پیام خراسان

آخرين مطالب

امامزاده زیدبن علی(ع) پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلباختگان اهل بیت(ع) اجتماعي

امامزاده زیدبن علی(ع) پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلباختگان اهل بیت(ع)
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بقعه مبارک امامزاده زید بن علی(ع) در روستای امامزاده علی واقع شده است؛ طبق شواهد و مستندات این امامزاده دارای کرامات و برکات بسیاری بوده اند که باعث شده تا زائرین از اقصی نقاط ایران اسلامی برای بهره گیری معنوی به این مکان زیارتی سفر کنند.
خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛زینب روحانی مقدم- وقتی به تاریخ دوره اسلامی توجه کنیم می بینیم مردم ایران عشق و علاقه خاصی به امامان معصوم، فرزندان و نوادگان و سلاسه پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) داشته و دارند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همین علاقه سبب می شد که آن ها به بنای بقاع متبرکه و مساجد توجه خاصی داشته باشند حتی اگر یکی از این اماکن در دشتهای دوردست، بالای قله‌های مرتفع و در بیابان‌ها و موقعیت‌های بسیار دوردست و احیانا صعب العبور قرار گرفته باشد.
ایرانی‌ها از گذشته نشان دادند علاقه وصف ناپذیری به سراغ محل دفن امامان معصوم، فرزندان و نوادگان و سلاسه پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) و بزرگان رفته و با تهیه و تدارک مصالحی، هنرمندانه برای آن ها سرپناهی را تحت عنوان بقعه یا مرقد تهیه کردند که به صورت زیارتگاه مورد توجه قرار گیرد.
امامزادگان و بقاع متبرکه مأمن و پناهگاهی برای مردم هستند و اغلب افراد برای آرامش یافتن به این اماکن پناه برده و آرامش لازم را به دست می‌آورند.

پیام خراسان

*امامزاده علی(ع) طبس؛مامنی برای زائران
بقعه مبارک امامزاده زید بن علی واقع در روستای امامزاده علی از نوادگان امام سجاد(ع) در فاصله 16 کیلومتری دیهوک طبس در خراسان جنوبی قرار دارد؛ روستای امامزاده علی که به شاهزاده علی نیزمعروف است دارای آب و هوای معتدلی بوده و این به خاطر قرار گرفتن آن در دامنه های شمالی رشته کوه شتری است.
این امامزاده یکی از مکان هایی است که در طول سال بر اساس یک سنت قدیمی و حسنه پذیرای خیل عظیم عاشقان و دلباختگان ائمه اطهار(ع) است که به صورت کاروانی یا خانوادگی به این مکان سفر می کنند تا لحظاتی را به دور از هیاهوی زندگی شهری غبار دل بزدایند و با خدای خود راز و نیاز کنند.
گفته می شود این امامزاده عظیم الشان که از سادات آل زیار ساکن خراسان و نیشابور بوده اند به همراه برادر بزرگوارشان به قصد تبلیغ به منطقه بشرویه طی طریق می کنند که تا کنون نشانه ای از برادر ایشان بدست نیامده است.
طبق شواهد و مستندات این امامزاده لازم التعظیم دارای کرامات و برکات بسیاری بوده اند که باعث شده تا زائرین از اقصی نقاط شهرهای خراسان و سایر شهرهای ایران اسلامی برای بهره گیری معنوی به این مکان زیارتی سفر نمایند و سالانه توسط افرادی گوسفند نذر و قربانی این مکان مقدس می شود.
در محل حرم امامزاده تعدادی عَلَم دیده می شود که از گذشته های دور زوّار با نیّات مختلف آنها را به دور ضریح می چرخاندند، یکی از این عَلَم ها که به عَلَم «کفگیر» معروف می باشد بر توق آن علامتی نصب شده که مردم بر توق آن آب می ریزند و آب آن را به عنوان تبرّک و تیمّن و شفای بیماران به شهر و دیار خود می برند.

پیام خراسان

*اجرای سنتی 100 ساله در جوار امامزاده
همه ساله در دهه آخر شهریور تمامی اهالی شهرستان طبس با توجه به رسم دیرینه و سنت حسنه ای که سابقه ای بیش از صد سال دارد، در قالب قافله ای در جوار بقعه حاضر شده و ویژه برنامه های فرهنگی و مذهبی را در جوار آن بقعه برگزار می کنند.
در زمان سابق با بستن محمل و کجاوه بر شتران و یا پیاده به سوی این مکان حرکت می کردند و با توجه به شرایط مناسب آب و هوا و استفاده از شب های مهتابی مدت سه شبانه روز را به حرکت ادامه داده و شب ها را بیتوته می کردند و برنامه های دعا و زیارت را اجرا می نمودند.
در روز سوم به زیارت مشرف شده و مدت هفت تا ده روز را در کنار این امازاده بزرگوار اقامت کرده و از برنامه های مذهبی و فرهنگی و بویژه تعذیه و شبیه خوانی ایام عاشورا بهره می بردند.
اگر چه این سنت حسنه در حال حاضر بصورت پیاده و یا کاروان شتری کمرنگ شده اما حضور جمعیتی بالغ بر هفت هزار نفر در همان موقعیت زمانی دلیلی بر اشتیاق عاشقان مکتب اهل بیت (ع) برای پرداختن به برنامه های معنوی است.
این مکان متبرک در فاصله 16 کیلومتری شهر دیهوک قرار دارد و فاصله آن تا طبس 105، تا بشرویه 65 و تا فردوس 125 کیلومتر است.
*چشمه مرتضی علی(ع)؛ترکیبی از چشمه های آب گرم و سرد
چشمه مرتضی علی(ع) از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی است و در مسیر گردشگری روستای خرو در نزدیکی شهر طبس قرار دارد و این چشمه در دامنه غربی کوه‌های شتری جای گرفته است.
این چشمه شامل مجموعه‌ای از چندین چشمه است که از دامنه‌های جنوبی کوه کش سیاه به‌سمت غرب جریان دارد و این چشمه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی طبس است که به‌دلیل خاصیت درمانی‌اش، طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.
اما این همه ماجرا نیست و وجود چشمه‌های آب گرم و سردی که به موازات هم در یک دره قرار گرفته‌اند، پدیده‌ای اعجاب‌انگیز خلق کرده که نظیرش را در کمتر جایی خواهید دید؛ جالب‌تر اینکه بلندترین سد قوسی جهان در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی(ع)واقع شده که همین موضوع بر شهرت آن افزوده است.
اگر گذرتان به این چشمه بیفتد، حتما شاهد قبرهای بسیار قدیمی در دیواره‌های تنگه خواهید بود که به زرتشتی‌ها تعلق دارد.

پیام خراسان

*چشمه ای متشکل از سه چشمه
چشمه مرتضی علی واقع در شهر طبس از سه چشمه اصلی و تعدادی چشمه فرعی تشکیل شده که یکی از جاهای حیرت‌انگیز در دل دشت کویر است.
اولین چشمه، قنبر نام دارد که در راستای دره و به تبعیت از شیب آن، از شرق به غرب جریان دارد و آب آن سرد است و 6 کیلومتر آن‌طرف‌تر، چشمه آب‌گرم مرتضی علی قرار دارد که نحوه شکل‌گیری و گرمای آن در نتیجه شکستگی و فشار گسلی بوده است.
آب این دو چشمه با هم تجمیع شده و در نهایت پس از چند صد متر به آخرین چشمه یعنی چشمه جعفری ملحق می‌شوند. آب این سه چشمه در پایین‌دست به سد خاکی نهرین می‌رسد که منبع تامین آب اغلب مزارع و باغ‌های شهر طبس به حساب می‌آید.
گاهی اوقات به این چشمه و دره‌ای که جریان آب در آن قرار گرفته، کال سردر نیز می‌گویند؛ زیرا رودخانه‌ای به نام سردر در مسیر چشمه قرار دارد که به‌خاطر واردشدن آب رودخانه در شکستگی تنگه‌مانند چشمه، به آن کال سردر گفته می‌شود.
بر اساس باور مردم محلی، حضرت علی (ع) روزی از این محل عبور می‌کند که به امر خدا این کوه شکافته و چشمه‌ای پدیدار می‌شود تا فرشتگان از آب پاک چشمه برای غسل‌دادن حضرت علی (ع) استفاده کنند. به همین دلیل است که این چشمه را به حمام مرتضی علی نیز می‌شناسند.

پیام خراسان

*طاق عباسی؛ گوشه ای از جاذبه های چشمه مرتضی علی
در بخشی از مسیر که آب چشمه به انتهای خود می‌رسد، اثری تاریخی از عهد صفوی قرار دارد که به طاق یا سد شاه عباسی معروف است و این طاق یا سد با 60 متر ارتفاع نه‌تنها لقب قدیمی‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می‌کشد؛ بلکه برای 550 سال بلندترین سد جهان بوده است.
سنگ‌نگاره‌هایی با نقش بزکوهی روی بخش‌های مختلف این طاق حک شده است که مظهر زایندگی و فراوانی نعمت و درخواست برای فراوانی آب بوده است و در واقع، این‌ حجاری‌ها نماد فرشتگان نگهبان آب هستند که به‌منظور افزایش نعمت در این محل حک شده‌اند.
این طاق زیبا بیش از 700 سال قدمت دارد و شامل بنایی آجری در فاصله بین دو کوه نزدیک به هم است که در تاج نازک یک متری آن از سنگ استفاده شده است و به‌خاطر وجود همین تاج نازک، از این سد به‌عنوان نازک‌ترین سد جهان یاد می‌کنند.
یکی از موارد جالب درباره این طاق نحوه قرارگیری آجرهای آن است که پهنای معینی ندارد و به‌شکل شعاعی تا بدنه کوه ادامه یافته است و قسمت بالای این بند را به حالت قوسی درآورده بودند تا بتواند در بخش‌هایی که دهانه دره عریض‌تر می‌شود، مقاومت بیشتری در مقابل فشار آب داشته باشد و این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که معماران ایرانی درک درستی از مقاومت مصالح و مقاومت شکلی بناها داشته‌اند.
پایان پیام/573

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/522573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

پیش بینی برداشت بیش از 700 تن گل محمدی در خراسان جنوبی

گلچینی از گل و گیاه 5 استان کشور در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

افتتاح کارگاه اشتغال‌زایی برای معتادان در مشهد

تجهیز 53 درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند