پیام خراسان

آخرين مطالب

تشنگی ادامه‌دار سدهای خطه خورشید در واپسین روزهای زمستان مقالات

تشنگی ادامه‌دار سدهای خطه خورشید در واپسین روزهای زمستان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- طبق اعلام سخنگوی صنعت آب کشور، میزان بارش ها در زمستان امسال تا نیمه بهمن ماه به 109 میلی لیتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت 54 ساله، 9 درصد و نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش دارد.

اکنون کشور وارد سومین سال پیاپی خشگسالی شده است و در سال جاری استان‌های قزوین، اردبیل، قم، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، البرز، سمنان، خراسان رضوی و تهران کم بارش ترین استانهای کشور هستند.

این در حالی است که مردم گمان می کنند که با اندک بارش‌های صورت گرفته در فصل زمستان، وضعیت آبگیری سدها به حد نرمال رسیده و دیگر دغدغه کم آبی وجود ندارد و حال آنکه طبق اعلام مسوولان مربوطه، اوضاع کم آبی و خشکسالی همانند گذشته نگران کننده است.

کمتر از 18 درصد حجم سدهای خراسان رضوی آب دارد

خراسان رضوی 32 سد در حال بهره‌برداری دارد که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اینک فقط 18 درصد از حجم ذخیره سدهای استان آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال 29 درصد بوده است.

علیرضا طاهری افزود: در حال حاضر 277 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان وجود دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال 457 میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری (از اول مهرماه تا کنون) 24.28 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سدهای استان شده است.

بارندگی ها تاثیری در افزایش حجم آب سدها نداشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بارندگی های اخیر تاثیری در افزایش حجم ذخیره آب پشت سدها نداشته است و همچنان دغدغه کم آبی وجود دارد.

طاهری افزود: میزان بارندگی امسال در استان 57.8 میلی‌متر است که نسبت به سال آبی گذشته 26 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 38 درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: میزان برداشت آب بیش از مقدار تولید آن در طبیعت است و این امر منجر به ایجاد پدیده خطرناک نشست زمین و تهی شدن آبخوانها از آب های زیرزمینی شده است.

طاهری افزود: برای جلوگیری از پیشرفت این پدیده، طرح هایی در حوضه آبهای زیرزمینی و سطحی تعریف شده که اصلی ترین کار در حوزه تعادل بخشی و کمک به آبخوانها است.

وی اضافه کرد: انسداد چاه های غیرمجاز از مهمترین این طرحها است و این کار غیراخلاقی ترین عمل است که به شدت با آن برخورد می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال حدود هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان بسته شدده و در هشت سال گذشته نیز بیش از 17 هزار چاه غیرمجاز در استان مسدود شده بود.

طاهری افزود: کنترل برداشت از آبهای زیرزمینی با نصب شمارشگرهای هوشمند از دیگر اقدامات این حوزه است و در این راستا به عنوان نخستین استان کشور حدود 10 هزار و 105 حلقه چاه برقی به شمارشگر هوشمند مجهز شده است و برداشت آب حدود 80 درصد از این تعداد در شرکت آب منطقه ای کنترل می شود.

وی اضافه کرد: میزان مصرف سالانه آب در مشهد حدود 270 میلیون مترمکعب و در استان 302 میلیون مترمکعب است و برای تامین آب مشهد در تابستان سال آینده نگرانی هایی وجود دارد لذا مدیریت مصرف نیز باید توسط مشترکان لحاظ شود تا با تنش جدی مواجه نشویم.

کمتر از 15 درصد حجم مخزن سد دوستی آب دارد

ظرفیت ذخایر آب سدهای خراسان رضوی یک میلیارد و 512 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی، به عنوان بزرگترین سد استان، است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حجم مخزن سد دوستی یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب است که هم اینک حدود 189 میلیون متر مکعب از این حجم معادل کمتر از 15 درصد آب دارد.

حسین اسماعیلیان افزود: سدهای کارده، طرق و ارداک نیز به عنوان منابع اصلی تامین آب شرب مشهد شرایط مشابهی دارند و کمتر از 16 درصد از حجم ذخیره این سدها آب دارد که این رقم در مدت مشابه پارسال 29 درصد بود.

وی اضافه کرد: هم اینک حجم ذخیره سدهای مشهد 206 میلیون متر مکعب است که این رقم در مدت مشابه پارسال 373 میلیون متر مکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در 2 سال آبی گذشته استان و شهرستان مشهد خشکسالی سختی را تجربه کردند که اکنون نیز همچنان در شرایط خشکسالی شدید هستیم.

اسماعیلیان خاطرنشان کرد: در سال جاری در حوزه شهرستان مشهد، حدود 60 درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری بلندمدت و 40 درصد نیز نسبت به سال آبی گذشته داشته ایم.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد در چندسال اخیر به خصوص در سالهای 1400 و 1401، با خشکسالی های متوالی رو به رو بوده اند اما با اجرای طرح های اضطراری تامین آب شرب در مشهد و روستاها در تابستان امسال، گذر موفقی از تنش حاصل شد و از لحاظ تامین آب شرب شرایط پایدار بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: تنش آبی روستاهای مشهد با اقدامات موثر از 140 روستا به 90 روستا کاهش یافت و در یکسال اخیر شمار روستاهایی که با تانکر آبیاری می شوند از 80 روستا به 60 روستا رسید.

اسماعیلیان افزود: یکی از اهداف مهم این شرکت، توسعه مشارکتهای بخش خصوصی و عمومی و تنوع بخشی به تجهیز منابع مالی اجرای طرح های عمرانی است از این رو در دولت سیزدهم یکی از بزرگترین قراردادهای آب و فاضلاب کشور از محل مشارکتهای عمومی و خصوصی با ارزش 60 هزار میلیارد ریال در مشهد به مرحله اجرا درآمد.

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف و همراهی شهروندان در عبور از شرایط تنش آبی بسیار مهم و ضروری است و باید مورد تاکید باشد.

کمبود بارشها و ادامه خشکسالی مهمترین دغدغه آبفا

شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به یک میلیون و 265 هزار مشترک آب و 222 هزار مشترک فاضلاب در شهرها و روستاهای این استان، به جز مشهد، خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بزرگترین دغدغه و چالش این شرکت موضوع ادامه خشکسالی و چالش کمبود بارشهاست، افزود: این موضوع منابع آبی استان را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

سیدابراهیم علوی افزود: در سال ١4٠١ در قالب پروژه های عمرانی هزار میلیارد تومان در قالب ١٧٠ طرح عمرانی در پروژه های ضروری استان هزینه شده و با اجرای این طرح ها، تابستان ١4٠١ با کمترین مشکل سپری شد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت خیران آبرسان در روستاهای کم برخوردار از دیگر اقدامات این شرکت است و از این محل کار آبرسانی به ٢٨٠ روستا آغاز شد و مشکلات بیش از ٩٠ درصد این روستاها تا کنون مرتفع شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: در حوزه آبرسانی روستایی در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته، به طوری که 23 روستای بالای 20 خانوار به تعداد روستاهای زیر پوشش آبفا افزوده شد و شاخص بهره مندی از خدمات آب روستایی در استان به 77 درصد رسیده است.

علوی اضافه کرد: برای سال آینده نیز تسریع و ادامه آبرسانی به روستاهای فاقد آب با جدیت دنبال و پیش بینی می شود در این راستا هزار و 5٠٠ میلیارد تومان با قرارگاه امام حسن (ع) مبادله قرارداد شود تا مشکلات کم آبی رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به کاهش منابع آبی و تعریف پروژه های اضطراری برای تامین منابع آب، تکمیل طرح های بااهمیت و ویژه و تکمیل طرح های سفر ریاست جمهوری به استان از دیگر موارد در دستور کار برای سال ١4٠٢ است.

خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری، از نظر آب وضعیتی بحرانی دارد و از 37 دشت این استان، شرایط 34 دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.

اکنون حدود 90 درصد گستره استان خراسان رضوی و 99 درصد پهنه شهرستان مشهد در شرایط خشکسالی شدید قرار دارند که گذر دادن این خطه از تنش آبی، نیازمند کاری جهادی و مشارکت مردم است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/510554/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد