پیام خراسان

آخرين مطالب

نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت: ارتباط مجدد ایران و عربستان، بازی برد-برد است اجتماعي

نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت: ارتباط مجدد ایران و عربستان، بازی برد-برد است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - نماینده ولی‌ فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: ایران، عربستان، مصر و سایر کشورهای منطقه مثل عراق، پاکستان و ترکیه، در یکسری از داده‌های الهی به همدیگر نیازمندند. اگر با صفا، صمیمیت و معامله‌های برد-برد ارتباط داشته باشند، همه کشورها در صحت و عافیت پیش می‌روند، چون همه به هم نیازمند هستند و به اهداف مطلوب می‌رسند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مشروح گفت و گوی با حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در پی می آید:
با توجه به برقراری رابطه مجدد ایران با عربستان می‌خواستیم درباره آثار و برکات آن بر منطقه و مخصوصاً روابط فرهنگی و اثری که بر حج و زیارت خواهد دارد، بفرمایید.
همه کشورهای اسلامی از یک جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند. مسلمانان و مؤمنین باید بین خودشان «رحماءُ بینهم» باشند، احترام هم را نگه دارند، حقوق یکدیگر را رعایت کنند و به گونه‌ای تلاش کنند که زندگی و زیست مسالمت‌آمیزی داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید و به سوی حیات طیبه پیش بروند. این خواسته پیامبر گرامی اسلام و ائمه علیهم السلام بوده و است که مسلمانان با هم ارتباط داشته باشند.
صحنه‌هایی که در جهان اسلام از ناراحتی‌ها و نقارها پیش می‌آید، دست دشمن است و اگر مسلمانان به خودشان واگذار شوند و به فرامین و آموزه‌های دینی توجه داشته باشند، رفاقت و دوستی بین مسلمانان حاکم خواهد شد، ولی از زمانی که نیروهای شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در منطقه حضور پیدا کردند، زمینه‌های این نقار را بیشتر کردند؛ یا نیروهایی تربیت کردند، داعش را و گروه‌های تکفیری و منحرفین را ایجاد کردند و این‌ها ضربه‌های سنگینی بر منطقه وارد کردند و اعتماد عمومی مردم مسلمان را نسبت به کشورهای همجوارشان زیر سوال بردند. ولی این کار، کار صحیحی نبود، حرکت قصری بود، کار دشمنان به شکست رسید و امروز کشورهای منطقه بعد از تلفاتی که دادند و خسارت‌هایی که دیدند، به دنبال این هستند که ارتباط‌شان را با هم برقرار کنند.
خداوند به هر کدام از کشورهای منطقه عنایتی کرده است. خداوند، خدای همه جوامع است و به هر جامعه‌ای عنایت و لطفی کرده است، کشوری فناوری‌های علمی بالاتری دارد، کشور دیگر دارای امکانات معدنی و طبیعی بیشتری است، دیگری اماکن زیارتی در اختیار دارد، شرایط به گونه‌ای است که خداوند می‌خواهد همه کشورها در چرخه برنامه‌ها به هم نیاز داشته باشند و کارشان را پیش ببرند.
ایران، عربستان، مصر و سایر کشورهای منطقه مثل عراق، پاکستان و ترکیه، در یکسری از داده‌های الهی به همدیگر نیازمندند. اگر با صفا، صمیمیت و معامله‌های برد-برد ارتباط داشته باشند، همه کشورها در صحت و عافیت پیش می‌روند، چون همه به هم نیازمند هستند و به اهداف مطلوب می‌رسند. اما اگر خدای نکرده کشورهای اسلامی با بی‌توجهی هر کدام به دنبال این باشند که خودشان ببرند و رقیب‌شان و کشور دیگر ببازد، دچار مشکل می‌شوند.
ارتباط مجدد ایران و عربستان، بازی برد-برد است.
هم برای عربستان خوب است چون وقتی که این دو کشور با هم نزدیک باشند، از جهاتی خیال عربستان جمع می‌شود که در آینده مشکلی از ناحیه ایران برای او پیش نخواهد آمد، کما اینکه از اول ایران با هیچ کشوری ستیز نداشته، همیشه به ایران حمله شده و ایران مدافع حقوق خود بوده است، نه اینکه ایران آغازگر حمله و جنگ و ستیز باشد. بنابراین برای عربستان که اطمینان پیدا می‌کند خوب است.
برای ایران هم خوب است که بتواند در آن سرزمین حضور پیدا کند، زائر ایرانی با احترام بهتر و بیشتر در اماکن زیارتی حضور پیدا می‌کند، از معنویت خداداد در قلّه معنویت هستی که مسجدالاحرام است و در کنار کنف پیامبر رحمت(ص) حضور پیدا می‌کند. لذا این ارتباط برای زائران ایرانی و برای مردم ایران خوب است.
اساساً ارتباط کشورهای اسلامی با همدیگر، ناامید کننده دشمنان اسلام است، دشمنان به دنبال این هستند که از راه‌های مختلف وحدت، هماهنگی، ارتباط و همبستگی مسلمانان را زیر سؤال ببرند و لطمه‌دار کنند. خداوند توفیق این وحدت و یکپارچگی بین امت اسلامی را ایجاد کند و مسلمانان بتوانند اتحادیه جهان اسلام را تأسیس کنند و در آسایش، پیشرفت و علم‌آموزی کامل‌تری باشند. خداوند روزی کند تا مسلمان‌ها ضمن امنیت و اقتدار، بتوانند برنامه‌های خود را پیش ببرند.
با توجه به این موضوع اولویت‌های کاری حضرتعالی و برنامه‌هایی که برای حجاج دارید، چیست؟
برنامه‌های حجاج همانند سال‌های قبل است، ولی با توجه به اینکه در طول ده پانزده سالی که زائران ثبت نام کرده‌اند و انتظار سفر معنوی حج را می‌کشند، باید تلاش کنیم تا بتوانیم سهمیه ایران را از عربستان بالا ببریم و تعداد بیشتری از زائران مشرف شوند و هم خدمات زائران را به گونه‌ای تعریف کنیم تا بتوانیم تعداد زائر را بیشتر و تعداد خادممین را کمتر کنیم.
وضعیت قیمت سفر حج بستگی به قیمت دلار دارد
قیمت و هزینه تشرف به حج با توجه به قیمت دلار خیلی بالا رفته است!
بله، وضعیت قیمت سفر حج بستگی به قیمت دلار دارد. چون عمده هزینه زائر با ارز خارجی یعنی دلار است. هزینه حج در گذشته بین سه هزار تا سه هزار و دویست دلار بود، عربستان خدمات حج را 1400 دلار، و مالیات بر ارزش افزوده را 15 درصد اضافه کرد و مسئولان حج عربستان از امسال شش درصد به عنوان زکات بر این مبالغ اضافه کردند، اما به لطف خدا با پیگیری‌های نیروهای خوبی که از ایران برای مذاکرات و اجاره کردن هتل‌ها رفتند، تخفیف‌هایی گرفتیم و هزینه حج را از 5 هزار دلار پایین‌تر آوردیم و الا هزینه زائران زیادتر می‌شد.
پس شما مذاکرات و رفت و آمدها را شروع کردید؟
همیشه از ماه جمادی الاول مذاکره وزارت حج عربستان با نمایندگان کشورها آغاز می‌شود. بعد از آن هیئت‌های اجاره کننده مسکن، هیئت خریدکننده تدارکات، و هیئتی برای اجارۀ وسائل نقلیه مثل اتوبوس‌ها حضور پیدا می‌کنند. این کارها معمولاً قبل از ماه مبارک رمضان انجام می‌شود که امسال به یاری خدا انجام شده است.
ارتباط بین ایران و عربستان تأثیراتی روی دوستان و دشمنان می‌گذارد
ارتباط مجدد ایران و عربستان، جنگ و بحران یمن را هم کاهش خواهد داد؟
همه مسائل سیاسی دنیا به هم پیوسته است، این ارتباط بین ایران و عربستان تأثیراتی روی دوستان و دشمنان می‌گذارد.
به کسانی که افراطی‌گری کردند و حوادثی هفت سال پیش یعنی حمله به سفارتخانه عربستان را پیش آوردند که برای کشور و منطقه دردسر ایجاد کرد، چه توصیه‌ای دارید؟
هم در گذشته حضرت امام (ره) و هم امروز مقام معظم رهبری، بر عقلانیت در تدابیر و اطاعت از امام جامعه تأکید دارند. افرادی که این کارها را کردند اگر اطاعت از امام جامعه را داشتند یا عقلانیت را به کار می‌بستند، قطعاً چنین کاری را نمی‌کردند.
یعنی این‌ها مطیع نبودند، و الا این کار را نمی‌کردند؟!
گاهی اوقات انسان به خیال خود فکر می‌کند کاری که انجام می‌دهد دقیقاً در چهارچوب‌ است، در حالی که بدون هماهنگی، تندروی و جلو افتادن از امام جامعه است، این‌ها در طول تاریخ بوده است، برخی احساس می‌کنند که کار درستی می‌کنند در حالی که کار درستی نیست.
اگر حمله به سفارت عربستان اتفاق نمی‌افتاد این مشکلات پیش نمی‌آمد.
عبارت‌تان را اصلاح کنم، اگر این مسائل اتفاق نمی‌افتاد و حرکتی که در فرودگاه جده اتفاق افتاد، انجام نمی‌شد رابطه ایران و عربستان قطع نمی‌شد.
اگر در پایان نکته خاصی دارید بفرمایید.
خداوند ان شاءالله یاری کند و همه زائران و علاقه‌مندان بتوانند به راحتی به سفر معنوی حج مشرف شوند، به ویژه افرادی که چشم انتظار هستند. میلیون‌ها ایرانی فیش سفر حج در اختیار دارند و منتظر سفر عمره و حج هستند، ما هر زمان که به یاد چشم انتظاری زائران برای این سفرها می‌افتیم غصه می‌خوریم و کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، اما تلاش می‌کنیم که تعداد بیشتری از هموطنان را به سفر حج اعزام کنیم.
بیشتر بخوانید:
مطهری: توافق ایران و عربستان، نشانه دست‌برداشتن مسئولان از «شعارزدگی و ژست انقلابی‌گری» است / مراقب «افراطی‌ها» باشیم دولت و مجلس، حاشیه‌نشین «توافق» ایران و عربستان / شمخانی، پشت‌گرم به «حمایت رهبری» کار را تمام کرد رمزگشایی از «سکاندار» شمخانی در «تنش زدایی با اعراب» / امیرعبداللهیان، چرا «نه»؟ رمزگشایی نماینده مجلس از «علت انتخاب شمخانی» برای نهایی‌کردن توافق با عربستان «نقش روس‌ها» در توافق ایران و عربستان به روایت رسانه عربی / «پاسخ کرملین به «رایزنی شمخانی» چه بود؟. 21220
کد خبر 1746188

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/519996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - سه شنبه 28 فروردین

راه اندازی 9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

دستگیری 3 سارق احشام با 9 فقره سرقت در اسفراین

طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت

نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 28 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال

گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران

فعال بودن 12 اقامتگاه بومگردی در تربت حیدریه

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است

زائرسرای استان مرکزی در مشهد مقدس 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ثبت‌ نام اولیه دوچرخه‌های اشتراکی بایدو رایگان شد

استخراج بیش از 2میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی

انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند

«مشکل واقعی» ترامپ با قاضی پرونده خود در منهتن

برخی جاده‌های خراسان رضوی مه گرفته است

آمادگی مشهد برای راه اندازی شهرجهانی نوآوری و فناوری‌های صنایع فرهنگی کشور

وبینار تخصصی ترانزیت و مدل سازی حمل­ و نقل بار برگزار می شود

◄ الحاق 5 هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای خراسان جنوبی

راه اندازی  9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

استخراج 2 میلیون و 650 هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

اعتبار 4000 میلیاردی طرح انتقال آب‌های زیرزمینی در خراسان شمالی

161 واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خواف به بهره برداری رسید

اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است

ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

بانوان هنرمند با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی دیدار می‌کنند

رنگین شدن دشت‌های انابد با شکوفه‌های کلزا + تصاویر

برای اولین بار: اعلام سازوکار محرومیت تیمها از تماشاگران

فرماندار مشهد: پیگیر کار مردم در میزهای خدمت باشید

مروری بر آخرین تیم‌هایی که برای اولین بار در پنج لیگ معتبر اروپایی قهرمان شده‌اند

واگذاری بیش از 33 هزار واحد مسکونی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

عملیات «وعده صادق» دنیا را تکان داد

تجمع مردم خواف در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل غاصب

اعزام 2 بوکسور خراسان شمالی به مسابقات بیشکک قرقیرستان

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

«وعده صادق» انتقامی که دل ملت ایران را شادمان و دشمن را ناتوان کرد

فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

خانه دار شدن مددجویان در خراسان شمالی

مدیرمسئول سازندگی در دادگاه مجرم شناخته شد

بهره برداری از هزار و 427 واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی

راز تمیزترین هوای زمین