پیام خراسان

آخرين مطالب

رکود، ارمغان ناآرامی‌ها برای صنعت حساس گردشگری مقالات

رکود، ارمغان ناآرامی‌ها برای صنعت حساس گردشگری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- امنیت و آرامش همان شاخصه اصلی، مهم و زیرساختی در ایجاد فضای مناسب برای حضور گردشگران و علاقه‌مندان به حوزه‌های گردشگری زیارتی، تاریخی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و طبیعی است و بی شک ضرورت وجود و تامین این شاخصه برای تحقق همه انواع گردشگری اعم از زیارتی، ورزشی، تاریخی، درمانی، طبیعی، غذایی، روستایی و غیره الزامی است.

اساسا گردشگران و مسافران برای انتخاب مقصد سفر خود در نخستین مرحله به موضوع فضا و شرایط امنیتی، آرامش شهر و منطقه مقصد توجه می‌کنند و بعد از آن به دیگر مولفه ها از جمله حمل و نقل، اقامت، جاذبه‌های خاص، خدمات و غیره بها می‌دهند.

آنچه طی سالهای اخیر در فضای بین الملل با عنوان تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه گردشگری مطرح و مانع مهمی در انتخاب ایران از سوی گردشگران خارجی به عنوان کشور مقصد گردشگری صورت گرفته و از سوی رسانه‌ها به آن دامن زده می شد، همین مولفه نبود امنیت و آرامش در ایران بود که هزینه‌های فراوانی را برای خنثی کردن این تبلیغات مغرضانه به کشور ما تحمیل کرده است.

بر این اساس ناآرامی‌های اخیر و اغتشاشات هفته های گذشته در برخی استانها نیز نخستین اثر خود را بر روی گردشگری، به عنوان صنعتی حساس و نازک‌نارنجی و به تعبیری "ترسو" گذاشته است و اکنون شاهد رکود سفر گردشگران به خصوص به استانها و مناطقی هستیم که حتی در فصل جاری شرایط آب و هوایی مساعدی برای میزبانی از مسافران دارند که از آن جمله می‌توان به مقاصدی از جمله کیش و قشم اشاره کرد.

خلوتی مشهد از گردشگران

اکنون اگر چه از نظر زمانی و فصل پاییز در استانهایی مانند خراسان رضوی و شهرهای قطب گردشگری مانند کلانشهر مذهبی مشهد، در فصل خلوتی یا " Low-Season" هستیم اما می توان آثار منفی اغتشاشات و ناآرامی های چند وقت گذشته را بر میزان ورود مسافران و گردشگرانی که سفر در این فصل را به دلیل خلوتی مقصد برمی‌گزینند، به عینه مشاهده کرد.

خراسان رضوی به عنوان یکی از استانهای با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری جایگاه والایی در این عرصه دارد به‌گونه‌ای که توسعه این صنعت ممتاز برای رونق اقتصاد استان و البته سرپا نگه داشتن 200 شغل مرتبط با آن نقش اساسی ایفا می کند.

صنعت پرسود گردشگری تا قبل از شیوع کرونا به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد، سودآور و ارزآور جهان، مورد توجه همه کشورها بوده است که کاهش نسبی سودآوری آن در یکی دو سال اخیر بسیاری از کشورها را به تکاپو انداخته است و البته نباید از نظر دور داشت که این صنعت به همان میزان که پردرآمد و سودآور بوده است، در ایام همه گیری کرونا متحمل خسارات هنگفتی شده است.

اهمیت این صنعت در رشد اقتصادی تا بدانجا است که تا پیش از کرونا برخی کشورهای فاقد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی با ایجاد جاذبه‌های دست ساز و مصنوعی، اقدام به جلب و جذب گردشگر و فراهم ساختن زمینه‌های تفریحی متنوع با هدف افزایش مدت ماندگاری مسافران می کردند و از این راه عایدات بی حد و حصری در حوزه گردشگری از جمله در بخش اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی مردم بومی و کمک به رشد اقتصادی نصیب کشور خود می‌نمودند.

