزی خراسان شمالی که با تولید انواع محصولات کشاورزی و دانه های روغنی از اهمیت خاصی برخوردار است به روستاهای این شهرستان چنبره انداخته است.

دولت نیز با هدف تامین آب اراضی کشاورزی این شهرستان جدای از پرداخت تسهیلات آبیاری نوین، نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی برای تامین آب یکهزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مانه و سملقان را ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این خصوص می گوید: این طرح با اعتبار ١٨5 میلیارد ریال افتتاح و 30 میلیارد ریال از این اعتبار با مشارکت بنیاد علوی هزینه شد.

سیدعقیل مرتضوی می افزاید: این بند با طول ٣٩ متر و ارتفاع سه متر در نزدیکی 2 روستای کوشکی راجی و کوشکی ترکمن در شهرستان مانه و سملقان احداث شد و یکهزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را پوشش می دهد.

وی هدف از ساخت این بند لاستیکی را تجمیع برداشت های آب منطقه در قالب یک ایستگاه متمرکز و تامین آب برای بخش کشاورزی اعلام و می گوید: پمپاژ آب با هوا از مزیت های این بند لاستیکی است که آب با این روش ارتفاع بیشتری برای پمپاژ می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی ادامه می دهد: این بند همچنین قابلیت عبور سیلاب را از طریق تخلیه هوا و کاهش ارتفاع بند را دارد.

وی یادآور می شود: خراسان شمالی بی سابقه ترین خشکسالی را در طی 50 سال اخیر تجربه می کند و ضرورت دارد تا از منابع آبی نهایت استفاده را کرد.

جهاد دولت با محرومیت در قطب کشاورزی خراسان شمالی

محقق شدن 49 درصد از تعهد اشتغال

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مانه و سملقان نیز می گوید: میزان تعهد اشتغال این شهرستان در سالجاری یکهزار و 600 شغل جدید است که 780 شغل معادل حدود 49 درصد آن محقق شد.

روح الله کاویانی می افزاید: در این مدت؛ 470 فرصت شغلی در سامانه رصد اشتغال ثبت شده است و این افراد کسانی هستند که با استفاده از تسهیلات دستگاه‌های اجرایی متعهد در کارگروه اشتغال شهرستان صاحب شغل شده اند.

وی تصریح می کند: بیشترین فرصت های شغلی در این شهرستان توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) مانه و سملقان ایجاد شده است.

رییس اداره کار مانه و سملقان ادامه می دهد: همچنین 121 پرونده تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل معرفی شده است و امسال این تسهیلات را دریافت می کنند.

وی عنوان می کند: از این تعداد؛ 42 پرونده اداره صنعت، معدن و تجارت، 38 پرونده جهاد کشاورزی، 25 پرونده میراث و صنایع دستی و 16 پرونده نیز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مانه و سملقان برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه به بانک معرفی شده اند.

کاویانی می گوید: میزان تسهیلات مشاغل خانگی مستقل 400 تا 500 میلیون ریال و میزان تسهیلات مشاغل خانگی پشتیبان نیز به ازای هر نفر 500 میلیون ریال است که به صورت قرض الحسنه و با بازپرداخت پنج ساله پرداخت می شود.

شهرستان مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی با 110 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده و 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/479374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد