پیام خراسان

آخرين مطالب

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه مقالات

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در سازمان برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در زمینه برنامه درسی مجموعه‌ای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است که برگرفته از متن راهکارهای مختلف یا بخش‌های مختلف سند راهبردی یا سند برنامه درسی ملی زیر نظام برنامه درسی است، از کتاب محوری چرخش داشته باشیم به برنامه محوری و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم به عنوان چهارچوب فعالیت مدرسه.
وی گفت: به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، باید دیگر مواد منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان قرار بدهیم و ما مکلف هستیم به اینکه حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان متناسب کنیم، به نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات هویتی توجه کنیم. رویکرد تربیتی و تقویت شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموزان تثبیت کنیم.
لطیفی گفت: انتظار می‌رود پایه‌ی آموزش آن دسته از توانمندی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دانش‌آموزان فارغ از رشته تخصصی که می‌خواهند انتخاب کنند فارغ از آینده شغلی‌شان در دوره آموزش عمومی فراهم باشند. همان محتواهایی که عموم جامعه احساس می‌کند نیاز دانش‌آموز ماست و باید در محتوای درسی دیده بشود. باید با کاهش تمرکز حرکت کنیم تا از همه روش‌های فعال، خلاق، تجهیزات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم.
این مقام مسئول در ادامه گفت: مکلف هستیم جدول عناوین و ساعات دروس تمام دوره‌ها، همچنین شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم را بر اساس اسناد بازطراحی کنیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود در مدرسه بتوانیم مطالبات اسناد را محقق کنیم، آن است که یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تدوین و تولید برنامه، اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم، به عبارت دیگر آنچه که در طول سال‌های گذشته تا الان داشتیم اصلاح موردی کتاب بوده است، البته در بعضی از عناوین و در بعضی از کتاب‌ها، دستاوردها خوبی بوده اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دوره‌ها و با یک به هم پیوستگی حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است. در صورتی که اگر بخواهیم مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد وجود دارد محقق کنیم، نیازمند طراحی یکپارچه و منسجم و سپس اجرای آن هستیم.
وی گفت: آن چیزی که تا کنون داشتیم به دو بخش تقسیم شده؛ بخشی اسناد مصوبات ناظر به اهداف نظام آموزش و برنامه درسی که هم تولیدات سازمان است و بخشی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت سلامت و تربیت بدنی و یا معاونت‌های آموزشی و هر مجموعه دیگری در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود که مهمترین نقطه ضعف‌شان عدم انسجام و ارتباطشان با برنامه اصلی به اصطلاح مدرسه است که بعضی اوقات کم‌ثمر بودن یا بی‌ثمر بودن آنها عیان است و بخشی برنامه‌های توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی که در دوره‌هایی توانسته نقش مؤثری داشته باشد، اما این قطعاً کافی نبوده و نیست.
لطیفی گفت: باید به مدرسه یک چهارچوب بدهیم، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه. در این چهارچوب است که مدیر مدرسه و معلمان می‌دانند که چه فعالیتی چه اثری در دستیابی به اهداف آموزشی دارد و این طور نیست که فقط آنچه که در کلاس درس از فعالیت‌های آموزشی انجام می‌شود به رسمیت شناخته بشود.
وی گفت: راهنمایی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه کاملاً بدیع و جدید است، یعنی تاکنون با مدرسه مستقیماً راجع به برنامه درسی سخن گفته نشده. نسخه که مدرسه بتواند مبنای اداره کلاس، اداره درس و نقطه‌های آزادی عمل خود را در آن جستجو کند، یعنی مدیریت برنامه درسی خودش را در دست بگیرد. چرا که ما تاکنون در اسنادمان به زبان مدرسه و با مدرسه صحبت نکردیم و مدرسه بیشتر اوقات فهمی از آن نقشه و مسیری که باید طی کند تا در طول مثلاً سه سال دوره اول ابتدایی یا سه سال متوسطه دوم اتفاقی را رقم بزند، ندارد. دقیقاً در این گام اول معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد تا کتاب‌هایی درسی یا بسته‌های یادگیری بر بستر و زمینه این برنامه درسی معنادار بشود و جایگاه خودش را پیدا کند.
معاون وزیر در ادامه گفت: در بخش دوم قطعاً ما نیازمند این هستیم که بسته‌های تقویت جدیدی را بر اساس عناوین جدید با در نظر گرفتن حوزه‌های محتوایی تحولات روشی رویکردهایی که اتفاق افتاده منطبق بر مطالبات تحولی باز تولید و باز تعریف کنیم. همچنین ما می‌توانیم نظام پشتیبانی علمی رصد و پایش و بازخوردگیری اجرای برنامه در سطح مدرسه را محقق کنیم و مشخص شود اگر محتوا و برنامه را به مدرسه فرستادیم چه کمکی به مدرسه ارائه می‌دهیم برای رفع مشکلاتش، رصد کنیم نحوه اجرا را و بازخورد بگیریم و بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم. این سه مرحله را طرحواره نامگذاری کردیم. در واقع مجموعه طراحی‌های انجام شده که این واژه شاید بتواند نشان دهنده به هم پیوستگی و مشابهت‌هایش با یک طرح و در عین حال کلان بودنش باشد.
کد خبر 6409923

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/834259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطعه «گل سنگم» استاد انوشیروان روحانی با پیانوی سامان احتشامی

سرمربی جدید تیم ملی عراق معرفی شد

رونمایی پوما از توپ رسمی ال‌کلاسیکو

ژابی به‌ درد رئال می‌خورد چون اداره مالیات را برد!

تغییر موضع آموریم؛ کاسمیرو دیگر فروشی نیست!

طارمی برای مهار یامال تمرین کرده بود

پوکر قهرمانی 2 ستاره تیم ملی در کنار خلیج فارس!

دستبرد بزرگ سپاهان از یحیی گل‌محمدی

پرسپولیس از باشگاه خیبر شکایت کرد

شاید سیدحسین مقابل سپاهان هم غایب باشد!

پرسپولیس با یک گلزن قرارداد بست!

واکنش مجتبی جباری به شایعه راه‌رفتن در اصفهان!

پیام توییتری پزشکیان به مناسب میلاد امام رضا(ع)/ بخشی از همبستگی ما ایرانی‌ها حول عشق به حضرت رضا شکل گرفته است

استقبال از پرچم بارگاه رضوی در شرکت مجتمع فولاد خراسان

تجلیل میراسماعیلی از پیشکسوت جودو/ پایان مسابقات جودو قهرمانی جوانان کشور در یزد

پیام توییتری پزشکیان به مناسب میلاد امام رضا(ع)

تکرار قهرمانی جودوکاران خراسان شمالی در مسابقات کشوری جوانان

مدرسه انقلاب، مدرسه بصیرت و جهاد تبیین است

موسیقی مقامی خراسان در موزیک ویدئوی «برج ولایت»

ارائه خدمات هلال‌احمر به بیش از 320 نفر در روستای فردوس هویزه

پیداشدن استخوان‌های یک استاد دانشگاه در ارتفاعات شمال تهران

راز قتل استاد دانشگاه در ارتفاعات کوهستانی تهران

سفر آیت الله جوادی به عتبات عالیات + تصاویر

رونمایی از 4 تجهیز تولید بار اول در نفت فلات قاره

افتتاح نخستین مدرسه آموزشی پینت‌بال کشور در مشهد

پیام سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک ساعت تمدید شد

برنامه روز چهارم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی

جانباز 70درصد «حاج حسن خیری» به مقام والای شهادت نائل آمد

از ایوان بند «بمونی برام» را بشنوید

فصل برای کاپیتان رم تمام شد

آرسنال مشتری ستاره پرطرفدار میلان شد

پرز نمی‌خواهد ال‌کلاسیکو را از نزدیک ببیند!

انتقال تاریخی در بوندسلیگا؛ بایرن با ویرتز توافق کرد!

یوپ هاینکس رئیس بایرن را به خانه‌اش راه نداد!

تابستان شلوغ؛ ناپولی به دنبال دو ستاره لیگ برتر

پیشنهاد عجیب به لینه‌کر؛ اجرای برنامه آشپزی!

فرصت بزرگ گولر؛ درخشش برابر بارسا!

آغاز مذاکرات لورکوزن با گزینه اصلی جانشینی ژابی

تمدید قرارداد دروازه‌بان جوان بارسلونا تا 2028

آهنگ «چشمای مست تو» با خوانندگی سینا شعبانخانی

حمله موشکی یمن؛ سامانه آمریکایی بار دیگر عاجز ماند

افتتاح نخستین مدرسه آموزشی پینت‌بال کشور در مشهد در حضور رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی

استقبال ویژه از عادل فردوسی‌پور در نمایشگاه کتاب

کهن‌ترین، جامع‌ترین و اصلی‌ترین حدیث شیعه، کتاب «کافی» است

خطوط ویژه اتوبوسرانی برای اجتماع امام رضایی‌ها و نمایشگاه کتاب

بازدیدکنندگان برای گرفتن امضا از فردوسی پور در نمایشگاه کتاب صف کشیدند + عکس

روایتی از چهل روز آخر زندگی شهید رئیسی در کتاب «راز پرواز»

حجت‌الاسلام خسروپناه: بنیاد سعدی نباید رقیب دستگاه‌ها تلقی شود

برخورد عجیب مردم با عادل فردوسی پور در نمایشگاه کتاب +فیلم