پیام خراسان

آخرين مطالب

راز محبوبیت هامون مقالات

راز محبوبیت هامون
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - هم‌میهن نوشت: در ساحت سینمای روشنفکری ایران شاید هیچ اثری به‌اندازه «هامون»، منزلت و اعتبار نداشته باشد. این فیلم فراتر از یک متن هنری و سینمایی به‌عنوان بخشی از خاطرات نوستالژیک یک نسل در حافظه تاریخی آن‌ها ثبت و ماندگار شده است. جالب این‌که نسل امروز هم این فیلم را به‌عنوان یک اثر ارزشمند دوست دارد و به تماشای آن می‌نشیند.
هرچند حضور خسرو شکیبایی در بهترین نقش خود؛ حمید هامون در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است، اما همه‌چیز برای نسل دیروز به جذابیت بازی خسرو شکیبایی برنمی‌گردد و بیش‌ازآن به تصویری است که او از روشنفکر آن سال‌ها در بی‌قراری‌ها، تعارض‌ها، دست‌وپازدن‌ها و آویزان‌بودن هامون بین زمین و آسمان، سنت و مدرنیته و ایمان و عشق ارائه می‌کرد.
طبقه‌ای از نظام اجتماعی و فرهنگی که اگرچه از طیف‌های گوناگونی از طبقه اقتصادی برآمده اند، اما از حیث جهان‌بینی و ایدئولوژی و حتی رفتارشناسی فردی به هم شباهت دارند و البته دنیایی از درد و رنج، رمز و راز و عشق را به‌قول حمید هامون تجربه می‌کنند. شاید اگر بخواهیم با نگاهی جامعه‌شناختی این طیف را در درون ساختار اجتماعی صورت‌بندی کنیم، باید آن‌ها را به طبقه متوسط فرهنگی متعلق بدانیم که زیست ـ جهان آن‌ها در یک تجربه شکننده و پرتعلیق شکل می‌گیرد که نمی‌توان آن را در یک شمایل خاص بازشناسی کرد. نوسان و فرازونشیب‌های روانی ـ رفتاری هامون، مصداق همین ویژگی است که البته از حیث دراماتیک و شخصیت‌پردازی هم واجد جذابیت‌های زیادی است.
«هامون» اکنون در تاریخ سینمای ایران یا در حافظه هنری مخاطبان و علاقه‌مندان سینما، فراتر از یک فیلم، به یک تجربه مشترک زیستن تبدیل شده که اکنون تماشای چندین‌باره آن، این تجربه تاریخی را مدام در خود بازتولید می‌کند و به خاطره‌ای خطیر بدل می‌شود. «هامون» یک فیلم نیست، تصویری از جامعه روشنفکری و زندگی روشنفکرانه است که البته با واکنش‌های متضاد و متفاوت ازسوی اهالی فکر و فرهنگ مواجه شده است. گروهی این تصویر را واقعیت درونی این سبک از زندگی و آدم‌ها دانسته‌اند و گروهی دیگر، آن را تصویری وارونه و کاذب. اما همین چالش و مناقشات فکری و قلمی که پیرامون یک اثر هنری در جامعه شکل می‌گیرد، به ماندگاری و ارزشمندشدن آن اثر کمک می‌کند. ضمن این‌که داریوش مهرجویی برخلاف کارگردانی مثل عباس کیارستمی، به مخاطب عام هم توجه می‌کند و حرف و حدیث‌های روشنفکرانه‌اش را در قالب داستانی، عامه فهم و مجهز به جذابیت‌های سینمایی ارائه می‌دهد و به‌همین‌دلیل اکثر فیلم‌هایش مخاطبان زیادی دارد وگرنه هامون قصه آدم‌های خاص جامعه ماست که می‌توانست به‌گونه‌ای روایت شود که تماشاگر عادی سینما آن را پس بزند و در گیشه شکست بخورد.
حتی در میان مخاطبان خاصی که مخالف با روایت کارگردان از وضعیت قهرمان قصه هستند و هیچ‌نوع رستگاری و نجاتی را برای هامون تصور و باور نمی‌کنند نیز این فیلم اثری مهم و ارزشمند، دست‌کم از لحاظ سینمایی و کارگردانی است و تقریباً همه نقطه‌عطف آن را اگر حمید هامون ندانند مطمئناً خسرو شکیبایی و نقش‌آفرینی ماندگار و زیبای او می‌دانند. بدون شک هامون بدون خسرو شکیبایی نه یک‌چیز که خیلی‌چیز‌ها کم دارد. در اینجا چنان شخصیت داستانی با شخصیت حقیقی بازیگر در هم آمیخته است که تمایز بین هامون و شکیبایی را سخت می‌کند. آیا هامون همان خسرو شکیبایی نیست و آیا شکیبایی، خودش را بازی نکرده است؟ نقشی که به گفته برخی از منتقدان، به پرسوناژ همیشگی شکیبایی تبدیل شد و او در زیر سایه هامون قرار گرفت. هرچند برخی از نقش‌های دیگر او در آثار بعدی‌اش این دیدگاه را نقض می‌کرد، اما همواره نشانه‌ها و رگه‌هایی از هامون در این بازیگر وجود داشت که همواره مخاطب را به یاد حمید هامون می‌آورد. شاید این دلیلی باشد بر این‌که این خسروشکیبایی بود که بخشی از واقعیت خود را در کاراکتر هامون گنجانده بود و روح نقش با روحیه شخصی او چنان عجین شد که میان آن‌دو نسبتی برقرار کرد. این نسبت آنقدر نزدیک و تنگاتنگ بود که برخی از علاقه‌مندان خسرو شکیبایی هنگام وداع با پیکرش، با او به‌نام هامون خداحافظی کردند.
وقتی یک اثر هنری، یک قصه و یک قهرمان به بخشی از خاطرات و ذهنیت مخاطب بدل می‌شود، آن اثر به جاودانگی دست می‌یابد. چنانچه امروز خسرو شکیبایی زنده نیست، اما حمید هامون هنوز زنده است و نفس می‌کشد و انگار هنوز هم او و هامون‌وار‌های دیگر به دنبال علی عابدینی می‌گردند. بدون شک یکی از عوامل اصلی موفقیت یک فیلم یا قصه به قهرمان‌های آن برمی‌گردد و میزان نزدیکی و سنخیتی که مخاطبان با آن‌ها احساس می‌کنند.
هامون برای بسیاری از مخاطبان روشنفکر ـ چه سنتی، چه مدرن ـ قابلیت همذات‌پنداری بالایی داشت و هر طیف و گروهی بخشی از دغدغه‌ها و رنج و درد‌های خود را در او می‌دید و شمایلی از واقعیت درونی خویش را در هامون پیدا می‌کرد. حتی ممکن است در جا‌هایی با هامون و نگاه او موافق نباشد یا به‌گمان مخالفانش، هیچ رستگاری و نجاتی را برایش متصور نشود، اما دست‌کم با برخی از دغدغه‌ها و موقعیت‌های بحرانی‌اش، همذات‌پنداری کرده و او را می‌فهمد. وقتی قهرمان داستان به نمادی آیینه‌گون از مخاطبش بدل می‌شود، از دنیای خیالی و ذهنی به جهان درونی و شخصی او وارده شده و خود را تکثیر و تثبیت می‌کند. در این میان البته هنر بازیگری حرف اول را می‌زند. به همین دلیل شاید با حمید هامون موافق نباشی و اصلاً دنیای درونی و جهان بیرونی‌اش را نپذیری، اما نمی‌توانی دوستش نداشته باشی. هامون به‌شدت دوست‌داشتنی است.
هامون درعین‌حال تصویری از یک فیلم و روایت مدرن از سینما را به تصویر می‌کشد که در زمان خودش یک نوع ساختارشکنی و نوآوری در فرم محسوب می‌شد. روایتی پازل‌گونه و غیرخطی و سرشار از فلاش‌بک‌های متوالی که قصه را در دالان‌های متعدد روایت و با فضاسازی متناسب با موقعیت قصه و جهان درونی قهرمانش، نمونه‌ای موفق از روایت مدرن در سینمای ایران را تجربه می‌کرد. این رویکرد ممکن بود یک تهدید جدی برای فیلم محسوب شود چراکه با ذائقه و تجربه مخاطب ایرانی کمتر سنخیت داشت، اما هنر مهرجویی در اینجا نمایان شد که او هامون را در هارمونی نامتعارفش چنان به تصویر کشید که گاه به شعری بصری پهلو می‌زند و سویه دراماتیکش به خاطره‌ای نوستالژیک بدل می‌شود.
جالب اینکه مهرجویی در گفتگو با نگارنده و در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر فیلمی مثل «هامون» ساخته نمی‌شود؟ گفته بود: «با شک و تردید به ساخت «هامون» دست زدیم، چون هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به حمایت از ساخت این فیلم نبود و وقتی فیلمنامه را می‌خواندند، می‌گفتند: «این چیه آقا! این همه‌ش فلاش‌بک داره و مردم فلاش‌بک دوست ندارند».
به‌هرحال «هامون» محصول فضای زمان خود بود و اگر الان «هامون»‌ی خلق نمی‌شود، به‌این‌دلیل است که شرایط تغییر کرده و روشنفکری مثل هامون در درون خود نمی‌پروراند. ضمن اینکه الان کسی جرأت نمی‌کند سراغ این قصه‌ها برود. تهیه‌کننده‌ها به دنبال فیلم‌های کمدی یا فیلمنامه‌ای هستند که رقص و آواز داشته باشد تا بتواند مخاطب جذب کند و بفروشد.» بااین‌حال هنوز همان در حافظه سینمایی ما زنده است.
هرکدام از ما به‌نوعی هامون و دغدغه‌هایش را در زیست- جهان فردی و اجتماعی خویش تجربه می‌کنیم. «هامون» یک فیلم نیست، روایت تصویری تجربه زیست مشترک روشنفکری در سرزمینی است که درنهایت روشنفکر را وامی‌دارد که در اوج تمنا، نخواهد، نخواند و نماند!

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/602736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارمین دوره مسابقات کشتی با چوخه در آلماجق برگزار شد

وقتی برای اولین بار لوله‌کشی آب به تهران آمد

هشدار کوبنده سپاه پاسداران به مقامات آمریکا و اسرائیل

معرفی برترین دختران دوومیدانی‌کار در پایان قهرمانی کشور

تصاویری از تشرف آیت‌الله جوادی آملی به حرم امام علی(ع)+ جزئیات

قهرمانی خراسان‌شمالی در مسابقات جودو جوانان کشور

صیادمنش با گل غیبت شد!

تیم منتخب بوندسلیگا در تسخیر شاگردان کمپانی!

گل زیبای ریکاردو اورسولینی به میلان؛ میلان 0_1 بولونیا

جشن قهرمانی تیم شباب الاهلی در جام ریاست جمهوری امارات

کشتی آزاد نونهالان کشور/ مازندران قهرمان شد/ تهران در جایگاه دوم

اجرای احساسی قطعه «اسکله» از محسن یگانه در کنسرت اروپا

راز قتل استاد دانشگاه در ارتفاعات تهران فاش شد

مهمانان خاص مراسم سالگرد شهید رئیسی در مشهد (عکس)

امیر قلعه نویی: انتقاد دارم که چرا به طارمی کم بازی می‌دهند/ می‌خواهم بازی آخر با لباس یکدست سبز در مشهد بازی کنیم/ تراکتور شایسته قهرمانی بود

انتقاد دارم که چرا به طارمی کم بازی می‌دهند/ می‌خواهم بازی آخر با لباس یکدست سبز در مشهد بازی کنیم/ تراکتور شایسته قهرمانی بود

روند لاکچری شدن کالاهای اساسی ادامه دارد؛ این بار نوبت لوبیاست

کاروان زیر سایه خورشید این بار به روستای تکه نهاوند رسید + فیلم

ناشران خارجی حضور فعالی در نمایشگاه کتاب تهران دارند

تمهیدات اورژانس استان تهران در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب

61 میلیارد تومان فروش در سه روز اول نمایشگاه کتاب

قطعه «گل سنگم» استاد انوشیروان روحانی با پیانوی سامان احتشامی

سرمربی جدید تیم ملی عراق معرفی شد

رونمایی پوما از توپ رسمی ال‌کلاسیکو

ژابی به‌ درد رئال می‌خورد چون اداره مالیات را برد!

تغییر موضع آموریم؛ کاسمیرو دیگر فروشی نیست!

طارمی برای مهار یامال تمرین کرده بود

پوکر قهرمانی 2 ستاره تیم ملی در کنار خلیج فارس!

دستبرد بزرگ سپاهان از یحیی گل‌محمدی

پرسپولیس از باشگاه خیبر شکایت کرد

شاید سیدحسین مقابل سپاهان هم غایب باشد!

پرسپولیس با یک گلزن قرارداد بست!

واکنش مجتبی جباری به شایعه راه‌رفتن در اصفهان!

پیام توییتری پزشکیان به مناسب میلاد امام رضا(ع)/ بخشی از همبستگی ما ایرانی‌ها حول عشق به حضرت رضا شکل گرفته است

استقبال از پرچم بارگاه رضوی در شرکت مجتمع فولاد خراسان

تجلیل میراسماعیلی از پیشکسوت جودو/ پایان مسابقات جودو قهرمانی جوانان کشور در یزد

پیام توییتری پزشکیان به مناسب میلاد امام رضا(ع)

تکرار قهرمانی جودوکاران خراسان شمالی در مسابقات کشوری جوانان

مدرسه انقلاب، مدرسه بصیرت و جهاد تبیین است

موسیقی مقامی خراسان در موزیک ویدئوی «برج ولایت»

ارائه خدمات هلال‌احمر به بیش از 320 نفر در روستای فردوس هویزه

پیداشدن استخوان‌های یک استاد دانشگاه در ارتفاعات شمال تهران

راز قتل استاد دانشگاه در ارتفاعات کوهستانی تهران

سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات + تصاویر

رونمایی از 4 تجهیز تولید بار اول در نفت فلات قاره

افتتاح نخستین مدرسه آموزشی پینت‌بال کشور در مشهد

پیام سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک ساعت تمدید شد

برنامه روز چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی

جانباز 70درصد «حاج حسن خیری» به مقام والای شهادت نائل آمد