پیام خراسان

آخرين مطالب

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه مقالات

لزوم تغییر مسیر از کتاب محوری به برنامه محوری در مدرسه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در سازمان برای تحقق مطالبات اسناد تحولی در زمینه برنامه درسی مجموعه‌ای از تکالیف را داریم که در زمینه برنامه درسی یا محتوای آموزشی است که برگرفته از متن راهکارهای مختلف یا بخش‌های مختلف سند راهبردی یا سند برنامه درسی ملی زیر نظام برنامه درسی است، از کتاب محوری چرخش داشته باشیم به برنامه محوری و نه فقط کتاب بلکه برنامه درسی هم به مدرسه بدهیم به عنوان چهارچوب فعالیت مدرسه.
وی گفت: به جای اینکه صرفاً و منحصراً کتاب درسی را به عنوان یکی از ابزارها و مواد آموزشی مورد توجه قرار دهیم، باید دیگر مواد منابع آموزشی را بتوانیم در اختیار نظام آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان قرار بدهیم و ما مکلف هستیم به اینکه حجم محتوا و زمان آموزش را با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان متناسب کنیم، به نیازها، ویژگی‌های رشدی و ملاحظات هویتی توجه کنیم. رویکرد تربیتی و تقویت شایستگی‌های پایه را در دانش‌آموزان تثبیت کنیم.
لطیفی گفت: انتظار می‌رود پایه‌ی آموزش آن دسته از توانمندی‌ها، مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که دانش‌آموزان فارغ از رشته تخصصی که می‌خواهند انتخاب کنند فارغ از آینده شغلی‌شان در دوره آموزش عمومی فراهم باشند. همان محتواهایی که عموم جامعه احساس می‌کند نیاز دانش‌آموز ماست و باید در محتوای درسی دیده بشود. باید با کاهش تمرکز حرکت کنیم تا از همه روش‌های فعال، خلاق، تجهیزات و فناوری‌های نوین استفاده کنیم.
این مقام مسئول در ادامه گفت: مکلف هستیم جدول عناوین و ساعات دروس تمام دوره‌ها، همچنین شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم را بر اساس اسناد بازطراحی کنیم. یکی از دلایلی که باعث می‌شود در مدرسه بتوانیم مطالبات اسناد را محقق کنیم، آن است که یک مهندسی مناسب و یکپارچه برای مرحله تدوین و تولید برنامه، اجرا و هم برای پایش برنامه درسی داشته باشیم، به عبارت دیگر آنچه که در طول سال‌های گذشته تا الان داشتیم اصلاح موردی کتاب بوده است، البته در بعضی از عناوین و در بعضی از کتاب‌ها، دستاوردها خوبی بوده اما در وزارت آموزش و پرورش هیچ وقت نسبت به طراحی منسجم و یکپارچه نقشه تربیت برای همه دوره‌ها و با یک به هم پیوستگی حداکثری کار اساسی و کار جدی نشده است. در صورتی که اگر بخواهیم مجموعه مطالبات متنوع و متکثر را که در اسناد وجود دارد محقق کنیم، نیازمند طراحی یکپارچه و منسجم و سپس اجرای آن هستیم.
وی گفت: آن چیزی که تا کنون داشتیم به دو بخش تقسیم شده؛ بخشی اسناد مصوبات ناظر به اهداف نظام آموزش و برنامه درسی که هم تولیدات سازمان است و بخشی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت سلامت و تربیت بدنی و یا معاونت‌های آموزشی و هر مجموعه دیگری در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود که مهمترین نقطه ضعف‌شان عدم انسجام و ارتباطشان با برنامه اصلی به اصطلاح مدرسه است که بعضی اوقات کم‌ثمر بودن یا بی‌ثمر بودن آنها عیان است و بخشی برنامه‌های توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی که در دوره‌هایی توانسته نقش مؤثری داشته باشد، اما این قطعاً کافی نبوده و نیست.
لطیفی گفت: باید به مدرسه یک چهارچوب بدهیم، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه. در این چهارچوب است که مدیر مدرسه و معلمان می‌دانند که چه فعالیتی چه اثری در دستیابی به اهداف آموزشی دارد و این طور نیست که فقط آنچه که در کلاس درس از فعالیت‌های آموزشی انجام می‌شود به رسمیت شناخته بشود.
وی گفت: راهنمایی برنامه درسی ملی در سطح مدرسه کاملاً بدیع و جدید است، یعنی تاکنون با مدرسه مستقیماً راجع به برنامه درسی سخن گفته نشده. نسخه که مدرسه بتواند مبنای اداره کلاس، اداره درس و نقطه‌های آزادی عمل خود را در آن جستجو کند، یعنی مدیریت برنامه درسی خودش را در دست بگیرد. چرا که ما تاکنون در اسنادمان به زبان مدرسه و با مدرسه صحبت نکردیم و مدرسه بیشتر اوقات فهمی از آن نقشه و مسیری که باید طی کند تا در طول مثلاً سه سال دوره اول ابتدایی یا سه سال متوسطه دوم اتفاقی را رقم بزند، ندارد. دقیقاً در این گام اول معتقدیم که این اتفاق باید بیفتد تا کتاب‌هایی درسی یا بسته‌های یادگیری بر بستر و زمینه این برنامه درسی معنادار بشود و جایگاه خودش را پیدا کند.
معاون وزیر در ادامه گفت: در بخش دوم قطعاً ما نیازمند این هستیم که بسته‌های تقویت جدیدی را بر اساس عناوین جدید با در نظر گرفتن حوزه‌های محتوایی تحولات روشی رویکردهایی که اتفاق افتاده منطبق بر مطالبات تحولی باز تولید و باز تعریف کنیم. همچنین ما می‌توانیم نظام پشتیبانی علمی رصد و پایش و بازخوردگیری اجرای برنامه در سطح مدرسه را محقق کنیم و مشخص شود اگر محتوا و برنامه را به مدرسه فرستادیم چه کمکی به مدرسه ارائه می‌دهیم برای رفع مشکلاتش، رصد کنیم نحوه اجرا را و بازخورد بگیریم و بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم. این سه مرحله را طرحواره نامگذاری کردیم. در واقع مجموعه طراحی‌های انجام شده که این واژه شاید بتواند نشان دهنده به هم پیوستگی و مشابهت‌هایش با یک طرح و در عین حال کلان بودنش باشد.
کد خبر 6409923

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/834259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف در جاده روستایی طبس-خرو سه کشته بر جا گذاشت

منچستریونایتد استرس فینال را دارد!

کنایه روی کین به بکام: چرا ما را دعوت نکردی!

اتفاقی عجیب در مراسم افتتاحیه المپیک لس‌آنجلس

ریوالدو: اشتباهات دفاعی بارسلونا غیرقابل قبول است

آهنگ مناسبتی مجید اخشابی به نام «نذر هر سال»

راز فوت ناگهانی استاد شجریان فاش شد

عراقچی پس از پایان سفر دو روزه هند، وارد مشهد شد

خاطرات هاشمی: به زیارت مقبره آخوند خراسانی از حامیان اصلی مشروطه رفتم

ساعت کاری جدید بانک‌ها اعلام شد

النصر اینگونه رونالدو را به مرز دیوانگی رساند!

فینالیست شدن پی‌اس‌جی به کام قهرمان لیگ یونان!

محرومیت دو عضو خیبر به‌دلیل کتک‌‌زدن سرپرست پرسپولیس

کورسوی امید برای پرسپولیس و سپاهان

آهنگ «جانان» با صدای حمید هیراد

ژاوی: همسرم از فوتبال دیدنم شاکی است!

کلاهبرداری 19 میلیاردی با وعده فروش خودرو و ملک در خراسان شمالی

کتاب «قاعده لاضرر» روانه بازار نشر شد

خبر سرلشکر سلامی از نقشه شوم نتانیاهو

شیر و عسل؛ ترکیبی شفا‌بخش یا زیان‌بار؟

عراقچی: بار دیگر تصاویر ترسناک ماهواره‌ای خیلی دقیق و حساب شده در حال انتشار هستند | نتانیاهو نوکران دون‌پایه ایرانی صدام را به کار گرفته است

کتاب «ورزش با ارزش» روانه بازار نشر شد

نفرات برتر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی در مشهد معرفی شدند

صالحی: در بحث کپی‌رایت عقد توافقی را پیش می‌بریم که هیچ مشکلی ندارد

یونایتد 4-1 بیلبائو: بدترین منچستر تاریخ در فینال!

غیبت فصیحی در دوومیدانی زنان قهرمانی کشور؛ یک رکورد ملی شکسته شد

داور الکلاسیکو مشخص شد / هرناندز قاضی جدال رئال و بارسا

حضور و هم‌افزایی بانوان نخبه رضوی در بوستان ریحانه مشهد

برپایی موکب «محبّان‌الرضا(ع)» با مشارکت و همکاری امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی

شهید رئیسی کار برای رأی جمع کردن را شرک‌ می‌دانست

ایرانی‌ها باهوش‌تر از آمریکایی‌ها!

ویژگی مشترک حاج قاسم و امیرعبداللهیان از زبان سفیراسبق ایران در سوریه

آنالیز گلهای بازی پاری سن ژرمن 2 -1 آرسنال

تک گل چلسی به دورگاردن توسط دیوزبری هال

سردار سلامی: هر نقطه‌ای که مبدا تهاجم باشد، مقصد تهاجم خواهد شد

برپایی موکب محبّان الرضا با مشارکت و همکاری امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی

کشتی آزاد نونهالان کشور/ نفرات برتر 6 وزن نخست مشخص شدند

گل چهارم منچستریونایتد توسط میسن مونت در دقیقه 90+1

گل اول منچستریونایتد توسط میسن مونت در دقیقه 72

گل سوم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 85

گل دوم منچستریونایتد توسط کاسمیرو در دقیقه 81

شلیک دیدنی؛ گل اول اتلتیک‌بیلبائو توسط میکل در دقیقه 31

قهرمانی کشور دوومیدانی؛ یک رکورد ملی شکسته شد

اهالی سینماوهنر از حس‌وحال خادمیاری خود در یک شب خاص گفتند

درگذشت هنرمند پیشکسوت تئاتر

با این موسیقی و ترکیب بارون و پیانو و حس خوب، ذهنتو آروم کن

امام رضا الگوی بی‌بدیل بندگی و ساده‌زیستی در برابر تجمل‌گرایی خلفا بود

فرماندار: اهالی 10 روستای بردسکن امشب را در فضای باز سپری کنند

دعوت از 6 فوتسالیست معدن و صنایع معدنی به اردوی تیم ملی فوتسال کارگری برای نخستین بار

پیام تبریک مدیرعامل فولاد سنگان به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا (ع)