پیام خراسان

آخرين مطالب

یک معدن و دردسرهای بسیار/ آلبلاغ همچنان درگیر روندهای اداری مقالات

یک معدن و دردسرهای بسیار/ آلبلاغ همچنان درگیر روندهای اداری
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- یکی از ظرفیت های ویژه خراسان شمالی در حوزه معادن، آلبلاغ است اما بهره برداری از این معدن درگیر روندهای اداری شده که انتفاع مردم از این نعمت را هر روز به تعویق انداخته است.

 استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع شده و از منابع خدادادی بسیاری برخوردار است. یکی از ظرفیت‌های موجود در استان، معادن سرشار آن است. معادن بوکسیت ، آلومینا ، سرب و روی و… از این جمله هستند.
با توجه به جمعیت یک میلیونی استان، این حجم از منابع معدنی به نسبت استان‌های دیگر قابل توجه است اما متأسفانه عدم مدیریت صحیح و مسیرهای طولانی اداری و سلسله مراتب‌ها در این حوزه موجب شده تا معادن استان مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.
در سال‌های اخیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که کل کشور درگیر آن هستند نیز مزید بر علت شده و به نوبه خود بر این امر تأثیر منفی گذاشته اما مشکلاتی بزرگ‌تر از این مسئله بودند که به دست گره‌گشای مردم و برخی مسئولان دلسوز برطرف شده‌اند.
پس نباید دست روی دست گذاشت و شاهد به تاراج بردن منابع استان باشیم. اگر تا کنون از راه‌های رفته پاسخ مناسبی دریافت نشده نیاز است از زاویه دید جدیدی به ماجرا نگاه کرد و تغییر رویه داد. این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولین به ظرفیت‌های درون استان و همچنین خارج استانی است.
ورود بخش خصوصی به ماجرا، مشارکت دادن مردم در این مسئله، جذب سرمایه، استفاده از علم و تجربه متخصصین حوزه معدن و… راه‌های مناسبی است.
واگذاری 11 معدن از طریق مزایده در سال جاری
مهدی زاده، معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خراسان شمالی 277 معدن ثبت شده دارد که دارای پروانه بهره‌برداری هستند.
وی افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت 68 ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که 25 مورد آن در خراسان شمالی وجود دارد.
مهدی زاده ادامه داد: در سال جاری 14 فقره از معادن از طریق مزایده واگذار شده که طی این مدت 11 فقره از معادن نیز با رأی شورای معادن استانی به مزایده گذاشته شده است.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: برای جذب سرمایه گذار در معادن استان از راهکارهایی نظیر برگزاری مزایده معادن، تأمین زیرساخت‌های معادن نظیر راه و برق، تعریف پهنه‌های اکتشافی برای سازمان زمین شناسی انجام شده است.
آلبلاغ در دام روندهای اداری
اما مردم خراسان شمالی هرگاه نام معدن را بشنوند، سریعاً به یاد معدن آلبلاغ می‌افتند؛ این معدن که واقع در شهرستان اسفراین و منطقه ساری‌گل است، سرشار از سرب و روی بوده که در گذشته، مردم بومی به صورت خودجوش از منابع آن بهره می‌بردند اما مدتی است به دلیل مشکلاتی که وجود دارد بهره برداری از آن ممنوع شده است.
از جمله این مشکلات حضور چند قاچاقچی مواد معدنی و حوادث گوناگون منجر به فوت و جرح برداشت‌کنندگان غیرمجاز بوده است. حال باید دید مشکل اصلی کجاست و از چه طریقی می‌توان راه حل مناسبی پیدا کرد.
حسین حاجی بگلو ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گواهی کشف معدن آلبلاغ اسفراین صادر شده است، اظهار کرد: گواهی کشف برای معدن سرب و روی آلبلاغ در اسفراین حدود 9 ماه پیش صادر شد اما به صورت فیزیکی به دست ایمیدرو نرسیده بود که اخیراً این گواهی به ایمیدرو ابلاغ شد.

پیام خراسان


وی گفت: ایمیدرو به لحاظ قانونی بدون دریافت گواهی اکتشاف نمی‌توانست برای انتخاب پیمانکار و واگذاری آن به بخش خصوصی اقدام کند و انتظار می‌رود با دریافت گواهی کشف زودتر نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام شود.
حاجی بگلو افزود: ایمیدرو باید برای انجام فعالیت‌های معدنی در آلبلاغ اسفراین نسبت به دریافت پروانه بهره برداری اقدام کند.
مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ذخیره معدنی سرب و روی در آلبلاغ اسفراین، 500 هزار تن برآورد شده است و عیار این معدن 30 درصد است.
وی تصریح کرد: این معدن از اواخر سال 97 عرصه برداشت‌های غیر مجاز بود و سودجویان به این منطقه هجوم برده و با اسب و الاغ ماده معدنی را از ارتفاعات به پایین می‌آورند.
حاجی بگلو افزود: با پیگیری‌های انجام شده تیم حفاظتی در این معدن مستقر شد و اکنون برداشت غیرمجاز از این معدن متوقف شده است.
جذب اعتبار 360 میلیاردی برای آلبلاغ
آلبلاغ به عنوان یک منبع طبیعی و غنی می‌تواند فرصت اشتغال زایی را نیز در این شهرستان بهبود ببخشد. مزایده راهی است که مسئولین فعلی برای گذر از این مشکل، به آن روی آورده‌اند.
از سوی دیگر خام فروشی از دیگر مشکلاتی است که نه تنها در خراسان شمالی بلکه در کل کشور گریبان گیر منابع است و راه خروج از آن، احداث کارخانه فرآوری و به کار گرفتن نیروی بومی است؛ این کار ضمن اینکه از خروج ماده خام از استان جلوگیری می‌کند، ارزش افزوده نیز به ارمغان می‌آورد و همچنین باعث شناخته شدن هرچه بیشتر معادن و ظرفیت‌های استان می‌شود که به دنبال آن جلب توجه سرمایه گذاران پدید خواهد آمد.
امان الله حسین پور، نماینده مجلس مردم اسفراین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جهت تأمین منافع مردم شهرستان اسفراین سه شرط مهم و به نفع مردم برای برنده مزایده گذاشته شد که این اقدام باعث کند شدن فرایند آغاز به کار این معدن شده است.
وی احداث کارخانه فرآوری و ایجاد اشتغال برای ساکنان شهرستان را از مهمترین شروط این مزایده عنوان کرد و بیان داشت: از دیگر شروط پیش بینی شده به نفع مردم ایجاد شرکت تعاونی در معدن با ماهیت سود دهی همه جانبه به تمامی ساکنان شهرستان است.

پیام خراسان


نماینده مردم اسفراین گفت: پس از پیگیری‌های متعدد بیش از 360 میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی معدن آلبلاغ در بخش‌های مختلف از جمله راه سازی، حفاری و حفاظت معدن جذب شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون در این معدن زمینه اشتغال بیش از 100 نفر از همشهریان فراهم شده است.
حسین پور با اشاره به اینکه معدن طبق قانون باید به مزایده گذاشته شود، افزود: هم اکنون اقدامات اولیه در جهت برگزاری مزایده صورت گرفته که پس از بازگشایی پاکت‌ها و مشخص شدن شرکت برنده، اقدامات اولیه آغاز می‌شود.
نماینده مردم اسفراین گفت: در تلاشیم با استفاده از سود این معدن پروژه‌های بزرگ این شهرستان را به اتمام برسانیم.
احیای معادن در دستور کار مسئولان خراسان شمالی
محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: در گذشته مردم منطقه از منابع این معدن استفاده می‌کردند اما اکنون به دلیل مشکلات به وجود آمده، تصمیم گرفته شده تا شرکت تعاونی احداث شود.
وی با اشاره به اینکه با احداث شرکت تعاونی مردم نیز مشارکت خواهند داشت، گفت: باید مسیرهای قانونی طی شود و روندهای اداری خود باعث طولانی شدن این امر شده است.

پیام خراسان


حسین نژاد گفت: در خصوص سایر معادن استان هم احیا صورت گرفته و خبرهای خوشایندی وجود دارد.
استاندار خراسان شمالی افزود: برای برداشت از معادن بوکسیت و آلومینا هم اقداماتی در حال انجام است.
امید است در روند پیگیری‌های مسئولان در رابطه با معادن استان بویژه معدن آلبلاغ ، جدیتی به کار گرفته شود تا بیش از این به تعویق نیفتد. وجود معادن مختلف در استان فرصت بسیار خوبی است تا در کنار برداشت، فرآوری نیز صورت گیرد تا محصولی با ارزش افزوده ارائه شود و از این طریق اقتصاد منطقه نیز رونق گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/507651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجوز اولین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند صادر شد

اطفای حریق منزل مسکونی در بولوار شهیدچراغچی مشهد

صرفه جویی 1200 مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

ساخت 25 کیلومتر بزرگراه در مسیر زاهدان ـ بیرجند

پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک

«آقای قاضی» به شبکه دو می آید

سومین جلسه دادگاه پسران معاون سابق قوه‌قضائیه برگزار شد/ خودروهای مازراتی، پورشه و بنز متعلق به چه کسی بود؟

رفع شکستگی خط انتقال آب در شمال شهر نیشابور

آفت واردات بر بار برنج مازندران

غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود

افزوده شدن6 کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف

عکس| تصویر رضا قوچان نژاد در کنار پسرش

نظارت هوشمندانه بر فرایندهای پایش تخلفات ساختمانی در مشهد

اجرای دو طرح حوزه بهداشت و درمان بردسکن

زندگی دوباره 4 بیمار با اهدای عضو در مشهد

مدرسه‌سازی یکی از صدقه‌های جاریه است

حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

عامل درگیری و قدرت‌نمایی با سلاح تقلبی در بجنورد دستگیر شد

میلیاردر زاغه‌نشین در بجنورد!

کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود

روز جهانی کتاب World Book Day + پوستر و شعار 2024

فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست

سهم فرهنگ آب رفت

سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی

«نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد

تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

آب‌رسانی به بیش از 500 روستای خراسان رضوی با همت خیرین

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

دمای هوای خراسان رضوی خنک می‌شود

هوای خنک در راه استان خراسان رضوی است

خبر‌های کوتاه در خراسان رضوی؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تجهیز، بازسازی و خرید ماشین آلات راهداری خراسان جنوبی با اعتبار 132 میلیارد تومان

40 شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی

تصویری از واژگونی پژو در زیرگذر میدان شهدای مشهد

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی‌قاپ موتورسوار در مشهد

انجام غربالگری 3 سرطان شایع طی هفته سلامت در مشهد

برگزاری نمایشگاه نقالی و روایتگری واقعه طبس

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

اعزام اولین کاروان حج عمره لرستان به سرزمین وحی