پیام خراسان

آخرين مطالب

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان گیلان/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان‌های شمالی مردمی شده است/ مرکز بزرگ سیاحتی ایثارگران در گیلان با حمایت مسئولان استانی احداث می‌شود/بدهی‌های بنیاد از طریق واگذاری سهام پرداخت می‌شود بنیاد شهید و امور ایثارگران

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز چهارشنبه 3 اسفند ماه در ادامه سفر استانی به گیلان در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این استان، از مردمی سازی ترویج فرهنگ ایثار در استان‌های شمالی کشور خبر داد.

به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت جامعه ایثار و شهادت در این استان، گفت: شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به موجب قانون تشکیل شده و ریاست آن هم با رئیس‌جمهور محترم است، مصوبات این شورا در حکم مصوبات دولت است و در استان‌ها هم رئیس این شورا استانداران هستند.
معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه این شورا معادل شورای تأمین در مصوبات فرهنگی است، تصریح کرد: مصوبات شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت لازم الاجراست و از سال گذشته از طریق مجلس شورای اسلامی یک پشتوانه مالی برای این مصوبات نیز ایجاد شده که ابزاری برای اشاعه این فرهنگ است و به دستگاه‌ها تکلیف شده که یک درصد از منابع جاری خود را در این زمینه هزینه کنند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیدگی به امور ایثار و شهادت را یک امر عمومی دانست و تشریح کرد: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک شورای عالی است که تمام ارکان نظام حتی آنهایی که خارج از دولت و دستگاه رسمی هستند نیز عضو این جلسه بوده تا ضمن ارائه خدمت بهتر به ایثارگران، سرمایه‌گذاری و اقدامات مشترک در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز شکل گیرد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه در استان‌های شمالی به خصوص گیلان و مازندران، امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک امر مردمی شده، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم پای کار هستند و این موضوع باید به الگویی برای تمام کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: در حوزه اشتغال ایثارگران در استان گیلان، افراد بیکاری که در سامانه ثبت‌نام کردند در حال حاضر 606 نفر هستند که از بین این‌ها، 294 نفر فرزند شهید و جانباز 70 درصد و باقی هم از خانواده ایثارگران عزیز هستند.
معاون رئیس‌جمهور افزود: در حوزه استخدام نسبت به سال گذشته تعداد استخدام‌ها در این استان افت پیدا کرده، به گونه‌ای که در سال گذشته یک هزار و 10 نفر استخدام شدند اما این عدد به 308 نفر در سال جاری کاهش یافته است، در قانون 87 برنامه ششم یک بند در خصوص جذب فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد است که در مرحله اول 350 سهمیه به استان گیلان اختصاص یافت که از این تعداد تنها 93 نفر استخدام شدند در حالی که اخذ مجوز جذب از سازمان امور استخدامی شرایط بسیار سختی دارد و به نظر می‌رسد در آزمون دومی که در سال آینده برگزار می‌شود با اتخاذ تدابیری این مشکل باید حل شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران در استان گیلان نیز گفت: کل مجوزهایی که برای استان گیلان صادر شده دو هزار و 253 مورد بوده که از این تعداد 1467 نفر صورت گرفته و بقیه هنوز به مرحله اجرا نرسیده که در این راستا باید سرعت بخشی بیشتری صورت گیرد تا ایجاد نارضایتی نکند.
وی در بحث اعطای تسهیلات نیز اعلام کرد: خوشبختانه اعتبارات مصوب از محل تسهیلات استانی 1968 میلیارد ریال اعتبار است که در رابطه با همکاری بانک‌های عامل ضعف وجود دارد که باید مورد نظر قرار گیرد.
دکتر قاضی‌زاده در خصوص مسکن و گلزارهای استان گیلان نیز تصریح کرد: در باب اولویت مسکن در استان، 703 نفر دارای اولویت اول هستند یعنی طبق قانون باید به این افراد خدمات مسکن ارائه دهیم و اولویت دوم نیز 3745 نفر هستند که به آنها وام پرداخت شده اما زمین داده نشده که استان گیلان در این رابطه بیش از 60 درصد از سرانه کشور عقب است که باید ترمیم شود.
وی افزود: در ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا نیز از رقم 1301 گلزاری که در این استان وجود دارد 1299 مورد ساماندهی شدند و 74 مورد باقیمانده هم نیاز به مرمت دارند که در این رابطه بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتبار عمرانی ندارد به همین دلیل در سفرهای استانی از معاون اول رئیس جمهور تقاضا کردیم که اعتباری برای ساماندهی گلزارها اختصاص دهند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با تسهیلات رفاهی قرض‌الحسنه نیز بیان کرد: رقم 6 میلیارد و 460 میلیون تومان تسهیلات این استان است که از جمع وام‌های 18 درصد 25 میلیارد تومان به غیر از صندوق قرض‌الحسنه که ایثارگران عزیز دریافت می‌کنند، برآورد شده و سعی می‌کنم منابع را تقویت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بدهی بنیاد به دانشگاه‌ها و بیمه‌ها از محل سهامی که از سوی دولت اختصاص یافته تا پایان سال پرداخت خواهد شد. بیمه دی معوقات داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها را تا پایان مردادماه و معوقات بیمه‌شدگان ایثارگر را تا پایان شهریور و بیمارستان‌ها را نیز تا پایان تیرماه پرداخت کرده و البته این امر همکاری بیشتر مراکز را می‌طلبد که بیش از این شرمنده عزیزان نشویم.
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان گیلان به صورت منظم برگزار شده که از این استان گیلان لحاظ دومین رتبه را در کشور دارد و به لحاظ تعداد مصوبات و جلسات دوم است. امسال بحث اعزام ایثارگران عزیز را به عتبات عالیات شروع شده و استان گیلان تاکنون یک هزار سهمیه داشته که باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی تأکید کرد: امیدواریم با کمک مسئولان استان گیلان، مرکز بزرگ سیاحتی برای ایثارگران عزیز تأسیس شود و بنیاد آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: اقدامات بسیار خوبی در خصوص یادواره‌ها و کنگره‌ها انجام شده، اما بخشی از کار ما با آموزش و پرورش و نوجوانان و جوانان است که باید جریان شکل‌پذیری و داستان نگاری کودکانه برای شهدا ایجاد شود که در قالب پروژه‌های دانشجویی به آن بپردازند تا باعث ارتباط برقرار کردن این عزیزان با شهدا در شرایط کنونی کشور شود، زیرا شهدا هم وحدت‌بخش هستند و هم تأثیر مثبتی بر روحیه آنان خواهد داشت.
استاندار گیلان نیز در شورای ترویج و ‌توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان گیلان گفت: در برنامه‌های مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، همکاران در سطح استان با برنامه مشغول فعالیت هستند و ما باید تلاش‌های بیشتری کنیم تا شرمنده شهدا و خانواده آن‌ها نباشیم.
اسدالله عباسی با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانیم در خدمت خانواده‌های معظم شهدا باشیم، گفت: خانواده شهدا هیچ انتظاری از ما ندارند و در دیدارهایی که داریم تنها به فکر مشکلات مردم هستند. ما مدیون شهدا هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که به مشکلات این جامعه رسیدگی کنیم. مسائل درمانی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و رفع مشکلات آنان در گیلان مورد توجه است.
وی با اشاره به سفر گذشته معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور به گیلان خطاب به وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با مسائل درمانی و رفع مشکلات خانواده شهدا و موارد مربوط به تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران بر اساس تأکیدی که داشتید اقدامات لازم انجام شده و در دستور کار قرار دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه با اشاره به ارتقای شغلی فرزندان شهدا در دستگاه‌های استان خاطرنشان کرد: سعی کردیم فرزندان شهدا را در دستگاه‌های اجرایی گیلان در عناوینی از جمله بخشدار، معاون فرماندار و مسئول اجرایی ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه در ارتباط با گلزارها و یادمان شهدا کارهایی انجام شده و ادامه دارد، اضافه کرد: کارهای ترویجی و تبلیغی توسط دستگاه‌های گیلان در دستور کار قرار دارد. وظیفه ماست آنچه نظر رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است در ارتباط با خانواده شهدا و ایثارگران در استان انجام دهیم.
استاندار گیلان در ادامه افزود: مسئولان بنیاد در گیلان در برنامه‌های مربوط به ترویج ایثار و فرهنگ شهادت به تمام معنی و با تمام وجودشان در خدمت هستند، وظیفه همه ماست، خیلی باید تلاش کنیم تا شرمنده شهدا و خانواده آنان نباشیم.
وی با اشاره به برنامه‌های دیدار با خانواده‌های شهدا در استان گیلان اظهار کرد: با این دیدارها و گفت‌وگو با خانواده‌های شهدا، سبک بال می‌شویم و نفس تازه می‌گیریم که خیلی برای ما ارزشمند است.
وی با تأکید بر اینکه ما مدیون و مرهون تک تک شهدا هستیم، خاطرنشان کرد: آثار و وصایای شهدا تنها نباید در سطح شهر و مکان‌های مختلف نصب یا گفته شود بلکه باید در وجودمان نهادینه کنیم، موفقیت ما رسیدن به این مرتبه است.
در این نشست همچنین از کتاب سوم و چهارم وصیت‌نامه شهدای والامقام گیلان رونمایی شد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/507665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمار جرائم و تخلفات در خراسان جنوبی پایین است

تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس پایتخت اجرا شد

612 سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند خراسان جنوبی اهدا شد

برگزاری 47 دادگاه علنی برخط در دادگستری خراسان جنوبی

تصادف خودروی شوتی در محور سربیشه - بیرجند با 6 مصدوم

راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟

6000 نفر از نوروزگاه های عشایری خراسان شمالی بازدید کردند

بازدید 129 هزار مسافر از اماکن گردشگری خراسان شمالی/ مفخم در صدر موزه‌ها

سرویس‌دهی رایگان قطار شهری مشهد در شب‌های قدر

چهره ناخوشایند نخاله‌های ساختمانی در جنگل النگدره گرگان + فیلم

پروژه استخر سرپوشیده بردسکن همچنان ناتمام رها شده است

کشف بیش از 5 کیلوگرم تریاک در شهرستان کاشمر

هوای شهر مشهد ناسالم است / پاک‌ترین هوا سهم ایلام شد

خراسان رضوی رکورددار طرح‌های عمرانی در کشور

حادثه رانندگی در محور نیشابور- سبزوار با 2 قربانی

المان های نوروزی - مشهد

12 هزار پرونده تخلف اقتصادی خراسان رضوی در سال 1402

کشف 13 تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور

کشت 50 هکتار انگور دیم در اراضی شیب دار شهرستان فیروزه

هر باک بنزین معادل قیمت 9 بار شارژ کامل خودروی برقی!

واژگونی خودرو سواری در محور نیشابور به سبزوار منجر به فوت 2 نفر شد

تصادف مرگبار در محور نیشابور به سبزوار

(ویدیو) مصطفی معین: از انتخابات مجلس هفتم دیگر رای نداده‌ام جز یک بار به روحانی

پنج مصدوم در واژگونی خودرو پژو پارس در محور بردسکن به سبزوار

مسافران نوروزی روزه‌دار پای سفره افطار علامه محمدتقی بهلول گنابادی

بازدید بیش از 3000 نفر از منطقه گردشگری هفت حوض

خدمت رسانی رایگان قطار شهری و اتوبوسرانی مشهددر شب‌های قدر

کیفیت هوای مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم است

روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی

اجرای تماشاخانه سیار به مناسبت نوروز در کیش

طرح اطعام مهدوی در بیرجند

جشن روزه اولی ها در خراسان جنوبی

پوشش امدادی 40 حادثه در طرح نوروزی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی/واژگونی در صدر حوادث جاده‌ای

بازدید و زیارت بیش از 50 هزار نفر از امامزادگان و بقاع متبرکه زنجان

سئوال مسابقه شماره 17 طرح «زندگی با آیه‌ها» در خراسان شمالی

توزیع 48 هزار افطاری متبرک در مناطق کم برخوردار در مشهد

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی سخنران نخستین شب از لیالی قدر در حرم مطهر رضوی

ببینید| سخنان کاظم صدیقی درباره ملاقات آقای بهجت با حضرت عیسی در مشهد

توپ‌باران حرم رضوی توسط روس ها | جزئیات حادثه تلخ در نهمین روز نوروز 1291

ادعای عجیب کاظم صدیقی درباره ملاقات یک روحانی با عیسی و مریم در مشهد!

خیرین سلامت؛ مهمترین عامل تحقّق شعار سال 1403 در حوزه سلامت

آغاز پویش مشهد مهربان

ادعای عجیب کاظم صدیقی درباره دیدار یک روحانی با عیسی و مریم در مشهد!

زنده گیری یک قلاده گرگ در مشهد

گفت‌وگوی تلفنی استاندار خراسان رضوی با والی هرات برای تسهیل رفت و آمد کامیون‌های ایرانی

معدوم سازی بیش از 100 کیلوگرم فرآورده خام دامی در نهبندان

اردوی جهادی نوروزی با بیش از 90 دانشجو + تصاویر

توپ‌باران حرم رضوی در نهمین روز نوروز 1291

برخورد قانونی با گردانندگان 9 صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در سرخس