پیام خراسان

آخرين مطالب

امنیت شغلی کارگران زیر تیغ قراردادها مقالات

امنیت شغلی کارگران زیر تیغ قراردادها
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند-کارگران اگر چه با تلاش و زحمت بسیار به عنوان نقش اصلی در چرخه اقتصادی کشور هستند اما امنیت شغلی انها زیر تیغ قراردادهای موقت است و در این زمینه دستورالعمل های قانونی خاک می خورد.

 کار و کارگری واژه‌های مقدسی هستند که اسلام جایگاه ویژه‌ای برای آن قائل بوده به طوری که نقل شده پیامبر اسلام (ص) بر دست کارگر بوسه می‌زنند.
در حال حاضر جامعه کار و تولید کشور 14 میلیون نفر هستند که با خانواده‌هایشان بیش از 40 میلیون نفر یعنی حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.
این افراد در ارتقای بهره‌وری، رشد تولید و شکوفایی اقتصاد نقش کلیدی ایفا می‌کنند
هر چند چرخ اصلی اقتصاد به دست کارگران می‌چرخد اما متأسفانه حقوق و دستمزدهای کم و مشکلات دیگری که بر سر راه کارگران بوده علاقه و رمقی برای کارگران نمی‌گذارد.
حمایت از قشر کارگری و گردانندگان چرخه تولید توسط دولت امری ضروری بوده که نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا این موضوع در دراز مدت کشور را به کشور وابسته تبدیل خواهد نمود و این وابستگی عواقب بعدی را در پی خواهد داشت.
نام‌گذاری امسال با شعار «مهار تورم و رشد تولید» توسط مقام معظم رهبری جایگاه کارگران را بیش از گذشته نمایان کرده و نقش آنان را در رشد تولید برای همگان روشن می‌سازد.
توجه به کارگران تنها به روز کارگر ختم نشود
محسن افضلی یکی از کارگران بیرجندی شاغل در شهرک صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دغدغه‌های کارگران بیشتر در حوزه اقتصادی و معیشتی بوده و هر چند قوانینی در رابطه با افزایش مزد کارگران تصویب شده اما با توجه به گرانی‌های موجود در بازار بازهم این دستمزدها کفاف زندگی این قشر را نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: اگر چه کارگران گردانندگان اصلی چرخ تولید در کشور بوده و هستند اما حقوق و مزایای آنها نسبت به افراد دیگر بسیار کمتر و قابل مقایسه نبوده با توجه به اینکه این امر در کشورهای توسعه یافته برعکس است.
افضلی ادامه داد: توجه به قشر کارگر می‌تواند امید به آینده را در بین آنها افزایش داده و سبب بهره‌وری بالاتر و ارتقا کیفیت محصولات ایرانی شود.
وی با بیان اینکه توجه به کارگران نباید تنها به روز کارگر خلاصه بلکه وجود کارگران در هرزمانی باید مهم شمرده شود، بیان داشت: متأسفانه بسیاری از کارگران در استان قراردادی هستند بنابراین کارفرمایان می‌توانند به هر دلیلی آنها را اخراج و یا بازخرید کنند و این زندگی کارگران را به خطر می‌اندازد و به تعداد بیکاران می‌افزاید.
وی در پایان از دولت خواست تا حمایت لازم را از کارگران به ویژه در رابطه با افزایش دستمزد کارگران داشته باشد.

پیام خراسان


3033 کارگر بیکار شدند
اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال گذشته یکی از اقداماتی که در استان در حوزه حمایت از کارگران انجام شده تشکیل کمیسیون‌های کارگری استانی و در سطح شهرستان‌ها بوده است.
وی تصریح کرد: مواردی که در این کمیسیون‌ها مورد پیگیری قرار گرفته شامل مدیریت روابط کار، حمایت از مشاغل و بازرسی کار می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: خوشبختانه با مساعدت و مشارکت دستگاه‌های مرتبط با حوزه کار و کارگری در استان خراسان جنوبی توانست در حوزه مدیریت روابط کار رتبه سوم را در کشور بدست آورد.
اشرفی با بیان اینکه در بحث حمایت از کارگران در حوزه استفاده از بیمه بیکاری برای افراد مشمول در سال گذشته در استان یک هزار و 33 نفر توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند، یادآور شد: همچنین برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و در معرض تعطیلی جلسات مختلفی با کارفرمایان برگزار شده و توافقاتی صورت گرفته تا نیروی کارگری کمتر آسیب ببینند و شاهد بیکاری عده‌ای از کارگران نباشیم.
وی اضافه کرد: در حوزه بازرسی از کارگاه‌های پرخطر و مشمول طرح بازرسی مطابق با برنامه زمان بندی در طی سال گذشته 6 هزار و 600 مورد بازرسی در استان از این کارگاه‌ها انجام شد و کارگاه‌های پرخطر در بخش‌های معدن، ساختمان، نفت، گاز و غیره به طور مستمر مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از جامعه کارگری در حوزه آموزش گفت: مدرسی از تهران به استان آمده‌اند و در این راستا 550 نفر ساعت آموزش به کارگران ارائه شده است.
اشرفی با اشاره به اینکه در استان 300 تشکل کارگری وجود دارد، بیان کرد: برای تقویت تشکل‌های کارگری در حوزه آموزش 950 نفر ساعت آموزش ارائه شده است.
تحت پوشش بیمه بودن 130 هزار کارگر خراسان جنوبی
وی ادامه داد: خراسان جنوبی جز برترین‌ها در حوزه مناسبات روابط کارگری و کارفرمایی شده و در این زمینه مورد تجلیل قرار گرفتیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیمه بیکاری کارگران در استان به طور مستمر پیگیری می‌شود، بیان کرد: در این زمینه برای برقراری بیمه بیکاری 984 نفر در استان طی سال گذشته پیگیری صورت گرفته و به نتیجه رسیده است.
اشرفی افزود: در خراسان جنوبی حدود 130 هزار کارگر و کارفرما جز بیمه شدگان اصلی و با افراد تحت تکفل حدود 400 هزار نفر را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه مشکلات کارفرمایانی که پرداخت حقوق کارگرانشان معوق شده نیز مورد پیگیری است، تصریح کرد: جلسات مختلفی برای این موضوع برگزار شده و خوشبختانه همراهی خوبی در این حوزه وجود داشته است.

پیام خراسان


شناسایی نخبگان جامعه تولید و کار استان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از شناسایی نخبگان جامعه تولید و کار در استان خبر داد و گفت: برای شناسایی این نخبگان 36 شاخص مدنظر بوده که در این راستا 41 نفر انتخاب شدند.
اشرفی با اشاره به اینکه کارگاه‌های سلامت محور در استان مورد تقدیر قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: عیادت از کارگران حادثه دیده ناشی از کار با حضور معاونت درمان تأمین اجتماعی برای تسریع در روند درمان و موضوعات اداری نیز جز کارهای جدیدی بوده که انجام می‌شود.
وی در رابطه با یکی از مشکلات حوزه کارگری در استان مبنی بر نبود مهارت‌های لازم گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای آمادگی لازم را برای برگزاری آموزش‌های جوار کارگاهی دارد و افراد می‌توانند بر اساس نیاز مباحث مربوطه را آموزش ببینند و گواهی نامه دریافت نمایند بنابراین این موضوع تا حدود زیادی در استان مرتفع شده و در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های بزرگ از این ظرفیت فنی و حرفه‌ای برای مهارت افزایی کارگران خود بهره مند شده‌اند که این امر در ارتقا بهره‌وری و تحقق شعار سال می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلفی در حمایت از کارگران تلاش می‌کنند.
دستورالعمل‌های قانونی خاک می‌خورد
ولی الله قادری، دبیر اجرایی خانه کارگر در خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه بخش کارگری در استان نبود امنیت شغلی آنها بوده چون متأسفانه قراردادهای کاری این افراد کمتر از سه ماه منعقد می‌شود.
وی ادامه داد: بیش از 95 درصد از کارگران استان قراردادی بوده و این موضوع امنیت شغلی آنها را به مخاطره انداخته است.
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی با بیان اینکه نبود امنیت شغلی کارگران تأثیر سو بر تولید داشته و بهره‌وری کارگران را پایین آورده چون امید به آینده در بین کارگران کم است، یادآور شد: منتهی وضعیت کارگری به نفع کارگران تغییر کرده است.
قادری افزود: این مسئله قانونی بوده و مصوبه قانونی دارد به طوری که هر چند در قانون کار قراردادهای موقت و دائمی آمده اما در کارهایی که ماهیت استمرار دارند قراردادهای موقت نمی‌توانند همیشگی باشند و باید تبدیل به قراردادها دائم شوند.
وی ادامه داد: هر چند این قانون به نفع کارگران پیش بینی شده و باید فعالیت‌هایی که استمرار داشته قراردادهای موقت کارگران بعد از سه ماه به صورت خودکار به قرارداد دائم تبدیل شوند اما متأسفانه این دستورالعمل نیز اجرایی نشده و در صورت اجرایی شدن مشکل کارگران در این زمینه حل خواهد شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی نبود مهارت و تخصص در حوزه کارگری را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و افزود: کارفرمایان خواهان به‌کارگیری کارگران متخصص اما متأسفانه بخش اعظمی از جامعه کارگری استان فاقد مهارت، تجربه و تخصص می‌باشند و کارگران دارای مهارت بیکار نیستند.

پیام خراسان


مهارت آموزی حلقه مفقوده فعالیت کارگران
قادری به قشر کارگر استان توصیه کرد تا بحث مهارت آموزی را جدی بگیرند و گفت: خوشبختانه سازمان فنی و حرفه‌ای استان آمادگی دارد تا در سرفصل‌های مختلف دوره‌های آموزشی مورد نیاز کارگران را برگزار کند.
وی اضافه کرد: باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت دوره‌های کوتاه مدت رفته تا افراد علاقه بیشتری برای مهارت آموزی پیدا کنند و همچنین اطلاع رسانی بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا افراد به این سمت سوق داده شوند.
حقوق کارگران با نرخ تورم نمی‌خواند
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ابتدای سال مصوبه شورای عالی کار مبنی برای افزایش حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم و همچنین توزیع سبد معیشتی خوراکی و غیرخوراکی بر اساس نیاز خانوارهای سه تا چهار نفری در بین کارگران در پایان سال گذشته یا ابتدای امسال از سوی کارفرمایان تصویب شد، بیان کرد: نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و نرخ تورم نقطه به نقطه یکی حدود 46 درصد و دیگری 76 درصد بوده اما مصوبه شورای عالی کار برای حداقل بگیرها 27 درصد بوده یعنی هیچکدام از این مصوبه‌ها اجرایی نشد و در حال حاضر دستمزد کارگران حداقل 5 میلیون و 300 هزار تومان و با مزایا 7 میلیون و 300 هزار تومان مصوب گردید در حالی که باید سه چهار برابر این رقم با توجه به نرخ تورم باشد.
قادری ادامه داد: با توجه به اینکه الزامات قانونی رعایت نشده تشکل‌های کارگری به این مصوبه معترض هستند.
وی بیان کرد: وزارت کار اعلام کرده با توجه به اینکه شعار سال مهار تورم و رشد تولید انتخاب شده دستمزد جامعه کارگری نباید بیشتر شود اما در یک ماهه گذشته 12 درصد افزایش تورم وجود داشته بنابراین در حال حاضر تشکل‌های کارگری اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری برده که این مصوبه قانونی نیست و باید ابطال و یا اصلاح شود چون تورم موجود در جامعه با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی بسیار اختلاف دارد و حداقل‌ها و شاخص‌های قانونی اجرایی نشده است.
حقوق کم کارگران امید به خانه دار شدنشان را پوچ کرده است
دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان جنوبی در ادامه به موضوع مسکن جامعه کارگری در استان اشاره کرد و افزود: هر چند در خراسان جنوبی در زمینه واگذاری زمین برای مسکن کمتر دچار مشکل هستیم اما کارگران با وجود این دستمزدهای کم قادر به ساخت و همچنین پرداخت تسهیلات مسکن را ندارند بنابراین امکان خانه دار شدن کارگران وجود ندارد.
قادری خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود دولت برای حمایت از کارگران بخشی از هزینه‌های خانوارهای کارگری را خود و بخش دیگر را با مستلزم کردن کارفرمایان تأمین نماید.
سید حسین فراتی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از ابتدا تا پایان آذرماه سال گذشته 982 نفر در استان از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند.
وی تصریح کرد: در طی این مدت پرداختی بیمه بیکاری تأمین اجتماعی در استان بیش از 48 میلیارد تومان بوده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقرری بگیران بیمه بیکاری از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: کف استفاده از بیمه بیکاری شش ماه و سقف آن چهار سال در طول دوران خدمت بوده که البته بستگی به سابقه بیمه شده نیز دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/533805/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیرکوه در محاصره سیلاب

آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

آبگیری 30 درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

88 مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به 109 کلاس درس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد

کشف 50 تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

آغاز به‌کار جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است

400 هزار مترمربع معابر روستاهای خراسان شمالی آسفالت شد

تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب

لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

بیش از سه هزار و 500 دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد

ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

انسداد محورهای مواصلاتی در خراسان جنوبی در اثر سیلاب

ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان

آخرین وضعیت سیلاب در زیرکوه خراسان‌جنوبی؛ کنکوری‌ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند

(ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند

لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها

ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم

باران بهاری هوای مشهد را پاک کرد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

انسداد برخی از محور‌های مواصلاتی در خراسان جنوبی

سیلاب بعضی از محور‌های خراسان جنوبی را مسدود کرد

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی

ادامه بارش‌های سیل‌آسا و رگباری در نیمه شرقی خراسان جنوبی

پراید در صدر جدول خودروهای آلاینده مشهد قرار دارد

تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت

تبدیل به ضایعات بیش از 3 هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند

مسدود شدن محورهای منتهی به شهرستان زیرکوه/جاده قاین لغزنده است

ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت

حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد

ثبت رکورد 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران برای اولین بار در کشور

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

هوای مشهد در شرایط پاک قرار گرفت

طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا

دختر شیروانی قهرمان شطرنج‌ لیگ برتر کشور شد

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

شکسته شدن دو سد خاکی در خراسان جنوبی

زیرکوه در محاصره سیلاب + تصاویر