جمعه ۲۸ آذر ۱۴۰۴
اجتماعی

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور:

روابط عمومی‌ها، خط مقدم صیانت از سرمایه اجتماعی و امنیت روانی جامعه

روابط عمومی‌ها، خط مقدم صیانت از سرمایه اجتماعی و امنیت روانی جامعه
پیام خراسان -
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حمید خواجه‌نژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در این نشست، با اشاره به جایگاه ویژه استان‌ها در تصویرسازی از کشور، تصریح کرد: واقعیت این است که تصویر ایران در افکار عمومی، از دل استان‌ها ساخته می‌شود و نگاه وزارت کشور نیز معطوف به تقویت تعامل با استان‌ها و حمایت از نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها در این عرصه است.
وی در ادامه این نشست، محورهای اساسی مأموریت روابط عمومی‌ها را تشریح کرد و گفت: احیای جایگاه در استانداری‌ها، نقش محوری در صیانت از سرمایه اجتماعی، اهمیت نقش رسانه‌ای در انتخابات‌ها، حفظ و تقویت امنیت روانی جامعه، مدیریت حرفه‌ای اطلاع‌رسانی در بحران‌ها، مسئولیت اخلاقی در فضای مجازی، ضرورت هم‌افزایی و شبکه‌سازی و نگاه آینده‌محور در روابط عمومی‌ها، هشت محور اساسی مأموریت روابط عمومی‌هاست.
مشاور وزیر کشور همچنین در ادامه با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای اصلاح ساختار، از پیگیری احیای جایگاه اداره‌کل عمومی استانداری‌ها خبر داد و گفت: این پیشنهاد از سوی وزارت کشور به سازمان اداری و استخدامی ارسال شده و امید می‌رود با نگاهی هوشمند و پویا، روابط عمومی‌ها به عنوان یک بخش کلیدی در نظام حکمرانی تقویت شوند.
خواجه‌نژاد خاطرنشان کرد: نگاه وزارت کشور به روابط عمومی‌ها تشریفاتی نیست و این حوزه بخشی از نظام حکمرانی و بازوی مشورتی و تصمیم‌ساز مدیران محسوب می‌شود؛ نقشی که در نهایت باید مبتنی بر اصول جهاد تبیین و امیدآفرینی در راستای خدمت به مردم، اشاعه صداقت و تحقق عدالت قرار گیرد.
وی در پایان با اشاره به آغاز فرایند انتخابات شورای اسلامی شهرها اظهار داشت: انتخابات پدیده‌ای هم‌زمان اجتماعی و رسانه‌ای است و روابط عمومی‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی صحیح، افزایش مشارکت و اصلاح تصویر نادرست از شوراها در افکار عمومی دارند.
سرپرست اداره کل روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به تجربه‌های اخیر استان گفت: در برخی پروژه‌ها، ابتدا باید ارتباط با ذی‌نفعان و رسانه‌ها برقرار، پیام‌سازی و تحلیل راهبردی انجام شود تا اقدام نهایی مؤثر باشد. این همان کار ویژه معنادار روابط عمومی است؛ در غیر این صورت، حتی منابع مالی قابل توجه در پروژه‌ها نیز ممکن است بلااستفاده باقی بماند.
گرایلی با بیان اینکه شبکه‌سازی ارتباطی میان دستگاه‌های اجرایی و بدنه اجتماعی ضرورت دارد، تصریح کرد: ما باید ساختار و سازمان ارتباطی استان را شبکه‌سازی کنیم تا مأموریت‌ها بین بخشی به‌صورت مؤثر پیش برود. این شبکه باید هم در فضای فیزیکی و هم در بسترهای رسانه‌ای شکل گیرد تا خدمات دولت به درستی منتقل شود.
سرپرست اداره کل روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی همچنین ادامه داد: پس ایجاد زبان گفت‌وگوی مؤثر با جامعه، تحلیل پیام‌ها و استراتژی مناسب، ابزارهای ضروری برای ارتقای ارتباطات سازمانی است و این وظیفه اصلی روابط عمومی‌هاست.
وی با تأکید بر اهمیت زبان گفت‌وگوی مؤثر با جامعه، خاطرنشان کرد: ما نیازمند ایجاد یک شبکه منسجم روابط عمومی در درون سازمان‌ها و میان دستگاه‌های اجرایی هستیم تا مأموریت‌ها به‌صورت بین‌بخشی و هماهنگ پیش برود و مسائل مشترک استان، از جمله بحران آب، به شکل مؤثر مدیریت شود.
گرایلی، با اعلام آمادگی خراسان رضوی برای اجرای یک مدل پایلوت در حوزه زیست‌بوم ارتباطی و رسانه‌ای استان تصریح کرد: این مدل با مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق طراحی شده و امیدواریم با حمایت شورای اطلاع‌رسانی دولت و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، پس از اجرا و موفقیت، به‌عنوان الگویی ملی مورد استفاده قرار گیرد.
در این نشست، برخی از روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان با طرح دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود، به بحث و گفت‌وگو درباره موضوعات مطرح‌شده پرداختند.
سند زیست‌بوم روابط عمومی‌ها» نیز در این جلسه تبیین و تشریح شد.


نظرات شما