پیام خراسان

آخرين مطالب

جولان سگ های بی صاحب و افزایش کانون بیماری هاری در خراسان شمالی مقالات

جولان سگ های بی صاحب و افزایش کانون بیماری هاری در خراسان شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بوعلی سینا دانشمند ایرانی این بیماری را با عنوان ترس از آب معرفی کرده است. این بیماری، نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش حیوانات هار به انسان انتقال می ‌یابد. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می‌ شود و زمانی که حیوان هار انسان یا حیوان دیگری را گاز می ‌گیرد به دنبال جراحت وارد شده بر سطح پوست، ‌ویروس وارد بدن می ‌شود و چون این ویروس عصب دوست است، به نخاع و در نهایت مغز می ‌رسد و منجر به ایجاد التهابی در مغز به نام آنسفالیت می‌ شود که اگر فرد به این وضعیت برسد، هاری در بدن مستقر شده و فرد به این بیماری مبتلا شده است. متاسفانه زمانی که بیماری هاری به این مرحله برسد، دیگر قابل درمان نخواهد بود و 100 درصد منجر به مرگ انسان می ‌شود.

اصلی ترین راه سرایت بیماری از طریق گاز گرفتن به وسیله حیوانات است. در مورد گربه و گربه سانان از طریق پنجه کشیدن نیز انتقال بیماری صورت می ‌گیرد، زیرا گربه دائماً مشغول لیسیدن پنجه‌هایش است و پنجه‌ها آلوده به بزاق می­‌شوند و در موقع پنجه کشیدن می­‌تواند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل کند. بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، ولی اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، قابل سرایت است.

چند وقتی است که در خراسان شمالی با چالش سگ های بی صاحب و ولگرد و افزایش تعداد آن ها موجه شده ایم که بر روی آن ها نظارت چندانی نیست و بنا به گفته مسئولان یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری هاری در میان سگ ها بوده اند.

سگ های بی صاحب عامل افزایش کانون بیماری هاری در خراسان شمالی

مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: سگ های بی صاحب عامل افزایش کانون بیماری هاری در این استان است.

دکتر حسن قاسمی فرد اظهار کرد: البته سگ هایی که دارای صاحب بوده اما هیچ نظارت و مدیریتی از سوی صاحب آن بر روی آن انجام نمی شود نیز از دلایل افزایش کانون این بیماری در این استان است.

وی افزود: تعداد کانون بیماری هاری در این استان طی سال گذشته 6 کانون بوده که این تعداد در 6 ماه نخست سال جاری به 9 کانون رسیده است.

دکتر قاسمی فرد تاکید کرد: مهمترین عامل پیشگیری از بروز بیماری هاری در سگ ها، واکسیناسیون است که هر ساله این اداره کل سگ های صاحب دار را واکسینه می کند.

وی توضیح داد: اگر حیوانی توسط سگ هار دچار گزش شود اگر حلال گوشت بوده می توان آن را کشتار کرد، بافت های عصبی و سر را حذف کرده و مابقی گوشت را مصرف کرده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: اما اگر حرام گوشت بوده یا می توان آن را بسته به شرایط دام قرنطینه و یا اینکه آن را معدوم سازی کرد.

دکتر قاسمی فرد تاکید کرد: بیماری هاری در حیوان فقط از طریق گزش انتقال می یابد اما در انسان از طریق گوارش، تنفس و همچنین برخورد بزاق حیوان بیمار با پوستی که صدمه دیده شده باشد، منتقل شود.

وی گفت: اگر گزش از سوی سگ در انسان اتفاق افتاد باید هرچه سریع تر نسبت به واکسیناسیون آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری هاری یک دوره کمون 2 تا 6 ماهه دارد، افزود: در صورت گزش هرچه سریع تر رسیدگی شود و امر واکسیناسیون صورت گیرد، دوره کمون کوتاه تر می شود.

مدیر مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: هر چه گزش به ناحیه سر نزدیک تر باشد، احتمال مرگ بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه در این استان 27 هزار قلاده سگ صاحب دار وجود دارد، گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری، واکسیناسیون این سگ ها هر ساله در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

 قاسمی فرد افزود: تعداد واکسیناسیون انجام شده در سال گذشته برای 15 هزار و 700 قلاده سگ بوده است.

وی ادامه داد: طی 6 ماه نخست سال جاری نیز 17 هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

سخت تر شدن کنترل بیماری هاری با عدم انجام اقدام جدی برای کنترل سگ های ولگرد

ک

فیض الله برزگر رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز  اعلام کرد: خراسان شمالی جزو استان های با شیوع بالای حیوان گزیدگی است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با انجام مراقبت های بهداشتی فعال و پیگیر و مراجعه به موقع مردم برای دریافت و انجام اقدامات بهداشتی و تزریق به موقع واکسن و سرم بعد از حیوان گزیدگی، مورد مثبت هاری انسانی در طی سالیان متمادی نداشته ایم.

برزگر تاکید کرد: لازم است هم استانی ها به توصیه های بهداشتی کارشناسان حوزه دامپزشکی و بهداشت عمل کنند تا بتوانیم جامعه سالم و عاری از این بیماری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: افراد گزیده شده با هر نوع حیوانی در اولین فرصت ممکن بعد از گزش عضو گزیده شده را با آب و صابون و با فشار زیاد به مدت 20 دقیقه مورد شستشوی فراوان قرار دهند زیرا این اقدام حیاتی است و سپس سریعا به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در صورت آشکار شدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است.

وی ادامه داد: علایم اولیه بیماری هاری شامل سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد است.

برزگر افزود: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد و در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند.

وی به علایم نهایی هاری نیز اشاره و اعلام کرد: اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.

برزگر با بیان این که سگ نقش زیادی در انتقال این ویروس دارد، اضافه کرد: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.

وی افزود: همچنین افرادی که در خانه خود سگ نگه می دارند، باید به این نکته توجه کنند که اگر این حیوان به ویروس هاری مبتلا شود، بسیار خطرناک است.

این مقام مسئول  ادامه داد:‌ مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در مراکز بهداشت شهرستان های استان، شبانه‌روزی خدمات فعال، تمام وقت و رایگان ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند، اسب، الاغ و... به انسان منتقل می‌شود.

روند صعودی حیوان گزیدگی در خراسان شمالی

هادی نیستانی کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان شمالی نیز  از روند صعودی موارد حیوان گزیدگی در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: میزان حیوان گزیدگی در شهرستان فاروج بیشتر از شهرستان های دیگر در این استان مشاهده می شود.

نیستانی گفت: بالا بودن تعداد سگ های ولگرد و همچنین سگ های گله سبب شده تا موارد حیوان گزیدگی در استان بالا باشد.

نیستانی افزود: خراسان شمالی یکی از استان هایی در کشور است که روند حیوان گزیدگی در آن بالا است.

وی ادامه داد: بیشترین گروه سنی که در استان دچار حیوان گزیدگی می شود 15 تا 25 سال بوده و بیشتر دانش آموزان هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: به منظور جلوگیری از بروز حیوان گزیدگی باید متولی خاصی در استان وجود داشته باشد تا سگ های ولگرد کنترل و مدیریت شوند.

وجود حدود 700 سگ ولگرد در خیابان های بجنورد

ک

مهدی معلم عضو شورای اسلامی شهر بجنورد همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی شهر بجنورد طی چند ماه اخیر وجود سگ های ولگرد و بی صاحب در شهر است، گفت: حدود 700 سگ بی صاحب در خیابان های این شهر وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد دستورالعملی صادر شده که رئیس کارگروه در شهرستان بر عهده فرمانداری است و این کارگروه 10 عضو دارد که شامل دهیاری، شهرداری، دادستانی، نیروی انتظامی ، محیط زیست، بهداشت، انجمن حمایت از حیوانات و ... است.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود در ارتباط با سگ های ولگرد در بجنورد به خصوص در منطقه الغدیر مناسب نیست، افزود: یکی از دلایلی که سبب شده تا حضور سگ های ولگرد در بجنورد زیاد باشد این است که میزان زاد و ولد آن ها زیاد است و از سوی دیگر به علت اینکه مردم به این سگ ها غذا می دهند، امنیت غذایی پیدا کرده اند.

معلم ادامه داد: علاوه بر آن، شهری همچون حصار گرمخان برنامه جمع آوری سگ های ولگرد و عقیم سازی آن ها را ندارد در نتیجه فشار به بجنورد می آید.

وی تصریح کرد: همچنین باغداران و کشاورزان نیز کنترلی بر سگ های خود ندارند و علاوه بر آن با بالا رفتن قیمت علوفه و کم شدن تعداد دام ها، دامداران سگ های خوب را نگه داشته و مابقی سگ ها را رها می کنند که این سگ ها برای پیدا کردن غذا روانه این شهر می شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد: وظیفه کنترل سگ ها در روستاها بر عهده دهیاری ها است که متاسفانه دهیاری ها نیز وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند.

وی گفت: در همین راستا پناهگاه سگ های ولگرد در نزدیکی شهرداری بجنورد راه اندازی شده که در حال حاضر 350 قلاده سگ در آنجا نگهداری می شود.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: در این پناهگاه سگ ها واکسیناسیون و عقیم سازی می شوند و مرگ آرام این حیوانات در دستور کار قرار ندارد.

معلم خاطرنشان کرد: طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی طی سال گذشته 796 گزش رخ داده که 90 درصد آن ها مربوط به سگ های بی صاحب بوده است.

وی گفت: همچنین دانشگاه مذکور رقم 10 میلیارد تومان نیز بابت تامین واکسن جهت پیشگیری از بروز بیماری هاری هزینه کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/477839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن