پیام خراسان - ورزش 3 /برآوردهای باشگاه نشان میدهد که رئال مادرید در این فصل قصد دارد از مرز ۴۰۰ میلیون یورو درآمد از ورزشگاه برنابئو عبور کند. تنها «تور برنابئو» بهتنهایی سقف ۵۰ میلیون یورو را شکسته است.
رئال مادرید پیشبینی میکند که از برنابئو بیش از ۴۰۰ میلیون یورو درآمد کسب کند؛ عبور از این مرز و زدن ضربهای محکم روی میز، چالش بزرگ این فصل باشگاه است. و همهچیز بسیار، بسیار خوب پیش میرود. تور بازدید، رویدادها، رستورانها و کنسرتها (که انتظار میرود بهزودی بازگردند). اینها گامهایی هستند که موفقیت در آینده را تضمین میکند. آیندهای که در چامارتین متمرکز شده؛ در مجموعهای که حالا فقط برنابئو نام دارد و بسیار فراتر از یک ورزشگاه فوتبال است.
باشگاه برای این فصل درآمدی ۱٫۲۴۸ میلیارد یورویی پیشبینی کرده که نسبت به فصل گذشته (۱٫۱۸۵ میلیارد یورو) ۵ درصد رشد نشان میدهد. بزرگترین بخش این برآورد مربوط به بازاریابی است: حدود ۵۳۹٫۹ میلیون یورو (ورود غولهایی مثل HP تزریق مالی عظیمی به خزانه باشگاه بوده است). پس از آن، استفاده از برنابئو قرار دارد که درآمدش به ۴۰۲٫۵ میلیون یورو خواهد رسید؛ رقمی نجومی. این دو بخش روی هم بیش از ۷۵ درصد کل درآمد باشگاه را تشکیل میدهند.

بازار

اگر فقط به بخش دوم نگاه کنیم، ابعاد مختلفی دارد. فصل گذشته، تنها از کسبوکارهای مستقر در خود مجموعه، یعنی بدون احتساب بلیت مسابقات و فضاهای ویآیپی مرتبط با بازیها، باشگاه ۷۹٫۱ میلیون یورو درآمد داشت: تور (۵۲٫۶ میلیون یورو)، رویدادها و کنسرتها (۱۵٫۴ میلیون یورو) و رستورانها (۱۰٫۳ میلیون یورو). ارقامی فوقالعاده، آن هم در حالی که ورزشگاه هنوز ۱۰۰ درصد آماده و فعال نبود.
بالاتر از موزه پرادو
در واقع، برخی از این بخشها هنوز بهطور کامل فعال نشدهاند. مانند تور بازدید: باشگاه برآورد میکند که درآمد آن در این فصل ۳۱ درصد افزایش یابد و با فاصلهای زیاد از مرز ۵۰ میلیون یورو عبور کند. برای مقایسه، موزه پرادو در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۲۷ میلیون یورو درآمد داشت. تور برنابئو یک معدن طلاست که نوید میدهد حتی پرسودتر هم بشود.

در کنار آن، فضاهای خوراک و رستورانها مانند «برنابئو مارکت» قرار دارند. یک مجموعه رستورانی که به موفقیتی مطلق تبدیل شدهاند. هنوز جواهر برنابئو یعنی اسکایبار افتتاح نشده، اما با این حال تأثیر آنها بر درآمدها کاملاً محسوس است؛ بهویژه با گسترش فضاهای ویآیپی و اضافه شدن میزبانی رویدادهای بینالمللی.
باشگاه همچنان روی عایقسازی صوتی ورزشگاه کار میکند تا کنسرتها بهزودی دوباره برگزار شوند. همزمان، پروژه «برنابئوی بینهایت» نیز پیش میرود؛ همکاری جاهطلبانهای در حوزه فناوری پیشرفته با اپل که نوید گشودن بُعدی دیگر را میدهد: یعنی امکان دیدن ورزشگاه و تجربه رئال مادرید با عینکهای واقعیت مجازی نسل جدید. فلورنتینو پرز پیشتر گفته بود:«این مثل باز کردن درهای ورزشگاه به روی تمام جهان است.»
اینها گامهای بعدی ورزشگاهی هستند که یک معدن طلاست؛ ورزشگاهی که بهدنبال عبور از مرز ۴۰۰ میلیون یورو درآمد است و آینده را تضمین میکند.