پیام خراسان

آخرين مطالب

اشک مریم زیر پای مردم مقالات

اشک مریم زیر پای مردم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مگر اقبال با تو یار باشد که در فروردین‌ماه میان گل‌های سر به زیر قدم بزنی و شکوه این خلقت زیبا را با عمر کوتاه خود به اشتراک گذاری.

نامش لاله واژگون است یا همان اشک مریم زیرا مقدار زیادی شبنم در بین گلبرگ‌های آن جمع شده و سپس به زمین می چکد، گیاهی با قامت کشیده اما گل سربه زیر با رنگ زرد که سرش را رو به زمین خمیده کرده، این گل تاج قیصر و اشک سیاوش هم گفته می شود و عمر آن همان است که سعدی می گوید:

«گل همین پنج روز و شش باشد، وین گلستان همیشه خوش باشد.»

افسانه ها حکایت از این دارند که سیاوش فرزند کیکاووس به دست تورانیان کشته شد، جایی که اولین قطره خون او بر زمین ریخت، گل لاله ای که شاهد این ماجرا بود سر به زیر افکند و بر بی گناهی سیاوش گریست که از آن پس این گل، سربه زیر و مشغول گریستن ماند و لاله واژگون نامیده شد.

ذخیره گاه این زیبای خوش رو در شهرستان گرمه خراسان شمالی قرار دارد و در فروردین ماه با ناز و اداهای دلبرانه سر از دل خاک بیرون می آورد و همچنان که هوای دل انگیز بهاری هر کسی را مست می کند زیبایی های این لاله های واژگون نیز هر شخصی را به سوی خود فرا می خواند.

اگرچه لاله واژگون در مناطق غرب کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان رویش دارد ولی خواستگاه اصلی آن در شمالشرق کشور دشت خُمبی در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان گرمه است که ذخیره ‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون زرد رنگ در استان به شمار می آید.

لاله های واژگون پتانسیل بسیار مناسب برای توسعه گردشگری و طبیعت گردی است، فرصتی است تا مردم استان از مزایای اقتصادی آن بهره ببرند در این باره باید این فرصت معرفی شود.

هر ساله با آمدن بهار طبیعت دشت خُمبی شاهد رشد لاله های واژگون است ولی امسال بعد از فروکش کردن کرونا 2 هزار گردشگر از این دشت بازدید کردند ولی رفتار نامناسب گردشگران یکی از مهمترین تهدیدها برای لاله های واژگون به شمار می رود، برخی مردم به هنگام بازدید از این منطقه، گل ها را می چینند و رویشگاه را تخریب می کنند و این منطقه حفاظت شده است اما ضرورت دارد تا مراقبت ها از این رویشگاه بیشتر شود و این فرصت گردشگری حفظ شود.

فرماندار شهرستان گرمه در این باره  گفت: دشت لاله‌های خمبی این شهرستان از معروف ترین رویشگاه های لاله واژگون کشور به شمار می رود و این دشت در 40 کیلومتری شهر گرمه قرار دارد و وسعت رویشگاه های لاله های واژگون در استان حدود 18 هکتار است که 15 هکتار از این مساحت در دشت خُمبی واقع است.

عبدالحسین قاضوی اظهار کرد: لاله واژگون یکی از نادرترین گونه‌های گیاهی است و به نوعی حفاظت شده است از این رو بخش‌ های از دشت خمبی به‌ عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شده است.

وی افزود: رفتار نامناسب گردشگران یکی از مهمترین تهدیدات ذخیره گاه اصلی لاله های واژگون است، لگدمال کردن و چیدن این گل ها توسط گردشگران در حین بازدید سبب تهدید این گل ها است و یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری باید از پیشروی و تعرض به حریم این لاله ها و اراضی ملی توسط کشاورزان همجوار جلوگیری کند.

فرماندار گرمه خاطرنشان کرد: اقدامات حفاظتی و صیانت از لاله های واژگون تنها به شناساندن و ثبت این لاله ها و گشت های منظم یگان های حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی بسنده شده است.

 

تلاش برای حفاظت از لاله ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره از پیگیری برای افزوده شدن مناطق حفاظت شده قرخود، خمبی و سرای در این استان به مجموعه ذخیره گاه زیست کره گلستان خبر داد و گفت: با این اقدام حفاظت بیشتری از رویشگاه لاله های واژگون انجام می شود.

رضا شکاریان افزود: تلاش می شود تا رویشگاه های کوهستانی لاله واژگون و زعفران کوهی در کوه های خمبی و سرای نیز در این مجموعه قرار گیرد و بر همین اساس برنامه مدیریت آن طبق نقشه پهنه بندی جدید طرح ریزی خواهد شد که در آن علاوه بر حفاظت پایدار و یکپارچه از تنوع زیستی در مجموعه گلستان، اقدامات ویژه ای نیز در راستای فقرزدایی و جلب مشارکت جوامع محلی در مدیریت ذخیره گاه زیست کره گلستان پیش بینی شده و از اعتبارات ذخیره‌گاه برای مدیریت این مناطق هزینه خواهد شد.

ذخیره گاه زیست کره گلستان منطقه ای فراملی با اهمیت جهانی است که معرف جغرافیای طبیعی بی همتا در محل اتصال جنگل‌های هیرکانی با ناحیه اکولوژیکی کپه داغ است که از دیرباز با نظام فرهنگی و معیشتی مردمان شمال خراسان عجین بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این باره از ورود دام به رویشگاه لاله های واژگون و تخریب آن جلوگیری خواهد کرد تا در آینده شاهد افزایش رویشگاه این گل های زیبا باشیم.

 

تابلویی ماندگار از لاله‌های واژگون

لاله واژگون خراسان شمالی ازنظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتا با 2 رنگ زرد و بنفش کمرنگ دیده می شود.

این گونه گیاهی استقامت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه‌ای با دامنه‌های سنگلاخی و صخره‌ای دارد و چنانچه زیستگاه این گل به وسیله انسان‌ها و دام‌ها تخریب نشود، توانایی پوشاندن عرصه‌های وسیعی از طبیعت را با رویش هزاران شاخه زیبا دارد.

این گونه گیاهی، چهارمین اثر طبیعی ملی ایران که متاسفانه این روزها به دلیل چرای بی رویه دام، تخریب زیستگاه برای ایجاد اراضی کشاورزی، برداشت بی رویه این گیاه برای عرضه به بازار گل و عوامل دیگر در خطر انقراض قرار گرفته است.

هر ساله تورهای گردشگری و گردشگران و خانواده های زیادی از استان های مجاور از جمله سمنان، گلستان و خراسان رضوی به این منطقه سفر کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/526502/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت بیشترین بارش شبانه روز گذشته در بیرجند

راز لگد تاریخی کلینزمن: مقابل تراپاتونی گریه کردم!

اعزام 170 نفر به حج عمره پس از 9 سال

غیرتی که در خون غلتید

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد

اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد

سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد

پنج پرواز فوق‌العاده در فرودگاه بجنورد برقرار شد

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

1500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور 1403 در حال برگزاری است

کشف حدود 25 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد

هواشناسی 1403/02/07؛ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

پاسخگویی مدیران استانداری خراسان رضوی به هم‌استانی‌ها در سامانه سامد

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند