پیام خراسان - شهرآرا آنلاین / مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: تنها هفت کیلومتر از مسیر بلند حفاری در خط 3 متروی مشهد باقی مانده است.
اینکه مشهد تنها شهری است که همزمان در سه جبهه و سه خط قطار شهری آن مشغول تلاش و کار است، ادعایی گزاف نیست و تجربه دو سال اخیر برای اتمام و افتتاح دسترسی دوم ایستگاه الندشت (خط 2)، اتمام ایستگاه شهید فکوری (خط 2)، تداوم و اتمام عملیات عمرانی فازیک از خط 3 و همچنین تداوم حفاری خط 4 مترو مشهد نشاندهنده همزمانی این فعالیت است.
اکنون و با آغاز عملیات اجرایی بخشی از فاز 2 خط 3 مترو مشهد، پرسشها درباره چگونگی ادامه عملیات عمرانی این فاز، اتمام حفاری خط 3 و دیگر خطوط و همچنین هزینههای پیش رو، باعث شد مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اعلام کند که از مجموع 28.5 کیلومتر خط3 قطار شهری مشهد، بخش اعظم کار به سرانجام رسیده است.
بازار ![]()
7 کیلومتر تا پایان حفاری خط 3
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه تنها هفت کیلومتر از مسیر بلند حفاری در خط 3 متروی مشهد باقی مانده است، اظهار کرد: حفاری بنا به شرایط پروژه اعم از بودجه، تعداد سگمنتهای تولیدشده و نوع خاک، روزانه بین سه تا 6 متر انجام میشود.
هر کیلومتر حفاری 400 میلیارد تومان
اما هزینههای کلان و نقلقولهای متفاوت درباره برآورد هزینه حفاری هرکیلومتر از مترو باعث شد این مسئله را از مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد جویا شویم و کیامرز در اینباره بیان کرد: اکنون با در نظر گرفتن همه هزینهها، حفاری هر کیلومتر تونل مترو رقمی معادل 400 میلیارد تومان است.
از آنجا که دستگاه تیبیام همزمان ضمن حفاری در زیر زمین، بخش مهمی از زیرساخت تونل مترو را با نصب سگمنت کامل میکند، این پرسش نیز مطرح است که سگمنتگذاری در تونلهای در حال حفاری به چه میزان صورت گرفته است؟ پرسشی که کیامرز در پاسخ به آن گفت: از ابتدای سال تاکنون 1100 رینگ سگمنت تولید و نصب شده است. رسیدن به انتهای عملیات حفاری و سپس شنیدن اخبار ساخت و تکمیل ایستگاهها، همیشه از بخشهای جذاب اطلاعرسانی در ساخت یک خط مترو بوده است.
بر این اساس، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه همه تلاش این مجموعه، مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد این است که هر چه زودتر ایستگاهها و خطوط بیشتری را زیر بار ترافیک و جابهجایی مسافر ببرند، تصریح کرد: حفاری همه خطوط متر تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید و در این مسیر امیدواریم بودجه و اعتبار مناسب باعث شود خوشقول بمانیم.