پیام خراسان

آخرين مطالب

میوه‌فروشان مشهدی حساب خود را از شهرداری جدا می‌کنند مقالات

میوه‌فروشان مشهدی حساب خود را از شهرداری جدا می‌کنند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مکان کنونی استقرار میادین بار مشهد، مربوط به سالها قبل است که با گسترش تدریجی شهر و افزایش بار ترافیکی، دیگر جانمایی مناسبی ندارد و باید به مکانی خارج از شهر انتقال یابند.

این در حالی است که فروشندگان میوه و تره بار در مشهد، ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی میادین فعلی و ایجاد یک میدان بار مرکزی خارج از شهر، که مکانیزه و با استانداردهای روز همخوان باشد، خواهان آن هستند که صفر تا 100 این طرح توسط فعالان این صنف اجرا و پیاده سازی شود.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مقوله ایجاد میدان بار مرکزی برای بارفروشان چندین سال است که در حال پیگیری است، گفت: هم اینک سه میدان بار "نوغان"، "سپاد" و "رضوی" در مشهد وجود دارد که نیاز ساکنان این کلانشهر 3.5 میلیون نفری را به طور کامل برطرف نمی کند.

حیدر ساکن برجی افزود: این سه میدان بار براساس نیازهایی که چندین سال قبل از سوی متولیان امر برای شهر احصا شده، در حاشیه قوس بیرونی کمربندی داخلی شهر ایجاد شده است، اما اکنون با توسعه شهر، مساله ترافیک و آلایندگی این میادین نقش پررنگ‌تری یافته است.

وی اظهار داشت: ضرورت ایجاد یک میدان بار مرکزی برای مشهد که خارج از محدوده شهری باشد، باعث شده است که شهرداری هر از چند گاهی در روزنامه ها اعلامیه ای منتشر کرده و اعلام کند که در صورت آمادگی بخش خصوصی می تواند به صورت 50 درصدی در ایجاد میدان بار مرکزی شهر مشارکت کند که بدون شک انتظار دارد که در قبال این مشارکت، تصدی گری میدان بار و نیز تنظیم بازار را در دست بگیرد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان گفت: اعضای این صنف سالهای سال خود تزریق کننده مالی به بدنه بخش کشاورزی بوده اند و سرمایه لازم را برای ایجاد یک میدان بار جدید دارند و می توانند به تنهایی چنین فضایی را ایجاد و مدیریت کنند و یقینا در این کار منافع همه را هم در نظر می گیرند.

ساکن به تلاش های گذشته صنف بارفروشان مشهد برای ایجاد یک میدان مرکزی بار اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1394 که اتحادیه صنف بارفروشان یک شرکت تعاونی ایجاد کرده بود، سرمایه لازم را به دست آورده و زمینی هم در "گلبهار" با لحاظ کردن استانداردهای لازم برای میدان بار خریداری کرد اما چون زیر پوشش شهرداری مشهد نبود، مورد موافقت متولیان برای ایجاد میدان بار مرکزی قرار نگرفت.

وی اظهار داشت: شهرداری مشهد طرح دیگری را برای ایجاد میدان بار جدید این شهر مطرح کرد، سه یا چهار مکان را در نظر گرفت اما شفاف سازی لازم را در این زمینه انجام نداد و در روزنامه هم برای اجرای این طرح فراخوان داد، کسانی هم که داوطلب اجرای آن شدند، به عقیده اعضای صنف بارفروشان فقط منافع خود را در نظر داشتند و از تخصص کافی و تعهد لازم نسبت به رعایت مسائل شهروندی برخوردار نبودند.

ساکن ادامه داد: پهنه ای که شهرداری برای ساخت میدان بار مرکزی در نظر گرفته بود (میدان ولیعصر)، در مکانی واقع بود که فاصله زیادی تا شمال و جنوب مشهد داشت و حمل و نقل درون شهری برای رسیدن به این منطقه دشوار بود لذا هیچ‌یک از اعضای صنف بارفروشان حاضر نبودند در چنین مکانی مستقر شوند.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: محلی که ما برای ایجاد میدان بار مرکزی در شرق مشهد در نظر گرفته ایم، هم استعداد لازم را برای این کار دارد، هم از زیرساختهای حمل و نقل بهینه برخوردار است و هم در مکانی قرار دارد که آمدن از هر نقطه شهر به آن آسان‌تر است.

ساکن اظهار داشت: با این حال اتحادیه صنف بارفروشان، محل پیشنهادی خود را به شهرداری تحمیل نمی کند و حاضر است در هر مکانی که شهرداری در نظر بگیرد، سرمایه گذاری کند، مشروط بر آنکه شهرداری این موضوع را در بوق و کرنا نکرده و تولی‌گری امور آنرا نیز نداشته باشد.

وی بیان کرد: هیچ یک از اعضای این اتحادیه حاضر به استقرار در مکان پیشنهادی قبلی شهرداری نیست، اما صنف بارفروشان آمادگی دارد، به جز محل قبلی، مجوزهای لازم برای هر مکان دیگری را که شهرداری تعیین کند، گرفته و زمین آنرا خریداری کرده و همه ساختارهای صنایع تبدیلی و میدان بار مطلوب و مکانیزه را در آن ایجاد نماید و خدماتی ارزانتر و بهتر به شهروندان ارایه دهد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: در مجموع این صنف حاضر است برای خرید زمین سرمایه گذاری کرده و همه هزینه ها را پرداخت کند اما حاضر نیست شهرداری در این کار شراکت نماید.