خروج گردشگری ایران از برزخ کرونا

اگرچه گردشگری ایران از برزخ کرونا و خسارات گسترده ناشی از آن خارج شد و توانست با کمک دولت سیزدهم و همگانی شدن واکسیناسیون، دوران جدیدی از حیات را با بازگشت تمامی تاسیسات گردشگری به دایره خدمت، تجربه کند و شاهد موج سفرهای پساکرونایی در تعطیلات عید نوروز و تابستان امسال باشد اما بار دیگر وقوع ناآرامی های چند وقت گذشته این روند را دچار خدشه کرده و بر این بخش سایه انداخت.

این روند که رکود محسوسی را بر صنعت گردشگری تحمیل کرده است اگرچه همزمان با فصل سرد سال و کاهش طبیعی شمار ترددها و سفرهاست، اما در همین حد هم آسیبهایی را وارد کرده که در بخش گردشگری سلامت و حضور گردشگران خارجی برای استفاده از خدمات درمانی به مراتب محسوس‌تر و به تعبیر فعالان حوزه گردشگری سلامت، خسارات مخرب‌تری را در مقایسه با ویروس کرونا وارد کرده است.

بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در مشهد مقدس شناخته می‌شود که جذب مسلمانان و شیعیان جهان به این قبله آرزوها، می تواند موجب تحولی شگرف در عرصه گردشگری این کلانشهر باشد که البته وقوع هیچ رخدادی نمی تواند به حقیقت حب ائمه اطهار (ع) در دل مردم و میل فراوان به زیارت آنان خدشه وارد سازد.

استان خراسان رضوی با برخورداری از 2 هزار و 700 واحد تاسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد که خود ظرفیتی عظیم در زیرساختهای گردشگری محسوب می‌شود؛ هم اکنون هزار و 200 واحد از این تعداد واحدهای اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه‌مسافر است که بیش از 250 مورد آن هتل های یک تا پنج ستاره فعال در کلانشهر مشهد است.

رکود در صنعت گردشگری، مختص مشهد نیست

رییس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه ناآرامی‌های چند وقت گذشته کمابیش در استانهای مختلف تجربه شده است، ادامه داد: رکود در عرصه گردشگری و کاهش ورود مسافر در تمام مناطق گردشگری و شهرهای مقصد گردشگران و مسافران تجربه شد که این روند امری طبیعی است، زیرا مردم دوست دارند در سایه امنیت و فراغ بال سفر کنند.

محمود مادرشاهیان ادامه داد: نگرانی نداریم و به زودی شاهد آرامش و شرایطی باثبات بوده و دوباره رونق گردشگری و اقامت در هتلها را خواهیم داشت.

وی که دارنده چند هتل در جزیره کیش هم هست، گفت: هم اینک فصل سفر به کیش است اما درصد 80 و 90 درصدی معمول تکمیل ظرفیت هتل ها، هم اکنون به 20 تا 30 درصد کاهش یافته است.

مادرشاهیان افزود: میزان تکمیل ظرفیت در هتل‌های نزدیک حرم مطهر در مشهد بین 20 تا 30 درصد است اما در سایر هتلها از 10 درصد فراتر نمی رود.

وی افزود: اکنون مشهد در شرایطی خارج از دوره اوج سفرها است اما در دو ماه پیش و اوایل آغاز ناآرامی ها 50 تا 60 درصد رزرو هتل ها بخصوص از سوی گردشگران خارجی لغو شد و همین امر خسارت فراوانی را به صنعت هتلداری و البته صنایع و مشاغل وابسته به گردشگری وارد کرد.

مادرشاهیان اظهار کرد: گردشگران خارجی به شدت از اخبار اغراق شده و فضاهایی که رسانه‌های خارجی از وضعیت داخلی ایران نمایش می دهند، تاثیر گرفته و با کوچکترین تنشی از تصمیم خود برای سفر به مقصد ایران منصرف می‌شوند.

فرصت مغتنم برای تقویت خدمات هتلها

مادرشاهیان به هتلداران توصیه کرد که با استفاده از این فرصت ناخواسته، به انجام امور استانداردسازی و تقویت خدمات در بخشهای مختلف هتل بپردازند و ادامه داد: باتوجه به اینکه هم اکنون در فصل کاهش سفرهای زیارتی هستیم، مالکان و مدیران هتلها و واحدهای اقامتی می توانند به رفع نواقص و برطرف کردن نقاط ضعف خود بپردازند.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار کرد: اساسا در ایام زمستان و پاییز شاهد دوره‌ای از کاهش اقامت مسافران هستیم و در این ایام واحدهای اقامتی به نوعی به تجدید قوا برای ارائه خدمات مطلوب در ایام اوج ورود و اقامت مسافران روی می آورند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم شرایط مشهد با توجه به زیارتی بودن این شهر متفاوت است و زائران و گردشگران زیارت تحت هیچ شرایطی عشق و علاقه خود را به زیارت و پابوسی حضرت رضا(ع) از دست نمی‌دهند.

این فعال صنعت هتلداری گفت: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده تعطیلات نوروز امسال شاهد شلوغی و افزایش چشمگیر ورود مسافر و گردشگر در مشهدالرضا خواهیم بود.

ارتباط مستقیم امنیت و گردشگری

 عملکرد دولت مردمی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد چرخ صنعت گردشگری آرام آرام حرکت خود را آغاز کرده و به تعبیری سونامی سفر در نوروز امسال در کشور و خراسان رضوی، رشد فروش و صادرات صنایع دستی و البته تقویت صیانت از میراث فرهنگی را در یکسال گذشته نتیجه تصمیمات موثر، رویکرد مثبت و البته دیدگاه حمایتی دولت از این بخشها حکایت دارد.

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه امنیت و وجود آرامش، شرطی مبنایی برای برپایی سفر و حضور گردشگران است، ادامه داد: اساسا گردشگران و مسافران افراد بسیار حساسی هستند که نسبت به محیط، وقایع و اخبار مربوط به مقصد سفر واکنش و حساسیت نشان می دهند.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری از سوی صاحبنظران، صنعتی حساس و به تعبیری نازک نارنجی خوانده می‌شود که در این قالب هرگونه تنش و اخبار منفی، موجب ترس و دوری گردشگران از آن و تغییر برنامه سفر و حتی لغو کردن رزروهای انجام شده، می‌شود.

مادرشاهیان گفت: درست است که حمل و نقل و اقامت محورهای اساسی گردشگری و سفر هستند اما شرط بنیادین و الزامی، وجود امنیت و آرامش در منطقه و شهر مقصد گردشگری است.

وی ادامه داد:خوشبختانه مشهد به دلیل جاذبه بارگاه رضوی و زیارتی بودن، همیشه و در همه حال جذابیت لازم برای گردشگران و زائران را داشته و دارد و امیدواریم در آینده نزدیک و با گذر از دوران خلوتی سفر در این استان، شاهد رشد و رونق گردشگری باشیم.

سطح بالای خدمات شرط اول جذب مسافر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه کسب و کارهای اینترنتی مرتبط با صنعت گردشگری، در این ایام لطمه بیشتری را تجربه کرده اند، افزود: صنعت گردشگری مجموعه به هم پیوسته ای از مشاغل مختلف در کنار یکدیگر است که بروز هر گونه اختلال در یک بخش، منجر به اختلال در بخش های دیگر هم می شود.

سیدجواد موسوی ادامه داد: خدمات خوب در جذب، رضایتمندی و بازگشت دوباره مسافر تاثیر شگرفی دارد به این معنا که اگر هتل پنج ستاره هم داشته باشید، اما خدمات خوب و سطح بالایی ارائه ندهید، مردم تمایلی به اقامت در آن نخواهند داشت.

وی بیان کرد: مطلوبیت خدمت رسانی در هر بنگاه اقتصادی موجب جذب مشتریان می شود بنابراین نیاز نیست به مردم بگوییم که سفر بروید، زیرا آنان خود به خوبی می دانند که به کجا و چگونه سفر کنند و ما تنها باید سطح کیفی خدمات خود را بالا ببریم.

موسوی گفت: ذائقه و نیاز مسافران رو به ارتقا و تغییر است و در این میان با امنیت و ثبات امنیت، شاهد رونق تمامی کسب و کارها خواهیم بود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت توجه به اقتصاد و مسائل مرتبط با آن، افزود: متاسفانه در حوزه اقتصاد و مسائل مربوط به آن به شدت کم کاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: هرچه کسب و کارها بیشتر مختل شده و ضعیف باشند، شاهد رواج فقر و ناامنی خواهیم بود که تبعات و پیامدهای خاص و ادامه دار خود را دارند.

مدیرکل گردشگری خراسان رضوی گفت: باتوجه به وضعیت معیشتی مردم، تمایل به سفر از طریق جاده‌ها، نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است حال آنکه وضعیت جاده‌های استان و میزان خدماتی که در آنها ارائه می شود، با این اشتیاق و رویکرد مردم همخوانی ندارد.

وی گفت: به طور جد باید به سمت بهبود خدمات حمل و نقل جاده‌ای و نیز ارتقای کیفیت خدمات اقامتی برویم تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی نیاز و خواست مسافران باشیم.

موسوی تاکید کرد: مبنای گردشگری در مشهد، کیفیت خدمات و سطح بالای ارائه آن است و همین امر موجب می شود که خدمات در حوزه گردشگری مشهد متمایز از هرجای دیگری باشد.

مشهد و قابلیت تبدیل به "هاب گردشگری" کشور

موسوی با بیان اینکه هیچ منبع درآمدی در استان بهتر از خدمات گردشگری جواب نمی دهد، گفت: ظرفیتهای موجود در عرصه گردشگری، اقامتی، تاسیسات گردشگری و غیره در مشهد می تواند این شهر را به "هاب گردشگری" کشور بدل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهارکرد: با توجه به سفر و حضور سالانه حداقل 30 میلیون زائر و مسافر در مشهد، می توان گفت که هر ایرانی هر سه سال یکبار به مشهد سفر می کند و یا اینکه سالانه یک‌سوم جمعیت ایران، این کلانشهر مذهبی را به عنوان مقصد سفر برمی‌گزینند.

وی اظهارکرد: برای پابرجا بودن اقتصاد شهر صرفا باید بر روی صنعت گردشگری و تقویت آن کار کنیم زیرا این مهم در تثبیت و رشد اقتصاد و تولید ناخالص ملی تاثیر مشهودی دارد.

این مسوول افزود: علاوه بر این، مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری و بخشهایی مانند صنایع دستی و فروش محصولات و صنایع تولیدی این بخش نیز در ارتباط با این قابلیت رشد و ارتقا می یابد.

وی بابیان اینکه مشهد دارنده 52 درصد ظرفیت اقامتی کشور است، اظهار کرد: طی یکسال اخیر شمار هتلهای بازگشایی شده بعد از پاندمی کرونا 2 برابر شده و این به معنای آرامش در شهر و رونق گردشگری بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: باید برای رونق گردشگری بیش از پیش تلاش شود تا بتوانیم آنچه حق و سهم کلانشهر زیارتی مشهد است، حاصل شود.

ناآرامی‌ها، زخم ناسور بر پیکر گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم درمانی" و "توریسم سلامت" هم از آن یاد می‌شود، فرصتی مغتنم برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی است که قرار بود در مرحله نخست تا سال 2030 و در گام بعدی تا سال 2050، در برنامه ای جهانی، گردشگری سلامت به اولین صنعت پررونق و ارزآور تبدیل شود ولی پاندمی کرونا موجب اختلال و برهم خوردن این معادلات شد، هرچند که موفق به توقف کامل آن نشد.

در دوران پساکرونا اگرچه شمار گردشگران سلامت به صورت جدی افت کرده است، اما در همین حال شاهد رشد جهشی فعالیت و درآمدزایی برخی کشورها از این شاخه صنعت گردشگری هستیم.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور و خراسان رضوی چندی پیش به ایرنا گفته بود: به همان میزانی که شیوع ویروس کرونا موجب وارد آمدن ضربه بر پیکره این صنعت درآمدزا شد، ناآرامی‌های چند هفته قبل در کشور نیز، حتی بیشتر از آن به این بخش آسیب رساند و موجب افت چشمگیر ورود گردشگران سلامت به کشور و استان شد.

حسین نیکونام افزود: از سال 1400 و با فراگیری واکسیناسیون در ایران و جهان، تقریبا از وضعیت چالشی در خصوص ورود گردشگران سلامت خارج شدیم و از فروردین امسال شاهد رشد در این حوزه بودیم.

وی ادامه داد: این وضعیت رو به مطلوب در ماههای اردیبهشت تا مردادماه در شرایط بسیار عالی قرار گرفت به طوری که از لحاظ آمار ورود در این بخش به وضعیت نیمه نخست سال 98 نزدیک شدیم که البته بیش از 80 درصد ورودی گردشگران سلامت ما از مبدا کشور عراق بودند.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: از اوایل شهریور شاهد افتی محسوس در ورود مسافران بودیم که علت اصلی آن همزمانی با مراسم اربعین بود که به دلیل اهمیت این آیین مذهبی در کشور عراق از 15 روز قبل از اربعین شاهد کاهش گردشگران عراقی بودیم.

نیکونام افزود: بعد از ایام اربعین نیز، آغاز ناآرامی‌ها در کشور به شدت بر میزان ورود گردشگران سلامت از کشورهای عراق و افغانستان تاثیر منفی گذاشت به طوری که به جرات می توان گفت که این وضعیت ما را به شرایط چالشی این صنعت در ایام کرونا بازگرداند.

وی تاکید کرد: گردشگری سلامت صنعتی لطیف، ظریف و بسیار حساس است بنابراین کوچک‌ترین تنش اقتصادی، امنیتی و حتی سلامتی در کشورهای بازار هدف و نیز میزبان، موجب اثرگذاری و تنش در ورود گردشگران می شود.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: ناآرامی های چند وقت قبل در کشور به صورت جدی به بدنه گردشگری سلامت در کشور و مشهد لطمه زد و از اواخر شهریور و نیز ماه مهر میزان ورود گردشگران از کشور عراق و دیگر کشورهای منطقه به کشور ما بیش از 80 درصد کاهش یافت.

نیکونام افزود: در حوزه ورود گردشگران سلامت از اروپا این اتفاق عمیق تر بود به گونه ای که اکنون شاهد کاهش بیش از 90 تا 95 درصدی میزان ورود آنان هستیم.

وی اضافه کرد: این وضعیت به شکلی است که وقت‌های رزرو شده قبلی گردشگران در این بخش طی این مدت به شکل گسترده ای لغو شده است و یک بار دیگر شاهد وارد آمدن آسیب جدی به این صنعت هستیم در حالی که بسیاری از شرکتها دوباره زیرساختهای خود را از نظر نیروی انسانی تقویت کرده بودند اما با این شرایط دوباره بازخورد منفی شدیدی را تجربه کردند.

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور گفت: تحمیل هزینه‌های هنگفت و توقف اجرای طرحهای توسعه، توقف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کلان در این حوزه از آسیبهای دیگر تحمیل شده به این صنعت بوده است.

نیکونام افزود: کند شدن اجرا و توسعه شهرکهای گردشگر سلامت از دیگر آسیب های وضعیت اخیر است که لازم است مسوولان کشور این مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: 21 هزار و 354 گردشگر سلامت طی نیمه نخست امسال با 80 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال از مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

 نظر به اهمیت صنعت گردشگری و نقش آن در معیشت و اقتصاد کشور و مناطق مختلف، لازم است متولیان و مسوولان با توجه به آرام شدن فضا در جهت رونق صنعت گردشگری، توسعه آن و ترویج سفر در میان مردم نسبت به بهره‌گیری از مزایای اقتصادی و نیز آثار روحی و روانی سفر در بین مردم برنامه‌ریزی و با نگاه حمایتی به این موضوع و تقویت آن بپردازند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/480381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای 4727 قلم لوازم ضروری زندگی به نیازمندان خراسان‌ جنوبی

جذب 3 هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری

غربالگری 3 سرطان شایع در خراسان رضوی

انتخاب سرمربی تیم ملی کوراش آقایان و بانوان از خراسان‌شمالی

جا به جایی بیش از 89 هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی

صادرات تعاونی های خراسان جنوبی 49 درصد افزایش یافت

شتر عامل مصدوم شدن 8 نفر در تصادف زنجیره‌ای

ماجرای گروگانگیری خونبار در خراسان

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

جزئیات کشف 90 خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

اولین دادگاه برخط در دادگاه بخش قلعه نو در سال 1403 برگزار شد

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مشهد اجرا می‌شود

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

40 درصد معادن نیشابور فعال است

مهدی فضائلی این دستخط رهبری را برای اولین بار منتشر کرد /عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز...

عکس| غزلی از رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد

انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»

2 هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد

درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!

سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت

ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی

کادر فنی تیم‌های ملی کوراش آقایان و بانوان ایران معرفی شد

انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد

اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

تنش آبی در 40 شهر خراسان رضوی

ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه

اهدای 165 میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس