پیام خراسان

آخرين مطالب

سرکشی دوباره کرونا و دغدغه والدین دانش‌آموزان مقالات

سرکشی دوباره کرونا و دغدغه والدین دانش‌آموزان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- سرانجام پس از گذشت 2 سال از همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، مهرماه امسال بود که آموزش حضوری و فراگیر در بیش از 2 هزار باب آموزشگاه خراسان شمالی آغاز شد و 189 هزار و 836 دانش آموز و افزون بر 19 هزار معلم بعد از ماه‌ها آموزش مجازی، در کلاس درس حاضر شدند.

بر اساس آمار آموزش و پرورش خراسان شمالی تمامی مدارس استان برای بازگشایی، استانداردها و زیرساخت‌های کرونایی را فراهم کردند و به نوعی از منظر آنان همه چیز به خوبی پیش می‌رفت و دانش آموزان هم از بازگشایی مدارس رضایت داشتند اما با شیوع موج هشتم کرونا و هشدارهای علوم پزشکی، دغدغه‌های والدین، معلمان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل حضوری دانش آموزان جدی‌تر از هر زمان دیگر شده است.

سختی تحصیل مجازی و تبعات آن برای دانش آموزان امری بسیار مهم است و از طرفی ضعف در فراگیری دانش و مهارت کافی، نبود تمرکز در محیط خانه و دوری از شور و نشاط حضور در مدرسه می‌تواند در بلندمدت مشکلاتی را برای دانش آموزان و کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد.

نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و نگرانی مسوولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت کشور هر دو بجا و منطقی است.

حال والدین و معلمان با این فکر که چه تصمیمی برای ادامه آموزش گرفته خواهد شد، دغدغه مندند که اگر مجازی شود، مشکلاتی از قبیل دور شدن دانش آموزان از محیط گرم مدرسه و هم‌سالان خود و برنامه های روزمره زندگی خانواده ها را در برخواهد گرفت.

اما اگر آموزش و پرورش بنا را بر ادامه آموزش حضوری داشته باشد قطعا باید تمهیداتی اندیشیده شود تا دانش آموزان و آموزش آنها آسیب نبیند.

دوگانه مدرسه یا خانه؛ دغدغه والدین

بسیاری از خانواده ها که فرزندان آنها در پایه اول ابتدایی مشغول به تحصیل هستند در ارتباط با نحوه تشکیل کلاس‌های درس دغدغه مندند و می‌گویند مسوولان امر راهبرد تعطیلی موقت کلاس‌های حضوری مدارس و همچنین از سرگیری کلاس‌های مجازی تا فروکش کردن موج هشتم کرونا و سویه اُمیکرون را در دستور کار قرار دهند.

در این ارتباط مادر یکی از دانش آموزان، ضمن نگرانی از شیوع اُمیکرون در استان می گوید: به دلیل سرایت اُمیکرون در بین مردم، همه ما به نوعی نگران کودکان خود هستیم و راهبرد درهای نیمه باز که برخی مدارس استان در پیش گرفتند، نمی‌تواند در رفع نگرانی‌های ما بکاهد و باید مدارس یا حضوری و یا غیر حضوری باشد.

عاطفه معصومی می گوید: کودکان درک درستی از مراقبت و رعایت نکات بهداشتی در محیط مدرسه ندارند و همین باعث می‌شود تا در استرس و نگرانی باشند. بنابراین این موضوع به طور قطع کیفیت زندگی خانواده‌ها را پایین می‌آورد و به نظر من باعث خیز و شدت گرفتن بیماری اُمیکرون و گرفتار شدن بیشتر کودکان و خانواده‌ها می شود.

وی تصریح می کند: هرچند مدت بسیاری است که از شرایط کرونایی می گذرد و کودکان آموزش های لازم را در خصوص مراقبت خود از مبتلاشدن به کرونا فراگرفته اند، اما بچه‌ها در سن پایین نمی‌توانند تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند به ویژه وقتی در کنار دوستان و هم‌سالان قرار بگیرند به طور قطع این رعایت به نصف کاهش پیدا می‌کند و معتقدم که در شرایطی که اُمیکرون در حال جولان دادن است، مدارس به صورت موقت تا فروکش کردن این ویروس خطرناک تعطیل و کلاس‌های درس به صورت مجازی باشد.

 

آموزش مجازی؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

تحصیل به صورت مجازی را نه می‌توان یک آموزش کاربردی و بی‌نقص دانست و نه می‌شود به طور کلی آن را رد کرد و از مزایای آن نیز سخن نگفت؛ آموزش مجازی روشی برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزیابی آموزش است که از قابلیت‌های آن برای تسهیل یادگیری استفاده می‌شود، یادگیری مجازی مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد که در برنامه‌های سنتی آموزشی وجود ندارد، مانند دسترسی از هر نقطه و در هر زمان، بحث‌های ناهمزمان با همکلاسی‌ها و بازخورد فوری در مورد آزمون‌ها. با این حال با وجود مزایای یادگیری مجازی، پیاده‌سازی آن همیشه آسان نیست.

مریم ایزانلو معلم مقطع ابتدایی بجنورد با اشاره به چالش‌های آموزش مجازی و نظم‌دهی به آموزش فرزندان در محیط خانه می گوید: تحصیل مجازی در کرونا شرایطی بود که آموزش و پرورش پیش از آن تجربه نکرده بود و در روند آموزشی این شرایط جدید بود و ناخواسته کمبودهایی هم به همراه داشت.

وی می افزاید: در شرایط تحصیل مجازی تمامی تلاش اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی و مناطق این بود که کمبودها روز به روز کمتر شود و از شرایط جایگزین برای آموزش استفاده شود، به دلیل اینکه تحصیل مجازی تجربه جدیدی بود و شاهد بی‌نظمی‌هایی در نوع آموزش، درس خواندن دانش‌آموزان و آزمون آنها ایجاد شد و این اتفاق ناخواسته هم برای خانواده ها، دانش‌آموزان و کادر آموزشی مشکلاتی ایجاد کرد.

این معلم ابتدایی می گوید: آموزش مجازی تجربه جدیدی بود که علاوه بر معلمان، اولیا را نیز پای کار آورد و اکنون هریک از آنها با توجه به تجربه ای که کسب کرده اند یک معلم هستند و با توجه به اینکه سویه و شیوع کرونا در برخی موارد کاهش و یا افزایش پیدا کند دیگر نگرانی در این زمینه نیست چرا که دوران سخت آموزش را پشت سر گذاشته است.

وی تصریح می کند: اکنون اگر دانش آموزی حتی اگر به ویروس کرونا هم مبتلا نشود و صرفا دچار آنفلوآنزا و یا سرماخردگی شود از طریق بستر شبکه شاد و مجازی به وی آموزش داده می شود و دانش آموز با شناخت و آشنایی که در این مدت کسب کرده است جای هیچگونه نگرانی و دغدغه ای ندارد.

 

آموزش حضوری؛ زمانی برای رسیدن به آرامش

تحصیل حضوری به مراتب از مجازی بهتر است چرا که یادگیری در محیط مدرسه آسان و در حقیقت تحصیل حضوری خیلی بهتر از مجازی می‌تواند در مهارت آموزی دانش آموز تاثیرگذار باشد.

بهره‌گیری و آموختن دروس در آموزش مجازی، سخت و به تلاش بیشتر از سوی دانش‌آموزان نیاز دارد، دانش آموزانی که هر روزه در ساعت مشخصی از خواب بیدار می شوند و خود را برای فراگیری علم و دانش آماده می کنند و تنها درس خواندن نیست اینکه چطور اوقات آنها بگذرد آن هم در کنار دیگر دوستان و هم نشینی و همفکری یکدیگر باشد مهم است.

کلاسی که بعضا در برخی موارد هم کلاسی هایمان شیطنت و یا حتی جمله ای از دوستان و همسالان در ذهن به یادگار می مانند و شاید خاطره ای باشد برای روزهای کهنسالی.

یکی از دانش آموزان در این خصوص می گوید: از حضور در مدرسه و دیدن معلم و دوستانش شادمان است و امیدوار است دیگر مدارس تعطیل نشود. درس خواندن کنار دوستان خیلی لذت بخش تر از تنهایی در منزل است و در دوران شیوع ویروس کرونا از درس خواندن در فضای مجازی خسته شده ام.

فاطمه ایزانلو تصریح می کند: درس خواندن در فضای مجازی آن هم در شرایط و محیط خانه سخت بود و همیشه موجب استرس من و خانواده ام شده بود که مبادا در آن ساعت مهمان و یا کار فوری داشته باشیم.

زهره معمری یکی دیگر از دانش آموزان می گوید: اگرچه به خاطر سلامتی در این مدت کلاس های درس مجازی و مجبور به کسب علم از این شیوه بودیم ولی در آموزش دروس تخصصی همچون ریاضی و زبان خارجه شیوه مجازی به هیچ وجه جوابگو نبود.

آموزش حضوری با ارتباط چهره به چهره و مستقیم معلم سطح یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد و هم زمینه همفکری با همکلاسی ها نیز فراهم می شود.

وی می افزاید: در مدت مجازی بودن کلاس های درس برای درک و فهم بسیاری از درس ها با مشکل مواجه بودیم که با حضوری شدن مدارس هم فعالیت های آموزشی و هم غیر درسی را در کنار همکلاسی ها و معلم به خوبی انجام و ادامه می دهیم.

حال با زمزمه هایی از شنیدن آمدن موج هشتم کرونا سعی بر این داریم که پروتکل های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنیم تا دست به دامن فضای مجازی نشویم و آموزش حضوری باشد.

 

اهمیت مهارت خودمراقبتی

پیشگیری از انتشار و ابتلا به کرونا توصیه‌هایی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی دست ها دارد، مراعات این پروتکل های بهداشتی در همه مکان‌ها توصیه می‌شود، اکنون با آموزش حضوری توجه دانش‌آموزان به رعایت این توصیه‌های بسیار مهم در واحدهای آموزشی اهمیت بسزایی دارد.

یکی از فرهنگیان خراسان شمالی با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا می گوید: مهمترین مولفه های خودمراقبتی دانش‌آموزان به منظور رعایت بهداشت فردی این است که از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر خودداری کرده و به طور مستمر از ماسک استفاده شود ضمن اینکه استفاده از وسایل و لوازم التحریر شخصی از الزامات است.

مریم باقری می افزاید: با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک امید است این شیوه ای که توسط متولیان آموزش و پرورش اندیشیده شده ادامه یافته و تا پایان سال تحصیلی آموزش های حضوری تداوم داشته باشد.

پیشتر معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی اعلام کرده بود که مدارس استان با 11 تیم 6 نفره از کارشناسان این اداره کل و علوم پزشکی استان برای مقابله با موج هشتم کرونا پایش می شود.

براساس تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک مربوط به وزارت بهداشت تمامی شهرستان های بجنورد در وضعیت نارنجی، شهرستان های شیروان، فاروج، جاجرم، اسفراین، رازوجرگلان و مانه و سملقان نیز در وضعیت زرد کرونایی و گرمه در وضعیت آبی قرار دارد.

براساس اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 2 هزار و 50 نفر در استان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند و اینک 85 بیمار کرونایی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بستری هستند.

189 هزار و 836 دانش آموز خراسان شمالی در بیش از 2 هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر 19 هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد 108 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.

در مجموع 48 درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و 36 درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/487492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی