چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴
اجتماعی

تأکید بر تبلیغات هوشمندانه و مردمی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

تأکید بر تبلیغات هوشمندانه و مردمی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز
پیام خراسان - جلسه کارگروه تبلیغات هوشمندانه، مشارکت‌های مردمی و امور فرهنگی و اجتماعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذیل کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی با حضور دبیر کمیسیون، جانشین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای کارگروه مربوطه برگزار شد.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - جلسه کارگروه تبلیغات هوشمندانه، مشارکت‌های مردمی و امور فرهنگی و اجتماعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ذیل کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی با حضور دبیر کمیسیون، جانشین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اعضای کارگروه مربوطه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدرضا دبیری دبیر کمیسیون مقابله با قاچاق کالا و ارز استان، با اشاره به اثرات منفی پدیده قاچاق کالا و ارز بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، اظهار کرد: این پدیده شوم زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه رسانه‌های قدرتمند خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند از ابزارهای فرهنگی و هنری برای ترویج مصرف کالاهای خارجی استفاده می‌کنند، افزود: در بسیاری از برنامه‌ها و فیلم‌ها، با بهره‌گیری از ظرفیت سینمای خانگی، ابتذال فرهنگی و تبلیغ کالای خارجی ترویج می‌شود. این رسانه‌ها با استفاده از افکت‌های سینمایی و فناوری هوش مصنوعی، کالاهای خارجی را جذاب جلوه داده و اشتیاق مصرف را در مخاطب ایجاد می‌کنند.
دبیری ادامه داد: امروزه تأکید مداوم بر مصرف‌گرایی و تبلیغ کالاهای خارجی، سلامت عمومی را تهدید کرده است؛ از داروهای شیمیایی و گیاهی تا مواد انرژی‌زا و مکمل‌های غذایی، از تجهیزات پزشکی تا لوازم خانگی و مواد دخانی، همه در معرض قاچاق و تهدید سلامت مردم قرار دارند.
او همچنین به تهدیدات امنیتی ناشی از قاچاق برخی اقلام اشاره کرد و گفت: از انواع شوکرها و افشانه‌ها تا سلاح‌های سرد به‌وفور در بازارها یافت می‌شود و این مسئله سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد.
دبیر کمیسیون در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت مطالبه‌گری اجتماعی و مشارکت مردم گفت: وضع موجود، مورد انتظار جامعه نیست. شیوع مصرف مواد دخانی قاچاق در بین نوجوانان و حتی بانوان به نگرانی جدی تبدیل شده است. چرا جوان ایرانی باید تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های معاند به مصرف مواد دخانی گرایش پیدا کند و در انظار عمومی به آن مباهات ورزد، اما از تبلیغات رسانه‌ای داخلی تأثیر نپذیرد؟
وی با بیان اینکه این شاخص‌ها نشانه ضعف و ناکارآمدی تبلیغات داخلی است، تصریح کرد: ما نتوانسته‌ایم مفهوم نه به دخانیات را به درستی در رسانه‌ها تبیین کنیم تا شاهد قهر مردم با دخانیات باشیم.
دبیری با تأکید بر فرامین مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس‌جمهور در زمینه پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود: پیشران اصلی مبارزه، عملیات روانی مؤثر و تبلیغات هوشمندانه است. همه ارکان حاکمیت، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این مسیر مشارکت فعال داشته باشند.
او اظهار داشت: تا زمانی که در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، موضوع قاچاق کالا و ارز در اولویت‌های آخر برنامه‌ها قرار داشته باشد و رویکرد ما منفعلانه باشد، تغییر محسوسی در وضعیت کنونی رخ نخواهد داد. ما در اینجا گرد هم نیامده‌ایم که به وضع موجود راضی باشیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تحولات ساختاری در ستاد مرکزی و کمیسیون استانی و با حمایت‌های استاندار محترم و معاونین ایشان، فرایندهای این کارگروه بر پایه برنامه‌های هدفمند و بر اساس برآوردهای دقیق و اولویت‌بندی منطقی دنبال خواهد شد.
او افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغی نهادهایی چون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای فرهنگ عمومی، ائمه جمعه و جماعات، گروه‌های مرجع، روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و فعالان رسانه‌ای، تلاش خواهیم کرد تا خروجی این اقدامات به آگاه‌سازی عمومی، تغییر رفتار اجتماعی، نهادینه‌سازی خرید کالای داخلی و ایجاد اکراه در مصرف کالای خارجی منجر شود و در نهایت امنیت اقتصادی پایدار در جامعه تحقق یابد.


نظرات شما