یک مسیر، چند قیمت؟ / راز تفاوت عجیب بلیتهای هواپیمایی
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش نبض بازار مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما در یک مسیر مشخص در آژانس های هواپیمایی مختلف، متفاوت است؟ گفت: شرکتهای هواپیمایی یا چارتر کنندهها با رصد بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و با رعایت سقف نرخ مسیر پرواز تعیین میکنند که قیمت در چه محدودهای باشد و برآن اساس قیمت هر مسیر پروازی تعیین میشود.
وی افزود: با توجه به شناور بودن نرخ ها در محدوده زیر سقف نرخ تعیین شده ممکن است با توجه به شرایط موجود نرخی که شرکت هواپیمایی یا چارترکننده تعیین کرده، تغییر کند.
سامانی عنوان کرد: همچنین گاهی شرکتها یا چارترکنندهها برای رقابت با یکدیگر و جذب مشتری بیشتر، نرخ را کاهش میدهند که موضوع به نفع مسافر تمام میشود.
وی با بیان اینکه عرضه بلیت با قیمتهای متفاوت ارتباطی به ارائه خدمات بیشتر یا کمتر توسط شرکت هواپیمایی به مسافر ندارد، افزود: عرضه با نرخ پایین برای کسب سهم بیشتری از بازار است. اما در آینده شرکتها به سمت ارائه نرخ با توجه به کمیت و کیفیت خدمات خواهند رفت.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین میکند.
وی در پایان گفت: کمیسیون آژانسهای هواپیمایی از فروش هر بلیت حداکثر پنج درصد در سفرهای داخلی و 9 درصد در سفرهای خارجی است. این کمیسیون توسط شرکتها هواپیمایی به آژانس مربوطه پرداخت میشود.
قیمت بلیت هواپیما به مجموعهای از عوامل اقتصادی، فنی، سیاسی و حتی جغرافیایی بستگی دارد. مهمترین عوامل تأثیرگذار به شرح زیر هستند:
1. نرخ ارز (دلار و یورو) بخش عمدهای از هزینههای شرکتهای هواپیمایی (قطعات، موتور، سوخت وارداتی، بیمه، ناوبری بینالمللی) ارزی است. بنابراین نوسانات نرخ دلار مستقیماً بر قیمت بلیت تأثیر میگذارد.
2. قیمت سوخت در ایران سوخت یارانهای است، اما اگر دولت قیمت سوخت هواپیما را افزایش دهد یا یارانه را کاهش دهد، شرکتهای هواپیمایی مجبورند این هزینه را در بلیت لحاظ کنند.
3. عرضه و تقاضا (فصل سفر) در ایام پرتردد مانند تعطیلات نوروز، تابستان یا اربعین، تقاضا زیاد میشود و قیمتها افزایش مییابد. در مقابل، در فصلهای کممسافر، نرخها کاهش مییابد (نظام عرضه و تقاضا).
4. هزینههای تعمیر و نگهداری با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی ایران و نبود دسترسی کامل به قطعات به دلیل تحریمها، هزینه نگهداری بالا رفته که روی قیمت بلیت اثر دارد.
5. دخالت دولت و نهادهای نظارتی دولت گاهی سقف قیمتی برای بلیت تعیین میکند، اما بسیاری از شرکتها یا در چارچوب "بلیتهای چارتری" از آن عبور میکنند یا خدمات را کاهش میدهند. نبود نظارت مؤثر باعث بیثباتی قیمت میشود.
6. نوع پرواز (داخلی یا خارجی) و کلاس پرواز پروازهای خارجی به دلیل پرداخت هزینههای ارزی و خدمات فرودگاهی خارجی، معمولاً گرانتر هستند. همچنین بلیتهای بیزینس کلاس از بلیتهای اکونومی گرانترند.
7. رقابت بین شرکتهای هواپیمایی اگر در یک مسیر چند شرکت فعال باشند، رقابت میتواند منجر به تعدیل قیمتها شود. اما اگر مسیر انحصاری باشد، شرکت تعیینکننده قیمت است.
منبع ایسنا
-
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۹:۲۹
-
۶ بازديد
-

-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/869514/