پیام خراسان

آخرين مطالب

همه عالم اسما الهی هستند

همه عالم اسما الهی هستند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ‏‏
به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، امام خمینی (ره) نه تنها در قامت یک رهبری سیاسی بی‌نظیر و اثرگذار است که در کسوت استاد و معلم دین نیز یگانه است. نام امام خمینی در کنار نام‌های بزرگی شیخ کلینی، شیخ طوسی، میرداماد، میرفندرسکی، ملاصدرا، علامه مجلسی و... نامی ممتاز و برجسته است. امام راحل (ره) در علم تفسیر، اخلاق و فلسفه فردی مبرز است و شاهد این مدعا آثاری است که ایشان در حوزه‌های مختلف به نگارش درآورده‌اند.
یکی از این آثار ماندگار و مبارک کتاب «شرح دعای سحر» است که خود می‌تواند محل بحث و نظر‌های مختلف باشد و اهل فن می‌توانند شرح‌ها و حاشیه‌های مختلفی بر این کتاب بنویسند. امام خمینی (ره) این کتاب را سال 1307 و در سن 27 سالگی و به زبان عربی تالیف کرد و «سید احمد فهری زنجانی» آن را به فارسی ترجمه کرده است.
دعا نعمت بزرگ خدا بر بندگان
دعا‌هایی که از خزائن وحی به ما رسیده از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند بر بندگان است؛ زیرا این دعا‌ها پیوند معنوی میان خالق و مخلوق وسیله ورود به دژ محکم خداوند و عامل تمسک به عروه‌الوثقی و حبل‌المتین هستند؛ اما روشن است که رسیدن به این مقصد والا جز به‌قدر توان آدمی در توجه به معنای ادعیه و قدرت او در فهم اسرار و حقیقت آنها ممکن نیست. 
در این میان، من دعای مشهور مباهله را از دعا‌هایی یافتم که قدرش بسی جلیل و منزلتش بسی رفیع است، زیرا مشتمل بر صفات حسنای الهی و امثال علیای ربوبی است و اسم اعظم و تجلی اتم اقدم پروردگار در آن آمده است؛ پس خواستم آن را از بعض جهات، به مقدار استعداد خویش شرح دهم. 
اسما خداوند
علم به حقیقت اسم اعظم، از حیث لفظ و عبارت، نزد اولیایی است که ‏‏مورد رضایت‏‏ حق هستند و در زمره علمای راسخ هستند ولی از سایر خلایق مخفی است. مطالبی هم که درباره حروف یا کلمات اسم اعظم در کتاب‌های عرفا و مشایخ قوم آمده یا بر گرفته از آثار نبوی است یا حاصل کشف و ریاضت آنان به هنگام خلوص از آلایش‌های سرای وحشت و ظلمت است؛ چنانچه از شیخ موید الدین جندی‏‎‏‎‏‎‏‎‏، یکی از شارحان ‏‏فصوص، ‏‏ نقل شده است که از جمله اسم‌های اسم اعظم ‏‏ «‏‏هو الله المحیط‏‏ و ‏‏القدیر‏‏ ‏‏والحیّ‏‏ و ‏‏القیوم» ‏‏ است و از جمله حروف آن «ا، د، ذ، ر، ز و» است. او گفته است:‏‏ «‏‏شیخ کبیر در پاسخ‏‎ ‎سؤال حکیم ترمذی این مطلب را بیان کرده است» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏. ‏
‏‏شیخ کبیر نیز در ‏‏فتوحات‏‏ گفته است: ‏ الف همان نفس رحمانی است که همان وجود منبسط است؛ دال حقیقت جسم کلی است؛ ذال تغذیه‌کننده است، راء حساس متحرک است، زاء ناطق است و واو حقیقت مرتبه انسانی است. حقایق عالم ملک و شهادت که عالم کون و فساد نامیده می‌شود منحصر در این حروف است. ‏
‏‏
و شیخ محدث جلیل حاج شیخ عباس قمی‏‎‏‎‏‎‏‎‏، در کتاب ‏‏مفاتیح الجنان‏‏ ‏‎ می‌گوید: «‎‏اول، سید اجل سید علی خان شیرازی‏‎‏‎‏‎‏، در کتاب ‏‏کلم طیب‏‏ نقل فرموده که اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاح او «الله» و اختتام او به «هو» است و حروفش نقطه ندارد «و چه اعراب گذاری شود و چه نشود قرائتش تغییر نمی‌کند.» ‏‏ و این در قرآن مجید در پنج آیه مبارکه از پنج سوره است. بقره و آل عمران و نساء و طه و تغابن. ‏
‏‏
شیخ مغربی در کتاب خود گفته: هر که این پنج آیه مبارکه را ورد خود قرار دهد و هر روز یازده مرتبه بخواند، هر آینه آسان شود برای او هر مهمی از کلی و جزئی به زودی، ان شاء الله تعالی و آن پنج آیه اینهاست: ‏‎‏‎. «‏‏الله لا اله الا هو الحی القیوم‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏ تا آخر آیه الکرسی؛ ‏‏ ‏‎. «‏‏الله لا اله الاّ هو الحیّ القیوم. نزّل علیک الکتاب بالحقّ مصدّقا لما بین یدیه و أنزل التوراه و الانجیل من قبل هدی للناس و انزل الفرقان‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ ‏‎. «‏‏الله لا اله الّا هو لیجمعنّکم الی یوم القیامه لاریب فیه و من اصدق من الله حدیثا‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ ‏‎. «‏‏الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی‏‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏؛ «‏‏الله لا اله الّا هو و علی الله فلیتوکّل المومنون‏‎‏‎‏‎‏‎‏» ‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏. ‏
دنباله کلام و دستاورد‏ امید است در مورد نام‌های پروردگار و آیات آفریدگارت هدایت‌شده و در راه مستقیم قرار گرفته باشی و متوجه شده باشی که سلسله وجود و عالم غیب و شهود، از ملائکه مقربین و اصحاب یمین و فرشتگانی که صف آرایی کرده‌اند و تدبیر کنندگان امورند و فرشتگان‏‎ ‎‏موکل بر ابر‌ها و کلیات عوالم از انواع ‏‎‏موجودات‎‏ عالی و پست و جزئیات آن گرفته تا تاریکی‌های تار و سیه هیولایی، همه و همه، نمود اسماء الهی هستند. ‏
‏‏
اکنون، با توفیق ملک منان به شرط تدبر در اسماء خداوند و تفکر در آیات او و رهایی از زندان طبیعت و گشودن در‌های بسته انسانیت باید دریابی که حقیقت «بسم الله الرحمن الرحیم» دارای مراتبی از وجود و مراحلی از نزول و صعود است و به حسب عوالم و نشئه‌ها، حقایق متکثری دارد که در دل سالکان، به مناسبت مقامات و حالات آنان، تجلیاتی می‌کند.
نیز بدان تسمیه‌ای که در آغاز هر سوره از سوره‌های قرآن آمده، به حسب حقیقت، غیر از تسمیه موجود در آغاز سوره دیگر است؛ یعنی بعضی از این تسمیه‌ها بزرگ هستند و بعضی بزرگ‌تر، برخی محیط هستند و برخی محاط و حقیقت معنای تسمیه هر سوره از تدبر در معنای آن سوره دانسته می‌شود؛ بنابراین، آنچه برای گشایش اصل وجود و مراتب آن آمده غیر از آن است که برای گشایش مرتبه‌ای از مراتب وجود آمده است و این حقیقت را تنها راسخان در علم از اهل بیت وحی و نبوت می‌دانند و بس. 
ازاین‌رو از امیرمؤمنین (ع)، روایت شده است که «‏‏‏‏هرچه در قرآن آمده در سوره فاتحه هست و هرآنچه در فاتحه آمده در بسم الله الرحمن الرحیم گرد آمده و هر چه در بسم الله است در با و هر چه در با است در نقطه آن است و من نقطه زیر با هستم‏‏.» ‏‏ البته، این ‏‎ ‎کتاب خصوصیت در دیگر تسمیه‌ها نیست، زیرا فاتحه الکتاب به طریق تفصیل مشتمل بر تمام سلسله وجود و قوس نزول و صعود است از آغاز تا خاتمه آن و از «‏‏الحمدلله‏‏» تا «‏‏یوم الدین‏‏».
همه حالات بنده و مقامات او نیز در قول خداوند «‏‏ایاک نعبد‏‏» تا آخر سوره مبارکه درج شده است و تمام دایره‌ای که به‌طور تفصیل در فاتحه آمده است در «‏‏الرحمن الرحیم‏‏» به‌طور جمع و در «‏‏اسم‏‏» به طریق جمع الجمع و در «‏‏با‏‏» ـ که الف ذات در آن نهان است ـ به طریق احدیت جمع الجمع و در نقطه زیر «‏‏با‏‏» ـ که در آن تمام دایره وجود جاری است ـ به طریق احدیت سر جمع الجمع آمده است و این احاطه و اطلاق جز در آغاز فاتحه الکتاب نیست که با آن وجود آغاز شد و عابد با معبود مرتبط شد. ‏
‏‏
و حقیقت این بسم الله جمعی و تفصیلی عبارت است از فیض مقدس اطلاقی و حق‏‏ی که به‌وسیله آن خلق صورت گرفته است‏‏. این اسم عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین اسماء الهی است و خلیفه‌ای است که مربی سلسله وجود از غیب و شهود، در قوس نزول و صعود است و بسم الله‌های دیگر از تعینات این اسم شریف و از مراتب آن محسوب می‌شوند. هر تسمیه‌ای هم که در آغاز هر کار از قبیل خوردن و نوشیدن و مقاربت و غیر آن ذکر می‌شود برحسب حد و مقام خود تعینی از تعینات این اسم مطلق هستند.
اسمی هم که در این بسم الله‌ها می‌آید اسم اعظم الهی نیست، زیرا این اسم به سبب مقام اطلاق و سریان خود برتر از آن است که بدین کار‌های دون تعلق گیرد. پس اسم، از باب مثال در مقام خوردن و نوشیدن عبارت است از تعین اسم اعظم که از تعین خورنده و نوشنده یا از اراده خوردن و نوشیدن یا میل به آن دو سرچشمه می‌گیرد و این امور تماما از تعینات اسم اعظم هستند و متعینات گرچه خود با مطلق متحدند، اما مطلقی که با تعین همراه شده دیگر به آن اطلاق و سریان سابق نیست. ‏
‏‏
منبع: شرح دعای سحر امام خمینی (ره)
انتهای پیام/ 161

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/835150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بررسی نهایی محل جشن قهرمانی تراکتور

کیفیت هوای مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت

عکس/ نمایی متفاوت و دیده‌نشده از ضریح‌ مطهر حضرت رضا(ع)

برگزاری اولین جشنواره ورزشی مدارس شاهد مقطع متوسطه اول در خراسان شمالی

مواجهه جالب محسن یگانه با یک هوادار در برلین

تولید 4 هزار و 100 تن گوشت دام به همت عشایر خراسان جنوبی

نخستین ولیمه مهربانی زائر خراسان جنوبی به بیماران سرطانی اهدا شد

راز جسدی که از«خانه وحشت» بیرون آمد

گزارش تصویری / استقبال و پذیرایی از مسافران پرواز‌های تهران – مشهد هواپیمایی چابهار به مناسبت میلاد امام رضا و دهه کرامت

هزینه ارسال بار به خارج از کشور 1404

مناسبت روز/ شنبه، 20 اردیبهشت‌ماه

تألیف بیش از 20 عنوان کتاب جدید برای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان

کتاب «مهرماهی» روایت زندگی ناوسروان جانباز عیسی آهنج منتشر شد

کتاب «من شهید نیستم» به قلم اعظم پشت‌مشهدی منتشر شد

تایید گواردیول توسط گواردیولا

آهنگ زیبای «ماه تابانم» با صدای علی منتظری

توضیح قوه قضاییه درباره خبر حکم اعدام تتلو

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 20 اردیبهشت

سراب فضای مجازی زوج جوان را به جدایی کشاند

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده شهدای عشایر

انعقاد تفاهم‌نامه بزرگترین طرح بهینه‌سازی مصرف گاز کشور در خراسان رضوی

سفرهای هوایی به مشهد در آستانه میلاد امام رضا(ع) رکورد 7 ساله را شکست

قلعه‌نویی رنگ و عدد سال را مشخص کرد!

سفر کاری یک‌روزه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان به شهرستان لنگرود

میکروفن رو به سردار بدهید: بالا بالا بالا!

خلاصه بازی میلان 3 - بولونیا 1

شرط عجیب رونالدو برای تمدید: اخراج پیولی!

کونسیسائو: تمدید نه، الان زمان قهرمانی میلان است

پشیمانی مدیران بایرن؛ نباید گراونبرخ را می‌فروختیم!

چهارمین دوره مسابقات کشتی با چوخه در آلماجق برگزار شد

وقتی برای اولین بار لوله‌کشی آب به تهران آمد

هشدار کوبنده سپاه پاسداران به مقامات آمریکا و اسرائیل

معرفی برترین دختران دوومیدانی‌کار در پایان قهرمانی کشور

تصاویری از تشرف آیت‌الله جوادی آملی به حرم امام علی(ع)+ جزئیات

قهرمانی خراسان‌شمالی در مسابقات جودو جوانان کشور

صیادمنش با گل غیبت شد!

تیم منتخب بوندسلیگا در تسخیر شاگردان کمپانی!

گل زیبای ریکاردو اورسولینی به میلان؛ میلان 0_1 بولونیا

جشن قهرمانی تیم شباب الاهلی در جام ریاست جمهوری امارات

کشتی آزاد نونهالان کشور/ مازندران قهرمان شد/ تهران در جایگاه دوم

اجرای احساسی قطعه «اسکله» از محسن یگانه در کنسرت اروپا

راز قتل استاد دانشگاه در ارتفاعات تهران فاش شد

مهمانان خاص مراسم سالگرد شهید رئیسی در مشهد (عکس)

امیر قلعه نویی: انتقاد دارم که چرا به طارمی کم بازی می‌دهند/ می‌خواهم بازی آخر با لباس یکدست سبز در مشهد بازی کنیم/ تراکتور شایسته قهرمانی بود

انتقاد دارم که چرا به طارمی کم بازی می‌دهند/ می‌خواهم بازی آخر با لباس یکدست سبز در مشهد بازی کنیم/ تراکتور شایسته قهرمانی بود

روند لاکچری شدن کالاهای اساسی ادامه دارد؛ این بار نوبت لوبیاست

کاروان زیر سایه خورشید این بار به روستای تکه نهاوند رسید + فیلم

ناشران خارجی حضور فعالی در نمایشگاه کتاب تهران دارند

تمهیدات اورژانس استان تهران در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب

61 میلیارد تومان فروش در سه روز اول نمایشگاه کتاب