پیام خراسان

آخرين مطالب

تب بالای گسل، بشرویه را می‌لرزاند / زندگی زیر سقف‌های لرزان مقالات

تب بالای گسل، بشرویه را می‌لرزاند / زندگی زیر سقف‌های لرزان
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شهرستان بشرویه و مناطق اطراف آن از نیمه‌های آذر چندین بار است که می‌لرزد و در چند مدت اخیر در روز و شب و نیمه شب زمین به لرزه افتاده و این زمین لرزه‌ها نیز تن مردم را می‌لرزاند و نگرانی را به دل آن‌ها انداخته است؛ علت اصلی این زلزله به گفته مسئولان فعال بودن گسل نایبندان در این منطقه است.
22 آذر امسال بود که زمین لرزه‌ای با 5.
  4 دهم ریشتر در بشرویه و پس از آن در سوم دی ماه زلزله‌ای در ساعت 17 به بزرگی 5.1 دهم ریشتر در 29 کیلومتری بشرویه و 8 کیلومتری عمق زمین در این شهرستان رخ داد و بعد از آن در همان شب چندین زمین لرزه دیگر اتفاق افتاد که سبب شد مردم سراسیمه از خانه هایشان به خیابان‌های سطح شهر بروند.
بشرویه جزو 10 شهر خشت و گلی ایران است و این شهرستان بیش از 26 هزار نفر جمعیت دارد.
تَرَک زلزله بر تن خانه‌های روستایی
پس از وقوع این زلزله‌های پی در پی در بشرویه و مناطق اطراف این شهرستان بیش از 800 واحد مسکونی آسیب جدی دیدند که دیگر قابل سکونت نیستند؛ از سوی دیگر خانه‌های روستایی زیادی از جمله در ده محمد، غنی آباد، رقه و کرند ترک برداشتند.
راهی روستای کرند که یکی از کانون‌های زلزله زده بود شدیم؛ مردم در آن شب سرد در کوچه و بیرون از خانه‌ها ساکن بودند.
یکی از اهالی روستای کرند به ما می‌گوید: بعد از وقوع این زلزله شدید، چندین زلزله دیگر را در این روستا احساس کردیم و چون خانه هایمان مقاوم نیست باید به بیرون از خانه برویم.
یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: در همان ساعات اولیه، هلال احمر چادر‌های اسکان اضطراری را در این روستا برپا کرد و فرماندار بشرویه و مسئولان برای بررسی‌های بیشتر به این روستا آمدند.
او ادامه داد: تعدادی از اهالی روستا برای گذراندن شب، راهی حسینیه‌ها و مساجد شدند تا از زلزله در امان بمانند.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در همان ساعات اولیه بعد از زمین لرزه 39 روستا شامل 16 روستا در بشرویه و 23 روستا در طبس در محل وقوع زلزله ارزیابی میدانی شدند و 80 تخته چادر و 45 دستگاه والر بین زلزله زدگان توزیع شد.
با توجه به سرمای هوا در همان ساعات اولیه، وسایل گرمایشی راهی روستا‌ها شد در این بین هلال احمر، بنیاد برکت و دیگر نهاد‌های مردمی برای کمک به مردم زلزله زده این شهرستان پای کار آمدند و با مردم همدل و همراه شدند.
پیگیر تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده هستیم وقوع چندین زمین لرزه بالای 5 ریشتر در شهرستان بشرویه و مناطق اطراف آن آنهم با تخریب و یا ترک خوردگی خانه‌های روستایی، سبب شد تا مسئولان استانی توجه بیشتری به این موضوع کنند و حتی استاندار خراسان جنوبی جمعه 9 دی برای پیگیری مشکلات مردم این مناطق راهی این شهرستان شد.
قناعت استاندار خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده بشرویه گفت: طی دو سه هفته اخیر شاهد وقوع چند زلزله با ریشتر‌های بالا در ارسک، شهر بشرویه و روستا‌ها و مناطق اطراف آن بودیم که خوشبختانه خسارت جانی نداشت و برای اخذ مجوز ارائه تسهیلات برای منازلی که دچار آسیب جدی شده اند پیگیری‌های لازم در سطح ملی صورت می‌گیرد.
او با بیان اینکه تاکنون 27 اسکان اضطراری در روستا‌ها و شهر‌های بشرویه پیش بینی و آماده شده است، افزود: علاوه بر این ها، تعدادی نیز چادر بین برخی خانواده‌ها توزیع شده است.
استاندار خراسان جنوبی در این سفر تأکید کرد: مکان‌هایی که پیش بینی و تجهیز شده به عنوان اسکان اضطراری همچنان به کار خود ادامه دهند و کمبود‌ها هم جبران شود و سیستم گرمایشی این مکان‌ها کامل تأمین باشد.
بیشتر بخوانید
زمین در سال 700 بار می‌لرزد پیگیری اخذ مجوز تسهیلات بازسازی منازل زلزله زده بشرویه شرایط مناطق زلزله زده بررسی شد آقای قناعت تصریح کرد: دغدغه اصلی مردم، بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و مدیریت بحران استانداری برای تسهیلات و شرایط ویژه پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا به سرعت کار بازسازی خانه‌های نامقاوم شروع شود.
باتوجه به اینکه مدتی است در این منطقه انرژی زمین در حال خارج شدن است و زمین را به لرزه درآورده و خانه‌هایی از این مناطق تخریب شده است و دیگر قابل سکونت نیست، خدمات رسانی به زلزله زدگان همچنان ادامه دارد و اسکان اضطراری وجود دارد و بهتر است مردمی که خانه هایشان آسیب دیده است در خانه نمانند و در چادر‌ها اسکان داده شوند.
با تسهیلات بنیاد مسکن، خانه‌های نا ایمن را مقاوم کنید درست است که خدمات رسانی به مردم بعد از وقوع زلزله صورت می‌گیرد، اما نیاز است تا مردم قبل از آنکه حادثه این چنینی رخ دهد و خانه‌ای تخریب شود به فکر مقاوم سازی محل سکونت خود شوند تا در زمان وقوع حادثه از جمله زلزله کمتر آسیب ببینند.
تنها مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در این میان از روستاییان خواست با مراجعه به ادارات بنیاد مسکن در شهرستان‌های محل زندگی خود از تسهیلات مقاوم سازی مسکن استفاده کنند.
او با اشاره به اینکه هم اکنون شاخص مقاوم سازی مسکن در برابر بلا‌های طبیعی در استان 55 درصد افزود: شاخص مقاوم سازی مسکن در مقابل بلا‌های طبیعی در شهرستان‌هایی مانند سربیشه، بشرویه، فردوس و درمیان 40 درصد است که نیاز است تا روستاییان ساکن این شهرستان‌ها با دریافت تسهیلات از بنیاد مسکن اقدام به مقاوم سازی خانه‌های خود کنند.
تسهیلات مقاوم سازی واحد‌های روستایی 200 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد و با بازپرداخت 20 ساله است؛ این بهترین موقعیت است که روستائیان از این تسهیلات کم بهره استفاده و منازل خود را در مقابل حوادث مقاوم کنند.
زمین سالانه 700 بار می‌لرزد خراسان جنوبی یکی از استان‌های زلزله خیز کشور است و 50 گسل فعال دارد؛ به طور میانگین در سال 700 بار زمین در این استان می‌لرزد.
هاشمی مسئول شبکه زلزله نگاری خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: از ابتدای امسال تاکنون 500 بار استان خراسان جنوبی لرزیده است که بیشترین زلزله ثبت شده با 5.4 دهم ریشتر مربوط به شهرستان بشرویه است.
او با اشاره به زلزله‌های اخیر در بشرویه و مناطق اطراف این شهرستان افزود: از 22 آذر تا 10 دی 50 زلزله در این منطقه رخ داده است.
هاشمی با بیان اینکه هم اکنون 50 گسل فعال در استان داریم اظهار کرد: این 50 گسل از 2 گسل اصلی شمالی جنوبی به طول 700 کیلومتر منشاء گرفته است.
به گفته وی از ابتدای سال بیشترین گسل فعال در استان گسل نایبندان و دیهوک در غرب و گسل سربیشه، گزیک و قائن در شرق گزارش شده است.
25 سال از آخرین زلزله مخرب در خراسان جنوبی می‌گذرد 20 اردیبهشت سال 1376 که در شهرستان زیرکوه زلزله‌ای به قدرت 7.3 ریشتری رخ داد و خساراتی عظیم بر جای گذاشت؛ بر اثر این زمین لرزه هزار 567 نفر کشته و بیش از 2 هزار و 300 نفر مجروح شدند.
همچنین براثر وقوع این زمین لرزه 15 هزار واحد مسکونی تخریب یا آسیب دید.
روستائیان هشدار‌های زلزله را جدی‌تر بگیرند! خراسان جنوبی دارای 50 گسل فعال است و سالانه بطور میانگین 700 بار زمین در این استان می‌لرزد.
مناطق روستایی خراسان جنوبی به دلیل نامقاوم بودن همیشه بیشترین آسیب‌ها را از زمین لرزه دیده اند؛ از 81 هزار و 837 واحد روستایی شناسایی شده استان تاکنون 48 هزار و 850 واحد یعنی 55 درصدشان مقاوم سازی شده اند.
این آمار نشان می‌دهد که هنوز مردم در 45 درصد خانه‌های روستایی زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند و هر لحظه ممکن است با وقوع زمین لرزه، خانه‌ها بر سرشان آوار شود.
وقوع این زمین لرزه‌ها می‌تواند هشداری برای مقاوم سازی هر چه بیشتر خانه‌ها باشد تا روستائیان از خطرات جانی و مالی در امان باشند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/488075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است