پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی بر ضرورت نقشآفرینی دانشگاهها در حل مسائل استان تأکید کرد و گفت: دانشگاهها باید علاوه بر مأموریت علمی و آموزشی، بهعنوان مرکز تولید ایده، بازوی مشورتی و کانون تحول در حوزههای مختلف عمل کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در جلسه شورای مشورتی رؤسای دانشگاههای استان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: امیدوارم با وجود مشکلات و چالشها، سالی پر از موفقیت و تلاش پیش روی همه باشد. مطمئنم که با همت و پشتکار شما میتوانیم از فرصتهای موجود بیشترین بهره را ببریم.
وی در ادامه افزود: وزارت علوم با ابلاغ رسمی، دانشگاه فردوسی مشهد را بهعنوان نماینده عالی این وزارتخانه در استان معرفی کرده است و این دانشگاه به نوعی معین استان در حوزه علمی محسوب میشود. با این ظرفیت، میتوانیم تصمیمات مشترک و مؤثری برای دانشگاهها بگیریم.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: واقعیت این است که دانشگاهها در حوزه مالی، پشتیبانی و منابع انسانی با چالشهای جدی روبهرو هستند. البته این مشکلات در تمام دستگاههای اجرایی وجود دارد، ولی وضعیت دانشگاهها خاصتر است. بهویژه دانشگاه علوم پزشکی که علاوه بر آموزش، مأموریت گسترده خدمات بهداشتی و درمانی را نیز بر عهده دارد و این ترکیب، شرایط آن را ویژهتر کرده است.
وی با تأکید بر اینکه استادان و نخبگان دانشگاهها نقطه اتکای اصلی ما هستند، تصریح کرد: باید ظرفیتهای علمی و ایدههای دانشجویان و اساتید دانشگاه ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد؛ متأسفانه گاهی این ظرفیتها نادیده گرفته میشود و انگیزهها کاهش مییابد، اما با ایجاد فضای پرنشاط، علمی و آگاهیبخش میتوان دانشگاهی پویا و اثرگذار داشت.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهادی را مطرح کرد و اظهار داشت: من پیشنهاد میکنم در حوزه دانشگاه فردوسی و دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و همچنین دانشگاه علوم پزشکی، دو دبیرخانه مستقل ایجاد شود تا موضوعات تخصصی با دستور جلسه مشخص در کمیتههای کارشناسی بررسی و تصمیمگیری شود.
مظفری همچنین افزود: این دبیرخانهها باید جلسات مستمر داشته باشند و حتی بازدیدهای میدانی از دانشگاهها در دستور کار قرار گیرد و در واقع حضور در دانشگاه و آشنایی مستقیم با امکانات و کمبودها میتواند به همافزایی میان مجموعهها کمک کند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به ایجاد فضای گفتگو در زمینه مسائل دانشگاهی استان، گفت: تجربه استان در بهبود فضای کسبوکار نشان داده است که نشستهای تخصصی و گفتوگوهای مستمر میتواند تحولات بزرگی ایجاد کند.
وی ادامه داد: خراسان رضوی با همین رویکرد از رتبه 22 فضای کسبوکار کشور به رتبه اول رسید، پس باید همین مدل را در تعامل با دانشگاهها نیز اجرا کنیم.
مظفری با اشاره به اهمیت ارتباطات میان دانشگاه و جامعه نیز بیان کرد: دانشگاهها باید نیازهای واقعی استان را شناسایی کنند و رشتههای متناسب با این نیازها را توسعه دهند، همچنین پارکهای علم و فناوری، شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها باید جدی گرفته شوند؛ امروز عرصه تحولات علمی و فناوری، محور پیشرفت کشور است و دانشگاهها در این زمینه باید نقش فعالتری ایفا کنند.
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: ارتباط با نخبگان، خیرین، دانشمندان و حتی استادان بازنشسته نیز باید تقویت شود چراکه تجربه و دانش این افراد سرمایه ارزشمندی برای استان است.
وی پیشنهاد کرد: در برخی شهرستانها میتوان گروههای مشورتی متشکل از نخبگان و افراد باتجربه تشکیل داد تا مسائل محلی با کمک دانشگاهها حل شود.
مظفری اضافه کرد: باور ما این است که دانشگاهها مرکز اصلی تحولات هستند، حتی اختصاص دفتر کاری برای استاندار در دانشگاه فردوسی نمادی از همین باور است که مجموعه مدیریت استانُ دانشگاه را کانون توسعه میداند؛ این نگاه باید در شهرستانها نیز توسط فرمانداران دنبال شود.
وی افزود: حضور استادان برجسته و شخصیتهای بزرگ علمی و فرهنگی در دانشگاهها میتواند الهامبخش نسل جوان باشد پس باید از افراد اثرگذار در دانشگاه ها دعوت شود تا به دانشجویان انگیزه و تلنگر علمی و اخلاقی بزنند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از نخبگان خراسانی که در سطح ملی و بینالمللی نقشآفرین هستند، علاقهمند به همکاری با استان میباشند پس باید این ارتباط برقرار و حتی تقویت شود.
وی با اشاره به تجربیات شخصی خود در نشست با فعالان اقتصادی نیز، تصریح کرد: گاهی یک جلسه یا مشورت میتواند مسیر جدیدی باز کند. جلسات روزهای یکشنبه که با فعالان اقتصادی استان داریم، از همین دست جلسات و مشورت ها است.
مظفری اظهار کرد: مدیریت استان نباید به سبکهای سنتی محدود شود، بلکه باید تحولگرایانه و مبتنی بر تعامل باشد.
استاندار خراسان رضوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اسناد توسعه شهرستانها و استان باید با محوریت دانشگاهها تدوین شود، نباید منتظر باشیم که دستگاههای اجرایی بهتنهایی این مسئولیت را انجام دهند و دانشگاهها باید در این حوزه پیشنهاد بدهند و در اجرای برنامهها مشارکت کنند.
وی افزود: جلسات مشورتی و دبیرخانههای مشترک نیز باید استمرار داشته باشند. در این جلسات ضمن بررسی مسائل کیفی، میتوان در صورت لزوم موضوعات مهم را به سطح ملی و حتی رئیسجمهور منتقل کرد تا اجرایی شوند.