پیام خراسان

آخرين مطالب

چرخه مراقبتی نوزادان و نگرانی از بی‌توجهی برخی والدین مقالات

چرخه مراقبتی نوزادان و نگرانی از بی‌توجهی برخی والدین
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- غربالگری نوزادان به مراقبت هایی اطلاق می‌شود که پیش از مرخص شدن نوزاد از بیمارستان و یا در پنج روز نخست پس از تولد نوزاد باید انجام شود.

با اهتمام به این غربالگری ها می‌توان نوزادان به ظاهر سالمی را که از نظر ابتلا به یک بیماری خاص در معرض خطر هستند، شناسایی کرد و پس از آن با تشخیص احتمال در خطر بودن نوزاد از سوی دکتر متخصص، آزمایش های تکمیلی انجام شده و از وارد آمدن آسیب های جدی جسمی و حرکتی به نوزادان در آینده جلوگیری شود.

با وجود حیاتی بودن، ارائه رایگان و همچنین در دسترس بودن انجام این آزمایش ها، اما همچنان والدینی هستند که به دلایل مختلف، فرزندان خویش را وارد این چرخه نمی کنند و امکان بروز آسیب ها را در آنها افزایش می دهند.

10 درصد والدین برای غربالگری نوزادان اقدام نمی‌کنند

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار گفت: غربالگری نوزادان در تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادیِ بسیار خطرناک موثر است و اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشود ممکن است موجب بروز عقب‌ماندگی ذهنی، کندی رشد جسمی و حتی مرگ افراد شود.

دکتر محمد احمدیان با بیان اینکه سالانه حدود 85 هزار نوزاد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولد می شوند، اظهار داشت: باوجود حساسیت غربالگری ها، بر اساس آمار همچنان 10 درصد از والدین تمایلی برای اقدام در این خصوص ندارند و 20 درصد از 90 درصدی که اقدام به غربالگری نوزادان خود کرده اند، نیز چرخه مراقبتی فرزندشان را کامل انجام نداده اند.

وی ادامه داد: یکی از غربالگری های مهم نوزاد که در 72 ساعت نخست از کف پای نوزاد گرفته می شود، غربالگری کم کاری تیروئید است که اگر نوزادی در این خصوص مشکل داشته باشد، می توان با این روش آن را شناسایی و درمان کرد و اگر توجهی به آن نشود این نوزاد در آینده نزدیک دچار عقب ماندگی خواهد شد.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اغلب نوزادانی که در چرخه مراقبتی قرار نمی گیرند، نوزادان روستایی هستند، بیان کرد: بی توجهی به این غربالگری ها، علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین به خانواده و نظام سلامت، موجب بروز مشکلات و آسیب های اجتماعی برای جامعه خواهد شد.

ناآگاهی از اهمیت چرخه مراقبتی نوزادان

بی شک ناآگاهی از ابعاد مختلف یک موضوع، از مهمترین دلایلی است که افراد را از دستیابی به هدف درست دور می سازد و این مساله در عرصه بهداشت و درمان نیز می تواند تاثیرات منفی زیادی به همراه داشته باشد.

مسوول خانه بهداشت یکی از روستاهای اطراف مشهد به خبرنگار گفت: برخی از خانواده های روستایی به دلیل برخی افکار نادرست بر این باور هستند که علم نوین ممکن است به نوزادان آسیب برساند، از سوی دیگر تولد نوزادان روستایی در خانه و ناآشنایی والدین به طی چرخه مراقبتی موجب می شود تا برخی از آنان پیگیری لازم را برای گذراندن این فرایند نداشته باشند.

زهرا سالار ادامه داد: دوری مراکز و خانه های بهداشت به مناطق عشایری، ناآشنایی به فواید چرخه مراقبتی و همچنین نبودن وسایل ارتباط جمعی برای یادآوری به والدین نیز در بی توجهی خانواده ها به این موضوع تاثیرگذار بوده است. از سویی دیگر برخی خانواده ها نیز نگران آن هستند که در صورت غربالگری و شناسایی مشکلی در فرزندشان، وی را از آنان جدا کنند.

وی تصریح کرد: البته باتوجه به فرهنگ سازی و آموزش های لازم، تعداد مادران و خانواده هایی که نسبت به چرخه غربالگری بی توجه بوده اند، کاهش زیادی یافته است اما باید تلاش شود این آمار به صفر نزدیک شود.

این مسوول خانه بهداشت روستایی افزود: واکسن ها، قطره های خوراکی و مراقبت های جسمی در روستاها همانند شهرها و به اندازه کافی وجود دارد و نیازی نیست که خانواده روستایی برای دریافت این مراقبت ها به شهرها مراجعه کند و آنان می توانند در تمامی روزهای کاری سال، برای دریافت مراقبت های لازم به این مراکز بیایند.

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی

اطلاع رسانی، همیشه پایه و اساس ترویج یک فرهنگ در جوامع بوده است و حوزه غربالگری نوزادان نیز از این امر مستثنی نیست و برای توسعه آن باید اطلاع رسانی دقیق و درستی صورت گیرد.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه غربالگری در ایجاد یک جامعه سالم بسیار حائز اهمیت است، گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این خصوص می تواند نقش مهمی در افزایش رغبت خانواده ها به ورود نوزادان به چرخه مراقبتی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص این مراقبت ها، جلساتی با دهیاران و امامان جماعت مساجد روستاها برگزار و سعی شده است در مراسم محلی مختلف در مناطق روستایی، مزایای چرخه مراقبتی از نوزادان به اهالی گوشزد شود.

دکتر احمدیان عنوان کرد: با توجه به اینکه چرخه مراقبتی از بدو تولد تا اواخر پنج سالگی را اشمل می شود، تلاش شده است با افزایش ساعات کار برخی از مراکز بهداشت، تمامی برنامه های مراقبتی در دسترس بوده و به صورت منظم در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

وی گفت: غربالگری های هایپوتیروئیدی، تنبلی چشم و شنوایی از جمله مهمترین غربالگری ها است که اکنون تمامی این غربالگری ها در مراکز بهداشت انجام می شود و بیشترین عارضه ناشی از آن در میان کودکانی دیده می شود که والدین آنان توجهی به انجام آن نداشته اند.

وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت در خصوص تعداد بیماران مادرزادی خاطرنشان کرد: شیوع کم‌کاری مادرزادی تیروئید یک به 3500، افزایش گالاکتوز یک به 40 هزار، فنیل کتونوری یک به 14 هزار، پرکاری غده فوق کلیوی یک به 10 هزار، بیماری شربت افرا یک به 200 هزار و کمبود آنزیم G6PD نیز یک به 100 نفر است که میزان موفقیت درمان آنها به زمان شروع و مراقبت های بعد از آن بستگی دارد و این موضوع باید به طور کامل برای خانواده ها تشریح شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مشهد و 16 شهرستان دیگر خراسان رضوی، 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت 17 شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد که قطب پزشکی شمال شرق کشور است و 18 شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده، 28 بیمارستان و حدود 50 مرکز تحقیقاتی در زیر مجموعه این دانشگاه فعالیت می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/485333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی