مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش:
مدرسه، کانون خلق آینده و محور تحول اجتماعی است
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان -
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، رفیعی، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، در گردهمایی «نقطه تحول» که با محوریت تحول در فرآیندهای یاددهی و یادگیری برگزار شد، با تأکید بر جایگاه تاریخی و تمدنی خراسان، این استان را سرزمین طلوع خورشیدهای بیغروب دانست و گفت: خراسان، سرزمین فردوسی، مهد فرهنگ و ادب ایران و خاستگاه امام رضا (ع)، همواره قلب تپنده استقلال و هویت ایرانی بوده است.
وی تحول را همزاد تغییر دانست و اظهار کرد: یا باید آگاهانه به استقبال آینده برویم یا آینده ما را در خود فرو میبرد. مدرسه و نظام تعلیم و تربیت یکی از مهمترین نهادهایی است که آینده را میسازد.
رفیعی افزود: مدرسه نباید تنها به عنوان یک نهاد اداری یا ساختمانی تلقی شود. امروز، مدرسه باید کانون خلق آینده، محور اجتماعی جامعه و محل شکلگیری زیست آیندهنگر باشد. باید بررسی کنیم که آیا نظام آموزشی ما ظرفیت طراحی و هدایت آیندهای صدساله را دارد.
وی با اشاره به شتاب تغییرات جهانی در حوزه رسانه، ارتباطات و فناوری، تصریح کرد: مدیران 60 سال پیش درکی از هوش مصنوعی نداشتند؛ حال آنکه امروز ما باید در مدارس برای مواجهه هوشمندانه با تحولات تکنولوژیک آماده باشیم.
رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که آیا ارکان اجتماعی ما معنای جدیدی از مدرسه را درک کردهاند، افزود: مدرسه دیگر تنها یک مکان نیست، بلکه یک حوزه معنایی است که باید پاسخگوی تحولات ارزشی، اجتماعی و دانشی نسل جدید باشد.
وی تأکید کرد: تحول واقعی از تغییر در دیدگاهها، جهانبینی و نوع اندیشه آغاز میشود. برای تحقق تحول، نیاز به یک نظام یکپارچه، افق مشترک و درک جمعی از دادهها داریم؛ چرا که دادههای ضعیف، منجر به تصمیمات ضعیف و در نتیجه خروجیهای بیاثر میشوند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به ضرورت شخصیسازی آموزش و یادگیری گفت: باید محیطهای یادگیری منعطف، نوآورانه و متناسب با توانمندیهای فردی دانشآموزان طراحی شود. نسل پیشروی ما در فضای مجازی و با فناوریهای نو رشد میکند و ما باید آموزش را با توسعه فردی همسو کنیم.
رفیعی، گروههای آموزشی را قلب تپنده سیستم آموزش و پرورش دانست و گفت: هیچ جامعهای از آموزش و پرورش خود بزرگتر نیست و هیچ نظام آموزشیای از معلمانش فراتر نمیرود. اگر قدر معلمان را ندانیم، قد جامعه را کوتاه کردهایم.
وی با اشاره به اهمیت ارزشیابی به عنوان نقطه آغاز آموزش گفت: ارزشیابی نه پایان، بلکه پلهای برای آغاز یادگیری است. سنجش، آموزش و ارتقای کیفیت باید در تعامل و همافزایی مستمر باشند.
در پایان، وی با تاکید بر جهانیشدن فرهنگها و لزوم تعامل آگاهانه با فرهنگ جهانی گفت: دنیا، به تعبیر اجتماعی، به دهکدهای تبدیل شده که در آن هم تأثیر میپذیریم و هم تأثیر میگذاریم. عدالت آموزشی، هم یک ارزش دینی، هم یک مطالبه اجتماعی و هم یک الزام حاکمیتی است.
وی مدارس آینده را فناورانه، انسانی، خلاق و آماده تغییر توصیف کرد و هشدار داد: اگر مدارس ما آمادگی تحول نداشته باشند، محکوم به فنا خواهند بود.
-
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۵:۵۰
-
۱۰ بازديد
-

-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/861412/