پیام خراسان - استاندار خراسان رضوی در نشست با معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، با اشاره به محدودیتهای مالی و فشارهای اقتصادی، تأکید کرد: مدرسهسازی و تکمیل پروژههای آموزشی در صدر اولویتهای استان قرار دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، در نشست غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی با حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، روند اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی در خراسان رضوی، آخرین وضعیت پروژههای مدرسهسازی، چالشهای تأمین مالی و راهبردهای تکمیل طرحها تا مهر ۱۴۰۵ بررسی شد.
غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، در این نشست با اشاره به شرایط عمومی اقتصاد کشور و فشارهای ناشی از محدودیتهای مالی، گفت: با وجود محدودیت های مالی در شرایط فعلی و وجود همه تنگناها، آموزش و پرورش و تکمیل پروژههای مدرسهسازی در اولویت نخست استان قرار دارد و همه ظرفیت های استان پای کار نهضت توسعه عدالت آموزشی است.
وی در ادامه سخنانش، با اشاره به ظرفیت گسترده بنگاههای اقتصادی و صنایع فعال در استان و مسئله مسئولیت اجتماعی، پیشنهاد داد: برای اثربخشی بیشتر مسئولیت اجتماعی، لازم است مشارکت صنایع و شرکتهای بزرگ در قالب یک برنامه منسجم و هدفمند ساماندهی شود تا سهم هر مجموعه در توسعه فضاهای آموزشی بهصورت شفاف مشخص و اجرای تعهدات نیز قابل پیگیری باشد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی از ظرفیت قابل توجه صنایع، شرکتهای دولتی و خصوصی برخوردار است و مشارکت منسجم این بخش میتواند شتاب اجرای پروژههای آموزشی را بهطور محسوسی افزایش دهد.
مظفری در ادامه با ارائه یک پیشنهاد عملی برای مشارکت صنایع در مدرسهسازی نیز تاکید کرد: میتوانیم نشستهای ویژهای با شرکتهای بزرگ استان برگزار کنیم و از آنها بخواهیم سهم خود در ساخت مدارس را مشخص کنند؛ حتی این امکان وجود دارد که در قالب یک کنسرسیوم، مشابه تجربه موفق کنسرسیوم ورزشی که هفت شرکت فولادی در آن مشارکت داشتند، اقدام کنیم و به هر میزانی که خودشان تمایل دارند در پروژههای مدرسهسازی پای کار باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان میزان نیاز استان به توسعه فضاهای آموزشی عنوان کرد: در گام اول نهضت توسعه فضاهای آموزشی و بر اساس تعهدات موجود و پروژههای در دست اجرا، حدود ۱۲۳۵ کلاس درس دیگر باید طی این برنامه در استان خراسان رضوی ساخته شود تا اهداف گام اول نهضت مدرسهسازی در این استان، محقق شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به اهمیت توجه ویژه به مناطق حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد از مجموع هشت استان کشور بیشتر است و خود شهر مشهد از نظر جمعیتی از ۲۵ استان کشور پیشی گرفته است؛ بنابراین نیازها و مطالبات آموزشی این مناطق بسیار بالاتر از میانگین است و نباید بر اساس شاخصهای معمولی سنجیده شود.
مظفری با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات متناسب نیز تصریح کرد: برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت خدمات در حاشیه شهر، لازم است در حوزه اجرایی و مدرسهسازی، نسبت تخصیص منابع بهگونهای باشد که پاسخگوی جمعیت و تراکم واقعی مناطق باشد؛ میانگینهای کشوری به تنهایی معیار مناسبی برای برنامهریزی نیستند.
وی در بخش دیگر نشست، با استقبال از طرحهای نوآورانه در حوزه آموزش عنوان کرد: گام بعدی و مهم پس از مدرسهسازی، کیفیتبخشی به آموزش است و بدون توجه به این موضوع، مدرسهسازی نمیتواند به هدف واقعی خود دست یابد.
استاندار خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: هر طرح جدیدی که به ارتقای سبک آموزشی و بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری در استان کمک کند، مورد حمایت و تشویق ما خواهد بود.