پیام خراسان

آخرين مطالب

قاچاق سوخت، دامن گناباد را گرفته است مقالات

قاچاق سوخت، دامن گناباد را گرفته است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- قرار گرفتن گناباد در جنوب استان خراسان رضوی و نقطه ورودی و خروجی این استان با مناطق جنوبی کشور، منتهی به استان سیستان و بلوچستان، موجب شده شمار زیادی از قاچاقچیان با تردد در جاده های این شهرستان مبادرت به انتقال قاچاق سوخت به این استان و فروش آن به قیمت های بالاتر کنند.

سود هنگفت قاچاق سوخت و تفاوت زیاد قیمت آن در کشور ما در مقایسه با کشورهای همجوار، موجب افزایش انگیزه در برخی افراد برای فعالیت در این زمینه شده است که از مابه التفاوت قیمت تمام شده سوخت در داخل کشور و قیمت فروش آن در خارج از کشور سود زیادی به دست می آورند و این مساله آسیب بزرگی به اقتصاد ملی وارد می کند.

قاچاق سوخت علاوه بر آسیب و تهدید برای اقتصاد کشور، برخی مشکلات اجتماعی را نیز به دنبال دارد که افزایش تعداد سوانح جاده ای مربوط به واژگونی و حریق خودروهای حامل سوخت در محورهای ارتباطی شهرستان گناباد از آن جمله است.

عرضه نامتوازن گازوئیل عامل افزایش معضل قاچاق سوخت

توازن نداشتن اختصاص سوخت سهمیه ای متناسب با نیاز واقعی ناوگان حمل و نقل در دامن زدن به معضل قاچاق سوخت نقش مهمی دارد و باید در کنار افزایش نظارت مسوولان ذیربط، سوخت متناسب با نیاز واقعی به فعالان حمل و نقل عرضه شود که زمینه سوء استفاده برخی از افراد را فراهم نکند.

بازرس عالی کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور  گفت: ماهانه به طور متوسط 200 میلیون لیتر سوخت سهمیه ای برای ناوگان حمل و نقل سنگین در سطح کشور اختصاص می یابد در حالی که میزان مصرف واقعی متناسب با کارکرد در این بخش 100 میلیون لیتر است و حجم بالایی از این سوخت به صورت قاچاق در خارج شبکه عرضه می شود.

محمدعلی میر، توازن نداشتن عرضه گازوئیل سهمیه ای برای ناوگان حمل و نقل کالا را متناسب با نیاز واقعی و میانگین مصرفی، فعالیت و بارنامه های جابه جایی کالای آنها ندانست که به گفته او این مساله موجب می شود برخی ار رانندگان، که فعالیت بیشتری در جابه جایی کالا و به تبع آن نیاز بیشتری به سوخت دارند، بعد از مصرف سهمیه خود بقیه نیاز سوختی را از طریق بازار آزاد تهیه کنند.

دبیر انجمن صنفی کارگری رانندگان حمل و نقل کالای شهرستان گناباد اضافه کرد: این رانندگان مجبور به تهیه سوخت اضافی با قیمت هر لیتر 50 هزار ریال از بازار آزاد هستند و برخی دیگر از افراد هم سهمیه اضافی خود را از به قیمت های بالا به فروش می رسانند و این مساله در مجموع به معضل قاچاق سوخت دامن زده است.

وی تصریح کرد: قاچاق سوخت تنها منحصر به فروش سوخت به کشورهای همجوار نیست بلکه در داخل کشور هم نیاز داخلی ناوگان حمل و نقل موجب تشدید این معضل شده است.

وی اظهار داشت: هر لیتر گازوئیل سهمیه ای به صورت یارانه ای به قیمت سه هزار ریال از طریق جایگاهها در اختیار رانندگان وسائل نقلیه سنگین قرار می گیرد که همین سوخت به صورت آزاد لیتری 50 هزار ریال به فروش می رسد.

بازرس عالی کانون رانندگان حمل و نقل بار کشور افزود: باید با اتخاذ ساز و کار مناسب و شفاف سازی عرضه و تقاضا در این بخش، سوخت مورد نیاز ناوگان حمل و نقل کشور متناسب با نیاز واقعی آنها در نظر گرفته شود.

گناباد بارانداز قاچاق سوخت در جنوب استان خراسان رضوی

  علاوه بر آنکه گناباد با توجه به موقعیت خود به مکانی برای تردد و انتقال سوخت از دیگر نقاط و مرکز استان خراسان رضوی به استانهای جنوبی تبدیل شده است، در برخی از مناطق و روستاهای این شهرستان و به خصوص منطقه "پس‌کلوت" در بخش مرکزی گناباد نیز سوخت و از جمله گازوئیل با حجم زیادی ذخیره و نگهداری و از آنجا به دیگر نقاط حمل می شود.

بخشدار مرکزی گناباد با اشاره به افزایش معضل قاچاق سوخت از طریق این شهرستان به استانهای جنوبی کشور، گفت: مسوولان باید با قاطعیت بیشتری با این معضل برخورد کنند.

رضا باقرزاده بیان کرد: در برخی روستاهای این شهرستان سوخت قاچاق به صورت انبوه ذخیره سازی و از این منطقه به دیگر استانها حمل می شود.

وی خاطرنشان کرد: پنجشنبه گذشته، سوراخ شدن مشک حاوی گازوئیل قاچاق در یک خودرو در حال حرکت و نشت پنج هزار لیتر سوخت از آن در روستای "دلویی" از توابع بخش مرکزی گناباد، سبب تخریب 800 متر از آسفالت جاده این روستا شد.

باقرزاده افزود: بر اثر این حادثه بخش زیادی از سطح جاده آسیب دیده که مرمت آن نیازمند هزینه ای قابل توجه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گناباد هم با اشاره به دریافت گزارشهایی مبنی بر فروش سوخت در منطقه پس‌کلوت این شهرستان گفت: بیشتر این سوخت از طریق سهمیه تراکتورهای بخش کشاورزی تامین می سود که به صورت آزاد و با قیمتی بالاتر قاچاق می شود.

سیدحسن شریفی مقدم گفت: در بخش کاخک که تعداد تراکتور کمتری در بخش کشاورزی فعالیت دارند، چندان با این معضل روبه رو نیستیم اما بیشترین میزان آن مربوط به بخش مرکزی و دهستان پسکلوت از توابع این بخش است که تعداد بیشتری تراکتور در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت مدیریت جهاد کشاورزی بر فعالیت تراکتورها و میزان عرضه سوخت به کشاورزان، گفت: برخی از مرغداری ها هم که از سوخت گاز طبیعی برخوردار نیستند از گازوئیل استفاده می کنند که در فصل تابستان نیاز کمتری به این سوخت دارند و باید نظارت بیشتری بر توزیع این سوخت صورت گیرد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم گفت: برای نظارت بیشتر بر مصرف و عرضه سوخت تراکتورهای بخش کشاورزی، باید این وسائل به جی پی اس مجهز شوند.

اسماعیل قربانی گفت: به طور متوسط هر دستگاه تراکتور براساس مدل و کاری که انجام می دهد سوخت دریافت می کند که این میزان بین هزار و 800 تا 2 هزار و 400 لیتر است ولی برای واقعی تر شدن مصرف در شهرستان هزار و 300 تا هزار و 800 لیتر سوخت به هر تارکتور تعلق می گیرد.

افزایش سوانح منجر به فوت ناشی از قاچاق سوخت در گناباد

قاچاق سوخت علاوه بر معضلات اقتصادی، موجب بروز برخی مشکلات اجتماعی نیز می شود که افزایش سوانح ناشی از حریق خودروهای حامل سوخت در جاده های مواصلاتی گناباد از آن جمله است.

رییس پلیس راه گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سوانح جاده ای خودروهای حامل سوخت قاچاق به یک معضل اساسی در جاده های این شهرستان تبدیل شده است و مسوولان ذیربط باید با حساسیت بیشتری با این معضل برخورد کنند.

سرگرد مجتبی زنگویی اظهار داشت: از ابتدای امسال و به فاصله چهار روز 2 نفر در واژگونی 2 دستگاه خودرو حامل سوخت قاچاق در جاده های گناباد به صورت دردناکی زنده زنده در آتش سوخته و جان باخته اند و تعداد دیگری هم به شدت مصدوم شده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن گناباد در نقطه ورودی استان خراسان رضوی از مسیر استانهای جنوبی و مسیر دسترسی به استان سیستان و بلوچستان، معضل تردد خودروهای قاچاق سوخت از این مسیر افزایش یافته و دامان این شهرستان را نیز گرفته است.

فرمانده انتظامی گناباد هم با اشاره به افزایش تردد خودروهای حامل قاچاق سوخت با سرعت های بالا در محورهای مواصلاتی این شهرستان گفت: این مساله در برخی موارد منجر به بروز سوانح ناگواری در این منطقه می شود.

سرهنگ قربانعلی قربانی با اشاره به عزم جدی فرماندهی انتظامی با معضل قاچاق سوخت در گناباد، گفت: بیش از 16 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بیش از یکسال گذشته در این شهرستان کشف و در این راستا 22 نفر قاچاقچی بازداشت و خودروهای آنان توقیف شده است.

مرکز شهرستان گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/530688/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی