پیام خراسان

آخرين مطالب

سیزدهمین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌های کشور/ موزه مرکزی شهدا گنجینه‌ای ارزشمند از آثار و اسناد ایثارگران است بنیاد شهید و امور ایثارگران

سیزدهمین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌های کشور/ موزه مرکزی شهدا گنجینه‌ای ارزشمند از آثار و اسناد ایثارگران است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - سیزدهمین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌های کشور روز اول اسفندماه در سالن اجتماعات موزه مرکزی شهدا برگزار شد.

به گزارش «ایثار»، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست با گرامیداشت عید مبعث و ولادت امام حسین (ع) و ولادت حضرت عباس (ع) در ماه شعبان، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران از نهاهایی است که قدمت آن تقریباً به اندازه سن انقلاب اسلامی است چرا که بنیاد شهید پیش از آغاز جنگ تحمیلی به دستور حضرت امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد و حالا یکی از سازمان‌هایی است که ارزشمندترین آثار را در خود جای داده است.
رحیم نریمانی ادامه داد: در حال حاضر حدود 270 هزار پرونده مربوط به شهدا، جانبازان و آزادگان در اختیار است و 93 هزار وصیت‌نامه و آثار فرهنگی بسیاری که از جنگ تحمیلی مربوط به ایثارگران جمع آوری شده است که گنجینه بسیار ارزشمند است. در موزه شهدا نیز گنجینه‌هایی مانند البسه تعدادی از شهدای محراب قرار دارد که لباس خون‌آلود شهید مدنی یکی از این‌هاست. این آثار پیام مهمی برای نسل جوان و درمجموع جوانانی که فردای این مملکت را می‌سازند خواهد داشت.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه موزه مرکزی شهدا، مکان مقدسی و معنوی‌ است که در آن آثار و اسناد شهدا نگهداری می‌شود، تأکید کرد: از پیشنهادات ارزشمند کارشناسان برای بهبود کیفیت موزه مرکزی شهدا استقبال می‌کنیم تا بتوانیم خدمتگزار خوبی برای جامعه ایثارگری باشیم.
نریمانی با اشاره به اینکه ارتباط فرهنگی میان موزه‌ها یکی از مهمترین راه‌ها برای بررسی و توسعه فرهنگی کشور است، گفت: مقام معظم رهبری بر توجه به هویت ملی و فرهنگ ایثار و شهادت تأکید دارند و مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند تا فرمایش ایشان تحقق یابد. بدون تردید ایثارگران افتخار و ولی‌نعمت مردم هستند و وظیفه ماست که همواره به خانواده‌های آنان توجه ویژه داشته باشیم.
وی نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری را نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی دانست و افزود: در زمانه ما موزه‌ها، رسانه هستند. موزه‌های شهدا هم به دلیل برخورداری از آثار و اسناد شهدا حکم رسانه‌های ‌قدسی را دارند و وظیفه همه ماست که برای معرفی شهدا به نسل جوان و نسل‌های آینده به طور شایسته گام برداریم. موزه‌ها سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند و باید تمام تلاش‌مان را با استفاده از شیوه‌های روز در برقراری ارتباط بهتر با بازدیدکنندگان موزه‌ها به کار گیریم. موزه‌ها از معدود مراکز حفظ و ارتباط بین نسلی و هستند که جزء سرمایه‌های «فرهنگی»، «اجتماعی» و «ملی» محسوب می‌شوند.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: باید برای بهبود عملکرد موزه‌ها به ویژه در حوزه ایثار و شهادت هم‌افزایی کنیم. در برنامه‌های موزه مرکزی شهدا به جایگاه خانواده توجه ویژه‌ای داریم. باید برای آشنایی نسل جوان با تاریخ سرشار از حماسه این سرزمین، آن‌ها را با ایثارگری‌ها آشنا کرد. موزه‌های شهدا بستر خوبی برای مقابله با تحریف حقایق توسط دشمن هستند و باید هوشمندانه از ظرفیت‌های این مکان‌های مقدس استفاده شود.
نریمانی با بیان اینکه موزه‌ها نقش مهمی در بازنمایی هویت ملی و تحقق جهاد تبیین دارند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین تأکید دارند و موزه‌های شهدا در راستای تحقق فرمایش ایشان فعالیت می‌کنند. باید طوری برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که میزان بازدید از موزه‌ها به طور چشمگیری گسترش داشته باشد. همچنین باید بازدیدهای دانش‌آموزان از موزه مرکزی شهدا و گنجاندن مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گیرد. باید به پیوند بین نسلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در این زمینه تاریخ عبرت‌آموز است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که صنعت موزه‌داری ارتباط مستقیم با گردشگری دارد. تحول رویکردهای آموزش و پرورش با هدف گنجاندن مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی و افزایش معلومات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه میزان بازدیدکننده از موزه مرکزی شهدا هر سال افزایش چشمگیر داشته است، اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی موزه مرکزی شهدا و قرارگیری آن در مرکز شهر، گردشگران خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که در سال 1398، 32 هزار و 576 نفر، سال 1399 79 هزار و 645 نفر سال 1400، 83 هزار و 600 و امسال 80 هزار از موزه مرکزی شهدا بازدید کرده‌اند.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره برنامه‌های موزه‌های شهدا تصریح کرد: در سال آینده برگزاری تور یک روزه با هدف بازدید از موزه‌های شهدا، تورهای مجازی و همچنین واقعیت مجازی در دستور کار ما قرار دارد. افزون بر این، برنامه‌های متنوعی مانند نمایشگاه‌های هنری، آئین تکریم از خانواده‌های معظم شهدا و جُنگ‌های شاد با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت را در موزه مرکزی شهدا برگزار کرده‌ایم. برگزاری نمایشگاه «هنر مردان خدا» در مجلس شورای اسلامی و همچنین نمایشگاه «ایثار به روایت اسناد» در نهاد ریاست جمهوری از دیگر برنامه‌هایی هستند که با هدف تعامل فرهنگی با سازمان‌های دیگر به کوشش موزه مرکزی شهدا برگزار شده‌اند.
نریمانی در پایان به روند تأسیس و فعالیت موزه‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین موزه شهدا در سال 1359 تأسیس شد و سال 1375 موزه مرکزی شهدا در خیابان آیت‌الله طالقانی توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد که در حال حاضر با توسعه و تجهیز موزه‌ها در سراسر کشور، تعداد 24 موزه شهدا با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن بیان اهمیت موزه‌ها در توسعه فرهنگی جامعه عنوان کرد: در مورد کارکردهای موزه‌ها علاوه بر تفریح و سرگرمی باید به نقش آموزشی، علمی و هنری نیز توجه شود تا در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی به جایگاه شایسته خود برسد که لازمه این کار تعامل و هم‌افزایی هرچه بهتر و بیشتر نهادهای فرهنگی است.
مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست با اشاره به برنامه‌های موزه‌های کشور در نوروز، گفت: باید برای بهبود عملکرد در موزه‌‎ها، هم‌افزایی کنیم. همچنین توجه به دیپلماسی فرهنگی موزه‌ها با رعایت اصول فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است.
مرتضی ادیب‌زاده: موزه‌های شهدا اماکن مقدسی هستند و باید توجه ویژه‌ای به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شود. این اماکن مقدس ذخیره‌های بسیار ارزشمندی را در خود جای داده‌اند.
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران هم در این نشست با تأکید بر اینکه باید ایثارگری‌ها ثبت و ضبط شود، اظهار کرد: موزه‌های شهدا سرمایه‌های ملی هستند. نگهداری آثار و اسناد شهدا در موزه ‌باعث ایجاد حال خوب در بازدیدکننده می‌شود.
محیط طباطبایی افزود: موزه‌ها روایتگر تاریخ برای نسل جوان هستند و موزه‌ها عالی‌ترین نماد فرهنگی در جامعه به شمار می‌روند.
در پایان این نشست که شماری از مدیران موزه‌های کشور حضور داشتند، حاضران به ارائه پیشنهادهایشان درباره خدمت‌رسانی شایسته به بازدید‌کنندگان در تعطیلات عید نوروز که با ماه مبارک رمضان همزمان شده است، پرداختند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/506499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود