پیام خراسان - ورزش 3 /لیورپول دیگر نماد طبقه کارگر نیست. نیم میلیارد یورو هزینه در یک تابستان نشان میدهد که آنفیلد هم تسلیم قدرت پول شده است.
باشگاه لیورپول که روزگاری نماد ریشههای کارگری و سادهزیستی در منطقه بندری مرسیساید بود، امروز با هزینهای نزدیک به نیم میلیارد یورویی تنها در یک پنجره نقلوانتقالاتی، بیش از هر زمان دیگری زیر ذرهبین قرار گرفته است. بحث فقط پول نیست؛ مسئله، تغییر چهره و هویت باشگاهی است که زمانی علیه سرمایهداران میایستاد، اما حالا خود یکی از بازیگران بزرگ بازار شده است.
نماد این ریشههای اصیل شاید همان ویدئوی مشهور سال 2018 باشد. ویدیویی که در آن ریچی شی، کمدین اهل کورک و یکی از طرفداران دوآتشه لیورپول، را با موهای ژولیده و نشسته روی زمین روی یک تشک ساده میبینیم که با صدای بلند میخواند Salah do do do do, ohhh Mané Mané . ویدیوی او در عرض چند روز میلیونها بار دیده شد و به یک پدیده تبدیل شد. شی حتی بعدها روی صحنه جشن قهرمانی لیورپول رفت و رابطه نزدیکی هم با یورگن کلوپ پیدا کرد.

او روزی در یک مصاحبه از کلوپ پرسید: "پول فروش کوتینیو را خرج بازیکن جدید میکنید یا در بیتکوین سرمایهگذاری میکنید؟" این مسلما شوخی بود، اما پیامش روشن بود: پول، حتی در آنفیلد به جزئی جدانشدنی از فوتبال تبدیل شده است.
بازار

کلوپ خودش بارها گفته بود: " alt="پیام خراسان" width="100%" />
و جالب اینکه خود کلوپ هم سرانجام راهی متفاوت رفت. مربیای که در ماینتس و دورتموند به عنوان چهرهای ضدسرمایهداری و محبوب طبقه کارگر شناخته میشد، امروز به عنوان رئیس فوتبال جهانی ردبول در موقعیتی کاملاً متفاوت قرار دارد؛ با دستمزدی هنگفت و جایگاهی که دیگر با آن تصویر ساده و کاریزماتیک گذشته فرسنگها فاصله گرفته است.
لیورپول دیگر فقط تیم کارگران نیست؛ تیمی است که با هزینه کردن ارقامی نجومی در بازار، خود را همردیف غولهای سرمایهدار فوتبال دنیا کرده است. اما شاید همین تضاد، جذابترین روایت روزهای جدید مرسیساید باشد.