پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش 68 درصدی مناطق تحت فرسایش بادی در خراسان جنوبی گفتگو

افزایش 68 درصدی مناطق تحت فرسایش بادی در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: طبق آخرین بازنگری‌ها چهار میلیون و 886 هزار و 210 هکتار از مساحت استان خراسان جنوبی تحت تاثیر فرسایش بادی است در حالی که مساحت کانون‌های فرسایش بادی در سال 1393، یک میلیون و 386 هزار هکتار بوده است.

وی گفت: آثار چندین ساله خشکسالی در منطقه با شرایطی که به لحاظ بارندگی و تبخیر داریم باعث شده که فرسایش بادی روند افزایشی به خود بگیرد.

نصرآبادی با اشاره به وجود 32 کانون بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی نیز براساس آخرین آمار به 2 میلیون و 112 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مساحت 15 میلیون هکتار مساحت خراسان جنوبی، 14 میلیون و 600 هکتار را پدیده‌ها و مراتع بیابانی تشکیل می‌دهد و براساس آخرین مطالعات در سال 1396 مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان از سه میلیون و 121 هزار و 476 هکتار به چهار میلیون و 886 هزار و 210 هکتار رسیده یعنی حدود 68 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این استان با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه‌خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

وی گفت: تعداد کانون‌های فرسایش بادی استان از 28 کانون در سال 1393 به 32 کانون در سال گذشته رسید و در مجموع مساحت کانون‌های بحرانی در این مدت 55 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در همه شهرستان‌های استان جز بیرجند کانون بحرانی فرسایش بادی داریم و در سایر شهرستان‌ها از یک تا 9 منطقه شناسایی شده است.

وی بیان کرد: شهرستان طبس با 597 هزار و 435 هکتار بزرگترین کانون بحرانی را دارد همچنین شهرستان‌ بشرویه با 301 هزار و 813 هکتار دومین شهرستان دارای فرسایش بادی است.

نصرآبادی گفت: در مجموع 2 شهرستان طبس و بشرویه 55 درصد سطح فرسایش بادی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

بیش از 82 میلیارد تومان خسارت سالانه فرسایش بادی

وی با اشاره به خسارت ریزگردها و فرسایش بادی به زیرساخت‌های خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین برآوردها میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی استان سالانه برابر با 82 میلیارد و 890 میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: این خسارت‌ها در حوزه منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تاسیسات صنعتی، واحدهای صنعتی، واحدهای تولیدی، ایستگاه‌های راه‌آهن و از این قبیل روی می‌دهد.

وی فعالیت‌های انسانی را متهم ردیف اول بیابان‌زایی در خراسان جنوبی دانست که در کنار شرایط سخت محیطی همچون خشکسالی و کاهش بارندگی ناشی از تغییر اقلیم، پدیده بیابان‌زایی را شدت داده است.

نصرآبادی اظهار داشت: از بین رفتن توان زیست محیطی و اقتصادی اراضی، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار، نابودی پوشش گیاهی مراتع و تبدیل این مناطق به اراضی بیابانی، کاهش کیفیت و کمیت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کاهش حاصلخیزی خاک از مهمترین پیامدهای بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی است.

وی با بیان اینکه فرسایش بادی در خراسان جنوبی از حالت عادی خارج شده است گفت: براساس مطالعات انجام شده، میزان فرسایش خاک در عرصه‌های بیابانی استان به 21 تن در هکتار رسیده و این در حالی است که میانگین کشوری فرسایش در کشور 14 تن در هکتار گزارش شده و خراسان جنوبی بالاتر از این نُرم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به میزان فرسایش در این مناطق که از روال عادی خارج شده، باید در زمینه محافظت توجه بیشتری از سوی دستگاه‌های مربوطه باشد.

گرد و غبار منشا داخلی دارد

وی گفت: جز نوار مرزی شرق استان که علت اصلی گرد و غبار ناشی از وزش بادهای 120 روزه سیستان به علت ارتفاعات کشور افغانستان است در دیگر بخش‌های استان طوفان‌های گرد و غبار غالبا منشا داخلی داشته و ناشی از اختلاف فشار روز و شب یا همجواری با 2 کویر بزرگ کشور (کویر مرکزی و بیابان لوت) است که گرد و غبار ایجاد شده بخش اعظم استان را فرا می‌گیرد.

نصرآبادی افزود: خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی کشور و در مجاورت 2 کویر بزرگ لوت و مرکزی از دیرباز به دلیل خشکسالی و طوفان‌های گرد و غبار با مشکلات زیادی مواجه بوده به طوری که ساکنان استان به مدد هوش و استعداد خارق‌العاده خود توانسته‌اند با آن به مقابله پرداخته و در بسیاری از شرایط بر آن چیره شده و توانسته‌اند زندگی خود را ادامه دهند.

وی بیان کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره گرد و غبار در کشور در بازه زمانی 10 دی ماه لغایت 19 اسفند سال 1394، خراسان جنوبی در زمره 11 کانون وقوع طوفان‌های گرد و غبار در کشور قرار داشت و از مجموع وقایع طوفان و پدیده گرد و غبار ثبت شده در حدود 8.2 درصد متعلق به این استان بود، استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان با 29.5 و 9.7 درصد که در مجاورت این استان قرار دارند بیشترین درصد وقوع این پدیده در کشور را داشته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس دانش روز و با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها و تصاویر موجود می‌توان از گذشته آمار و اطلاعات خوبی به دست آورد و با اطلاعات حال حاضر مقایسه کرد گفت: یکی از این اطلاعات تغییرات اقلیمی است و برپایه‌ اطلاعات از سال 1968 تا سال 2012 اقلیم استان دستخوش تغییرات متنوعی شده در حالی که سال 1968 بخش‌های زیادی از استان در محدوده‌های اقلیمی نیمه خشک سرد و خشک سرد قرار داشت اما اکنون این حالت بیشتر به سمت فراخشک سرد تا معتدل تغییر یافته و سطح مناطق خشک سرد کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی تشریح کرد: براساس آمار و اطلاعات موجود، گذشته استان از وضعیت بهتری برخوردار بوده چرا که در بازه زمانی سال‌های 1968 تا 1982 میلادی، 33 درصد از مساحت استان در گستره اقلیم خشک و نیمه خشک بوده و فقط 67 درصد آن در گسترده اقلیم فراخشک قرار داشته است.

نصرآبادی افزود: با گذشت 48 سال از این مدت اقلیم استان به سمت فراخشک تغییر یافته و از سال 2012 به شرایطی نزدیک شده‌ایم که 91.5 درصد استان خراسان جنوبی در اقلیم فراخشک قرار گرفته و تنها 8.5 درصد از پهنه استان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و آن هم به نحوی است که 0.5 درصد از مساحت استان که غالبا مناطق کوهستانی شمالی را در بر می‌گیرد در اقلیم نیمه خشک قرار می‌گیرند.

آغاز بیابان‌زدایی در خراسان جنوبی از سال 1358

وی در بخش دیگری به اقدامات مقابله‌ با بیابان‌زایی در خراسان جنوبی پرداخت و گفت: سابقه بیابان‌زدایی در کشور به سال‌های 1347 برمی‌گردد و در این منطقه با تشکل اداره جنگل‌بانی در شهر بیرجند سال 1358 فعالیت‌های بیابان‌زدایی شروع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: اکنون که این وضع بر استان حادث شده باید برنامه‌های توسعه‌ای بازنگری شود تا کانون توجه به سمت منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و تولید سوق پیدا کند.

وی افزود: توجه ویژه به مباحث بیابان‌زدایی، احیا و اصلاح مراتع و آبخیزداری برای کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و تثبیت شن‌های روان بی‌تاثیر نیست چرا که بر اثر آن وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی با کنترل روان آب‌های سطحی بهبود خواهد یافت.

نصرآبادی با تاکید بر اینکه با اقدامات مرحله به مرحله می‌توان بر این پدیده نوظهور چیره شد گفت: برای رسیدن به این هدف مهم، تعاملات فرابخشی همچنین هماهنگی تمامی دستگاه‌ها و تفکیک وظایف هر بخش الزامی است.

وی معتقد است که اقدامات مکانیکی مانند عملیات شن‌ریزی، ریختن سنگریزه و احداث بادشکن‌های غیر زنده در مناطق بحرانی نیز ضرورت دارد و از مزایای این عملیات کنترل ذرات ریز میکرونی است که تحت تاثیر باد غالب نبوده و کمترین حرکت و جابه‌جایی را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته 32 میلیارد تومان اعتبار ملی برای بیابان‌زدایی در این استان اختصاص یافت که 19 میلیارد و 280 میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: اگرچه امسال هم 136 میلیارد تومان اعتبار مصوب از منابع ملی برای طرح‌های بیابان‌زدایی داریم اما تاکنون هیچ رقمی تخصیص پیدا نکرده است.

نصرآبادی گفت: با توجه به وجود بیش از 800 هزار هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت تاغ در مناطق بحرانی فرسایش بادی در خراسان جنوبی مشکل ریزگرد مانند سایر استان‌ها ملموس نیست که جای خرسندی دارد اما تلاش می‌شود با فعالیت‌های اصولی و کارشناسی گام‌های موثری در کاهش آثار ناشی از حرکت شن‌های روان و طوفان‌های گرد و غبار برداشته شود.

اعتبارات به گَرد بیابان‌زایی نمی‌رسد

وی گفت: عمده فعالیت‌های بیابان‌زدایی، مقابله با کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و ریزگرد در قالب پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک در حال انجام است که در این خصوص می‌توان به اجرای بیش از هفت هزار هکتار نهالکاری با گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری خاک اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همچنین بیش از هشت هزار هکتار مراقبت و آبیاری عرصه‌های نهالکاری شده در کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در سال‌های 1398 تا 1400 انجام شده است.

وی افزود: سال 1401 نیز پروژه‌های مورد نظر به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیشنهاد شده که امید است با تصویب این پروژه‌ها اقدامات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان مانند سال‌های گذشته از پیشرفت مناسبی برخوردار باشد.

نصرآبادی عنوان کرد: برای کنترل بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار تخصیص اعتبارات متناسب با سطح بسیار زیاد عرصه‌های تاثیرپذیر لازم است که در چند سال اخیر از محل اعتبارات استانی سهم بیابان‌زدایی درصد ناچیزی بوده است، از محل منابع ملی نیز به‌رغم اعتبار مناسبی که در سال‌های 1398 تا 1400 به استان اختصاص پیدا کرد، تخصیص خوبی نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه امسال هم سهم استان از این اعتبارات محدود بوده است گفت: تامین اعتبار عملیات‌های بیابان‌زدایی متناسب با سطح عرصه‌های بیابانی در استان با چالش بزرگی مواجه شده لذا امید است با اولویت دادن به بیابان‌زدایی به عنوان یک چالش بسیار مهم فراروی استان با توجه به شرایط بد آب و هوایی حاکم بر منطقه، اعتبارات مناسبی در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/480794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق