پیام خراسان

آخرين مطالب

تالاب کجی نمکزار در غربت پرندگان مهاجر مقالات

تالاب کجی نمکزار در غربت پرندگان مهاجر
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - کجی به عنوان تنها تالاب خراسان جنوبی در فهرست تالاب‌های ملی کشور قرار گرفته و برخی پرندگان نادر جهان که یکی از آنان زاغ بور است آن را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کند.
حالا اما آنطور که مسئولان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی می‌گویند امسال به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی و بارندگی و آبگیری کم، احتمال میزبانی تالاب کجی از گونه‌های زیبای پرندگان کم است.
 
گونه‌های کمیاب پرندگان در آغوش تالاب کجی نمکزار
تالاب کجی نمکزار در شمال‌غربی روستای چاه دراز و در 75 کیلومتری شهرستان نهبندان قرار دارد و سالانه حدود 5 هزار پرنده آبزی و کنار آبزی میهمان آن می‌شوند.
دری گیو رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی می‌گوید: مرغابی سرسبز و خوتکا از گونه‌های مهاجری هستند که بیشتر در این تالاب دیده شده اند.
او بیان کرد: میزان بازدید گردشگران از تالاب کجی نمکزار بستگی به آبگیری تالاب دارد، امسال حدود 3 هزار گردشگر از تالاب بازدید کرده اند.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: در صورت برگزاری جشنواره در کنار تالاب تا 2 هزار گردشگر طی مدت 2 روز از تالاب بازدید خواهند کرد.
او ادامه داد: تدوین طرح جامع تالاب کجی، نهال کاری، آموزش جوامع محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پخل بافی، پرورش قارچ در روستا‌های حاشیه تالاب، لایروبی رودخانه‌ها و نصب دوربین‌های پایش لحظه‌ای تالاب از جمله اقداماتی است که برای حفاظت از تالاب کجی نمکزار نهبندان انجام شده است.
دری گیو گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخمگذاری پرندگان است و هر ساله خصوصاً در فصل مهاجرت، میزبان گونه¬‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل زاغ بور، آبچیلیک پاسبز، آبچیلیک پاسرخ، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید، خوتکا و اردک سرسبز بوده است.
لب‌های ترک خورده کجی از خشکسالی
وسعت تالاب کجی نمکزار 22 هزار هکتار و پهنه آبی آن نیز 5 هزار هکتار است که این گستره بستگی به میزان بارندگی در منطقه دارد.
کوهستانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان به خبرنگار ما می‌گوید: تالاب کجی یک تالاب فصلی است که با ریزش باران وجاری شدن رودخانه‌های حوزه آبگیرتالاب و جوشیدن چشمه‌های کرانه تالاب، از اواسط پاییز شروع به آبگیری می‌کند.
کوهستانی بیان کرد: مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی توسط چاه موتور‌های اطراف تالاب شامل کاهش برداشت آب و کشت گیاهان کم آب بر درجوشش چشمه‌های تالاب تأثیر زیادی دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان ادامه داد: میزان آبگیری تالاب (پهنه آبی تالاب) در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی کمتر شده حال آنکه دربعضی مواقع بیشتراز حد معمول اتفاق افتاده، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی از قبیل گرمای زیاد و وزش طوفان‌های شن و ماسه باعث تبخیر آب تالاب شده و زودتر خشک می‌شود.
داغ پرندگان مهاجر بر دل تالاب‌های خراسان جنوبی
بر اساس نتایج طرح شناسایی و مستند سازی فون پرندگان خراسان جنوبی، تعداد 228 گونه پرنده (آبزی و کنارآبزی و خشکزی) از مجموع 559 پرنده موجود در کشور شناسایی و مستند شده است که 40 درصد از پرندگان کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی می‌گوید: بر اثر خشکسالی‌های پیاپی وکاهش شدید نزولات جوی، امسال آب تعداد زیادی از سد‌ها و آبگیر‌های استان خشک شده و آب بقیه سد‌ها به شدت کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید
داغ پرندگان مهاجر بر دل تالاب های خراسان جنوبی جانی تازه در تالاب کجی نمکزار نهبندان + فیلم کاهش 48.5 درصدی جمعیت پرندگان مهاجر حاتمی افزود: علاوه بر دلایل فوق، تغییر اقلیم نیز سبب شده شمار زیادی از پرندگان مهاجر، خراسان جنوبی را برای زمستان گذرانی انتخاب نکنند و پیش بینی می‌شود که این روند کاهشی امسال همچنان ادامه داشته باشد.
او بیان کرد: هم اکنون تالاب‌های کجی نمکزار نهبندان و نیزار خور شهرستان خوسف به دلیل نداشتن بارش‌های پاییزی خشک هستند و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر مناسب نبودن بارش‌ها در پاییز و تداوم خشکی تالاب ها، احتمال حضور پرندگان در این مناطق بسیار پایین خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن تالاب‌های استان در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و سابقه حضور چندین ساله این پرندگان در تالاب‌های مذکور، امید است به محض کمترین بارش در منطقه و آبگیری، پرندگان مهاجر زمانی از برنامه حرکت خود را در این تالاب‌ها سپری کنند.
مدیریت تالاب کجی، برنامه سالانه می‌خواهد 28 آبان امسال بود که به دلیل خشک شدن تالاب، ستاد احیا و مدیریت تالاب کجی نهبندان در استانداری تشکیل جلسه داد.
عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این نشست تأکید کرد: با توجه به اینکه تالاب کجی نهبندان جزو تالاب‌های ملی در استان است هرگونه کم کاری در این حوزه عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت و باید دستگاه‌های مسئول، برنامه سالانه برای احیا و مدیریت آن تدوین کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به ثبت 225 تالاب ملی در کشور گفت: تالاب کجی در شهرستان نهبندان یکی از این تالاب‌هاست که مدیریت و احیای آن به عنوان تکلیف قانونی به استان ابلاغ شده است.
حاتمی افزود: تاکنون 2 طرح مطالعاتی برای احیا و مدیریت تالاب کجی در استان تهیه و تصویب شده است.
او با اشاره به تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نهبندان اظهار داشت: در قالب این برنامه با توجه به چشم‌انداز 25 سال آینده سهم هر دستگاه اجرایی مسئول مشخص شده و قانون بیش از 15 دستگاه اجرایی را در اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان موظف کرده که با اداره کل حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند.
آغوش گرم کجی در انتظار میهمانان زمستانه / آیا میهمانان خواهند آمد؟ پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با 22 هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در 75 کیلومتری شهر نهبندان و حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.
مسئولان محیط زیست می‌گویند برای حفظ حداقل کارکرد‌های تالاب باید نیاز آبی آن تعیین شود؛ این برنامه باید از محل حفظ منابع آبی موجود با بستن چاه‌های غیر مجاز، کنترل میزان اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ساماندهی روان آب‌های سطحی، لایروبی رودخانه‌ها و نصب کنتور‌های هوشمند دنبال شود.
تالاب کجی نمکزار نهبندان در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دایمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال در این منطقه حضور داشتند، اما با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود.
هواشناسی خراسان جنوبی پیش بینی کرده میزان بارندگی در زمستان امسال به 67 میلیمتر برسد. حال باید دید و منتظر ماند باران برتن تشنه تالاب کجی خواهد نشست؟ آغوش گرم کجی دو سال است در انتظار میمهامان زمستانه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود