پیام خراسان

آخرين مطالب

قربانیان یک آسیب خاموش مقالات

قربانیان یک آسیب خاموش
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خشونت همان مرزی است که ما بین عقلانیت و تواضع وجود دارد و این امر ما را از مهربانی دور می‌کند؛ همان مهربانی که باید اساس زندگی خانوادگی بوده و براساس آن مهر و محبت بین افراد ایجاد می‌شود.

زندگی بدون مهر و محبت مفهومی ندارد و نمی‌تواند انسان را به رشد اخلاقی و تعالی برساند. یکی از وظایف مهم حکومت‏‌ها وضع قوانین و مقررات در راستای حمایت از قربانیان خشونت و برخورد قانونی با خشونت‌گرایان است، اما گاهی این امر مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد، چراکه قانون جامعی گاهی برای رسیدگی وجود ندارد.

خشم را به کودکان یاد ندهیم 

فاطمه حسینی فر، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گفت: با بیان اینکه دین اسلام، بازی کردن با کودکان را فضیلت و حتی مهرورزی با کودکان یتیم را ارزش تلقی می‌کند، گفت: باید ابزارهای درست تربیتی را فرا گرفت و لازم است که والدین صبوری پیشه کنند، حوصله به خرج دهند و از تنبیه بدنی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

وی افزود: دین اسلام به برخورد درست با کودکان معتقد بوده و رسول گرامی اسلام(ص)، امام حسین(ع) را بر دوش خود سوار می‌کرد و به آن‌ها می‌فرمود «خوب مرکبی دارید و شما هم خوب سوارکارانی هستید.»

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) می‌فرمود «با کودکان مأنوس شوید و آنان را در آغوش بگیرید»، تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمود «کودکان را دوست بدارید و با آن‌ها مهربانی کنید و هرگاه به آن‌ها وعده دادید، وفا کنید؛ زیرا آن‌ها شما را روزی‌دهنده خود می‌دانند.»

حسینی‌فر با بیان اینکه در مورد کودکان، تنبیه بدنی اصلاً سازگار نیست، افزود: باید یادمان باشد که تنبیه بدنی اولاً رابطه بین فرزند و والد را مختل می‌کند و ثانیا حتی ممکن است باعث تشدید رفتار نامطلوب و مقاومت کودک در برابر خواسته والدین شود.

این روانشناس کودک بیان کرد: باید ابزارهای درست تربیتی را فرا گرفت و لازم است که والدین صبوری پیشه کنند، حوصله به خرج دهند و از تنبیه بدنی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

حسینی‌فر اظهار کرد: تنبیه‌هایی که آسیب‌رسان نیست و می‌تواند در گاهی اوقات به کار آید، حذف بعضی اختیارات و دوست‌داشتنی‌ها از روزمرگی فرزندمان یا همان تنبیه منفی حذف یک محرک است.

وی افزود: البته برای تنبیه باید از  قبل با فرزندمان یک قراردادی را تعیین کنیم؛ اینکه کودک ندانسته رفتاری اشتباه از او سر می‌زند و والدین به‌عنوان تنبیه می‌گویند که تو نباید آن را انجام دهی و یا او را تنبیه کنند، یک ظلم است، چراکه کودک ندانسته این عمل را مرتکب شده؛ پس لازم است مسائل را با او در میان بگذارم و با او گفت‌وگو کرده و قراردادی را وضع کنم.

این روانشناس با تأکید بر استفاده قراردادی از تنبیهات، گفت: فرزند من باید بداند که اگر رفتاری مخالف آن قرارداد از او سر بزند و یا رفتاری که باید، از او سر نزند تنبیه مقرر شده در انتظارش است.

حسینی‌فر اظهار کرد: گفت‌وگو که همان کلید ارتباط است را باید در روابط بین والدین و فرزندان وارد کرد؛ در این صورت براساس همین گفت‌وگوها کودک سعی خواهد کرد رفتارهای مناسب و متناسب از خود بروز دهد و تلاش می‌کند به آن قرارداد پایبند بماند.

وی با بیان اینکه این رفتار عادلانه‌تر بوده و می‌تواند تأثیر بهتری داشته باشد، یادآور شد: بهترین رفتار در برخورد با کودک پیشگیری است تا بتوانیم از رفتارهای نامطلوب پیش از وقوع آن پیشگیری کنیم.

این روانشناس کودک ادامه داد: براساس آموزه‌های دین اسلام ما وظیفه داریم با کودکان خود با مهر و عطوفت رفتار کرده و خشمی که باعث بروز آسیب‌ها در زندگی کودکانمان در طول سال‌های زندگی‌شان می‌شود، جلوگیری کنیم.

حسینی‌فر اظهار کرد: سخت‌گیری بیش از حد کودکانمان را دروغ‌گو و پنهان‌کار بار خواهد آورد و آسیب‌هایی به روح آنان وارد خواهد کرد که در بزرگسالی دامن زندگی آنان را خواهد گرفت.

قربانیان یک آسیب خاموش

وی تصریح کرد: دین اسلام، بازی کردن با کودکان را فضیلت و حتی مهرورزی با کودکان یتیم را ارزش تلقی می‌کند؛ اما سؤال اینجاست چه شده که با وجود این آموزه‌های دقیق، ما از رسیدگی مطلوب به کودکانمان بازمانده‌ایم.

این مشاور کودک یادآور شد: روایت‌های اسلام بر هم بازی شدن و هم کلام شدن با کودکان به زبان آنان تأکید دارد؛ بنابراین زبان خشم زبان تربیت کودکان نیست و باید اصول روانشناسانه تربیتی اسلام را که روانشناسان سال‌ها پس از اسلام تازه به آن رسیدند، در تربیت کودکان خود به‌کار گیریم؛ آن زمان کودکانمان در آرامش بیشتری و ما نیز به دور از آسیب‌های اجتماعی زندگی خواهیم کرد.

خشونت‌های بی‌مورد جایگاهی در فرهنگ ما ندارد 

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کرامت انسانی گاه با خشونت‌های بی‌مورد از بین می‌برد و مورد پذیرش اولیای دین نیست. در شیوه عملی سیره بزرگان دین، تواضع و مهربانی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، اما گاهی با خشونت‌ها از این تواضع فاصله می‌گیریم و در نتیجه کرامت انسانی نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه زنان و کودکان به‌واسطه ضعف جسمانی که دارند، بیش از سایر اقشار جامعه از این خشونت‌ها آسیب می‌بینند که باید با سازوکارهایی مانع این امر شد، افزود: متأسفانه موضوع کاهش خشونت دستگاه متولی و هماهنگ‌کننده خاصی ندارد تا بتوانیم مطالبه‌گری جدی داشته باشیم از طرفی کار پیشگیری، کار فراقوه‌ای را می‌طلبد که اکنون دیده نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: آماری که دستگاه‌های دست‌اندرکار در زمینه خشونت ارائه می‌دهند تنها بخشی از میزان این آسیب اجتماعی است، چراکه بسیاری از قربانیان خشونت به دلیل ترس از آبرو شکایت نمی‌کنند.

قربانیان یک آسیب خاموش

اجرای طرح جامع کنترل و کاهش خشونت در استان

وحدانی‌نیا اظهار کرد: متأسفانه ابزارهایی چون فضای مجازی نیز به جای کمک به زندگی انسان‌ها و رشد اخلاقی و تعالی تبدیل به بستری برای خشونت‌های کلامی و نوشتاری علیه زنان و کودکان شده است و آن‌قدر افسارگسیخته‌اند که قانونی برای نظم دادن به آن وجود ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: متأسفانه گاه مجرمان از ضعف نفس کودکان استفاده کرده و از آنان برای جرائمی در حوزه قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند که این امر باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی از اجرای طرح جامع کنترل و کاهش خشونت در استان خبر داد و گفت: در این برنامه اولویت‌های اساسی پیشگیری از خشونت علیه کودکان و نوجوانان و زنان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی نیاز به اقدام فوری دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/481548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»

ترامپ بار دیگر دادگاهی شد

صدور 96 جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در تربت حیدریه

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟

63 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار 23 تنی سنگ

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود

قیمت قارچ در میادین و بازار‌های میوه و تره بار کاهش یافت

طغیان رودخانه کندر آسمینون شهرستان منوجان

اعضای کودک خردسال مشهدی جان 5 نفر را نجات داد

تداوم ساخت 2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال

افزایش 30درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خراسان رضوی