پیام خراسان

آخرين مطالب

مطالبه های مردم از رئیس جمهور/کویرنشینان چشم انتظار مصوبات کارگشا مقالات

مطالبه های مردم از رئیس جمهور/کویرنشینان چشم انتظار مصوبات کارگشا
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- خراسان جنوبی از جمله استان‌های پهناور در پازل کشور بوده که آوازه‌ای کویری به خود داده است. علی رغم پتانسیل‌های ذاتی این خطه، محرومیت‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. محرومیت‌هایی که از بی آبی و عطش دشت‌های کویر آغاز و به کوچ مرزنشینان و تخلیه حدود هزار و 700 آبادی ختم می‌شود.

علاوه بر پیامدهای قهر طبیعت در این استان، روایت گویان پیر کویر از پروژه‌های عظیم بر زمین مانده حکایت می‌کنند. پروژه‌هایی مانند انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی، راه آهن بیرجند- یونسی، پارک موزه دفاع مقدس، موزه استکبار ستیزی طبس، سالن علامه فرزان بیرجند و چندها پروژه خرد و کلان که بهره برداری از آن‌ها نه تنها راه برون رفت از مشکلات موجود در اشتغال است بلکه پنجره جدیدی از رونق و توسعه را پیش روی خراسان جنوبی باز می‌کند.

اگرچه تاکنون قلم‌های زیادی از قصه پر غصه مصائب خراسان جنوبی روایت کرده‌اند اما باز هم در آستانه دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی پای صحبت و مطالبه مردمانی می‌نشینیم که در تمام صحنه‌های انقلاب پشت نظام ایستاده‌اند و همواره میدان دار فرامین رهبری هستند.

توجه به اقتصاد مرزهای خراسان جنوبی

کمتر از چند ساعت به سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مانده اما نوشتن از مطالبه‌های مردمی که در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذرانند، ساعت‌ها نیاز دارد. مرزنشینانی که از توجه ویژه آیت الله رئیسی در دور اول سفر به استان، به بازارچه‌های مرزی مفتخر بودند اما دیری نپایید که روند کند متولیان در بازگشایی بازارچه‌های مرزی، آینده شغلی شأن را با سرنوشتی نامعلوم گره زد.

آیت الله رئیسی جمعه، 19 شهریور ماه 1400 در بدو ورود به شهرستان بیرجند در خصوص برنامه‌های دولت برای فعال کردن بازارچه‌های مرزی، گفت: بازارچه مرزی یک فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی است و فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش و توسعه صادرات بیانجامد.

رئیس جمهور اظهار کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است و می‌تواند وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان دهد و به نحوی به مسائل امنیت مرزها هم کمک کند.

مشکلات مرزنشینان پا برجا ماند

اما هنوز هم مرزنشینان غیور خراسان جنوبی نه تنها از اقتصاد مرزها سهمی نمی‌برند بلکه در گردابی از مشکلات اعم از قطع سهمیه سوخت مرزنشینی گرفتار بوده و در دور دوم سفر ریاست جمهور خواستار توجه ویژه به این امر هستند.

علیزاده از مرزنشینان خراسان جنوبی پیرامون این امر به خبرنگار مهر گفت: در حالی که مرز ظرفیتی عظیم برای مرزنشینان است اما مرزنشینان در خراسان جنوبی محروم از اشتغال‌های مرزی هستند.

وی ادامه داد: مناطقی که سال‌ها پیش مکانی برای امرار معاش بودند امروز جای خود را به سرمایه گذاران داده و مرزنشینان را گاهی به صورت مقطعی به کارگری می‌گمارند.

علیزاده خواستار توجه ویژه رئیس جمهور به بازگشایی بازارچه‌های مرزی شد و افزود: کارآفرینی در مناطق مرزی و توجه به معیشت مرزنشینان از مطالبه‌های این قشر است.

پروژه‌هایی که ناتمام ماند

آیت الله رئیسی همچنین در جریان سفر نخست خود به خراسان جنوبی در نشست شورای اداری، فعال کردن پروژه‌های نیمه تمام در استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر چنین پروژه‌هایی که زیرساخت‌های آن آماده است فعال شوند ضمن ایجاد اشتغال مشکلات اقتصادی استان نیز برطرف خواهد شد و این موضوع باید به عنوان اولویت مورد پیگیری قرار بگیرد.

