پیام خراسان

آخرين مطالب

دانش‌بنیان‌های خراسان رضوی و انتظار گره‌گشایی مالی اقتصادي

دانش‌بنیان‌های خراسان رضوی و انتظار گره‌گشایی مالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دولت در راستای نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" برنامه های ویژه ای برای اختصاص تسهیلات بانکی به این شرکتها داشته است و طی مصوبات مختلف در تلاش بوده است تا این شرکتها سهمی از تسهیلات بانکی داشته باشند، حال آنکه افزایش نرخ تورم و ارز، قیمت تمام شده فعالیتهای دانش بنیانی را افزایش داده و نیاز است که حوزه مالی این بخش نیز تقویت شود.

سیدمهدی مدنی بجستانی، رییس انجمن شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی، تنگناهای مالی به ویژه دریافت تسهیلات بانکی را یکی از دغدغه های این بنگاه ها دانسته و موضوع را به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی برده است، به گفته او بسیاری از شرکتهای دانش بنیان با وجود برخورداری از شرایط لازم نتوانسته اند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، آنها در خصوص تبصره 18 قانون بودجه و تسهیلات مربوط به آن نیز اطلاع کافی نداشته و اطلاع رسانی لازم در این خصوص به دانش بنیان ها صورت نگرفته است.

موضوع مشکلات تامین مالی شرکتهای دانش بنیان از سوی انجمن مربوطه به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اعلام شده است تا موضوع مزبور با حضور مسوولان و دست اندرکاران مطرح و راه چاره ای برای آن پیدا شود.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع تامین مالی شرکتهای دانش بنیان به ویژه روند پرداخت تسهیلات بانکی به آنها توسط این دبیرخانه در نشستی با دست اندرکاران به بحث و بررسی گذاشته شده است.

علی اکبر لبافی اظهار داشت: براین اساس به رغم تشدید مشکلات موجود در کشور، عملکرد امسال بانک مرکزی در خصوص سیاستهای ضد تورمی مبنی بر جلوگیری از خلق پول در شبکه بانکی، منجر به مسدودسازی کلی سامانه های پرداخت تسهیلات بانکی و ایجاد مشکل در تامین مالی شرکتهای دانش بنیان و فناور شده است.

وی بیان کرد: با عنایت به شعار امسال و ضرورت حمایت از صنایع دانش بنیان، با توجه به بخشنامه داخلی بانک ملی در راستای اولویت دادن به پرداخت وام به شرکتها و صنایع دانش بنیان، لازم است که بستر عبور از شرایط موجود و اختصاص تسهیلات بانکی به این شرکتها فراهم شود.

وی اظهار داشت: دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مقرر کرده است که انجمن شرکتهای دانش بنیان، پیشنهادهای خود را در خصوص تعیین شعبه تخصصی برای رسیدگی به امور تسهیلات بانکی به صورت مکتوب به شورای هماهنگی بانکهای استان ارایه کند تا موضوع مزبور در دستور کار این شورا قرار گرفته و در نشستی با حضور نمایندگان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

شورای هماهنگی بانکهای استان یکی از شعب بانکی را به عنوان شعبه تخصصی در خصوص رسیدگی به تسهیلات بانکی دانش بنیان تعیین نماید.رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در نشست مزبور قابلیت پذیرش استانی تصمیمات اجرایی به منظور انتخاب شعبه تخصصی بانکی برای پیگیری امور شرکتهای دانش بنیان و دریافت منابع از محل صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارایه تسهیلات دانش بنیان بررسی خواهد شد.

لبافی اضافه کرد: در مجموع دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیشنهاد می کند که شورای هماهنگی بانکهای استان یکی از شعب بانکی را به امر رسیدگی تسهیلات بانکی دانش بنیان اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد می شود که شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی، در کنار ایجاد شعبه تخصصی، موضوع دریافت منابع از صندوق نوآوری و شکوفایی را به منظور ارایه تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان با جدیت پیگیری کند.

پیش بینی 62.5 هزار میلیارد تومان برای دانش بنیان‌های خراسان رضوی

با وجود سخنان گفته شده مبنی بر عدم دسترسی شرکتهای دانش بنیان به تسهیلات بانکی، مسوولان می گویند که امسال دولت محورهای مختلفی برای تامین مالی شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته است اما تسهیل دسترسی این بنگاه ها به تسهیلات مزبور موضوعی است که باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به دغدغه مسوولان عالیرتبه استان برای تامین مالی شرکتهای دانش بنیان گفت: این موضوع توسط استاندار به رییس جمهور منعکس شده است و در عین حال پیگیری هستیم که موافقت بانک مرکزی را برای افزایش سقف تسهیلات بانکی پرداختی به شرکتهای دانش بنیان تا 85 درصد بگیریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: امسال از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 1401، 500 میلیارد تومان برای پرداخت به شرکتهای دانش بنیان استان مصوب شده است و بانکها نیز آمادگی خود را برای پرداخت این مبلغ اعلام کرده اند.

رضا خواجه نائینی افزود: اما مشکل در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان آن است که صورتهای مالی و سرمایه ثبتی آنها با قوانین بانکی همخوانی ندارد، به این معنا که شرکتها از توانمندی اولیه برای دریافت این تسهیلات برخوردار نیستند، لذا به نظر می رسد باید در قوانین مربوط به پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان اصلاحاتی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه امسال 62.5 هزار میلیارد تومان (همت) برای پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی پیش بینی شده است، گفت: این میزان 50 درصد بیشتر از نرخ مصوب پارسال برای دانش بنیان ها است.

وی اظهار داشت: تا پایان آبانماه امسال نیز 100 همت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان استان پرداخت شد که نیمی از آن از محل تسهیلات جدید و امهال و ... بود، فهرست واحدهایی که این تسهیلات را دریافت کرده اند به تفکیک وجود دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: البته با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت دلار، هزینه ها افزایش یافته و نیاز شرکتهای دانش بنیان بیش از مبلغ تعیین شده است اما این موضوع بحث دیگری است، با این حال خراسان رضوی تا پایان آبانماه 20 درصد بیش از آنچه پیش بینی شده بود، تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان پرداخت کرده است.

خواجه نائینی افزود: سیاست دولت در چهار ماهه آخر سال برای کنترل تورم و نقدینگی کشور، انقباضی است و بانکها نیز در محدودیت شدید پرداخت تسهیلات قرار دارند، لذا در ماه های مانده تا پایان سال نمی توان خیلی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان اصرار کرد مگر اینکه تغییری در سیاستها به وجود آید.

اختصاص بیش از 10 درصد اعتبارات استان به شرکتهای دانش بنیان

بنا به اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، مجموع اعتبارات جاری و عمرانی امسال استان چهار هزار و 501 میلیارد تومان است که تاکنون هزار و 448 میلیارد تومان، معادل 32.2 درصد از آن تخصیص یافته است. این استان با 360 شرکت دانش بنیان فعال و 6 شرکت فناور مستقر در پارکهای علم و فناوری باید سهم قابل توجهی از این اعتبارات را به خود اختصاص دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در این باره گفت: امسال دولت در قالب اجرای قانون دانش بنیان هر استان را مکلف کرده است که دست کم 10 درصد از اعتبارات دولتی خود را به این موضوع اختصاص دهد که این میزان در خراسان رضوی حدود 107 میلیارد تومان است.

رضا جمشیدی افزود: این میزان اعتبار می تواند در قالب ایجاد زیرساختهای لازم برای همه پارکهای علم و فناوری استان؛ حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی یا در قالب پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان اختصاص یابد.

پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان نیز می تواند به صورت کمکهای بلاعوض، وجوه اداره شده یا همان تسهیلات نقدی یا به صورت کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی باشد.وی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان نیز می تواند به صورت کمکهای بلاعوض، وجوه اداره شده یا همان تسهیلات نقدی یا به صورت کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی باشد.

جمشیدی خاطرنشان کرد: طی نشستی که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، مقرر گردید که همه 107 میلیارد تومان به ایجاد و توسعه زیرساختهای پارکهای علم و فناوری استان در شهرستانهای مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد و نیشابور اختصاص یابد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: طبق قانون، تغییر طرحها در اختیار کمیته برنامه ریزی شهرستانها است لذا اگر مدیران احساس می کنند که پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتهای دانش بنیان مهم تر از تکمیل و تقویت زیرساختهای پارکهای علم و فناوری است، می توانند با هماهنگی فرماندار شهرستان، شیوه هزینه کردن اعتبارات را تغییر دهند چرا که سازمان مدیریت آن موردی از اعتبارات را ابلاغ می کند که کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب کرده باشد.

دبیر شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز گفت: شرکتهای دانش بنیان برای دریافت تسهیلات بانکی باید همه مدارک لازم را ارایه دهند اما برخی از شرکتها به دلیل نوپا بودن، فاقد وثایق یا مدارک لازم برای دریافت تسهیلات هستند.

حمید صفایی نیکو افزود: در هر صورت بانکها تفاوتی بین بنگاه های اقتصادی قائل نمی شوند و استانداردهای یکسانی برای همه بنگاه ها در ارائه تسهیلات در نظر می گیرند، اما به نظر می رسد برای تسهیل وام دهی به شرکتهای دانش بنیان باید در نحوه پرداختها تغییراتی ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/484901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

تجهیز 53 درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند

باران و سیلاب سراسر خراسان جنوبی را فرا گرفت

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

7 فوتی و مصدم بر اثر تصادف در خراسان شمالی

افزایش 41 درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد