پیام خراسان

آخرين مطالب

برات؛ امتدادی از زندگی تا مرگ مقالات

برات؛ امتدادی از زندگی تا مرگ
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -  آیین سنتی برات که در جنوب خراسان زنده نگه داشته می‌شود، رسمی نیکو برای توجه به مرگ و همچنین امید در زندگی است.
برات؛ آیین کهن خراسان جنوبی‌هاست که غبار سال‌ها را نگرفته و هنوز هم در میان این مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. یک روز پیش از نیمه شعبان مردم در روزی که آن را "برات" می‌خوانند بر سر مزار مردگان خود رفته و برای آرامش روح آنان در یکی از بهترین ماه‌های خدا و همچنین برآورده شدن آرزوهای خود با دعا کردن در این روز خیرات می‌دهند.
  به گزارش ایسنا، مردم خراسان جنوبی این روز را مبارک دانسته از آن جهت که هم برای مردگانشان منشا اثر خیر بوده و هم برای خودشان روشنی بخش چراکه هم آنان را یاد مرگ و معاد انداخته و هم برای ادامه زندگی امیدوارتر.
تلفیقی از اعتقادات و آیین‌های سنتی مردم
فریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در مورد میراث برات در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مردم خراسان‌جنوبی در نیمه ماه شعبان هر سال، یعنی طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه‌ای با عنوان برات، یاد و خاطره افراد از دست رفته خانواده خود را گرامی می‌دارند.
وی افزود: این روز در واقع تلفیقی از اعتقادات و آیین‌های سنتی مردم جنوب خراسان بوده که نشانگر فرهنگ اسلامی و نیز ایرانی است؛ از این حیث که هم یاد معاد را در دل زنده می‌کند و هم حس نوع دوستی را از طریق خیرات به نیازمندان جلوه گر می‌شود. 
کاهنی با بیان اینکه دامنه این رسم آن چنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می‌گویند، تصریح کرد: برات در خراسان‌جنوبی، مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است که مردم در این خطه با انجام اعمال مخصوص به استقبال آن می‌روند.
وی با بیان اینکه این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مخلتف برگزار می‌شود و مردم هر روز آن را با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می‌کنند، اظهار کرد: برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زندگان و برات مردگان، از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف استان استفاده می‌شود که از این میان برات مردگان در 14 شعبان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.
این کارشناس مردم شناسی ادامه داد: پخت انواع نان‌های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای گوناگون خراسان‌جنوبی است تا رسم کهن مادربزرگان نیز زنده بماند.
وی اظهار کرد: در روز 14 شعبان نیز که به برات مردگان شهرت دارد، مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش انواع شیرینی، شکلات، میوه و نان‌های سنتی یاد و خاطره عزیزان را گرامی می‌دارند.
کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این روز کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند با پهن کردن فرش، خیرات، پخش انواع خوراکی و خواندن روضه، یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می‌دارند و قرائت قرآن و فاتحه نیز در این روز، هدیه‌ای است که از سوی مردم، نثار روح درگذشتگان می‌شود.
چراغ پرنور برات با رفع حاجات نیازمندان
محمد عرب، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران از آمادگی پایگاه‌های مستقر این نهاد در آرامستان‌ها برای جمع‌آوری صدقه برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) و خیرات برای اموات به منظور هدفمندسازی کمک‌های مردمی در روز برات خبر داد.
وی گفت: با توجه به تقارن 14 شعبان روز برات و سنت حسنه قدیمی همشهریان این خطه با هفته احسان و نیکوکاری به منظور جلوگیری از اسراف و توزیع نذورات و خیرات مردم به نیازمندان واقعی، تمامی دفاتر کمیته امداد در سطح استان، مراکز نیکوکاری و پایگاه های مستقر در آرامستان‌ها، آماده جمع‌آوری صدقه برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) و خیرات برای اموات به مناسبت این روز هستند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: در این خصوص تعداد 200 پایگاه‌ به منظور هدفمندسازی کمک‌های مردمی، اهدای کمک‌های مردمی به نیازمندان واقعی و فرهنگ سازی صحیح و پرهیز از اسراف در این روز برپا می‌شود.
وی با اشاره به جمع‌آوری مبلغ قابل توجه کمک‌های مردمی در روز برات سال گذشته افزود: این نهاد همه ساله با همکاری مردم نوع‌دوست استان، نذورات و هدایای جمع‌آوری شده را با اولویت سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام، کودکان بدسرپرست و خانوارهای دارای بیمار صعب‌العلاج به نیازمندان اهدا می‌کند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی یادآور شد: علاوه بر مراجعه به پایگاه‌های جمع‌آوری هدایا و نذورات مردم در ایام برات، نیکوکاران برای پرداخت کمک‌های خود می‌توانند از طریق کد دستوری #1*056*8877* و یا از طریق پرداخت به شماره کارت 8890_9995_9918_6037 کمیته امداد امام خمینی(ره) در این امر خیر مشارکت کنند.
مراسم آیینی برات خراسان‌جنوبی، به شماره 809 در تاریخ چهارم بهمن ماه 91 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده تا یاد و مفهوم مرگ و معاد و امتداد آن در زندگی دنیوی با حس نوع دوستی فراموش نشود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/513203/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی

ساخت هزار و 500 مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی

رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی

طی دو سال گذشته، 308 کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است

شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان

آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری

رقابت داوطلبان کنکور در شهرستان های خراسان رضوی

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت