پیام خراسان

آخرين مطالب

کارگرانی با کوله باری از مشکلات/ نداشتن امنیت شغلی دلهره آور است مقالات

کارگرانی با کوله باری از مشکلات/ نداشتن امنیت شغلی دلهره آور است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- جامعه کارگری خراسان شمالی به عنوان استانی با اقتصاد ضعیف، بیش از سایر مناطق کشور دچار دلهره از دست دادن شغل هستند که این امر نیازمند تدابیر ویژه مسئولان است.

 کارگر نیروی محرکه حیات و عامل زنده ماندن هر کشور است. بهای دست‌های پینه بسته کارگر را چه کسی می‌داند جز خودش؟ به این دست‌ها که نگاه می‌کنی، چین و چروک‌ها و زبری اش با تو سخن می‌گوید. سخن از دردهایی که شاید به زبان آوردنش به ضرر کارگران و خانواده‌هایشان تمام شود.
در حال حاضر حدود 15 میلیون کارگر در کشور وجود دارد که در بخش‌های مختلف خدماتی و تولیدی و … کار می‌کنند. کارگران همانند دیگر قشرهای جامعه از همان ابتدای انقلاب پای کار کشور بوده و در تمام سختی‌ها و شیرینی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌ها در کنار مردم گام برداشته‌اند.
هر ساله در یک روز همگان از ارزش کار و کارگر سخن می‌گویند چرا که این روز را به نام کارگران نامگذاری کرده‌اند. در واقع اینکه در این روز یا در یک هفته که به اسم کارگران است، سخنرانی شود، مسائل مهم و مشکلات آنان مطرح شود، خوب است اما نباید صرفاً به این روزها محدود شود و مسئولین بعد از گذشت این چند روز، قول و قرارهایشان یادشان برود و فراموش کنند چه وظایف مهمی در قبال خانواده‌های کارگران ایرانی دارند.
معوقات کارگران خراسان شمالی پرداخت شد
حل مشکلات کارگری یکی از وظایف ذاتی ادارات خصوصاً اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود؛ مشکلاتی همچون معوقات و بیمه کارگری که بسیاری از کارگران را دچار دردسر کرده است.
مهدی اسلام خواه، مدیرکل کار، تعاون و رفاه خراسان شمالی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ابتدای سال 1401 حدود 27 میلیارد تومان معوقات کارگری داشتیم که این عدد در پایان سال به یک میلیارد تومان کاهش یافت.
وی با اشاره به استفاده حدود هزار کارگر از بیمه بیکاری، گفت: هرچند سال گذشته شاهد رشد بیش از 50 درصدی حقوق کارگران بودیم اما تعدیل نیرو خاصی مشاهده نشده است.

پیام خراسان


اسلام خواه افزود: در پایان سال 1400 نرخ بیکاری استان 9.7 بود اما سال گذشته این عدد به 8.7 رسیده است که از میانگین کشوری نیز پایین‌تر شد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه خراسان شمالی از پرداخت بیش از 67 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی خبر داد و خاطرنشان کرد: هزار و 800 طرح در سال 1401 از تسهیلات تبصره 16 استفاده کردند که موجب اشتغال هزار و 825 نفر شده است.
کاهش یک واحدی نرخ بیکاری در استان بشارتی است که می‌تواند اندکی امید را در دل کارگران روشن کند. اما باز هم باید تلاش کرد تا این عدد کمتر هم شود.
هوای سردی که نان کارگر را کاهش می‌دهد
وقتی یک کارگر از اینکه آیا فردا هم سر کار می‌رود یا نه مطمئن نیست، علاوه بر فشار کاری باید استرس فردا و فرداهایش را هم داشته باشد. مهم‌تر از شغل، امنیت شغلی است که کارگر بدون ترس از دست دادن کارش، با خیالی آسوده به خدمت بپردازد.
حیدر حسن پور، کارگر بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه ما کارگرها بحث معیشت است که واقعاً در این شرایط اقتصادی، این درآمدهای ماهیانه کفاف زندگی یک خانواده 5 نفری را نمی‌دهد.
وی افزود: قوانینی برای افزایش دستمزد کارگران وضع شده اما با وجود این حجم از گرانی‌ها، باز هم کارساز نیست.
حسن پور گفت: وقتی ما هزینه کافی برای تحصیل فرزندانمان نداشته باشیم و یا مایحتاج زندگی روزمره را نتوانیم تهیه کنیم، شرمنده خانواده می‌شویم و علاوه بر آن دائماً برای تأمین نیازهای مان استرس داریم.
این کارگر فصلی اهل بجنورد گفت: اکنون که هوا مناسب و فصل، فصل کار است خیلی نگران پیدا کردن کار نیستیم اما متأسفانه با سرد شدن هوا پیدا کردن کار بسیار مشکل است.
از سوی دیگر عده‌ای از کارگران قراردادی هستند؛ بنابراین کارفرمایان می‌توانند به هر دلیلی آنها را اخراج و یا بازخرید کنند و این زندگی کارگران را به خطر می‌اندازد و امنیت شغلی آنان را زیر سوال می‌برد.
قراردادهای کارگری اصلاح شود
یکی دیگر از کارگران مشغول در بخش خصوصی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قراردادی حداقلی منعقد شده که پرداختی‌ها کفاف زندگی را نمی‌دهد.
وی افزود: قرارداد من و بسیاری از کارگران حجمی است؛ یعنی به حدی که کار کنیم، پول می‌دهند؛ اما مشکل آنجاست که آنقدر حق الزحمه ها اندک است که هر چقدر کار و تلاش صورت گیرد، درآمد ما به 5 میلیون تومان نمی‌رسد.
این کارگر تاکید داشت: ساماندهی قراردادهای کارگران می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات ما را رفع کند.
وی افزود: از سوی دیگر نمی‌توانیم از مدیرعامل شرکت شکایت کنیم زیرا به راحتی می‌تواند اعلام قطع همکاری کرده و عملاً همین مقدار حقوق اندک نیز از بین می‌رود.
مطالبات کارگران خراسان شمالی در سطح ملی مطرح می‌شود
محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی، اردیبهشت ماه، در نشست کارگران و کارفرمایان خراسان شمالی اظهار کرد: تا جایی که قانون اجازه داده موضوعات و مشکلات استانی را تسهیل می‌کنیم اما مطالبات و خواسته‌های کارگران در سطح ملی را در شورای عالی کار کشور مطرح خواهیم کرد.
وی با اشاره به این موضوع که قانون فصل الخطاب است، ادامه داد: نباید حقی از جامعه کارگری و کارفرمایی ضایع شود.

پیام خراسان


حسین نژاد با بیان اینکه حل برخی مشکلات حوزه کار و کارگر با تصمیمات محلی و در چارچوب قانون و بهره‌مندی از پتانسیل این قانون میسر می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی آئین نامه‌ها به مرور زمان ارائه می‌شود بنابراین شناخت موضوعات در راستای گره گشایی مشکلات کارگری و کارفرمایی الزامی است؛ اگر در این مسیر تسهیل صورت نگیرد دچار روزمرگی می‌شویم.
وی همچنین بر ضرورت ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی تاکید کرد و اظهار داشت: شهرداران شهرستان‌ها با راهکار دقیق‌تر و مکانیزم درست تر این موضوع را ساماندهی کنند به طوری که می‌توان با تعریف سامانه‌ای قوی و ارائه نوبت بندی موضوع را حل کرد تا شأن و منش کارگر حفظ شود.
حسین نژاد خاطرنشان کرد: فرمانداران شهرستان‌ها نیز موظف به تعیین مکان مناسبی برای استقرار کارگران ساختمانی و فصلی هستند.
استاندار خراسان‌شمالی پیگیری مشکلات این قشر را از سمت تشکلات کارگری و کارفرمایی مؤثر می‌داند اما فقط پیگیری از این طریق کافی نیست و دستگاه‌هایی که به نحوی در تأمین نیازهای کارگران مسئول هستند، باید پای کار آمده تا تلاش این زحمت کشان بی پاسخ نماند.
مسکنی که دور از تصور است
مسکن، بیمه، تحصیل و ازدواج فرزندان، خواربار و پوشاک، امنیت شغلی، افزایش دستمزد و… از ویگر دغدغه‌های جامعه کارگری به شمار می‌روند.
در حال حاضر 18 هزار نفر از جمعیت خراسان‌شمالی را کارگران تشکیل می‌دهند.گرانی‌ها وضعیت را به گونه‌ای شکل داده که کارگران دیگر نمی‌توانند تصور خانه دار شدن را داشته باشند و برایشان صاحب خانه شدن به رؤیا تبدیل شده است و اغلب فقط به فکر رهن و اجاره هستند.
در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره برای ساخت و یا خرید مسکن می‌تواند گزینه مناسبی برای تأمین مسکن این قشر زحمت کش باشد.
حسن ناهیدی، معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی 7 اردیبهشت ماه در نشست با هیأت اجرایی خانه کارگر خراسان شمالی اظهار داشت: کارگران سرمایه اجتماعی کشور هستند و نقش مؤثری در توسعه اقتصاد دارند.
وی با بیان اینکه تولید متکی به کارگر است، افزود: حمایت از کارگران حمایت از کارفرمایان در جامعه است که چرخه اقتصاد را رونق می‌بخشند.

پیام خراسان


ناهیدی همچنین با بیان اینکه خانه کارگر حلقه اتصال بین کارگر و کارفرما در جامعه است، گفت: 18 هزار کارگر در استان نشان از تشکل بزرگ استانی است و خانه کارگر می‌تواند با پیوستگی و اتحاد بین کارگر و کارفرما نقش اساسی در حمایت از این سرمایه اجتماعی را داشته باشد.
معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی بیان داشت: اتحادیه‌های کارگری می‌تواند با تشکیل تعاونی‌های کارگری و استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن از کارگران در جهت تأمین نیاز به مسکن حمایت کنند.
هر چند مشکلات جامعه کارگری طی این هفته پیگیری می‌شود اما نباید تنها چند روز دیگر تمامی این پیگیری‌ها و وعده‌ها به خاطرات مبدل شده و دیگر تا سال آینده خبری از جامعه شریف کارگری نگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/534661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است