این در حالی است که هنوز پروژه‌های نیمه تمام زیادی در لابه لای برخی تصمیم‌ها درجا می‌زنند و پرونده اجرایی این طرح‌ها از سالی به سال دیگر منتقل می‌شود.

سالن علامه فرزان بیرجند که طی چند سال گذشته طعمه حریق شد، هنوز بر چهارچوبی نیمه تمام قد علم کرده و ادامه روند طرح چشم انتظار اعتبار است. هرچند بنا به گفته مسئولان، طی سفر اول رئیس جمهور به استان 30 میلیارد تومان اعتبار به زیرساخت‌های فرهنگی استان اختصاص یافته که با محقق شدن این امر گام بزرگی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام برداشته می‌شود و نیازمند توجهی دیگر است.

همچنین پروژه‌هایی اعم از انتقال صوف آلاینده از بیرجند گره کور کرده و از 14 سال پیش هنوز عملیاتی نشده است.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با مهر بیان کرد: از مقامات کشوری خواستاریم طی سفرهای استانی تنها به افتتاح طرح‌های بزرگ اقتصادی بسنده نکنند و پروژه‌های نیمه تمام شهر را که خود رونق بسیاری را به دنبال دارد، را مورد توجه قرار دهند.

رضا مبارکی با بیان اینکه شهرستان‌های خراسان جنوبی دارای مشکلات ریز و کلان زیادی بوده که باید در سفر وزرا مورد توجه قرار گیرد، افزود: همچنین خواستاریم پروژه‌های پیر استان اعم از راه آهن، انتقال آب و غیره، مصوبه‌هایی قابل اجرا به خود ببیند.

توجه به ظرفیت‌های پنهان استان

رئیس جمهور ایران اسلامی در نشست شورای اداری در اولین دور سفر به خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های پنهان خراسان جنوبی بیان کرد: معادن بسیار ارزشمندی در استان وجود دارد و باید بررسی شود که چرا حدود 50 معدن که مجوز دریافت کرده‌اند مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد؟

این در حالی است که هنوز هم نه تنها ظرفیت‌های معدنی استان بلکه پتانسیل‌های کشاورزی هم در نبود کارخانه‌های فرآوری به تاراج می‌روند و نیاز است در دور دوم سفر ریاست جمهور مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: در حال حاضر محصولاتی مانند گل نرگس، عناب و زرشک به دلیل جای خالی کارخانه‌های فرآوری به دست دلالان در بازار جا به جا شده و سو آب به جیب کشورهای همسایه می‌رود.

محمد عباس آبادی با تاکید بر اینکه خواستاریم در سفر ریاست جمهور در راستای جذب سرمایه گذار و ایجاد کارخانه‌های فرآوری به ویژه عناب مورد توجه قرار گیرد، گفت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های عظیم و بالقوه‌ای بوده که به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی آب را مطالبه اصلی مردم خراسان جنوبی دانست و گفت: طی خشکسالی‌های چند ساله منابع درآمد بسیاری از کشاورزان و دامداران از بین رفته است و تنها آب می‌تواند نجات بخش روستاها به ویژه در مرز باشد.

عباس آبادی ادامه داد: از این رو خواستاریم در اجرای طرح‌هایی اعم از انتقال آب به خراسان جنوبی و استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی تسریع شود.

راه، مطالبه‌ای دیگر از شهروندان

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه متأسفانه راه‌های خراسان جنوبی سالانه افراد زیادی را قربانی می‌کند، افزود: کویری و طولانی بودن مسیرها، کمبود مجتمع‌های بین راهی و دوطرفه بودن مسیرها باعث بروز حوادثی ناگوار می‌شود.

وی خواستار توجه ویژه به دوبانده کردن راه‌های استان شد و گفت: محورهای مواصلاتی طبس، نهبندان و سربیشه نیازمند ورود جدی مسئولان است که خواستاریم در این دور از سفر هیئت دولت به استان مورد توجه قرار گیرد.

مردم خراسان جنوبی چشم انتظار قدم‌های رئیس جمهور کشورشان هستند تا با طرح‌ها و برنامه‌های این مقام مسئول، این بار هم پنجره‌ای جدید از توسعه به روی خراسان جنوبی باز شود. باشد که مطالبه‌های به حق این دیار غیور و ولایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/482186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است