يکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴
فرهنگی

پایان اطلاع‌رسانی یک‌طرفه در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی / هر معلم و دانش‌آموز یک روایتگر است

پایان اطلاع‌رسانی یک‌طرفه در آموزش‌وپرورش خراسان رضوی / هر معلم و دانش‌آموز یک روایتگر است
پیام خراسان -
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با هدف بازتعریف خط‌مشی‌های کلان ارتباطی و تحول در ساختار اطلاع‌رسانی برگزار شد.
در این نشست، محمد رهنما رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با تأکید بر پایان دوران اطلاع‌رسانی یک‌سویه و انحصاری در دستگاه تعلیم و تربیت، از شکل‌گیری مرحله‌ای نو در ارتباطات سازمانی آموزش‌وپرورش استان خبر داد.
وی با اشاره به تحولات پرشتاب فضای رسانه‌ای و نقش‌آفرینی فزاینده مخاطبان در تولید و انتشار پیام، گفت: «امروز هر گوشی تلفن همراه یک رسانه است، هر دانش‌آموز یک تولیدکننده محتوا و هر ولی یک مخاطب فعال. اگر خود ما روایتگر فعالیت‌ها و دستاوردهای آموزش‌وپرورش نباشیم، دیگران این روایت را شکل خواهند داد و لزوماً به نفع آموزش‌وپرورش نخواهد بود.»
رهنما با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری اطلاع‌رسانی، مرز میان «گزارش اجرایی» و «سیاست‌گذاری راهبردی» را مشخص می‌کند، افزود: «در این شورا تلاش می‌شود تا نگاه روابط‌عمومی از سطح یک بازوی اجرایی به جایگاه یک نهاد تصمیم‌ساز و مغز متفکر در عرصه ارتباطات ارتقا یابد.»
دبیر شورای سیاست‌گذاری اطلاع‌رسانی ضمن تشریح نقش تازه روابط‌عمومی در ساختار مدیریتی، خاطرنشان کرد: «در گذشته روابط‌عمومی بیشتر نقش یک تولیدکننده و توزیع‌کننده محتوا را ایفا می‌کرد، اما امروز مأموریت آن فراتر رفته است؛ روابط‌عمومی باید مشاور راهبردی مدیرکل و معاونین در تعیین خط ارتباطی سازمان باشد؛ بداند چه بگوید، به چه کسی بگوید و چرا بگوید.»
رهنما با تأکید بر اینکه رویکرد جدید روابط‌عمومی بر مشارکت فعال معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها استوار است، اظهار داشت: «هر معلم و دانش‌آموز می‌تواند راوی بخشی از واقعیت آموزش‌وپرورش باشد و این شبکه ارتباطی انسانی، سرمایه اصلی اطلاع‌رسانی شفاف و اثربخش است.»
وی چشم‌انداز شورای سیاست‌گذاری اطلاع‌رسانی را «تبدیل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی به سازمانی پیشرو، شفاف و الگوساز در حوزه ارتباطات» عنوان کرد و افزود: «این شورا سه مأموریت کلیدی را دنبال می‌کند؛ سیاست‌گذاری کلان، راهبری ارتباطات در مدیریت بحران و نظام پایش و ارزیابی مستمر عملکرد اطلاع‌رسانی.»
رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در پایان از پیشنهاد تشکیل پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته پایش، محتوا و تحلیل رسانه»، «کمیته راهبردهای ارتباطات داخلی و بحران»، «کمیته تحول در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی»، «کمیته پشتیبانی» و «کمیته حقوقی» خبر داد و تأکید کرد: این ساختار تخصصی زمینه‌ساز ارتقای کیفیت ارتباطات و تحقق اهداف کلان اطلاع‌رسانی در آموزش‌وپرورش استان خواهد بود.


نظرات شما