پیام خراسان

آخرين مطالب

فرونشست زمین در دشت مشهد فوق‌ بحرانی است علمي

فرونشست زمین در دشت مشهد فوق‌ بحرانی است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- عضو هیات‌علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از برخی مناطق دشت مشهد فرونشست‌های بسیار زیادی گزارش می‌شود. فرونشست در دشت مشهد از حداقل 3 سانتیمتر در اکثر نقاط دشت تا محدوده خطرناک 15 الی 17/5 سانتیمتر (شمال غرب شهر مشهد) ثبت شده است، این درحالی است که مقدار فرونشست کنترل شده در کشورهایی همچون ژاپن، ایالات متحده و چین یک سانتی متر در سال است. فرونشست‌های کمتر از این عدد در دنیا بحران تلقی شده و فرونشستی که ما در کشور و مشهد مشاهده می‌کنیم فوق بحرانی است.

طی چند دهه اخیر خشکسالی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های خراسان رضوی که با کمبود آب روبرو هستند، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. خراسان رضوی با بیشترین تعداد چاه‌های غیر مجاز در کشور، یکی از بحرانی‌ترین مناطق در زمینه منابع آب‌های زیرزمینی است. از مجموع 37 دشت استان وضعیت 34 دشت که یکی از آنها دشت مشهد است، بحرانی و ممنوعه بوده و سطح آب زیرزمینی آن‌ها کاهش پیدا کرده است. تخلیه منابع آب زیرزمینی موجب ایجاد مشکلات زیادی همچون ایجاد خشکسالی مصنوعی شده و به تبع آن فرونشست زمین در بسیاری از دشت‌های استان و  تشدید آلودگی آب می‌شود. فرونشست زمین؛ مخاطره‌ای غیرقابل بازگشت و تهدید کننده حیات در خراسان رضوی است.

به طور کلی خشکسالی تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند، بلکه تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی انسان‌ها نیز اثرگذار است و می‌تواند باعث بروز مشکلات بی‌شمار در زمینه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... شود. بر همین اساس ایسنا به جهت بررسی وضعیت آینده آب در خراسان رضوی و ایران با موضوع سیمای وضعیت آب در دشت مشهد اقدام به گفت وگو با کارشناسان مربوطه و اساتید دانشگاه کرده است.

کامران داوری، عضو هیات‌علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد در دومین برنامه از سلسله نشست‌های «وضعیت آینده آب در خراسان رضوی و ایران» اظهار کرد: مساحت خراسان رضوی 116 هزار کیلومتر مربع بوده و مساحت محدوده مطالعاتی مشهد حدود 10 هزار کیلومتر مربع از این عدد را در بر می‌گیرد. جمعیت استان 6.4 میلیون و جمعیت محدوده مطالعاتی مشهد تقریبا بیش از نصف جمعیت استان یعنی 3.5 میلیون نفر است.

وی افزود: بخش بزرگی از استان از جمله محدوده مطالعاتی مشهد-چناران محدوده مطالعاتی ممنوعه است. جمعیت استان از سال 1335روندی روبه رشد داشته است. در سال 1335 جمعیت روستایی بیشتر از جمعیت شهری بوده اما از حدود سال 1360 این جمعیت کمتر از جمعیت شهری شده و این کاهش تا امروز به صورت مستمر ادامه دارد. جمعیت مشهد در سال 1335 حدود 14درصد جمعیت استان بوده اما امروزه این میزان به 47 درصد رسیده است.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: تمرکز جمعیتی یکی از دلایل بالا رفتن مصرف آب در مشهد است. حدود 30 سال پیش در محدوده مطالعاتی مشهد، 90 درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شد اما در حال حاضر این عدد به 54 درصد رسیده که دلیل اصلی آن تمرکز جمعیت و صنایع در مشهد است.

داوری با اشاره به روند مختصر کاهشی میزان بارندگی مشهد از سال 1370 تا سال 1400 عنوان کرد: این موضوع به این معنا است که بارندگی در مشهد به طور کلی تفاوت جدی نداشته اما گرمایش هوا باعث شده که روان‌آب‌ها به شدت کاهش و تبخیر افزایش جدی داشته باشد. سهم گرمایش به‌خصوص زمستان‌های گرم در کاهش تجدیدپذیری منابع آب مشهد بسیار برجسته است.

وی با بیان اینکه حجم برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی محدوده مطالعاتی مشهد عمدتا مربوط به چاه‌ها است، خاطرنشان کرد: 72 درصد از برداشت سالانه از منابع آب زیرزمینی محدوده مطالعاتی مشهد از طریق چاه‌ها صورت می‌گیرد. این چاه‌ها تاسیساتی هستند که هیچ تناسبی با نوسانات سفره به‌دلیل خشکسالی و ترسالی ندارند، اما قنات و چشمه‌ها از وضعیت منابع آب تبعیت می‌کنند.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: پهنه‌بندی نوسانات سطح آب زیرزمینی در مشهد بین سال‌های 1381 تا 1399 نشان‌دهنده این است که به طور کلی افتی جدی در سفره‌ها داریم و در برخی مناطق محدوده مطالعاتی مشهد شاهد افت سفره‌ها به طور متوسط نزدیک و بیش از 10 متر هستیم که بسیار وضعیت خطرناکی است. در عمده محدوده مطالعاتی مشهد با افت سطح آب‌زیرزمینی روبه‌رو هستیم. افت سطح آب‌های زیرزمینی به صورت اتوماتیک دو مشکل دیگر نیز ایجاد می‌کند. یکی از این مشکلات تشدید آلودگی‌ها و مشکل دوم نشست زمین است.

داوری ادامه داد: نقشه پهنه‌بندی کیفی آب زیرزمینی و نمودار هدایت الکتریکی محدوده مطالعاتی مشهد که نشان‌دهنده میزان املاح محلول در آب است، نشان می‌دهد که از سال 80 تا 99 مساحت محدوده‌های دارای کیفیت آب خوب به شدت کاهش پیدا کرده و مساحت‌های دارای کیفت آب متوسط و نامناسب به طور مستمر در حال گسترش پیدا کردن است.

وی افزود: این گسترش بسیار خطرناک و نگران کننده است. اگر هدایت الکتریکی آب از عدد 1500 فراتر رود نشان دهنده این است که این آب دیگر برای شرب مناسب نیست. متاسفانه در حال حاضر در مناطق شرقی مشهد هدایت الکتریکی‌ (میزان املاح محلول در آب)، 3000، 4000 و 5000  ملاحظه می‌شود.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دلیل عمده فرونشست‌ها افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی است، عنوان کرد: این افت باعث می‌شود که بخش‌هایی از آبرفتی که سفره در آن قرار دارد از آب خالی شده و فرونشست رخ دهد. از برخی مناطق دشت مشهد فرونشست‌های بسیار زیادی گزارش می‌شود. فرونشست در دشت مشهد از حداقل 3 سانتیمتر در اکثر نقاط دشت تا محدوده خطرناک 15 الی 17/5 سانتیمتر (شمال غرب شهر مشهد) ثبت شده است، این درحالی است که مقدار فرونشست کنترل شده در کشورهایی همچون ژاپن، ایالات متحده و چین یک سانتی متر در سال است (فرونشست در دشت‌ها با توجه به تامین نیاز انسان از منابع آب اجتناب ناپذیر است). فرونشست‌های کمتر از این عدد در دنیا بحران تلقی شده و فرونشستی که ما در کشور و مشهد مشاهده می‌کنیم فوق بحرانی است. این فرونشست‌ها می‌تواند تبعات بسیار خطرناکی از جمله آسیب رسیدن به لوله‌های انتقال آب و گاز، آسیب دیدن خانه‌ها، اماکن فرهنگی، مذهبی و تاریخی داشته باشد.

داوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشهد شرایط وخیمی داشته و ادامه این مسیر به تشدید این وخامت کمک خواهد کرد. تشدید وخامت شرایط باعث می‌شود که ما ظرفیت زیستی شهر مشهد را از دست بدهیم. باید به سرعت به فکر چاره‌بخشی و تعادل برای حل این موضوع باشیم.

در نشست‌های بعدی در رابطه با چالش‌های این تغییر رفتار و راه‌حل‌ها بحث و بررسی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/514450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی