پیام خراسان

آخرين مطالب

تنفس منابع طبیعی خراسان‌شمالی با اقدامات دولت مقالات

تنفس منابع طبیعی خراسان‌شمالی با اقدامات دولت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- در جای جای گستره خراسان شمالی جنگل های ارس و هیرکانی و باغ های گردو و گیلاس، سیب و گلابی و سپیدارهای سربه فلک کشیده است و در هر گوشه این استان کوچک چشمه ای، تالابی، رودی و برکه ای هست تا بتوان در آن جلوه های رقص برگ و آب را دید.

اما ناگزیر تغییرات اقلیمی و از بین رفتن تنوع‌ محیطی در سال های اخیر این روایت زیبا از منابع طبیعی را زیر سوال برده است و از آنجایی که خراسان شمالی، ششمین استان حادثه خیز و سومین استان درگیر با خشکسالی نام نهاده شده است، منابع طبیعی آن نیز متاثر از این بحران ها در معرض نابودی قرار داشت.

از 2 میلیون و 33 هزار و 36 گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است و بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه؛ مرتع بیشترین گستره این خطه را تشکیل می دهد و بیش از هر حوزه ای در معرض تخریب قرار دارد.

در این میان از وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان؛ 48.7 درصد مراتع فقیر، 43.8 درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است.

کارشناساسان بر این باورند که اگر بخواهیم این وضعیت را جبران و از خسارات تغییرات اقلیمی جلوگیری کنیم باید تدابیری همچون احیای جنگل‌ها، بیان زدایی و اجرای طرح های آبخیزداری اندیشیده شود.

طرح هایی که موجب مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای آن است و خوشبختانه از نگاه دولت سیزدهم دور نمانده و تاکنون گام های امید آفرینی برای حفظ و احیای منابع طبیعی خراسان شمالی برداشته شده است.

تخصیص 120 میلیارد ریال اعتبار سفر رییس‌جمهور

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تخصیص 120 میلیارد ریال اعتبارات سفر رییس جمهور به استان به حوزه آبخیزداری خبر دارد تخصیص یافت و اظهار کرد: این میزان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری، پیشگیری، مهار سیل و آبخوان‌داری، پخش سیلاب و بهره برداری از روان آب ها در سطح استان هزینه می شود.

حسین فردی خاطرنشان کرد: 300 هزار هکتار از عرصه های استان نیاز به اجرای عملیات آبخیزداری دارد که تاکنون 500 هزار هکتار از عملیات انجام شده و 200 هزار هکتار در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری به طور متوسط در 17.5 درصد از گستره منابع طبیعی استان اجرا شده است، اضافه کرد: بیشتر عملیات آبخیزداری در آبریز سدها و دشت های بحرانی انجام شده است و با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی های چند سال اخیر که خود موجب چرای مفرط و آسیب به مراتع استان شده است، طرح های کشت علوفه نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مدیریت منابع آبی، کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش سیل خیزی از نتایج اجرای طرح های آبخیزداری است و در خراسان شمالی نیز با توجه به این که ششمین استان حادثه خیز و سومین استان درگیر با خشکسالی در کشور محسوب می شود اجرای طرح‌های آبخیزداری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

مطالعات آبخیزداری در 69 هزار و 500 هکتار

حسین فردی در ادامه گفت: مطالعات آبخیزداری خراسان شمالی در سال های 1400 و 1401 شدت گرفت و در این مدت مطالعات لازم در 95 هزار و 610 هکتار از عرصه های استان انجام شد و عملیات و مطالعات آبخیزداری و آبخوانداری در 9 ماهه امسال در سطح 69 هزار و 500 هکتار از عرصه‌های طبیعی استان انجام شده است.

به گفته حسین فردی؛ مطالعات آبخیزداری سال گذشته در 26 هزار و 110 هکتار از اراضی استان انجام و امسال نیز تاکنون 69 هزار و 500 هکتار انجام شد.

وی ادامه داد: مطالعات آبخیزداری در شهرستان های شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و رازو جرگلان با 75 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و به زودی در شهرستان‌های بجنورد و گرمه هم اجرا می شود.

فردی با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات مطالعات طرح های مزبور تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید، عنوان کرد: برای اجرای این طرح ها 20 میلیارد ریال از محل منابع استانی و سفر دولت پیش بینی شده است که تاکنون 70 درصد این اعتبارات تخصیص یافت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: مطالعات آبخیزداری موجب می شود تا برای اولویت بندی، برنامه ریزی، تخصیص اعتبارات و آغاز عملیات اجرایی اقدامات بهتری انجام شود تا در زمان کمتر، شمار بیشتری از پروژه‌ها در گستره‌ای بالاتر اجرا شود و مطالعه به ویژه در موضوع کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب از جمله موارد تحقیقاتی و مطالعاتی بود که انجام شد البته که باید در آینده باز هم به آن بها داد تا وقوع پدیده‌های مخرب به حداقل برسد.

اجرای 15 هزار و 460 هکتار طرح بیابان‌زدایی

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال 15 هزار و 460 هکتار طرح بیابان‌زدایی با اعتبار 241 میلیارد و 259 میلیون ریال در این استان اجرا شد.

حسن امامی افزود: طرح های بیابانزدایی در این استان شامل مطالعه منطقه و بررسی وضعیت اکولوژیک در سطح 10 هزار هکتار، مدیریت روان آب در 250 هکتار، مراقبت آبیاری در هزار و 650 هکتار، نهال‌کاری در 60 هکتار، اجرای طرح مدیریت مشارکتی در سطح 2 هزار هکتار و مابقی شامل اجرای سیستم طرح چرا و قُرُق است.

وی ادامه داد: در مجموع 303 میلیارد و 35 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای این طرح ها مصوب شد و از این میزان، 241 میلیارد و 259 میلیون ریال تخصیص یافت.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، بهبود وضعیت خاک، افزایش نفوذپذیری آب، مهار روان آب، احیای مراتع با کمترین هزینه و افزایش تولید علوفه مرتعی از جمله اهداف اجرای طرح احیا و تثبیت در اراضی بیابانی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

183 هزار و 636 هکتار معادل 9 درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که 112 هزار هکتار در شهرستان جاجرم، 39 هزار هکتار در اسفراین و 31 هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

واگذاری 489 هزار هکتار از مراتع به بهره‌برداران

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این باره گفت: تاکنون 489 هزار و 103 هکتار هکتار از مراتع این استان پس از انجام مراحل قانونی قرارداد به مرتع‌داران واگذار شده است.

مهرداد فلاحی اظهار کرد: مساحت کل مراتع این استان یک میلیون و 555 هزار و 206 هکتار است که به صورت 100 درصد ممیزی شده است و 26 هزار و 193 خانواده دامدار و عشایر از این مراتع بهره برداری می کنند و تا زمانی‌ که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود و این مهم یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

وی بیان کرد: از وسعت یک میلیون و 414 هزار و 850 هکتار مراتع استان؛ 48.7 درصد مراتع فقیر، 43.8 درصد متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط هفت و نیم درصد است و در واقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است و همچنین 106 هزار و 19 هکتار مراتع متراکم و 619 هزار و 788 هزار هکتار نیمه متراکم است.

فلاحی اضافه کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی دارندگان پروانه چرا باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است.

خراسان شمالی با دارا بودن 2 میلیون و 526 هزار واحد دامی یکی از قطب های دامداری کشور است.

جنگل‌کاری در 2 هزار و 500 هکتار

رییس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه به فعالیت این اداره کل در حوزه جنگل‌کاری اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 487 هکتار از اراضی طبیعی استان در قالب پویش «ایران سرسبز» نهال‌کاری و بذرکاری در قالب پویش ملی ایران سبز از هشتم دیماه سال گذشته آغاز و در این پویش به یاد هر شهید هزار نهال در بازه زمانی 14 ساله کاشته شود.

مهدی قدیمی تصریح کرد: تاکنون 56 هکتار نهال‌کاری و 2 هزار و 431 هکتار بذرکاری در قالب این پویش با مشارکت گروه های جهادی، کوهنوردی، اقشار مختلف مردم و سایر دستگاه های دولتی در خراسان شمالی جنگلکاری شد.

وی ادامه داد: در هر هکتار با توجه به شرایط آب و هوایی، بارندگی، خاک و آب 500 تا 150 اصله نهال کشت می شود که با توجه به وضعیت خشکسالی استان بین 200 تا 150 اصله نهال و در جنگل های هیرکانی 400 تا 300 اصله نهال در هر هکتار کشت می شود.

قدیمی عنوان کرد: تقویت حوزه های زیست محیطی، منابع طبیعی از طریق توسعه سرانه فضای سبز، بهره‌برداری از فضاهای عمومی، شهری و بوستان ها، ارتقای نقش مردم و گروه های جهادی در توسعه نهال کاری و جنگل کاری از جمله دیگر اهداف اجرای این طرح است.

تخصیص 24 میلیارد ریال اعتبار بیابان‌زدایی

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: 24 امسال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان برای اجرای طرح های بیابان زدایی 70 میلیارد ریال مصوب شد مه از این میزان 24 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار سفر رییس جمهور برای طرح های در دست اجرای بیابان زدایی این استان تخصیص یافت .

حسن امامی خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار تخصیص یافته برای چهار طرح بیابان زدایی شامل، 60 هکتار نهال کاری، 115 هکتار مراقبت آبیاری، 150 هکتار مدیریت روان آب و آموزش ترسیب کربن(توانمندسازی جوامع محلی) در سه شهرستان گرمه، جاجرم و اسفراین هزینه خواهد شد.

وی عنوان کرد: عملیات طرح های مزبور از هفته گذشته آغاز شده و 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اتمام آن تا پایان امسال انجام خواهد شد.

اجرای طرح مرتع‌داری در 57 هزار هکتار

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز گفت: 70 هزار هکتار تعهد اجرای طرح های مرتعداری در استان بود که تا پایان امسال به 70 هزار هکتار خواهد رسید و در مدت یکساله گذشته این طرح در 57 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان در راستای حفاظت، احیا و بهره برداری اصولی اجرا شد.

مهرداد فلاحی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هرگونه بهره‌برداری و انجام اقدامات در منابع طبیعی باید بر اساس تهیه طرح انجام می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه این استان سال گذشته در برنامه ابلاغی مرتعداری برتر شد عنوان کرد: علاوه بر تهیه طرح های مزبور، احاله مدیریت در سطح 13 هزار هکتار از عرصه های استان انجام شده است و حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از اهداف اصلی تهیه طرح‌های مرتعداری است.

وی افزود: 71 درصد منابع طبیعی تجدید شونده این استان را مرتع تشکیل می دهد و 982 سامان عرفی عشایر در سطح استان داریم که معیشت 32 هزار خانواده دامدار و عشایر به عرصه های مرتعی وابسته است.

سامانه عرفی عشایر به محدوده‌ای از اراضی مرتعی اطلاق می‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و عرفاً دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.

وی اضافه کرد: مراتع خراسان شمالی ظرفیت نگهداری از یک میلیون و 279 هزار واحد دامی را دارد بنابراین رعایت زمان و ورود دام مجاز به عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.

106 هزار و 19 هکتار از مراتع خراسان شمالی متراکم و 619 هزار و 788 هزار هکتار نیمه متراکم است.

شناسایی 82 هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در ادامه 82 شناسایی 82 هزار هکتار ذخیره‌گاه مرتعی و جنگلی در این استان خبر داد و گفت: این ذخیره گاه‌ها در راستای ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور حفاظت و قرق شده اند و بر این اساس قطع درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سروخمره‌ای، سفیدپلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون‌طبیعی، بنه، گون، ششم، گردو و بادام وحشی ممنوع است.

مهدی قدیمی اظهار کرد: ذخیره‌گاه های جنگلی فندوق منطقه "وی وی" و گردوی منطقه "چالباش" مانه و سملقان، زالزالک "مملجه" بجنورد، بلوط و چنار منطقه "درکش" مانه و سملقان از مهمترین ذخیره گاه‌های جنگلی استان به شمار می روند.

وی ادامه داد: بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی ارس استان مربوط به جنگل اُرس منطقه "بزداغی" شهرستان مانه و سملقان به مساحت 36 هزار هکتار، ذخیره گاه جنگلی "ارس" سالوک شهرستان های جاجرم و بجنورد به مساحت 19 هزار هکتار، "قورخود" مانه و سملقان به مساحت هفت هزار و 500 هکتار و "گوینیک" رازوجرگلان در سطح پنج هزار هکتار است.

به گزارش ایرنا، ذخیره‌گاه به منطقه یا مناطقی از عرصه خشکی و یا در دریا اطلاق می شود که از اکوسیستم ها یا گونه های نمونه یا استثنایی برخوردار هستند، ذخیره گاه‌های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره گاه های بیوسفر هستند که در آن گونه‌های منحصر بفرد و کمیاب و یا گونه های رو به انقراض به صورت طبیعی رویده‌اند.

اجرای طرح ملی مدیریت جامع آبخیز در 13 روستا

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین گفت: پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز در 160 هزار هکتار از مساحت 13 روستای استان اجرا شد و در طرح مدیریت جامع سعی می شود که سازمان جنگل‌ها تنهایی متولی حفاظت از منابع طبیعی نباشد بلکه از توان تمام دستگاه‌ها، نهادها و مردم در مراحل، فرآیند و پروژه‌های بین‌المللی و ملی مدیریتی آن استفاده کرد.

حسین فردی یادآور شد: حفاظت از منابع طبیعی فرآیندی مشترک بین اعضای جامعه بود و رسیدن به نتیجه نهایی در حفاظت از منابع طبیعی مدت زمان مشخص ندارد و بیشتر بستگی به سطح آگاهی مردم، مشارکت اعضا در حفظ و شرایط آن استان در حفاظت از منابع طبیعی دارد و در این طرح سعی می شود تا با توانمندسازی وابستگی روستاییان به طبیعت را کاهش داد و این طرح به صورت الگویی در حوضه سد شیریین دره بجنورد از سال 94 آغاز و همچنان در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح برای 160 هزار هکتار از مساحت استان در چهار روستای بجنورد، 6 روستا در شیروان و سه روستا در مانه و سملقان اجرا و جامعه هدف آن 20 هزار نفر جمعیت است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عنوان کرد: در این طرح آموزش و بهره مندی از مهارت و دانش فنی و بومی، قالیبافی، تابلو فرش، تکمیل چرخه و توسعه نوغانداری روستای قتلیش، تولید نخ ابریشم، خیاطی، نازک دوزی و بافت تابلوی ابریشم انجام شده است.

وی گفت: تاکنون در این طرح، 45 هزار نفر ساعت در زمینه توانمندسازی، 73 هزار نفرساعت آموزش معیشتی و 14 هزار و 900 نفر ساعت آموزش برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را گذرانده اند.

فردی افزود: افزایش راندمان تولید انگور، کشت لوبیا، زعفران، افزایش راندمان اصلاح نژاد دام(بره زایی) از 70 درصد به 120 درصد، تغییر الگوی کشت، کاهش فرسایش خاک و تولید رسوب از جمله ماحصل دوره های آموزشی برگزار شده است.

وی بیان کرد: در این طرح، 12 صندوق خرد اعتبار روستایی تشکیل شده که هزار و 150 نفر عضو دارد و با 2 میلیارد و 700 میلیون ریال آورده مردمی از سال 94 تاکنون، برای 85 نفر اشتغال های کوچک ایجاد شده است.

اجرای طرح احیای گیاهان دارویی در 700 هکتار

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین از اجرای طرح احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در 700 هکتار عرصه منابع طبیعی استان با توزیع بذر باریجه در قالب مشارکت‌های مردمی و دولتی خبر داد و گفت: احیای رویشگاه گیاهان دارویی در قالب عملیات کپه کاری، کاشت بذر گیاهانی مانند باریجه، آنغوزه، وشا(وشق) و بادام کوهی با مشارکت بهره برداران و تشکل‌های مردمی در 9 ماهه امسال انجام شد.

مهرداد فلاحی تصریح کرد: امسال توسعه کشت گیاهان دارویی در 2 هزار و 500 هکتار از عرصه منابع طبیعی استان ابلاغ و ایجاد تعهد شد و در این طرح که با مشارکت مرتعداران انجام شد تاکید بر کشت گیاه باریجه است.

وی ادامه داد: این طرح تا پایان امسال ادامه دارد و بیشترین سطح گیاهان دارویی در این خطه خصوصا گیاه باریجه در شهرستان های گرمه با 450 هکتار است ضمن اینکه امسال از محل اعتبارات استانی 21 میلیارد و 470 میلیون ریال جهت برنامه های اجرایی در حوزه مرتع استان ابلاغ شده است و اجرای بذرکاری و تهیه بذر با این اعتبار انجام می شود.

فلاحی گفت: سال گذشته طرح احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در سطح سه هزار هکتار از اراضی طبیعی استان انجام شد و همچنین پروژه بیولوژیک بذرپاشی با گونه های مرتعی خوش خوراک با کمک مرتع‌داران در سطح هزار و 677 هکتار انجام شد.

سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی 6 هزار و 408 هکتار است و در این مساحت علاوه بر زعفران و گل محمدی، باریجه، زیره سبز، نعنا فلفی، آلو ورا، گل گاو زبان، سیاهدانه، بادرنجه بویه و به لیمو کشت می شود و میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تن است.

بیش از 30 هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است ضمن اینکه 425 گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تاکنون خواص ماده موثره 75 گونه از آنها کشف شده است.

توزیع 20 هزار اصله نهال صنوبر

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین گفت: 20 هزار اصله نهال صنوبر در قالب طرح "تداوم" از ابتدای امسال تاکنون در این استان توزیع و کاشت شد.

مهدی قدیمی اظهار کرد: طرح های منابع طبیعی بر مبنای شعار سال اجرا می شود و بر این اساس در سال 99 طرحی با عنوان «9 در 99» و سال گذشته طرح «1400*14*3» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و در همه اداره‌های کل منابع ‌طبیعی استان‌ها اجرا می شود.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح تداوم، حفظ و توسعه پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی کشور، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، ایجاد اشتغال، توسعه زراعت چوب در اراضی شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه یکی از گونه های سریع الرشدی که برای استان در نظر گرفته شده گونه «صنوبر نیگرا» است و هدفگذاری برای تولید و کاشت 50 هزار اصله نهال صنوبر تا پایان امسال انجام شده است و تولید گونه های گل محمدی، انار و توت نیز برای اجرای پروژه های مشارکتی و اقتصادی در استان تولید و در دست اقدام است.

وی خاطرنشان کرد: نهالستانی در سطح 40 هکتار در استان وجود دارد 15 هکتار از این سطح قابلیت تولید نهال دارد و هر ساله با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته می شود حدود 150 تا 300 هزار اصله در سطح سه هکتار تولید می شود.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: علاوه بر اجرای طرح تداوم عملیات تولید نهال با انواع گونه های جنگلی شامل زبان گنجشگ جنگلی، بلوط، افراکرکو، سیاه تلو و ارغوان و گونه های زینتی و فضای سبز شامل سرو خمره ای، ون، زیتون تلخ و چنار در استان آغاز شده است.

بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور قرار بود از سطح 75 هزار هکتار عرصه‌های ملی، مستثنیات و باغی کشور 20 هزار هکتار آن در استان‌های شمالی زیر پوشش طرح زراعت چوب برود ولی تاکنون بر اساس آمار تنها هفت هزار هکتار زیر پوشش قرار گرفته است.

بذر طرح ملی زراعت چوب در سال 84 کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها راه نجاتی برای قطع درختان پیدا کرد و البته این طرح از آن زمان تاکنون با فراز و نشیب‌هایی در استان‌های مختلف کشور به مرحله اجرا درآمد.

اجرای طرح مدیریت هرز آب در 200 هکتار

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز به عملکرد حوزه بیابانزدایی استان اشاره کرد و گفت: امسال پروژه مدیریت هرز آب در 200 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان جاجرم استان اجرا شد.

حسن امامی اظهار کرد: با توجه به پدیده تغییر اقلیم و بارش های نامنظم با حجم زیاد، مهار روان‌آب ها و بهره وری از آن اهمیت فراوانی پیدا می کند و در همین راستا طرح‌های مدیریت روان‌آب‌ها در مناطق بیابانی شهرستان های جاجرم، گرمه و اسفراین در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: این عملیات به صورت احداث بندهای خاکی و هلالی در مسیر آبراهه‌ های کوچک برای کنترل و جمع آوری هرز آب‌های سطحی ناشی از بارندگی ها در خاک به همراه کشت بذرهای گیاهان بومی در اراضی بیابانی اجرا می شود و امسال 250 هکتار از اراضی بیابانی استان برای اجرای این پروژه تعهد و تاکنون در 200 هکتار اجرا شده است.

امامی عنوان کرد: سال گذشته برای بیابان زدایی استان 75 میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که فقط 45 میلیارد ریال آن تخصیص یافت و امسال تاکنون برای اجرای پروژهای بیولوژیک اراضی بیابانی استان 30 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است و امید می رود با جذب اعتبارات بیشتر این شرایط بهبود یابد.

وی یادآور شد: اجرای پروژه های بیولوژیک، مدیریت روان آب، نهالکاری، حفاظت و قرق، مراقبت و آبیاری سنواتی اعتبارت بالایی می طلبد که یکی از مشکلات این حوزه، تخصیص اندک اعتبارات در بخش بیابان زدایی است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 555 هزار و 206 هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

جنگل های استان خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و 345 هزار هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها صورت نمی پذیرد.

25 هزار هکتار از جنگل های این استان جزو ناحیه رویشی هیرکانی و الباقی جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی محسوب می شود که گونه های ارس، افرا کرکو، زالزالک، ولیکن و بلوط را در خود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/496454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد

پاکسازی 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

تأسیس شرکت پروژه راهکاری برای تحقق جهش تولید

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

عذرخواهی تتلو در دادگاه/ یک بازیگر زن تحریکم کرد آهنگ درست کنم

دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟

رئیسی: اگر اسرائیل بار دیگر به خاک ایران تعرّض کند، معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند

دستگیری متهمان به سرقت احشام در بردسکن

انتشار تصاویری از سیستم لانچ و پرتاب پهپاد 136 برای اولین بار

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان 4 را نفر را نجات داد

اینترمیلان برای بیستمین بار قهرمان لیگ ایتالیا شد

کشف 2 کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد

2241 دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند

کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

حمایت 3 هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی

20 هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد

تولید 17 درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

افتتاح اولین کتابخانه تخصصی مستقل کودک در خراسان جنوبی