میوه‌فروشان مشهدی حساب خود را از شهرداری جدا می‌کنند

مطالبه بارفروشان مشهد به شورای گفتگوی استان رسید

مطالبه صنف بارفروشان مشهد برای ایجاد یک میدان بار مرکزی کاملا خصوصی، بدون مشارکت نهادهای دولتی به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی رسید تا درباره آن بحث و گفتگو شود.

مدیر طرح میدان بار مرکزی شهرداری مشهد نیز در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره اولویت را به بخش خصوصی داده و گفته بود: بخش خصوصی از ابتدا نسبت به تعیین میدان ولیعصر (عج) به عنوان میدان بار اعتراض داشت؛ چرا که ایجاد میدان بار در آن مکان بدون مطالعه بود و نظرات بخش خصوصی در آن دیده نشده بود.

حمیدرضا باقری با تاکید بر لزوم تعامل شهرداری مشهد با اتحادیه بارفروشان در خصوص ساخت میدان بار مرکزی شهر گفت: احداث این میدان نه با بودجه شهرداری امکانپذیر است و نه با بودجه دولتی، قطعا این امر با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود و اولویت نیز با اتحادیه صنف بارفروشان است.

مدیر پروژه میدان بار مرکزی شهرداری مشهد یادآور شد: شهردار بر پروژه میدان بار مرکزی به عنوان یکی از 15 پروژه محوری شهرداری تمرکز دارد تا این پروژه به سرانجام رسیده و به مرحله کلنگ زنی برسد.

وی با تاکید بر اینکه قطعا در سالهای آتی میدان بار مرکزی در مشهد ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: این میدان قابلیت آنرا دارد که دست‌کم 100 تا 300 هکتار توسعه یابد، که برآورد می‌شود هزار میلیارد تومان هزینه‌بری داشته باشد، از این رو ایجاد آن بدون مطالعه و بدون دریافت نظر از بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش، عملا امکانپذیر نخواهد بود.

میدان بار جدید و نقش آن در تنظیم بازار داخلی میوه و تره‌بار

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه (بارفروشان) به دنبال ایجاد میدان بار مرکزی در مشهد هستند که در قالب یک طرح سرمایه گذاری بزرگ می تواند اهداف اشتغال، ساماندهی مشاغل، کاهش ترافیک را دنبال کرده و کمکی برای بخش کشاورزی باشد.

علی اکبر لبافی افزود: استاندار خراسان رضوی تاکید کرده بود که شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی علاوه بر پیگیری حل مشکلات مربوط به محیط کسب و کار، در خصوص طرحهای سرمایه گذاری نیز بررسی های لازم را داشته باشد.

وی بیان کرد: در این راستا تقاضای اتاق اصناف برای ایجاد میدان بار مرکزی در شهر مشهد در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور دست‌اندرکاران مطرح و زوایای مختلف طرح بررسی شد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: طبق پیشنهاد اتاق اصناف مشهد و اتحادیه بارفروشان، صفر تا 100 اجرای طرح ایجاد میدان بار مرکزی را برعهده خواهد گرفت اما شیوه اجرای طرح را شهرداری مشهد انتخاب و فردی را به عنوان مدیر اجرای پروژه برگزیده است.

لبافی اظهار داشت: جانمایی اولیه برای ایجاد این میدان بار مرکزی طی توافق انجام گرفته بین اتاق اصناف و شهرداری، زمینی در شرق مشهد است که میزان سرمایه گذاری در آن بیش از هزار میلیارد تومان برآورد شده است، لذا باید توافقات انجام گرفته برای اجرای کار مشخص و فرآیند اجرای کار با همکاری اتاق اصناف و شهرداری تسریع شود.

وی به اهمیت اجرای این طرح برای شهر مشهد اشاره و بیان کرد: کلانشهر مشهد تاکنون میدان باری به این عظمت نداشته است و این میدان بار می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند و در واقع بارانداز و تنظیم کننده بازارهای داخلی حوزه میوه و تره بار و تاثیرگذار در صادرات این اقلام باشد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: براساس نشستی که در این دبیرخانه برگزار شد، قرار است کل اجرای این طرح توسط بخش خصوصی انجام گیرد و شهرداری دخالتی در تامین سرمایه و اجرای کار نداشته باشد و مداخله اش تنها به سیاستهای کلی محدود شود.

 صورتجلسات دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در نشست بعدی شورای گفتگو با حضور استاندار خراسان رضوی مطرح و درباره پیشنهادهای دبیرخانه در خصوص ایجاد یک میدان بار کاملا خصوصی برای صنف میوه فروشان مشهد تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

روزانه چهار تا پنج هزار تن میوه و تره بار وارد میادین بار سه‌گانه زیرمجموعه صنف بارفروشان مشهد می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/482673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد