پیام خراسان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

تماشای تاریخ در سربیشه/ سفری به سرزمین لی لی پوت ها سياسي

تماشای تاریخ در سربیشه/ سفری به سرزمین لی لی پوت ها
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- شهرستان سربیشه با داشتن جاذبه های گردشگری زیبا انسان را به عمق تاریخ فرامی خواند و با شگفتی های زیادی رو به رو می سازد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با داشتن 11 شهرستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، گردشگری، معدن و صنایع دستی است. سربیشه تیکه‌ای از پازل این خطه کویری بوده که عناصر گردشگری‌اش زبانزد است. جای جای این نقطه از خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌هایی به ویژه در بخش گردشگری بوده که هر ساله توجه زیادی به خود جلب می‌کند.
هر ساله حجم زیادی از گردشگران با سفر به سربیشه، عمق تاریخ را نظاره می‌کنند و تصاویری زیبایی از مناطقی اعم از باغ مود، غار چنشت، خانه یاوری، چشمه آب ترش به یادگار می‌برند.
از نظر تاریخی سربیشه یکی از کهن‌ترین مناطق استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود. قدمت «شهرستان سربیشه» به زمان زرتشتیان بر می‌گردد. محوطه‌ها، تپه‌های باستانی، قلعه و خانه‌های قدیمی، همچنین غارها و روستاهای تاریخی نشان گر سابقه تمدن طولانی در این دیار است.
چشمه آب ترش سربیشه
مجموعه آب‌درمانی آبترش در فاصله 34 کیلومتری شمال غرب شهر سربیشه قرار گرفته و دسترسی به این مکان از طریق جاده اصلی سربیشه به بیرجند و سپس جاده فرعی به سمت شمال به طول 19 کیلومتر امکانپذیر است.
این جاذبه خدادادی و طبیعی به لحاظ داشتن آب معدنی و شرایط محیطی بکر و زیرساخت مناسب، یکی از مناطق شاخص گردشگری در سربیشه است.
آب ترش از شکاف سنگ‌های آندزیت بازالت از زمین خارج می‌شود و بالا بودن مقدار گاز دی‌اکسیدکربن و سیلیس نشان‌دهنده منشأ عمیق آب این چشمه است. بسیاری از افراد این آب را به دلیل خاصیت درمانی، مرهمی برای درد مفاصل می‌دانند و عده‌ای هم از آن به عنوان یکی از شگفتی‌های هستی در زمین یاد می‌کنند.

پیام خراسان

خانه یاوری سربیشه
خانه یاوری از دیگر بناهای تاریخی سربیشه بوده که در داخل شهر سربیشه درمیان اراضی کشاورزی بر فراز تپه‌ای بلند و در جوار بقایای قلعه کهنه سربیشه قرار گرفته است.
سردر ورودی، هشتی، دالان ارتباطی، حیاط مرکزی یا میانسرا ، ایوان‌ها، اتاق‌های متعدد، مطبخ و انبار. در داخل مطبخ هنوز عناصری نظیر اجاق، تنور و هیزم خانه از مهمترین عناصر معماری این میراث دیرینه است.
در کنار مطبخ پستویی وجود دارد که هنوز کندوک‌های مخصوص ذخیره آذوقه و غلات (خمره‌های بزرگ گلی) در آن به چشم می‌خورد.
تزئینات هندسی آجری در نمای ورودی، رخبام‌های حیاط و همچنین نقاشی‌های دیوار در اتاق‌های ضلع جنوبی تصویری زیبا در قاب نگاه هر بیننده ایجاد می‌کند. گویی تاریخ در لابه لای دیوارهایش ثابت مانده و کالبدش دستخوش تغییراتی نشده است.
ملاقات با تاریخ بر بلندای قلعه تاریخی اسفزار
قلعه اسفزار یکی از منحصربه‌فردترین اثرهای تاریخی شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی است که در ایام نوروز آماده پذیرش گردشگران داخلی و خارجی است.
قلعه تاریخی اسفزار همچون نگینی بر تاج تاریخی شهرستان سربیشه بوده و برفراز تپه‌ای مشرف به روستای اسفزار قرار دارد.
این قلعه از جمله قلعه‌های خشتی و گلی با حصار خارجی و برج‌هایی در چهارگوشه بوده که به عنوان بنایی دفاعی در مقابل حمله مهاجمان و راهزنان بنا شده است.
قلعه اسفزار دارای بارو و چهار برج در چهار گوشه است و قدمت آن به اواخر صفویه تا اواخر قاجار برمی‌گردد.

پیام خراسان


ماخونیک، سرزمین لی لی پوت های ایران
ماخونیک، روستایی با زیباترین عجایب دنیا در اطراف شهرستان سربیشه واقع شده که به سرزمین لی لی پوتهای ایران شهرت دارد.
در برخی اسناد قدیمی که تاریخ نگارش آنها به 300 سال قبل می‌رسد، نام روستا ماخونیک ذکر شده است که مرکب از دو جز «ماد» و « خنیک » است. ماد در زبان پهلوی و پارسی باستان به ماه تبدیل شده که یکی از معانی آن شهر و مملکت است و در مجموع به‌نام شهر ماخونیک است. درباره این روستا هیچ سابقه تاریخی مکتوبی وجود ندارد و فقط « کلنل چارلز ادوار دبیت » در کتاب سفرنامه خراسان و سیستان در دوره ناصرالدین شاه به توصیف منطقه ماخونیک پرداخته است.
مردم ماخونیک تا 50 سال پیش، چای نمی‌نوشیدند، شکار نمی‌کردند و اصلاً گوشت هم نمی‌خوردند و هنوز سیگار نمی‌کشند مردم ماخونیک این قبیل کارها را گناه می‌دانستند، ورود تلویزیون به این روستا به معنای ورود شیطان بود و اهالی تا چند سال پیش به تلویزیون می‌گفتند شیطان، آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دادند کودکان پای صفحه تلویزیون بنشینند و جادو شوند.
ماخونیک روستایی محصور شده در کوه‌هایی بدون علف در ناحیه‌ای دور از دسترس و جایی که می‌شود قرن‌ها بدون دیده شدن زندگی کرد و از نظرها ناپدید ماند.
چیزی که در نگاه اول در روستای ماخونیک خراسان جنوبی توجه گردشگران را به خود جلب و بیشتر از هرچیزی آن‌ها را شگفت زده می‌کند سبک معماری خانه‌های این روستا است چرا که خانه‌های ماخونیک بسیار کوچک و هرکدام حاوی یک اتاق 10 یا 12 متری هستند که با سنگ و خاک ساخته شده و سقف آن با شاخ و برگ درختان پوشیده شده و این خانه‌ها اغلب به جز یک در ورودی کوتاه هیچ منفذی رو به بیرون ندارند.
در روستای ماخونیک نه تنها نحوه زندگی که محل سکونت نیز ساده و ابتدایی است بلکه خانه‌های روستاییان نیز دارای شکل هندسی خاصی نیست و تمام امکانات زندگی دریک اتاق جای گرفته است.

پیام خراسان


چنشت، سرزمین رنگ‌های ایران
روستای چنشت به عنوان یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز ایران به لحاظ پوشش محلی به سرزمین رنگ‌ها شهرت دارد و در ایام مختلف سال به ویژه نوروز با جاذبه‌های زیبای طبیعی، تاریخی و فرهنگی پذیرای گردشگران است.
چنشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان بیرجند و از توابع شهرستان سربیشه، به دلیل مورفولوژی خاص و موقعیت جغرافیایی آن و هم چنین داشتن مردمی با آداب و رسوم ویژه، وجود امامزاده سید حامد علوی و دو غار معروف، کلکسیونی از انواع جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است که در اغلب ایام سال گردشگران زیادی از استان و خارج از استان را در خود جای می‌دهد.
استقرار روستا در منطقه میانکوهی، چشم‌انداز کوهستانی زیبا و جذابی به آن بخشیده است روستا در میان باغات گردو و دیگر میوه‌ها محصور شده است و مناظر زیبایی از تلفیق طبیعت و بافت مسکونی پدید آورده است. از دیگر جاذبه‌های مهم و طبیعی روستا می‌توان به غار چنشت و غار چهل چاه، مزار سید حامد علوی و بافت تاریخی چنشت اشاره کرد.
غار چنشت
شاید اسرارآمیزترین پدیده تاریخی بیرجند غار چنشت در روستای چنشت در 60 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند باشد غار چنشت بر اساس متون تاریخی، 614 سال پیش به وسیله سید محمد مشعشع کشف شده است.
غار چنشت، بیش از 59 متر طول دارد و احتمال دارد که هزاران سال پیش در اثر زلزله، دو سمت کوه سر به هم نهاده و فضای متفاوتی ایجاد کرده است. این فضاها گاه عریض و با ارتفاع زیاد و گاه بسیار تنگ با ارتفاع کم هستند و عبور از آن‌ها به سختی انجام می‌گیرد. در این غار استخوان اجساد مردگان (در وضعیت‌های مختلف) و نیز آثار و نشانه متعددی از زندگی گذشتگان مانند سفال، چوب، پارچه، چرخ نخ و دیوارهای گچی مشاهده شده است.
غار چنشت در مجاورت بقعه امامزاده سید حامد علوی واقع شده است طبیعت بکر و سرسبز اطراف غار، نزدیکی آن به زیارتگاه و جذابیت تاریخی غار، موجب بازدید گردشگران بسیاری در ایام مختلف سال شده است مردم محلی در مورد این غار عقاید مذهبی ویژه‌ای دارند.
مزار بی بی زینب خاتون خواهر امام رضا (ع)
آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون یکی از مشهورترین بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی بوده که به سبب کرامات زیاد و قرار گرفتن در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا هر ساله پذیرای هزاران زائر از نقاط مختلف استان و استان‌های دیگر است.
بنا به شواهد تاریخی در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر گرامی امام رضا (ع) مدفون شده است که به دلیل قرارگیری در روستای کاهین شهرستان سربیشه در میان مردم استان خراسان جنوبی به مزار کاه‌ی شناخته می‌شود.
بی بی زینب خاتون (س) دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که بعد از گذر روستای کاهین ، دارفانی را وداع گفتند و بر سر تپه‌ای مدفون شدند، امروز نیز آستانه مقدسه امامزاده بی بی زینب خاتون (س) در روستای کاه‌ی ( کاهین ) بخش مود شهرستان سربیشه واقع شده است.
مزار کاه‌ی بر فراز کوهی بلند در جوار روستای کاه‌ی و در 52 کیلومتری شهر سربیشه و 17 کیلومتری شهر مود از طریق جاده آسفالته ارتباط دارد، مزار در منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز و خوش آب‌وهوا قرار دارد. نام اولیه این روستا کاهین بوده که به تدریج به کاهن و کاه‌ی تغییر یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/520952/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر

مسعود رجوی با پادرمیانی چه کسی از اعدام فرار کرد؟

افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه

اجرای 285 عنوان برنامه در دهه کرامت در استان

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان