پیام خراسان

آخرين مطالب

دانشگاه کلرادو:

آیا می خواهید از مغز خود مراقبت کنید؟ قدم بزنید! علمي

آیا می خواهید از مغز خود مراقبت کنید؟ قدم بزنید!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شرکت‌ کنندگانی که شش ماه پیاده‌ روی سریع و منظم را به پایان رساندند در مقایسه با افرادی که تمرینات کششی و تعادلی را برای مدت زمان مشابه انجام می‌ دادند...

بر اساس مطالعات جدید، شش ماه پیاده روی تند و البته به صورت منظم سبب ارتقا سلامت دستگاه قلبی عروقی، بهبود ماده سفید مغز و همچنین حافظه می شود.
از حدود 30 سالگی بدن هر یک از ما به طور طبیعی شروع به از دست دادن توده عضلانی و تراکم استخوانی خود می کند. با فرا رسیدن 40 سالگی نیز مغز در هر بازه 10 ساله حدودا 5 درصد حجم خود را از دست می دهد. برخی تحقیقات نشان داده اند که حافظه کاری ما یعنی توانایی نگه داری اطلاعات مانند رمز عبور یا نام خیابان، طی سی سالگی به تدریج آماده کاهش می شود. تمام این یافته ها از طریق BrainFacts.org قابل دسترسی هستند.
پژوهشی جدید از دانشگاه ایالتی کلرادو نشان می دهد که ممکن است بتوانیم روند پیری را حداقل در مورد مغز به تاخیر انداخته و از آن دوری کنیم. بر اساس این مطالعه که در مجله نوروایمیج منتشر شده، شرکت‌ کنندگانی که شش ماه پیاده‌ روی سریع و منظم را به پایان رساندند در مقایسه با افرادی که تمرینات کششی و تعادلی را برای مدت زمان مشابه انجام می‌ دادند، آمادگی قلبی عروقی بیشتری داشتند و بهبود در ماده سفید مغز و حافظه را به میزان بالاتری تجربه کردند.
آیا پیاده روی سریع می تواند به پیشگیری از زوال عقل یا از دست دادن حافظه کمک کند؟
هرچند این مطالعه اولین پژوهشی نیست که نشان می دهد فعالیت بدنی زوال شناختی را کاهش می دهد و حتی باعث ایجاد تغییرات مثبت در مغز می شود (که پلاستیسیته یا انعطاف پذیری عصبی نام دارد)، اکثر این مطالعات بر اساس مطالعه مروری که در دسامبر 2020 در مجله پلاستیسیته عصبی منتشر شد، ماده خاکستری را بررسی کرده اند. ماده خاکستری لایه بیرونی مغز را تشکیل می دهد و دارای تراکم بالایی از نورون ها است.
به گزارش وبگاه مدلاین پلاس در تحقیق جدید مورد بحث، محققان روی بخش کمتر مطالعه شده مغز به نام ماده سفید متمرکز شده اند که در بافت های عمیق تر یافت می شود و حاوی رشته های عصبی است که امتداد نورون ها به شمار می روند. هر دو ماده سفید و خاکستری برای عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند. برای مثال اگر بخواهیم این دو را به الکتریسیته تعمیم بدهیم، لامپ ماده خاکستری است و تمام سیم کشی های داخلی خانه ماده سفید محسوب می شوند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، از آن جایی که مشخص شده ماده سفید هم در فرآیند پیری و هم زوال عقل به تحلیل می‌ رود، تعیین این که آیا چنین فرآیندی را می‌ توان کند و یا حتی معکوس کرد، اهمیت فراوانی خواهد داشت. با توجه به مزایای ثابت شده ورزش هوازی بر عملکردهای شناختی، محققان تصمیم گرفتند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا فعالیت بدنی می تواند تغییرات مثبتی در ماده سفید ایجاد کند یا خیر؟
این مطالعه شامل 247 شرکت‌ کننده بالاتر از 60 سال بود که 68 درصد آنها را بانوان غیر فعال از نظر فیزیکی تشکیل می دادند. البته گفتنی است که این بزرگسالان همگی سالم بودند و هیچگونه سابقه مشکلات عصبی مانند زوال عقل یا سکته نداشتند. مقادیر اولیه حداقلی حافظه، مهارت‌ های شناختی و آمادگی قلبی تنفسی در ابتدای مطالعه به ثبت رسید و در ادامه با یک اسکن مغزی ویژه برای اندازه‌ گیری سلامت و عملکرد ماده سفید همراه شد.
شرکت‌ کنندگان در گروه‌ هایی مخصوصی قرار گرفتند که سه بار در هفته به مدت شش ماه گرد هم می آمدند. یک گروه برای پیاده‌ روی سریع 40 دقیقه‌ ای، گروهی دیگر منحصر به تمرینات کششی و تعادلی تحت نظارت و گروه سوم که ویژه یادگیری و تمرین رقص‌ های طراحی شده بودند. در پایان مداخله، همه آزمایشات مغزی و تصویربرداری اولیه تکرار شدند.
محققان به این نتیجه رسیدند که اعضای گروه پیاده روی سریع و رقصندگان پس از شش ماه فعالیت منظم، سلامت کلی قلبی عروقی بهتری داشتند. در حالی که هر دو گروه شواهدی مبنی بر تغییرات مثبت در ماده سفید را نشان دادند، این تغییرات میان افراد پیاده رو شایع‌ تر بود. تصاویر MRI نشان داد که بخش‌ های خاصی از مغز بزرگ‌ تر به نظر می‌ رسند و ضایعات بافتی هم کوچک شده‌ اند. لازم به ذکر است که در گروه کنترل کاهش سلامت ماده سفید مشاهده شد.
شاید تعجب کنید اما گروه پیاده روی تنها گروهی بود که در آن تغییرات ماده سفید با حافظه بهتر همراه شده بود. به گفته نویسندگان مطالعه، دقیقا مشخص نیست که چرا گروه رقصندگان همان پیشرفت‌ ها را نداشتند، هرچند ممکن است به این دلیل باشد که آنها تنها آموزش های لازم را دریافت و اجرا می کردند. این در حالی است که ما در پیاده روی با آموزش خاصی سر و کار نداریم و در عین حال اکسیژن بیشتری را از طریق حرکت در فضای آزاد به ریه های خود وارد می کنیم. در مجموع به نظر می آید که ورزش هوازی عامل اصلی تقویت ماده سفید باشد.
"ورزش منظم که ضربان قلب را تندتر می کند برای قلب مفید است و آنچه که برای قلب مفید باشد، قطعا برای مغز نیز مفید خواهد بود"

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/472413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شناسایی 43 بیمار جدید کرونایی در همدان

100 سفر درون‌شهری رایگان در ماه برای معلولان مشهد

از سرگیری اعزام زائران عتبات به کاظمین و سامرا

درمان قطعی کووید 19 مانند یک راز باقی مانده است

ناوگان اتوبوسرانی تربت‌حیدریه برای شهرداری زیان‌ده است

100 سفر رایگان با اتوبوس و مترو برای معلولان | خرید اتوبوس‌هایی که دارای رمپ ویژه معلولان است

مجتمع بزرگ ورزشی معلولان در مشهد ساخته می‌شود

تخصیص بیش از 11 میلیارد تجهیزات توانبخشی به مدارس استثنایی خراسان رضوی

بازرس ویژه وزارت راه آزاد شد

کرونا و هرمزگان در شبانه‌روز گذشته

سرقت هیجان‌انگیز خزانه اسپانیا توسط یک گروه فوق حرفه‌ای

ترانزیت از خراسان جنوبی 42 درصد افزایش یافت

دومین جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی در خصوص بهداشت شهر تهران برگزار شد

تداوم حضور یوز‌های آسیایی در جاجرم

شناسایی 13 بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

آموزش دوره‌های مدیریت کرونا به مراقبان سلامت مدارس مشهد

اختصاص 250 میلیارد ریال برای آسفالت محلات در مشهد

100 سفر رایگان در ماه با اتوبوس و قطار شهری مشهد برای معلولان

تولید 30 میلیارد تومان فرش در خراسان جنوبی

کشف 110 کیلوگرم تریاک از سواری پژو

22 وقف جدید در بیرجند و درمیان ثبت شد/ناگفته های موقوفه آب لوله

ضرورت برگزاری مسابقات استعدادیابی در رده نونهالان و نوجوانان

صدور 15 موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری در خراسان شمالی

زیرزمینی پر از کرم راز‌های پیری را روشن می‌سازد

کاهش صدور پروانه ساخت و ساز در بجنورد

ضرورت دستیابی به درآمد پایدار در شهرداری‌ها

آزادسازی طرح توسعه امامزاده سید عباس(ع) بجنورد 140 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وضعیت مبهم طلا، سکه و دلار در بازار مشهد

افزون بر 6 هزار تن پسته در گناباد برداشت شد

نظارت ستادی رئیس‌جمهور این بار از وزارت میراث فرهنگی

غرش حجازی فر این بار در پوست شیر

توزیع 1000 بسته معیشتی و جهیزیه در فریمان

شهردار مشهد: افزایش درآمدهای پایدار از ویژگیهای برنامه میان مدت شهرداری است

قیمت روز انواع میوه و تره بار +جدول

درآمدهای پایدار در شهرداری مشهد 10 درصد افزایش می‌یابد

630 کیلوگرم مواد غذایی فاسد در مشهد و فریمان کشف و معدوم شد

وام های جدید برای بازنشستگان؟

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران توسعه خراسان رضوی را در بردارد

خداحافظی با دریاچه های یخی

تملک پلاک‌های تپه معصوم‌زاده در بجنورد تا پایان سال

برخورد قاطع دستگاه قضایی خراسان شمالی با لیدرهای اغتشاشات

زنگ تحرک در مدرسه استثنایی امام رضا (ع) نواخته شد

رقابت قدیمی‌های فوتبال در محله شوش

برنامه‌ریزی برای زائر باید در قالب اقدامات محتوایی انجام شود

100 سفر رایگان در ماه با اتوبوس و قطار شهری برای معلولان

زنگ تحرک در منطقه 7 نواخته شد

دستگیری متخلف شکار و صید سابقه‌دار در بشرویه

تأمین آب شرب و بهداشتی مردم، در اولویت خراسان جنوبی

توجه ویژه وزارت علوم به دانشگاه‌های خراسان جنوبی

کمبود واحدهای کشتارگاهی و بسته‌بندی، چالش‌های اصلی تولید مرغ