پیام خراسان

آخرين مطالب

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی مقالات

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- گاهی با شکار غیرمجاز برای سرگرمی و گاهی به بهانه آسیب زدن به مزارع به جان حیوانات بی‌زبانی می‌افتند که پناهی جز طبیعت ندارند و همین طبیعت را نیز با دست‌اندازهای بی مورد همچون چرای غیر مجاز به خشکسالی کشانده‌اند.

وحوش چاره‌ای جز تن دادن به خواسته های جاه‌طلبانه آدمها ندارند و در نهایت میدان را مظلومانه به برخی از انسان‌های ناآگاه می‌دهند و صحنه را با مرگ ترک می کنند.

این تراژدی غمگین این‌بار با خشکسالی و دستبرد انسان‌ها به زیستگاه بسیاری از وحوش تکرار می شود و طبیعت نیز دست نامردی خود را رو می‌کند و خانه به دوشی را به گونه‌های مختلفی از این جانوران تحمیل می‌کند.

این انسان‌ها هستند که زیستگاه وحوش را نابود می‌کنند و وحوش برای یافتن غذا به روستاییانی نزدیک می‌شوند که تله‌ای بیش نیست و باز هم گرفتار شکار می‌شوند.

دستبرد انسان به محیط زیست در این خطه از شمالشرق کشور که زیستگاه پلنگ ایرانی است بیش از هر جایی نمایان می‌شود و تغییر در زیستگاه گراز، زنجیره غذایی پلنگ ها را پاره کرده است.

گرازها بدلیل دست‌اندازی انسان به زیستگاهشان به ناچار برای یافتن غذا در حاشیه روستاها سیر می کنند و این حیوان که طعمه اصلی گوشتخوارنی از جمله پلنگ را تشکیل می دهد به ناچار پلنگ ها را نیز به حوالی روستاها می کشاند و این حیوانات از زیستگاه اصلی خود دور و طعمه شکارچیان غیرمجاز و یا در مواردی تصادف می‌شوند.

این صحنه های دردناک ماحصل، دست بشری است که زنجیره غذایی طبیعت را دگرگون کرده و این بی زبان ها، سرگردان در حاشیه روستاها و شهرها برای یافتن غذا به دست انسان ها می‌افتند.

اگر خشکسالی را نیز به این اتفاق دردناک اضافه کنیم تصور اینکه پلنگ و سایر وحوش با ارزش در آینده این سرزمین زیست کنند، بسیار دور است.

خوشبختانه خراسان شمالی یکی از معدود استان هایی است که دارای جمعیت خوبی از پلنگ ایرانی است و این گونه نادر و زیبا در مناطق حفاظت شده پارک ملی "ساریگل" و "سالوک" زیست می کند اما چند سالی است که همین زیستگاه امن برای این گونه با ارزش هم دچار تغییر شده است و دست‌اندازی بشر به زیستگاه گونه های جانوری، کاهش نزولات جوی و خشکسالی در کنار افزایش حضور دام عشایر در مراتع رفته رفته زوال گونه‌های جانوری را رقم زده و اینک خطر انقراض در کمین 18 گونه جانوری استان است که پلنگ ایرانی مهمترین آن است.

 

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی

"ساریگل" مامن پلنگ ایرانی

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل با وسعتی معادل 28 هزار هکتار در هشت کیلومتری شرق اسفراین قرار دارد که با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتا فراوان، از نظر زیست پرندگان و تنوع جانوری شرایط مطلوبی دارد.

این پارک ملی، زیستگاه گونه های شاخصی چون قوچ و میش اوریال، کل و بز، پلنگ ایرانی، کفتار، گربه پالاس، گرگ، رودک و سمور سنگی است.

تمام مناطق حفاظت شده در این استان محل زیست پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین، از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است و بر اساس نتایج به دست آمده از تصایویر دوربین های تله ای کار گذاشته شده محیط زیست، تراکم جمعیت پلنگ در پارک ملی ساریگل بالا است.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره می گوید: تمام مناطق حفاظت شده استان محل زیست پلنگ است اما پارک ملی ساریگل در اسفراین از پرتراکم‌ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است و بر اساس نتایج به دست آمده از تصایویر دوربین های تله ای کار گذاشته شده محیط زیست، تراکم جمعیت پلنگ در پارک ملی ساریگل بالا است.

علیرضا باغچقی می افزاید: بیشتر کوهستان‌های این استان زیستگاه پلنگ است و این استان به لحاظ جمعیت این گربه‌سان زیبا وضعیت مطلوبی دارد، البته نمی توان آمار دقیقی از جمعیت پلنگ در استان ارائه داد چرا که پلنگ حیوانی شبگرد و منزوی است و عمدتا خود را مخفی می کند از این رو، کمتر مشاهده می شود، اما در چند سال گذشته دوربین های تله ای کار گذاشته شده در پارک ملی ساریگل شهرستان اسفراین، تصاویر متعددی از پلنگ ثبت کرده است.

وی می افزاید: باتوجه به اینکه عمده جمعیت این گونه در ایران باقی مانده است و خوشبحتانه شرایط آن در استان خراسان شمالی مناسب بوده، ایران می تواند اهمیت تعیین کننده ای در بقای این زیرگونه از پلنگ های آسیایی در خاورمیانه، جنوب و غرب آسیا داشته باشد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی می گوید: این گونه بدلیل قابلیت سازگاری بالا در اکثر زیستگاه های کوهستانی، استپی، جنگلی و کوه های خشک مناطق بیابانی استان زندگی می کند و متاسفانه پلنگ ایرانی در سال های اخیر با چالش های زیادی برای بقا مواجه شده است، تخریب زیستگاه، کاهش جمعیت گونه های طعمه، شکار و معدوم سازی از جمله مهمترین عوامل تهدید بقای این گونه در ایران است.

 

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی

 

سایه سیاه خشکسالی بر سر پلنگ

بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود 59 درصد از پهنه این استان 2 میلیون و 800 هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه 10 ساله تا پایان آبان ماه امسال، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

اکنون 13.1 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، 13.9 درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، 16.1 درصد خشکسالی متوسط و 15.6 درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی استان خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود 300 روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود 15 تا 20 درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از 11 دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره می گوید: خشکسالی به خصوص در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین تهدیدی برای پلنگ ها محسوب می شود و کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها سبب تهدید گونه های علف خوار به عنوان طعمه این گربه سان شده است.

علیرضا باغچقی می افزاید: اداره کل حفاظت محیط زیست برای صیانت از پلنگ، شمار نیروهای یگان حفاظت را افزایش داده است و البته توزیع و پراکنش این نیروها هم با رویکرد صیانت از این گونه وحشی انجام می شود ولی باید در مورد خشکسالی منطقه تدابیر بهتری اندیشیده شود.

وی می افزاید: خشکسالی و کمبود منابع غذایی باعث شده این زیستمندان محل زندگی خود را برای یافتن غذا و آب ترک کنند و این امر باعث به وجود مشکلاتی برای این حیوانات شود.

 

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی

 

پاره شدن زنجیره غدایی پلنگ

کارشناسان محیط زیست بر این باورند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت از علت های نزدیک شدن پلنگ به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار بی ضابطه سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه پلنگ را در زنجیره غدایی تشکیل می هند به شدت کاهش یابد.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد در این باره می گوید: نبود و یا کاهش طعمه در طبیعت موجب شده تا پلنگ‌ها برای یافتن غذا به نزدیکی روستاها و مناطق مسکونی کشیده شوند و مشاهده پلنگ در اطراف روستاهای بجنورد در سال های اخیر افزایش یافته و امسال هم این مشاهده ها به صورت متعدد گزارش می شود.

محمد خالقی می افزاید: بجنورد فاقد منطقه حفاظت شده و رسیدگی به حیوان نیز کمتر است بنابراین وحوش با مشکل طعمه مواجه می شوند و این امر موجب شده است تا میزان مشاهده پلنگ در اطراف روستاهای بجنورد در مقایسه با سایر شهرستان های استان بیشتر باشد.

وی می گوید: "گراز" از طعمه های پلنگ در طبیعت محسوب می شود و جمعیت این گونه هم به دلیل شکارهای بی رویه و غیرمجاز رو به کاهش است که این چرخه غذایی زیستگاه پلنگ ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است و در فصل سرد سال گراز ها برای یافتن غذا به مزارع و باغ های اطراف روستاها کشانده و به دنبال آن پلنگ ها هم برای شکار گراز در حاشیه مناطق روستایی مشاهده می شوند.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد می افزاید: مردم ما به ویژه در روستاها با اهمیت صیانت و حفاظت از گونه با ارزش پلنگ آشنا هستند و تلاش دارند تا با وجود خسارت های تحمیلی از ناحیه این حیوان به آن آسیب وارد نشود و اینجاست که با اعتبارات بیشتر نقش مسوولان در حفاظت از محیط زیست پررنگ می شود.

جدال نابرابر پلنگ ایرانی با خشکسالی

 

تعارض دامدار و پلنگ بر سر قلمرو

خشکسالی و کاهش بارندگی سبب کاهش میزان تولید علوفه در مراتع شده است این امر سبب شده تا دامداران هم در تامین علوفه مورد نیاز دام با مشکل روبه رو شوند، گرانی نهاده های دامی هم در این میان مزید بر علت وابستگی دامداران به علوفه مراتع شده است زیرا توان مالی دامداران در تامین علوفه و تغذیه داستی به شدت کاهش یافته است.

در میان این هیاهوی خشکسالی، دامدار به فکر تامین علوفه و تغذیه دام ها است که بعضا منجر به تعلیف غیر مجاز می شود به طوری که این تخلف در میاندشت جاجرم بعنوان یکی از زیستگاه های اصلی پلنگ افزایش یافته است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم در این باره می گوید: کاهش بارندگی و خشکسالی سبب کاهش میزان تولید علوفه در مراتع شد از این رو حضور غیرمجاز دامداران در عرصه های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان بیشتر شده است و این امر سبب ایجاد چالش میان محیط بانان با دامداران شده است.

احمد صفرزاده می افزاید: ضعف پوشش گیاهی و کم بودن میزان تولید علوفه در منطقه میاندشت سبب شده تا وحوش برای تامین خوارک با مشکل روبه رو شوند ضمن اینکه در تامین آب وحوش هم دچار مشکل هستیم و بر این اساس آبرسانی سیار و پر کردن آبشخورها به طور مستمر در حال انجام است.

وی می گوید: خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مراتع شهرستان و منطقه میاندشت سبب شده تا حضور و پرسه وحوش در مجاورت زمین های کشاورزی روستاها بیشتر شود و در این زمینه کشاورزان نگران خسارت های وارد شده به محصولات خود هستند.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم می افزاید: بر اساس این گزارش، وجه تمایز و برجسته منطقه میاندشت نسبت به سایر مناطق یوزخیز کشور، بالا بودن جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ است، مسوولان اعلام کرده اند که جمعیت آهوان در این منطقه مناسب است.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

خراسان شمالی زیستگاه 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور است و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/479787/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند

نمایش «UN12» در مشهد

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار

زمین در حصار زباله های پلاستیکی است/ این یک بار مصرف های آسیب زا

توقیف خودروی حامل ماهی تازه بدون گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی در تربت حیدریه

چرا ون‌های وزارت کشور در مشهد هنوز واگذار نشده‌اند؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: جهت تحقق شعار سال دولت و مجلس هر 4 ماه یک‌بار گزارش دهند/ وقتی مردم را پای کار آورده‌ایم موفق بوده‌ایم + فیلم

تحقق 100 درصدی تعهد اشتغال خراسان رضوی در سال 1402

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت

تغییر قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

خبری تازه و مهم برای دارندگان دسته چک

واکنش وزارت اقتصاد به شایعه برکناری خاندوزی

مالیات نقل‌ و‌ انتقال برخی خودروها اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 21 فروردین 1403

بلیت هواپیما تا 2 هفته دیگر گران می‌ شود

خبر مهم برای دارندگان سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 25 فروردین 1403

خبر مهم بانک مرکزی درباره کارت های بانکی

باهنر: نباید به اندازه تورم، حقوق ها را افزایش داد

کرایه تاکسی ها از این تاریخ افزایش خواهد یافت

زمان افزایش 60 درصدی حقوق بازنشستگان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 26 فروردین 1403

واکنش به صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

طرح جدید برای کنترل مشترکان بدمصرف برق

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

هشدار رئیس سازمان بورس به بانک مرکزی

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت