شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴
گفتگو

مازندران به محور لجستیک و تجارت دریایی شمال تبدیل می‌شود

مازندران به محور لجستیک و تجارت دریایی شمال تبدیل می‌شود
پیام خراسان - مدیرعامل سازمان منطقهٔ آزاد مازندران با اشاره به آغاز فعالیت رسمی طی پنج ماه گذشته گفت: این منطقه، به‌عنوان جدیدترین منطقهٔ آزاد کشور و با سه محدودهٔ امیرآباد، نوشهر و میرود، ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز مبادلات تجاری، گردشگری و فناوریِ خزر و اوراسیا را دارد و با حمایت ملی و استانی، فرایند راه‌اندازی آن با موفقیت پیش رفته است.
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مدیرعامل سازمان منطقهٔ آزاد مازندران با اشاره به آغاز فعالیت رسمی طی پنج ماه گذشته گفت: این منطقه، به‌عنوان جدیدترین منطقهٔ آزاد کشور و با سه محدودهٔ امیرآباد، نوشهر و میرود، ظرفیت تبدیل‌شدن به مرکز مبادلات تجاری، گردشگری و فناوریِ خزر و اوراسیا را دارد و با حمایت ملی و استانی، فرایند راه‌اندازی آن با موفقیت پیش رفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقهٔ آزاد مازندران، امین افقی در نشست هم‌اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژهٔ اقتصادی با مدیران عامل مناطق آزاد کشور اظهار کرد: منطقهٔ آزاد مازندران به‌عنوان جدیدترین منطقهٔ آزاد کشور، طی پنج ماه گذشته با استقرار هیئت‌مدیره آغاز به کار کرده است. محدوده‌های منفصل منطقه شامل بندر امیرآباد، بندر نوشهر و منطقهٔ ساحلی میرود است که هرکدام نقش ویژه‌ای در توسعهٔ دریامحور استان دارند.
وی با اشاره به جایگاه این منطقه در تجارت دریایی کشور افزود: بیش از 70 درصد مبادلات دریایی ایران در دریای خزر از دو بندر واقع در محدودهٔ منطقهٔ آزاد مازندران انجام می‌شود؛ امری که بیانگر اهمیت راهبردی این منطقه در اقتصاد دریاست. در بندر امیرآباد، برنامه‌ریزی برای توسعهٔ بنادر نسل سوم ـ مشابه بنادر پیشرفتهٔ دنیا ـ در دستور کار قرار گرفته تا فرایند واردات مواد اولیه، پردازش کالا و صادرات مجدد به‌صورت چرخه‌ای کامل انجام شود.
افقی هدف اصلی از ایجاد منطقهٔ آزاد مازندران را توسعهٔ مبادلات تجاری با کشورهای حوزهٔ خزر و اوراسیا دانست و گفت: در چهار ماه گذشته، روند راه‌اندازی منطقه با حمایت دبیرخانه و همراهی دستگاه‌های استانی به‌خوبی پیش رفته است. ساختارهای اداری، مالی و بودجه‌ای مستقر شده و فرایند ثبت شرکت‌ها به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.
وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما ثبت 50 شرکت در سال جاری بود، اما تاکنون بیش از 420 درخواست ثبت شرکت در منطقهٔ آزاد مازندران ثبت شده است؛ آماری که نشان‌دهندهٔ استقبال گستردهٔ سرمایه‌گذاران از بستر مناسب سرمایه‌گذاری در این منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقهٔ آزاد مازندران گفت: در حوزهٔ گمرک نیز با همکاری آقای دکتر عسگری، روز گذشته موفق شدیم دسترسی به سامانهٔ EPL گمرک را به‌عنوان سازمان همجوار دریافت کنیم تا بتوانیم تبصرهٔ 2 رویه‌های مناطق آزاد را در دو بندر مستقر منطقه اجرایی کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در محدوده‌های مختلف منطقه اظهار کرد: در محدودهٔ چپک‌رود و میرود، فازهای تجارت، گردشگری و فناوری تعریف شده و در بندر نوشهر نیز حلقهٔ مفقودهٔ گردشگری دریایی در دریای خزر مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است. تلاش ما این است که این سه محدودهٔ منفصل را در قالب مثلث توسعهٔ اقتصادی و گردشگری به‌هم پیوند دهیم.
افقی تصریح کرد: طرح جامع منطقهٔ آزاد مازندران در چهار ماه اخیر تصویب شده و هفتهٔ آینده فراخوان انتخاب مشاور طرح جامع در سامانهٔ ستاد منتشر می‌شود. همچنین با پیگیری‌های صورت‌گرفته، ادارهٔ ثبت استان موظف شده اسناد اراضی دولتی را به نام سازمان منطقهٔ آزاد مازندران منتقل کند تا چالش مالکیت زمین برطرف شود.
وی مهم‌ترین محورهای توسعهٔ منطقه را لجستیک‌محور بودن، استقرار صنایع دانش‌بنیان و صادرات‌محور عنوان کرد و گفت: با بهره‌گیری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در بنادر امیرآباد و نوشهر، به‌ویژه در بندر امیرآباد به‌عنوان بندر نسل سوم، می‌توانیم به قطب دادوستد کالا در خزر تبدیل شویم.
افقی افزود: در حوزهٔ گردشگری نیز منطقهٔ آزاد مازندران از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است. با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و افزایش ضریب ماندگاری گردشگران، می‌توانیم تحولی اساسی در پیوند صنعت، تجارت، گردشگری و فناوری رقم بزنیم و از مزیت‌های قانونی مناطق آزاد برای توسعهٔ پایدار بهره ببریم.
وی دربارهٔ دیپلماسی اقتصادی و نقش مازندران در کریدورهای بین‌المللی گفت: در حوزهٔ حمل‌ونقل بین‌المللی، توافق‌های خوبی حاصل شده است. ما توانستیم در سال جاری 15 هزار کانتینر 40 فوت از مسیر چین، قزاقستان و بندر کاسپین وارد کنیم؛ مسیری که علاوه بر ارزش اقتصادی، از نظر پدافندی و امنیتی نیز برای کشور اهمیت بالایی دارد.
افقی خاطرنشان کرد: با توجه به درآمد ارزی حدود 130 تا 150 دلار در هر تُن ترانزیت، فعال‌سازی کریدورهای شمالی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. اگر بتوانیم زمان و هزینهٔ ترانزیت را کاهش دهیم، مسیر ایران با امنیت و موقعیت ژئوپلیتیکی خود، بهترین گزینه برای حمل‌ونقل بین‌المللی خواهد بود.
وی در پایان تأکید کرد: یکی از برنامه‌های ویژهٔ ما، ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشترک در حوزهٔ خزر است؛ موضوعی که نقش تعیین‌کننده‌ای در فعال‌سازی کریدورها و افزایش مبادلات دریایی ایران در شمال کشورخواهد داشت.


نظرات شما