پیام خراسان

آخرين مطالب

بازار خرید و فروش فیش حج با رقم 250 میلیون تومانی داغ شد فرهنگي

بازار خرید و فروش فیش حج با رقم 250 میلیون تومانی داغ شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - با آغاز ثبت‌نام حج تمتع 1402، بازار خرید و فروش فیش حج دارای اولویت با قیمت‌های بالا دوباره داغ شد.
به گزارش مشرق، ثبت‌نام حج تمتع 1402 از امروز دهم اسفندماه آغاز می‌شود و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مشمولان حج تمتع در پنج اولویت هستند که علاوه بر زائران حج 1399 که هزینه این سفر را واریز کرده و از سفر انصراف نداده‌اند، دارندگان فیش حج تا اول خرداد 1386 در اولویت قرار دارند.
  مسجدالحرام در ایام کرونا و اقامه نماز با رعایت فاصله اجتماعی
بازار پرتلاطم خرید و فروش فیش حج تمتع
بر همین اساس، بازار خرید و فروش فیش حج تمتع که از حدود چهار ماه قبل با اعلام سعودی‌ها برای پذیرش زائران حج تمتع بدون محدودیت در سال آینده، آغاز شده بود، این روزها داغ‌تر از گذشته شده است؛ به طوری که بسیاری به دنبال فروش یا حتی خرید فیش دارای اولویت حج تمتع هستند.
همچنین با توجه به اینکه سازوکاری در زمینه قیمت‌گذاری فیش حج تمتع وجود نداشته و سازمان حج و زیارت هم که متولی ثبت‌نام و اعزام مشمولان حج تمتع است، تعهدی برای قیمت‌گذاری فیش حج ندارد، دارندگان فیش حج دارای اولویت، با قیمت‌های نجومی اقدام به فروش فیش حج می‌کنند و متقاضیان تشرف به این سفر معنوی هم مجبور به خرید فیش از آن‌ها هستند. چرا که از سال 1386 به بعد هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع صورت نگرفت و متقاضیان زیارت خانه خدا باید حتما فیش حج خریداری کنند.
فیش حج 200 میلیون تومانی در شهرهای مرزی
فیش حج در شهرهای مختلف بسته به تعداد تقاضا متفاوت است؛ به طوری که در برخی از شهرهای مرزی تعداد خریدار فیش حج بیش از فروشنده آن است و همین امر موجب شده تا هزینه فیش حج در این شهرها تا 200 میلیون تومان هم برسد. با این وجود، در برخی از شهرها که افراد پس از بیش از 16 سال دیگر تمکن مالی برای تشرف به حج تمتع ندارند، فروش فیش حج بیش از تقاضاست و به این ترتیب قیمت فیش حج تا حدود 70 میلیون تومان و حتی کم‌تر هم خرید و فروش می‌شود.
حجاج در جوار کعبه
در تهران هم هزینه فیش حج متغیر است و برخی آن را 90 میلیون تومان و برخی دیگر حتی تا 140 میلیون تومان بنا بر اولویت قیمت‌گذاری کرده و برخی از مشتاقان تشرف به حج تمتع هم که از استطاعت مالی برخوردار هستند، فیش حج را با هر قیمتی خریداری می‌کنند.
خرید فیش حج همچنان پرطرفدار؛ فیش 100 تا 140 میلیونی در تهران
با اعلام سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام حج تمتع 1402 از اواخر سال جاری، این روزها سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از سازمان‌های پرتردد برای زائران تبدیل شده است؛ به طوری که برخی اطلاعی از نحوه خرید و فروش فیش حج ندارند و برای کسب اطلاع به این سازمان مراجعه می‌کنند.
تایم لپس از مسجدالحرام
تایم لپس از بالای مسجدالحرام
مرد کهنسالی که همراه با پسر جوانی به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده بود، می‌گوید: سال‌ها منتظر بودم تا بتوانم به زیارت خانه خدا مشرف شده و حاجی شوم. اکنون 83 ساله شده و از تمکن مالی خوبی هم برخوردارم، اما هنوز در حسرت زیارت ماندم و نگرانم که اگر سال آینده هم به این سفر نروم، دیگر اجل مهلت ندهد.
وی که برای خرید فیش حج به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده بود، می‌افزاید: فیش حج اصلا قیمتی ندارد و هر کسی هزینه متفاوتی برای آن اعلام می‌کند. اما من فیش حج را به قیمت 120 میلیون تومان خریدم و برای ادامه روند آن و خرید فیش دیگر برای همسرم به اینجا آمدم که به نتیجه نرسیدم.
فیش حج تمتع
واگذاری فیش حج یک شهر فقط در شهرهای همان استان امکان‌پذیر است
یکی از موضوعاتی که در خرید و فروش فیش حج تأکید شده است، امکان واگذاری فیش حج در استان است؛ به طوری که فردی که ساکن استانی باشد، باید از همان استان فیش خریداری کند و امکان خرید و فروش فیش در سایر استان‌ها وجود ندارد. از طرفی هم باید محل سکونت زائران هنگام خرید فیش حج احراز شود.
صحبت‌های یکی از خریداران فیش حج در سازمان حج و زیارت
مادری که همراه پسرش در راهروهای سازمان حج و زیارت بود، می‌گوید: من فیش حج را به سختی از یکی از دفاتر تهیه کردم و تاکنون حدود 105 میلیون تومان دادم و اکنون برای تأیید محل سکونت به اینجا آمده‌ام. بیش از 40 سال ساکن تهران هستم، اما چون محل صدور شناسنامه‌ام، اصفهان است باید محل سکونتم در تهران احراز شود تا بتوانم فیش حج را به صورت قطعی خریداری و در حج آینده ثبت‌نام کنم.
فروش فیش حج در طبقات سازمان حج و زیارت!
همچنین مرد جوانی که از رفت و آمدهای بی‌حاصل و هزینه بالای فیش حج خسته شده بود، می‌گوید: حدود یک ماه است که برای فیش حج سال 85 با یکی از ودیعه‌گذاران به توافق رسیدم. اما نرخ دلار که بالا رفت، قیمت فیش را 30 میلیون گران کرد و می‌گوید که فیش را 120 میلیون تومان می‌دهد. حالا هم که به سازمان حج و زیارت آمدم، هیچ کسی پاسخگو نیست. حتی برخی از افراد در سازمان حج هم که می‌گویند فیش حج دارند، اول از من قیمت می‌گیرند و بعد می‌گویند که هر چقد قیمت داری ما 15 میلیون کم‌تر می‌دهیم. در هر طبقه دهم چنین فیش‌هایی با قیمت مختلف در حال واگذاری است. این نبود قیمت‌گذاری و قانون در این رابطه واقعا متقاضیان حج را خسته کرده است.
آگهی واگذاری فیش حج در یکی از سایت‌ها به قیمت 200 میلیون تومان!
در کنار تقاضا برای خرید فیش حج، افرادی هم هستند که فیش حج دارند، اما اطلاعی درباره نحوه فروش آن ندارند. برای همین امر نیز در سایت‌های خرید و فروش کالا آن‌ها را آگهی می‌کنند که با سری به برخی از این سایت‌ها، قیمت فیش حج از 80 تا 150 میلیون تومان بسته به زمان ودیعه‌گذاری متغیر است. البته سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته سامانه تشرف را برای خرید و فروش فیش حج طراحی و در دسترس قرار داده است.
امکان خرید و فروش رسمی فیش حج در سامانه تشرف
به گفته اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، سامانه تشرف به عنوان پل ارتباطی بین فروشنده فیش حج و خریدار آن است و در این سامانه متقاضیان فروش فیش حج، درخواست خود را ثبت کرده و افرادی که قصد خرید فیش دارند، با مراجعه به این سامانه می‌توانند لیستی از واگذارکنندگان فیش حج را مشاهده کرده و در دفاتر زیارتی مدارک را بررسی و ادامه روند را طی کنند.
سامانه تشرف
حج 250 میلیون تومانی برای خریداران فیش حج!
با توجه به اینکه هزینه حج تمتع حداقل 130 میلیون تومان است و این مبلغ به صورت علی الحساب پیش‌بینی شده است، در صورتی که اگر فردی بخواهد فیش حج خریداری کند، باید هزینه این سفر را مجزا بپردازد؛ به طوری که اگر مثلا فیش حج را 120 میلیون هم بخرد، باید علاوه بر این مبلغ، هزینه حج تمتع که در حال حاضر حداقل 130 میلیون تومان اعلام شده، پرداخت کند. به این ترتیب حج تمتع برای چنین افرادی 250 میلیون تومان خواهد بود که البته در صورتی فیش را بیش‌تر خریده باشد یا اینکه در کاروان‌های بهتری بخواهند ثبت‌نام کنند، این مبلغ افرایش خواهد یافت. چرا که به احتمال زیاد 130 میلیون تومان که اعلام شده، برای کاروان‌های درجه چندم است.
قاسمی، یکی از مدیران کاروان‌های حج تمتع می‌گوید: هزینه حج تمتع در سال آینده با توجه به افزایش نرخ دلار بالا رفته است و این موضوع باعث شده تا برخی از افرادی که در سال‌های 1386 به قبل اقدام به خریداری فیش حج با قیمت‌های یک میلیون تومان، 800 هزار تومان، 500 هزار تومان یا حتی خیلی قبل‌تر با قیمت 18 تا 27 هزار تومان کرده بودند، دیگر استطاعت مالی نداشته و نتوانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند. در این صورت، دیگر آن‌ها مستطیع نبوده و حج به آن‌ها واجب نیست و می‌توانند فیش خود را به افراد مستطیع بفروشند یا آن را تا زمان استطاعت مالی نگه دارند.
حدود یک میلیون و 200 هزار نفر که فیش حج تمتع دارند، در انتظار تشرف به این سفر معنوی هستند و در صورتی که سالانه حدود 80 هزار نفر هم به حج تمتع مشرف شوند، اعزام دارندگان فیش حج تا نزدیک به 14 سال طول می‌کشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/510529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 6 اردیبهشت 1403+ جدول

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

اتخاذ تدابیر امنیتی و انتظامی جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه 6 اردیبهشت

یک کشته و 6 مصدوم در تصادف تنگه راز

بند خاکی روستای سالک‌آباد هم شکسته شد/امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

امدادرسانی 16 تیم سیلاب هلال‌احمر خراسان‌جنوبی در سیل زیرکوه

تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن