پیام خراسان - وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال رسیدن به مراحل پایانی برای اجرای برقیکردن قطار مشهد–تهران و افزایش سرعت آن هستیم و مصوبات آن را در شورای اقتصاد و کمیسیون اقتصاد با توجه به دو حوزه سیر و تجهیز ناوگان اخذ خواهیم کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، فرزانه صادق مالواجرد در جلسه شورای اداری خراسان رضوی اظهار کرد: پروژههای قابل افتتاح استان در هفته دولت با اعتبار حدود 60 همت در حوزههای مختلف از جمله توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، شهری، حمل و نقل، درمانی و... بوده است. قطعاً با همتی که در استان و دولت خواهیم داشت، در سال آتی این افتتاحها و پروژهها و اعتبارات با گامی بلندتر دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به سهم کم خراسان رضوی از میزان آزادراههای کشور خاطرنشان کرد: نکتهای که تمام نمایندگان استان به آن اشاره داشتند، آزادراهها بود. در خراسان رضوی طرحهای ملی وجود دارد که به نظر بنده بینالمللی بوده زیرا این استان کانون تشیع است و زائران زیادی از خارج کشور برای زیارت به مشهد میآیند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آزادراهسازی به بخش خصوصی مرتبط بوده و صرفاً با کمک بخش خصوصی امکان اجرایی شدن دارد. در حوزه مشارکت بخش خصوصیُ قول میدهیم که اگر گرهی در وزارتخانه باشد باز خواهد شد و باید این مشکلات را حلشده بدانیم. سرمایهگذارانی که در حوزه راههای استان سرمایهگذاری کنند، ضمن انتفاع مادی و برگشت سرمایه، انتفاع معنوی نیز خواهند داشت.
وی در ادامه افزود: آزادراههایی که تاکنون شکل نگرفته باید شکل بگیرد و حتی آزادراه حرم تا حرم که سالهاست به نتیجه نرسیده، مشکل سرمایهگذاری دارد و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با توجه به سهم مشارکت، سهم پیمانکار را بیشتر کنیم. هر پیمانکار و بخش خصوصی که بیاید و در این حوزه مشارکت داشته باشد، مشکلش را حل خواهیم کرد.
صادق مالواجرد درباره قطار برقی و سریعالسیر مشهد–تهران اظهار کرد: قطعاً زمان کمتر و سرعت بیشتری که باید در اینباره، سالها پیش محقق میشد، تاکنون اتفاق نیفتاده است. کاهش چند ساعته مسیر مشهد–تهران باید انجام میشد تاکنون رخ نداده است. بخشی از این موضوع را تلاش داریم تا با وضع موجود حدود 45 دقیقه با برنامهریزی در سیر کمتر کنیم، اما این موضوع با هدف فاصله زیادی دارد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح پیرامون حرم مطهر رضوی بیان کرد: سالهاست این طرح با معضلات بسیاری روبهروست و طرحهایی که تهیه و اجرا شد تنها برای بخشی از زائران خاص بود و به مجاوران و انبوهی از زائران توجهی نشد. هتلهایی ایجاد شد که تنها به برخی زائران خدمات میداد. با تحقیقات انجامشده 70 درصد زائران نمیتوانستند در مجاورت حرم مطهر اسکان داشته باشند. بنابراین، طرح تفصیلی ویژه با هدف تأمین نیاز همه زائران و مجاوران تهیه و ابلاغ شد.
وی در خصوص مرزهای باجگیران و سرخس نیز گفت: اگر قرار است توسعه پایدار در کشور اتفاق بیفتد که به نفت وابسته نباشد، توسعه ترانزیتی چه ریلی و چه جادهای باید محقق شود. در حال پیگیری اقداماتی برای پایانههای مرزی هستیم تا با توجه به مطالبات موجود، چندین قدم به جلو برداریم. بخش خصوصی در حوزه ریل، جاده و تجهیزات پایانهها باید ورود کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعاملات منطقهای افزود: باید نسبت به کشورهای همسایه تعامل بیشتری داشته باشیم. تأکید شده که استانداران هممرز با کشورهای همسایه در مذاکرات با طرفهای مقابل در ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها حضور داشته باشند تا در حوزه ترانزیت پیشرفت کنیم. با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران، حتی اگر دولتهای دیگر تحت فشار تحریمها باشند، تجار به دلیل ارزان و سریع بودن این مسیر، ایران را انتخاب میکنند.
وی خاطرنشان کرد: البته اجرای هر طرحی مشکلاتی خواهد داشت اما روح حاکم بر این طرح توجه توأمان به زائران و مجاوران است و مشکلات آن حل خواهد شد. شرکت بازآفرینی با محوریت اجرای این طرح و با کمک مردم، بخش خصوصی، شهرداری و آستان قدس فعالیت خواهد کرد و اگر ایرادی وجود داشته باشد، شورای عالی معماری و شهرسازی موضوع را در اولویت قرار خواهد داد. همچنین نظارت بر اجرای این طرح بهصورت سامانهای دیده شده و باید نظارت ویژه روی آن باشد.
وی با اشاره به ویژگیهای مشهد گفت: این شهر موضوعات محلی ندارد و مسائل آن ملی است.
تصمیمگیریها در استان باید با کمک دولت انجام گیرد و همه حوزهها دست به دست هم دهند تا بتوان خدماترسانی به زائرانی داشت که هر سه سال یک بار به اندازه جمعیت ایران به مشهد میآیند.
مالواجرد از مردم و مدیران استان قدردانی کرد و گفت: از مردم مهماننواز خراسان رضوی که هر سال در دهه آخر صفر میزبانی میکنند و از مدیرانی که در این ایام تمام تلاش خود را به کار گرفتند، قدردانی میکنم. در ایام اربعین، خراسان رضوی بیشترین زائر را هم در خروجی و هم در ورودی در کشور داشته است. در حوزه ریلی در ایام اربعین زائرین حدود 20 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته با قطار جابهجا شدند. همچنین در جنگ 12 روزه تحمیلی، خراسان رضوی خوش درخشید و مشهد پناه و مأمن کل کشور بود و کمکهای بسیاری از حوزه ریلی، جادهای و هوایی دریافت کردیم. از مجموع تلاشها به این دستاورد رسیدیم که در یکسال گذشته از دولت چهاردهم توانستیم 60 همت پروژه را در استان افتتاح کنیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در دومین روز از هفته دولت افتخار دارم به عنوان نماینده دولت در استان خراسان رضوی حضور پیدا کنم؛ هفتهای که به یاد ما میاندازد که تجدید عهد و پیمان با شهدای دولت و خدمت داشته باشیم. این شهدا معنی کردند که دولت در کنار مردم هستند.
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم تلخترین تحریمها و توطئهها و حتی جنگ را طی یکسال پشت سر گذاشت، افزود: داریم یکسالگی دولت را با دوازده ماه تلاش و 12 روز دفاع میگذرانیم و در یک سال گذشته تمام تلاش دولت در کنار مردم بودن بود تا تمام کمبودها را بشنود و در مسیری قدم بردارد که خدمت را بیمنت و با مسئولیتپذیری انجام دهد و امیدوارم در این مسیر به مطالبات بهحق بیشتری پاسخ دهیم و در کنار مردم گامهای بلندتری برداریم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: رئیسجمهور بر دادن اختیارات بیشتر به استانداران تأکید کرده و واگذاری این اختیارات با مسئولیتپذیری استانداران، مانند استاندار خراسان رضوی که یکی از مسئولیتپذیرترین استانداران است، در راستای حل مشکلات خواهد بود. این مشکلات در صورت دادن اختیار با زمان کمتری برطرف خواهد شد.
در ادامه علیرضا قامتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: جمع تلاشها، همدلی و همافزایی مجموعههای مختلف استان منجر شد که در هفته دولت امسال شاهد افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 1365 پروژه در استان با اعتباری بالغ بر 59.7 همت باشیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: از این تعداد، ١296 پروژه با اعتباری حدود 43 همت افتتاح شد و عملیات اجرایی 69 پروژه دیگر با اعتباری معادل 16.5 همت آغاز خواهد شد. بیشترین اعتبار به شهرداری مشهد، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافته و بیشترین تعداد پروژهها نیز مربوط به کمیته امداد بوده است. همچنین در حوزههایی چون صنعت، مسکن، توسعه و عمران روستایی و بهداشت و درمان پروژههای متعددی اجرا شده است.
وی با اشاره به جزئیات این پروژهها گفت: در بخش درمان، 29 پروژه با اعتباری حدود ٢4٢ میلیارد تومان افتتاح شد. در بخش کشاورزی و منابع طبیعی 144 پروژه با اعتباری بالغ بر دو همت به بهرهبرداری رسید. در حوزه تأمین آب و اجرای شبکههای فاضلاب، 61 پروژه با 3.2 همت افتتاح شد. در بخش حملونقل جادهای نیز 68 پروژه با اعتباری نزدیک به یک همت اجرا شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در حوزه آموزش، 273 پروژه شامل یکهزار و 326 کلاس درس و با اعتباری حدود 451 میلیارد تومان افتتاح شده است.
وی افزود: طی پنج ماه گذشته، 23 معاون وزیر در استان حضور یافتهاند و موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری آنان بررسی شده است. در همین چارچوب، جلسات متعددی در حوزه نهضت ملی مسکن، بافتهای فرسوده، حملونقل شهری، راههای روستایی و بهویژه پروژه قطار برقی مشهد ـ تهران و قطار سریعالسیر برگزار شده است. همچنین در دو مرحله، معاون رئیسجمهور به همراه استاندار و معاونان وزرا در استان حضور یافته و مسائل مهم خراسان رضوی از جمله محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی را پیگیری کردهاند.
قامتی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همانگونه که در جلسات گذشته نیز مطرح شد، لازم است موارد مرتبط با ارتقای خط دو قطار شهری مشهد، مجوزهای حوزه ریلی و دیگر موضوعات زیرساختی استان جمعبندی و در دستور کار آینده قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در پایان گفت: در حوزه انرژی نیز اتفاقات خوبی رقم خورده است. تلاش میشود طی دو سال آینده سههزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در استان ایجاد شود.
سپس حجتالاسلام علی عسکری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، با اشاره به خدمات ارائهشده در ایام ماه صفر، اظهار کرد: پس از تشکیل ستاد خدمات صفر، به همراه استاندار توانستیم خدمات گستردهای را برای زائران فراهم کنیم که در مجموع حدود 7 میلیون زائر مورد خدماترسانی قرار گرفتند. مهمترین مشکل ما در این ایام در حوزه حملونقل جادهای بود، اما در بخش حملونقل ریلی نیز حدود 600 هزار زائر از طریق راهآهن محلی به شهرستانهای استان منتقل شدند که در این زمینه از همکاری راهآهن استان قدردانی میکنیم.
وی ادامه داد: در این مدت، 800 دستگاه اتوبوس، 88 رام قطار، 68 بیمارستان، دو بیمارستان صحرایی، 187 داروخانه شبانهروزی و 228 درمانگاه شبانهروزی در خدمت زائران قرار داشتند. همچنین تمام امکانات لجستیکی جمعیت هلالاحمر و حضور چهار هزار نفر از جوانان داوطلب موجب شد که زائران نیازمند با ویلچر تا حرم مطهر رضوی جابهجا شوند. از لحاظ مایحتاج عمرانی نیز 20 قلم کالای اساسی برای زائران تأمین شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اسکان زائران نیز در این ایام ساماندهی شد، افزود: در راستای پویش «هممحلی امام رضا(ع)»، 700 خانه در اختیار زائران قرار گرفت و بیش از 300 موکب در مسیرهای مواصلاتی و 400 موکب دیگر بهطور مستقیم خدماترسانی کردند.
وی با اشاره به ضرورت اجرای مصوبات شورای عالی زیارت تصریح کرد: یکی از مطالبات ما این است که همانطور که اربعین بهصورت ملی دیده میشود، دهه پایانی ماه صفر نیز به همین شکل دیده شود. خوشبختانه کارگروه ملی زیارت قول داده است که بودجه مناسبی در این زمینه تصویب شود.
عسکری ادامه داد: همچنین در شورای امنیت کشور مصوب شد که ستاد ملی اربعین به ستاد ملی اربعین و دهه پایانی صفر تغییر نام داده و پوشش این ایام را نیز بر عهده گیرد.
وی در پایان با اشاره به برخی نیازهای زیرساختی استان تأکید کرد: در بحث آزادراه حرم تا حرم و پروژه قطار سریعالسیر تهران ـ مشهد، انتظار داریم این موضوعات بهطور جدی پیگیری شود. همچنین تقاضای ما این است که مصوبات اخیر شورای عالی زیارت به مرحله اجرا برسد.
سید احسان قاضیزاده هاشمی، نماینده مردم احمدآباد، رضویه، فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: بخشی از دستورات وزیر راه و شهرسازی چه در حوزه زیرساخت راهها و چه در حوزه راهداری باید عملیاتی شود. در حوزه نهضت ملی مسکن ما در استان پیشرو هستیم؛ شهرهای فریمان و احمدآباد دو سایت اصلی در این زمینه محسوب میشوند و در شهر جدید بینالود هم اقدامات مشابهی در حال انجام است. امیدواریم این طرح بتواند توسعه و رونق بیشتری در استان ایجاد کند.
وی با اشاره به موضوع آزادراه حرم تا حرم افزود: متأسفانه ردیف بودجه فعال این آزادراه مربوط به قطعه بین گرمسار تا سمنان است و نه حرم مطهر رضوی و نه حرم حضرت معصومه (س) سهمی از این اعتبارات نداشتهاند. بنابراین ضروری است که وزرای مرتبط و هیئت دولت و نسبت به تقسیم سهم و تعیین تکلیف این پروژه بین قرارگاه خاتم و وزارتخانه راه و شهرسازی اقدام کنند.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی همچنین با اشاره به موضوع شهر فرودگاهی مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته جلسات مهمی برای واگذاری هشتهزار هکتار زمین توسط آستان قدس رضوی برگزار شد و استاندار خراسان رضوی نیز پیگیریهای جدی در این زمینه داشتند. جایگاه مشهد در حوزه حریم هوایی و پروازهای خارجی بسیار ویژه است؛ بهگونهای که در جریان جنگ 12 روزه اخیر، فرودگاه مشهد بهعنوان یک تنفسگاه واقعی برای حریم هوایی ایران ایفای نقش کرد. ازاینرو، ایجاد یک شهر فرودگاهی و بندر خشک در مشهد میتواند حتی فراتر از ظرفیت فرودگاه امام خمینی(ره) در تهران باشد.
وی افزود: طی سالهای اخیر دو گروه چینی روی این پروژه مطالعه کرده و آمادگی سرمایهگذاری داشتند، اما متأسفانه این موضوع متوقف ماند. سرمایهگذاری چینیها میتواند در قالب فاینانس مانند قرارداد 25 ساله و سایر پروژههای مشترک پیگیری شود و حتی در سفر دولت به چین نیز بهعنوان یک کلانپروژه مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد، با اشاره به اقدامات انجامشده در دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: برای نخستین بار در شهر مشهد با بهرهبرداری از فاز سوم قطار شهری، خطوط ریلی درونشهری یک و دو به حرم مطهر رضوی متصل شدند. بدینترتیب زائران توانستند بهصورت مستقیم و ریلی به حرم مطهر مشرف شوند. این طرح بهطور رسمی با حضور رئیسجمهور افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود، پایانه غرب مشهد است. این پایانه چندمنظوره بوده و شامل ایستگاه راهآهن، پایانه اتوبوسرانی و اتصال به قطار گلبهار خواهد بود. این موضوع از زیرساختهای اصلی و بسیار حیاتی مشهد به شمار میرود. درخواست ما این است که 90 هکتار از زمینهای این مجموعه در اختیار شهرداری قرار گیرد تا بتوانیم اقدامات لازم را در حوزههای ریلی و جادهای به انجام برسانیم.
شهردار مشهد افزود: در طرحهای مصوب، اتصال متروی گلبهار به خط سه پیشبینی شده است، اما متأسفانه اقدامات فعلی نشان میدهد این اتصال به خط یک خواهد انجامید. اگر این روند ادامه پیدا کند، خط یک قطار شهری مشهد عملاً از حیز انتفاع خارج خواهد شد. بنابراین تقاضای ما اصلاح این موضوع و اجرای مصوبه اصلی است.
وی ادامه داد: در بحث تأمین ناوگان نیز، لازم است در طرحهایی که برای تأمین واگن و اتوبوس درونشهری در کشور در نظر گرفته میشود، سهم مشهد بهطور ویژه دیده شود. این موضوع را با وزیر کشور نیز مطرح کردهایم. خط سه قطار شهری مشهد بهتنهایی به 210 دستگاه واگن نیاز دارد و بدون تأمین آن، این خط نمیتواند بهطور کامل پاسخگوی نیاز زائران و شهروندان باشد.
شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین تقاضای ما تسریع در ابلاغ مصوبات کمیسیون ماده 5 است تا بتوانیم پروژههای عمرانی و شهرسازی مشهد را با سرعت بیشتری پیش ببریم.
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت پروژههای حوزه مسکن و حمل و نقل ارائه کرد و گفت: در حوزه ثبتنام مسکن، در مجموع 468 هزار نفر ثبتنامکننده داشتیم که 113 هزار نفر تأیید نهایی شدهاند. از این میزان حدود 46 هزار و 591 نفر واگذاری وجه 40 تومن بوده اند. 8 هزار و 3 نفر هم مددجویان تحت پوشش کمیته امداد بوده که مجموعا تعداد افراد بهرهمند 54 هزار و 594 نفر است که ما در سامانه 75 هزار و 794 واحد تعریف شده کرده ایم. زمینهای اختصاصیافته معادل 2606 هکتار و به ارزش 111 همت است که توسط دولت و وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد.
وی افزود: در طرح جوانی جمعیت، از 72 هزار و 768 نفر، 36 هزار نفر تأیید نهایی شده و زمین برای 8 هزار و 632 نفر تحویل شده است. این زمینها معادل 216 هکتار و به ارزش 6 همت میباشد.
داعی با بیان اینکه استان خراسان رضوی دارای 76 سایت آمادهسازی است، گفت: مرحله اول آمادهسازی اراضی با 98 درصد پیشرفت فیزیکی و مرحله دوم آسفالت با 12 درصد پیشرفت در حال انجام است. از مجموع 75 هزار و 794 واحد، 24 هزار و 960 واحد توسط انبوهسازان استان با 53 درصد پیشرفت فیزیکی و 50 هزار و 834 واحد در قالب گروه ساخت با 32 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. در حوزه اداره کل، 10 هزار و 800 واحد انبوهسازی دست اجراست و در برخی شهرهای جدید مانند گلبهار، به دلیل مسائل مرتبط با آستان قدس، اتصال به بانک هنوز انجام نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به بافت فرسوده اظهار داشت: مطالعات 96 شهر انجام شده و وسعت بافت فرسوده 7 هزار و 337 هکتار از مجموع 17 هزار و 459 هکتار است. صدور پروانهها در قالب قانون برنامه هفتم شامل 6 هزار و 497 واحد بوده کردهاند. همچنین 11 هزار تن قیر در حوزه محلات هدف تامین و به شهرداریها به صورت رایگان تحویل شده است.
وی با اشاره به پروژههای نوسازی مدارس گفت: تفاهمنامه 14 برای نوسازی مدارس با مدیرکل نوسازی مدارس امضا شده و انتخاب پیمانکار انجام شده است. پرداخت 50 درصد هزینهها در حال انجام است و در هفته دولت، پروژههایی به ارزش 650 میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی اختصاص یافته و در حوزه جوانی جمعیت نیز 180 میلیارد تومان در دولت فعلی برای آمادهسازی سایتهای جوانی جمعیت تامین شده است.
وی همچنین در پایان درباره پروژههای حمل و نقل استان بیان کرد: پنج پروژه مهم شامل حرم تا حرم مشهد، آزادراه مشهد_چناران_قوچان، قطار برقی مشهد-تهران، قطار مشهد-گلبهار و توسعه فرودگاه شهید هاشمینژاد در حال اجراست.
جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی، نیز در این جلسه، گزارشی از آخرین اقدامات و پروژههای این اداره کل ارائه کرد و با اشاره به خدمات رسانی در ایام دهه پایانی صفر، افزود: حدود 8500 دستگاه دربازه زمانی 7 روزه به مشهد وارد شد و اوج کار در بازگشت 6 هزار اتوبوس بوده است که در طی دوره سه تا چهار روز اتفاق میافتد و نیم روز اول، به دلیل حجم فعالیت، سنگین بوده است که خوشبختانه به انجام رسید.
شهامت در ادامه بیان کرد: اکنون وضعیت و کیفیت راههای استان بهبود یافته است. در یک سال گذشته، 831 کیلومتر راههای استان به ارزش 2/7 همت، بهسازی شده که شامل راههای سنگین و سبک میشود. همچنین در حوزه راههای روستایی، با توجه به عقبماندگی هفت شهرستان استان نسبت به متوسط استان و کشوری، 266 کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است که تقریبا رتبه اول کشور در این حوزه خاص مربوط به استان خراسان رضوی بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای، همچنین با اشاره به محورهای ترانزیتی و ورودیهای مشهد تأکید کرد: با حمایتهای انجام شده، چهار خطسازی محور ترانزیتی مشهد-سرخس، به طول 6/2 کیلومتر، آماده و زیر بار ترافیک قرار گرفته است و پیشرفت فیزیکی مابقی محور نیز به زودی به 10 کیلومتر خواهد رسید.
وی در خصوص ایمنی مسیرها گفت: 16 نقطه پرخطر استان در یک سال اخیر رفع خطر شده و پروژههای متعدد مرتبط با ایمنی تردد در حال اجرا و به بهرهبرداری است.
شهامت همچنین از اجرای 80 پروژه به ارزش 77/2 همت (2770 میلیارد تومان) خبر داد که شامل خرید ماشینآلات، مجتمع های بین راهی، ارتقای مراکز فنی راههای روستایی و سایر اقدامات سرمایهگذاری است.
شهامت با اشاره به اهمیت راههای منتهی به مشهد و مسیرهای ترانزیتی افزود: با توجه به ماده 57 قانون توسعه و برنامه هفتم و اهمیت زیارت بارگاه مقدس امام رضا(ع) و تحرکات اقتصادی، تولید و صادرات و ترانزیت پایانه های مرزی، تمامی اقدامات ما در حوزه شهرسازی و حمل و نقل استان با تمرکز بر توسعه محورهای منتهی به مشهد و مرزها انجام شده است و امیدواریم که تحول ویژهای در این زمینه بشود.
در بخشی از این جلسه، محمدحسین روشنک، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: ما در بخش خصوصی، اعتدال را که دولت در حال پیگیری آن است، قدر میدانیم و همینطور وفاقی که دولت دنبال میکند. با این حال، پرسش جدی ما این است که چرا برخی پروژههای مهم ملی و استانی، همچنان بلاتکلیف ماندهاند.
وی با اشاره به طرح قطار برقی مشهد ـ تهران، گفت: این پروژه از گذشته مطرح بوده اما چرا تاکنون پیگیری نشده است، همچنین در کشور حدود پنج تا هفت هزار کیلومتر آزادراه وجود دارد، اما سهم خراسان رضوی با اینکه یکهفتم کشور است و سالانه میزبان 30 میلیون زائر میباشد، تنها 35 کیلومتر آزادراه است.
وی با اشاره به وضعیت پیرامون حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: چندین سال است که این محدوده بلاتکلیف مانده و حداقل 400 تا 500 همت سرمایهگذاری در این منطقه تعیین تکلیف نشده است. از دولت و مدیریت عالی استان تقاضا دارم که هرچه سریعتر برای تعیین تکلیف این سرمایهها اقدام شود.
محمدرضا محسنی ثانی، نماینده مردم جغتای، جوین، خوشاب، داورزن، سبزوار و ششتمد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، با اشاره به اهمیت پروژههای حمل و نقلی معطل مانده در استان، گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم استان و مشهد، بهرهبرداری از قطار سریعالسیر است که پیشتر نیز در حضور وزرای سابق مطرح شده بود اما اتفاق ویژه ای رقم نخورد.
وی در ادامه افزود: با تلاشهای معاونین توانمند و مدیریت فعلی وزارت راه، امیدواریم در این دوره خدمتی، اقدامات عملیاتی لازم انجام شود تا این مطالبه مهم مردم محقق گردد.
محسنی همچنین بیان کرد: پیشنهاد میشود در سفر پیشروی ریاست جمهور به چین اگر شما هم در مقام وزارت راه و شهرسازی همراه ایشان بودید، انتظار داریم پروژههای مرتبط با قطار سریعالسیر و آزادراه حرم تا حرم استان خراسان رضوی نیز با طرف چینی رایزنی شود.
وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه ها، میتواند با همکاری و سرمایهگذاری طرفهای خارجی به مرحله اجرایی برسد و مشکلات پیشین زائران و مسافران برطرف شود. این اقدامات ضمن تحقق تعهدات قبلی، میتواند خدمات بهتر و ایمنتری به زائران ارائه کند و مورد رضایت مردم و مسئولان قرار گیرد.
عثمان سالاری، نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالحآباد در مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه، با اشاره به شکلگیری دولت آقای پزشکیان گفت: این دولت با راهبرد وفاق شکل گرفت و افتخار آن، ولایتمداری و حقخواهی بوده و میباشد. تأکید مقام معظم رهبری نیز بر لزوم وحدت و انسجام ملی به عنوان سیاست اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است، زیرا امنیت پایدار کشور در گرو تحقق وحدت و ثبات ملی است.
وی افزود: با وجود قرار گرفتن کشور در برهه حساس و مواجهه با جنگ ترکیبی و چندوجهی دشمن، خوشبختانه با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تهدیدها خنثی شده است. با این حال، دشمن همواره در تلاش برای ایجاد انشقاق و فعال کردن گسلهای قومی و مذهبی، به ویژه در مناطق تلفیقی، بوده است.
سالاری بیان کرد: به همین منظور، انتظار داریم در آستانه هفته وحدت، انتصابات با عنایت ویژه به وحدت عملی و استفاده از افراد ولایتمدار و تقریبی انجام شود.
نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالحآباد در مجلس شورای اسلامی، همچنین بر اهمیت توسعه خطوط ریلی استان تأکید کرد و گفت: علاوه بر خط ریلی تهران-مشهد، خط ریلی مشهد-دوغارون نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. دوغارون با سابقه گمرک 106 ساله ای که دارد، اگر به آن توجه ویژه تری شود، میتواند به عنوان نگین توسعه استان و شاهراه تجارت ایران با افغانستان و کشورهای آسیای میانه نقشآفرینی کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیتهای مالی دولت، باید اجرای این پروژه ریلی جدی گرفته شود تا ثمرات اقتصادی آن به استان و کشور برسد.
علی آذری، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه، گفت: یکی از ظرفیتهای مهم استان، مجمع نمایندگان خراسان رضوی است که تصمیمات آن در سطح ملی اثرگذار بوده و همواره دغدغه اصلی آن رفاه مردم و پیشرفت کشور است. با توجه به جایگاه مشهد بهعنوان پایتخت معنوی ایران و میزبانی سالانه میلیونها زائر، انتظار میرود تصمیمات کلان با نگاه ویژه به این استان دنبال شود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای عمرانی استان افزود: پروژههایی همچون آزادراه حرم تا حرم، راهآهن مشهد – چناران و قطار برقی از مطالبات اصلی مردم است که باید در چارچوب برنامه هفتم توسعه و با تشکیل شورای راهبردی مشترک میان نمایندگان، استانداری و وزارت راه پیگیری شود.
آذری همچنین در ادامه بیان کرد: پیشنهاد ما این است که بخشی از اختیارات وزارت راه به استاندار واگذار شود تا روند توسعه استان شتاب گیرد؛ مجلس نیز از این رویکرد حمایت خواهد کرد.
گفتنی است؛ در ادامه این جلسه و به صورت وبیناری، فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی دستور دو اقدام در شهرستان فریمان را صادر کرد. نخست، کلید یازدهمین واحد مسکونی از مجموع 3311 واحد نهضت ملی مسکن به یکی از خانوادههای واجد شرایط تحویل شد.
همچنین با دستور وزیر راه و شهرسازی یکی از زمین های طرح حمایت از جوانی جمعیت، به یک خانواده واجد شرایط در شهرستان فریمان، تحویل داده کرد.